Gå til innhold

Bytte av bank

LD93

Anbefalte innlegg

Bare tenkte om andre har noen lignende erfaring..

Vi har hatt Danske bank noen år.

Skulle kjøpe nytt hus og trengte en god del mer i lån, de sa blankt nei og var faktisk millioner unna det jeg søkte om.

Nordea godkjente lånet på flekken uten noen form for spm eller spesielle avtaler. Så naturligvis byttet vi bank.

Nå som det gamle lånet er på vei til å bli innvilget har de tatt kontakt med at vi burde fortsette hos dem og at vi flytter lånet nå på nytt igjen.

Hvor er logikken i dette? De kunne gå ned ganske godt på renta også. Samt gi meg gode forsikringsmuligheter som faktisk er snakk om nærmere 10k i året spart for meg.. Bare lurer på hvordan i huleste de plutselig kan snu seg om på denne måten? Ble det plutselig greit fra "staten" å gi så så mye gjeld hehe. ( Var nemlig "lovbestemt" den summen de kunne gi meg i første omgang ) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der virker å være forskjellig praksis angående nye lån og flytting av eksisterende lån.  Har hatt tilsvarende opplevelse i Skandiabanken som ikke ville låne meg penger til nytt hus pga jeg jobber som konsulent og dermed får variabel lønn hver måned, men Sparebank1 rullet ut den røde løber og ville gi meg flere millioner mer enn jeg ba om...  Ett år senere, flyttet jeg det nye lånet til Skandiabanken uten det minste problemer.  

Lenke til kommentar

Desverre er det ofte sånn det fungerer. Nye kundar kan dei lokke med betre tilbod. I tillegg er det nok mange som truar med å skifte bank, men ender opp med å la vere. Om dei skulle gje alle dei kundane betre rente hadde dei kanskje tapt meir enn å la enkelte kundar gå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her griper man til enhver tid det beste tilbudet. Det er veldig uproblematisk å bytte bank da det eneste man trenger gjøre å tegne avtalegiroene på nytt. Få mest mulig over på e-faktura i forkant deretter dobbeltkjører man inntil man er sikker på at alt er i orden. Selv beholder jeg alltid bankkontoene mine da kontoutskriftene er kjekke å ha. Har blitt mange banker etterhvert.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 timer siden):

Jeg har lignende erfaring fra da jeg fikk lån til leiligheten min. Har boliglån i en bank men alt annen i en annen bank.

Min erfaring er at bankene ofte skreller av 0,25% (eller deromkring) på boliglånsrenta dersom man "benytter dem som dagligbank", noe som ofte betyr at man må ha lønnsinngang der samt ha en viss aktivitet (betalinger, regninger, etc.) – og at denne besparelsen som regel gjør det lite lønnsomt å gjøre noe annet enn å bare ha alt samlet i én bank.

Har du funnet en måte å komme rundt dette på?

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (På 4.2.2020 den 12.44):

Jeg har riktig nok hatt en "sovende" konto hos DNB i cirka 22 år men det ble ikke gjort noe mer enn å søke og sende inn det de trengte av dokumentasjon. Frem til for 22 år siden brukte jeg DNB til alt.

Lenke til kommentar
On 2/4/2020 at 12:44 PM, henrikwl said:

Min erfaring er at bankene ofte skreller av 0,25% (eller deromkring) på boliglånsrenta dersom man "benytter dem som dagligbank", noe som ofte betyr at man må ha lønnsinngang der samt ha en viss aktivitet (betalinger, regninger, etc.) – og at denne besparelsen som regel gjør det lite lønnsomt å gjøre noe annet enn å bare ha alt samlet i én bank.

Jeg lurer på hvor mye de følger med på om du faktisk bruker den nye banken som dagligbank. Jeg har nylig byttet bank selv pga lånerente (DNB til Nordea). Nordea har en ganske mindre moderne nettbank enn DNB og siden alt av trekk er satt opp i DNB så bytta jeg bare lønnskonto på jobb og satt opp et fast trekk på månedlige utgifter som sendes over til DNB og lar alt annet gå som før. Ikke hørt noe ennå :p

Er det noen som har noe innsikt i hvorfor banker ønsker at kundene bruker dem som dagligbank? De færreste har vel store beløp på lønns/brukskonto så noe særlig renteinntekter kan det vel ikke være? Så lenge man betaler lånet så tenker jeg at de er fornøyde med det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...