Paal Kvamme Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Elbiler krasjer oftere: Tesla og Kia verst 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Trestein Skrevet 3. februar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 3. februar 2020 Ikke overraskende. Touch skjermer for å betjene trivielle funksjoner burde vert forbudt. Kan ikke se at dette blir som å betjene funksjoner i bilen på en telefon eller nettbrett. Helt uforståelig at dette er lov. Når bilens sensorer heller ikke ser småbarn er dette oppskrift på farlige situasjoner 17 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Farvel til billig forsikring da iallefall... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 e-Niro har sikkert mye høyere skadefrekvens enn fossil-Niro. Det samme gjelder vel Hyundai Kona electric vs fossilversjonen, samt Ioniq elektrisk vs hybridversjonen. Det er vel samme touchskkjerm på de elektriske versjonene av disse bilene bilene vs respektive fossilversjoner? Eller er det bare et stort flertall av kronidioter som kjører elektriske biler? 3 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 failern skrev (49 minutter siden): Farvel til billig forsikring da iallefall... Hvilken billige forsikring? Tesla går for å være en dyr bil å forsikre. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Å skalere tallene i forhold til antall registrerte biler blir ikke nødvendigvis riktig. Nye biler blir brukt mest og nybilsalget de siste årene er dominert av elbiler. En stor del av bilene som er solgt de siste 5 årene er e-golf og Leaf og ingen av disse blir trukket frem som spesielt utsatt for skader. Det som derimot er underlig er at Kia sine elbiler dominerer skadestatistikken, særlig med tanke på at de på ingen måte har dominert i salgsstatistikkene. 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Eivind Helle skrev (4 minutter siden): Å skalere tallene i forhold til antall registrerte biler blir ikke nødvendigvis riktig. Nye biler blir brukt mest og nybilsalget de siste årene er dominert av elbiler. En stor del av bilene som er solgt de siste 5 årene er e-golf og Leaf og ingen av disse blir trukket frem som spesielt utsatt for skader. Det som derimot er underlig er at Kia sine elbiler dominerer skadestatistikken, særlig med tanke på at de på ingen måte har dominert i salgsstatistikkene. Nybilsalget har _ikke_ vært dominert av elbiler de siste årene. Oppunder 50% på det meste. Lenke til kommentar
Populært innlegg UNSerio Skrevet 3. februar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 3. februar 2020 Kontrollert for bilens alder og forsikringstype? Vil tro at terskelen for å melde skade er betydelig lavere for en nyere tesla til en halv-hel million enn en gammel diesel-passat til 15 000 med maks delkasko. Skulle vært interessant å se skadefrekvens på tesla s mot en tilsvarende ny bil i samme segment. 11 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 failern skrev (7 minutter siden): Nybilsalget har _ikke_ vært dominert av elbiler de siste årene. Oppunder 50% på det meste. Så du mener at oppunder 50% ikke er dominerende. Sammenlignet med totalt antall registrerte biler er det en faktor 5 i forskjell. 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) Eivind Helle skrev (26 minutter siden): Så du mener at oppunder 50% ikke er dominerende. Sammenlignet med totalt antall registrerte biler er det en faktor 5 i forskjell. Elbiler 42% og bensin/diesel 32%. Dette er langt fra dominerende. Edit: i 2019 ja: https://e24.no/privatoekonomi/i/wPpLe1/bilsalget-falt-med-38-prosent-i-2019-tesla-model-3-ble-toppselgeren Endret 3. februar 2020 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) Veldig interessant, og veldg relevant! Vi får tutet ørene full om hvor mye sikrere Tesla er, blandt annet fordi den har så avanserte førerassistentsystemer. Hvorfor i allverden krasjer den så mye oftere da? Kanskje det er et poeng likevel, at jo mer førerassistentsystemer bilen har, jo mer sover føreren.... Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Du er aldri en mer skjerpet sjåfør, enn når du kjører et kjøretøy som biter huet av deg for feilene du måtte begå. Og det er nok det beste for deg selv og dine omgivelser. Endret 3. februar 2020 av BippeStankelbein 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. februar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 3. februar 2020 BippeStankelbein skrev (13 minutter siden): Veldig interessant, og veldg relevant! Vi får tutet ørene full om hvor mye sikrere Tesla er, blandt annet fordi den har så avanserte førerassistentsystemer. Hvorfor i allverden krasjer den så mye oftere da? Kanskje det er et poeng likevel, at jo mer førerassistentsystemer bilen har, jo mer sover føreren.... Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Du er aldri en mer skjerpet sjåfør, enn når du kjører et kjøretøy som biter huet av deg for feilene du måtte begå. Og det er nok det beste for deg selv og dine omgivelser. Tja, nå står det jo at de aller fleste skadene er typiske parkeringsbulker og -skraper da. Om din teori skulle stemme ville vi sett flere alvorlige ulykker, front mot front og utforkjøringer. Det er der ting som autopilot, autobrems, lane assist, ACC osv. spiller inn. Men det stemmer jo ikke, folk blir nesten aldri hardere skadet i Teslaer. Så det er mulig Teslaene koster forsikringsselskapene mer, men samfunnsøkonomisk er de bra siden dødsulykker og ulykker med varig skade fort koster like mye som 1500 parkeringsbulker. Har noen i det hele tatt blitt hardt skadet i en Tesla i Norge? Jeg kjenner ikke til noen tilfeller. 10 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Trestein skrev (3 timer siden): Ikke overraskende. Touch skjermer for å betjene trivielle funksjoner burde vert forbudt. Kan ikke se at dette blir som å betjene funksjoner i bilen på en telefon eller nettbrett. Helt uforståelig at dette er lov. Når bilens sensorer heller ikke ser småbarn er dette oppskrift på farlige situasjoner Dette er bare spekulasjoner. Så og si alle nye biler har trykkskjermer nå. 4 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 10 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Tja, nå står det jo at de aller fleste skadene er typiske parkeringsbulker og -skraper da. Om din teori skulle stemme ville vi sett flere alvorlige ulykker, front mot front og utforkjøringer. Det er der ting som autopilot, autobrems, lane assist, ACC osv. spiller inn. Men det stemmer jo ikke, folk blir nesten aldri hardere skadet i Teslaer. Så det er mulig Teslaene koster forsikringsselskapene mer, men samfunnsøkonomisk er de bra siden dødsulykker og ulykker med varig skade fort koster like mye som 1500 parkeringsbulker. Har noen i det hele tatt blitt hardt skadet i en Tesla i Norge? Jeg kjenner ikke til noen tilfeller. Det som Salvesen sa.... 1 minute ago, Salvesen. said: Dette er bare spekulasjoner... (...) 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 https://www.tesladeaths.com Norge er på lista 3 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Salvesen. skrev (4 minutter siden): Dette er bare spekulasjoner. Så og si alle nye biler har trykkskjermer nå. Ja, men fåtall biler har skjerm der man styrer nesten absolutt alt som hos Tesla. Synes selv det er helt forferdelig på min bil å flytte blikket til den store skjermen og treffe riktig med fingeren. 4 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Masse moment med en gang man rører gasspedalen vil jeg tippe også er mye av grunnen... 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) 2 hours ago, mobile999 said: e-Niro har sikkert mye høyere skadefrekvens enn fossil-Niro. Det samme gjelder vel Hyundai Kona electric vs fossilversjonen, samt Ioniq elektrisk vs hybridversjonen. Det er vel samme touchskkjerm på de elektriske versjonene av disse bilene bilene vs respektive fossilversjoner? Eller er det bare et stort flertall av kronidioter som kjører elektriske biler? Det er bilen som fordummer sjåføren. For mye tillit i førerassistentsystemer, som bare nesten virker, kombinert med tøtsj-sjermen som stjeler oppmerksomheten er en katastrofe. Når jeg kjører Kiaen, så kjennes det ikke ut som jeg har styring over bilen i det heletatt. Det er ingen direkte forbindelse mellom den inputen jeg gir bilen, og hva bilen faktisk gjør. Dette fordi bilens automatikk heller gjør det en tror jeg ønsker, enn det jeg faktisk gjør*. Dette er livsfarlig, fordi det inspirerer til masse mer tillit enn hva bilen fortjener. Bilen føles veldig lettkjørt og snill, helt til førerassistentsystemene når sin begrensning, og da er bilen plutselig mer enn en håndfull! *f.eks når jeg trør på bremsen, så tror bilen "Å! Han trykker på bremsepedalen! Nå vil han sikkert lade batteriet, jeg regenererer litt istedenfor å KLASKE PÅ DE JÆVLA SKIVEBREMSENE!". Først når jeg trår pedalen i bunn, og idiotKiaen skjønner at "Oi! Jeg klarer ikke å regnerere så hardt som han ønsker å stoppe! Han ønsket virkelig å stoppe likevel! Nå er det sikkert best å slutte å regenerere, for så å KLASKE INN DE JÆVLA SKIVEBREMSENE!". Dette har det resultatet at fra jeg trør inn bremsa, som er helt tydelig kommand om om at jeg ville stoppet for 100 meter siden, så tar det 0,3 sekund fra jeg trør inn bremsa til jeg får skikkelig bremsekraft på hjulene. Og det værste er at bremsen føles kjemperesponsiv og lett, så lenge jeg bare regenerere-bremser. Men så snart jeg virkelig vil bremse skikkelig, så kommer denne jævelen og viser hvor lite responsive bremser bilen faktisk har. Livsfarlig! Skulle absolutt ikke vært lov... Endret 3. februar 2020 av BippeStankelbein 7 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Dette er bare spekulasjoner. Så og si alle nye biler har trykkskjermer nå. Både politi og forsikringsselskap påpeker akkurat det samme. 9 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) Trestein skrev (5 minutter siden): https://www.tesladeaths.com Norge er på lista Det var det en stk. som døde ja. Og den ulykken var mistenkelig så det holder. Tråkket på feil pedal høyst sannsynlig og kjørte gjennom en vegg. Normalt oppdager man det så fort at man ikke får høy nok hastighet til at det blir farlig, så det er vel relativt høy sjanse for illebefinnende som muligens uansett hadde ført til dødsfall. Her må hastigheten ha vært svært høy. Alternativt selvpåført. Endret 3. februar 2020 av Jens Kr. Kirkebø 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå