ism_InnleggNO Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 1 minute ago, Simen1 said: Pst.. Tesla model 3 var Norges mest solgte bilmodell i 2019.. Ser du på lista over Norges 15 mest solgte biler i 2019 så ligger den omtrent midt i prissjiktet. Det er ingen som foreslår å momslegge TM3 (med unntak av Frp som alltid har vært i krig mot elbilene)… Rødt foreslår å utrede et forslag om å legge moms på de dyreste elbilene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 0laf skrev (23 minutter siden): Hvorfor er det ikke et bra alternativ å la bilen stå, eller å sykle, ingenting er vel mer miljøvennlig enn å la være å bruke bilen, uansett drivstoff? Mener du Norge kan oppfylle sine løfter om utslippskutt kun ved å bytte personbilparken til elbiler ? Jeg sier ikke at det ikke er ett bra alternativ, for det er det åpenbart. Men, det løser ikke klimaløftene som er gitt om en setter bilen en dag i uken og sykler. Og dette er langt i fra sannheten for folk flest, med moms eller ikke. Jeg kjenner ingen som har solgt vekk bilen/ikke bruker den lengre. Kjenner mange som tar sykkelen en gang i blant dog. Nei det mener jeg ikke, men det er en av de "bedre" tingene Norge kan gjøre, om en ikke faser ut olje/industri. Men det er jo ikke aktuelt. Norge har lite å gå på ift energi ellers, så da må en se på transport som er en av de største utslipspostene. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 15 minutes ago, PingEnt said: Dette er et innlegg i media, hvor Dagbladet kan ha kortet bort mindre sensasjonalistisk stoff. Partiprogrammet er det til enhver til gjeldende. Der står alle avgiftene de vil ha. I artikkelen står: Moxnes leverte før helgen inn et forslag om å be regjeringen utrede modeller for å ilegge de dyreste elbilene avgifter. Gjorde han det i eit avisinnlegg eller i Stortinget? 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Trestein skrev (20 minutter siden): Forstår ikke dette med pris. Bruk heller vekt og energiforbruk. Å sette grensen på 400 000 vil fjerne muligheter for biler med dyre men miljøvennlige løsninger som lettmetall og karbonfiber. Fokuset på pris fra Rødt sin side er bare et populistisk utspill for å høste stemmer. De håper å fri til misunnelsen hos folk, og det virker. Bare spør FrP. De har lang erfaring med samme strategi. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 1 minute ago, Sturle S said: I artikkelen står: Moxnes leverte før helgen inn et forslag om å be regjeringen utrede modeller for å ilegge de dyreste elbilene avgifter. Gjorde han det i eit avisinnlegg eller i Stortinget? Dette er som sagt ett av mange forslag de har gjort til Stortinget, inkludert å øke drivstoffavgiften. Du må lese partiprogrammet for å få helheten Lenke til kommentar
HF- Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Rødt burde tenke på at elbil fortsatt er nytt, og det er lite å velge i blant store, rimelige biler. Avgiftene på ny bil bør vente til det er meir å velge mellom. Så kan en heller auke prisen på td parkering og bompenger for elbiler, det er ineffektivt med masse biler i saktegående rushtrafikk, uavhengig av drivlinje. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 4 minutes ago, PingEnt said: Folk flest er 50% av befolkningen eller mer. Medianlønnen til husholdninger er 430 000 nok. De har ikke råd til Tesla. Dei har ikkje råd til ny bil. Same om det er Tesla eller eit anna merke. Dei kan derimot ha råd til ein brukt Tesla, dersom dei finst på marknaden til ein rimeleg pris. No er heller ikkje studentar som bur åleine på hybel i målgruppa til nokon nybilseljarar. Sjå heller på par med born. Det er dei som kjøper ny bil. 6 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 1 minute ago, PingEnt said: Dette er som sagt ett av mange forslag de har gjort til Stortinget, inkludert å øke drivstoffavgiften. Du må lese partiprogrammet for å få helheten Er det det som er planen til Raudt? Leggje fram mange enkeltframlegg som fører til auka forureining, og satse på at FrP stemmer for, samstundes som dei veit at dei ikkje får fleirtal for framlegg som kompenserer? Dermed kan dei maksimere utsleppa av klimagassar i samarbeid med Frp. Vi ser akkurat det same med NorthConnect. Raudt overgår jo FrP i klimafiendskap! Dei jobbar hardt for å nå målet om mest mogeleg forureining. 5 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Det er (dessverre) ofte slik at de rike får tilgang til ny teknologi først. Det var de rike som først kjøpte kjøleskap, vaskemaskiner, komfyrer, biler, WCer, TVer og PCer. Det at de rike kjøper et nytt produkt gjør at volumet går opp, utviklingskostnadene betales ned, og prisen på produktet synker - plutselig har alle råd til disse produktene. Gi det litt tid! 5 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) Skattlagt som en hybrid havner fulle avgifter på en maks utstyrt Model X performance til 1,2 mill på ca 300k. Så hvordan Moxnes da skal klare å komme seg opp til 500k vet jeg ikke. Det krever mer omfattende endringer av bilavgiftene i hvert fall. Og det er bare å glemme at ESA godtar en løsning der det er fulle avgifter på biler til over X kroner. Det godtok ikke EU i Danmark. APs forslag om mva på kjøpesum utover X kroner er i hvert fall en modell EU/ESA vil kunne være med på. Endret 3. februar 2020 av Espen Hugaas Andersen 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. februar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 3. februar 2020 PingEnt skrev (58 minutter siden): Husholdninger med med medianinntekten eller under (431 000 NOK) En SR+ kan man kjøpe med 15k i egenkapital og en lånekostnad på ca. 4200,- pr. måned. Si 4000,- etter skattefordelen. Om man kjører 20.000km i året sparer man anslagsvis 1500,- pr. måned på drivstoff, så da er kostnaden nede i 2500,-. Man får ikke all verdens fossilbil til 2500,- pr. måned, og kjøper man en gammel bruktbil kan man regne med en del kostnader til reparasjoner som man slipper i 5 år med ny bil. Men klart, om man kjører 4000km i året eller har betalingsanmerkninger så er det nok ikke et aktuelt valg. For svært mange familier vil det dog være en gunstig løsning økonomisk. Spesielt om man kjører enda mer pr. år eller gjennom bomstasjoner eller på ferger. 10 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) PingEnt skrev (27 minutter siden): Folk flest er 50% av befolkningen eller mer. Medianlønnen til husholdninger er 430 000 nok. De har ikke råd til Tesla. 430k NOK er etter skatt. En Model 3 SR+ vil ha en kostnad på under 40k NOK i året for lån og forsikring, etter fratrekk av drivstoffbesparelser. Det vil nok være innenfor rekkevidde for mange med 430k NOK utbetalt. En fossilbil er slettes ikke gratis den heller. Husk at boligprisene er mye lavere i distriktene, det kompenserer mye for lavere lønn. Om boliglånet er på 2 mill. istedenfor 4 mill får man MYE bil for pengene man sparer bare der. Endret 3. februar 2020 av Jens Kr. Kirkebø 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 PingEnt skrev (1 time siden): For folk i byene, ja. Jeg bor i by og sykkel er 100% uaktuelt for 90% av turene jeg foretar 90% av året. Dette er normalen for folk flest. Kollegaer, naboer, barndomsvenner, venner i forbindelse med fritidsinteresser osv. Altså folk i alle sjikt og sjangere. Det handler om avstander, tidsbruk, passasjerplasser, bagasjeplass. Klart vi kunne sikkert navet og sittet hjemme og tvinnet tommeltotter om vinteren og dyrket poteter i hagen om sommeren i stedet for å kjøre til butikken, ha fritidsinteresser, jobb og sosialt liv, så det handler jo litt om valg av levestandard også. Sykkel er et fint supplement, men ingen bil-erstatter. PingEnt skrev (1 time siden): 25.000 er fortsatt langt under den billigste bilen du kan finne De dyrere syklene har faktisk enklere vedlikehold, som gjør dem enklere å reparere enn å kjøpe ny. Enova gir 0 støtte til et av Norges mest effektive energisparetiltak: luft/luft-varmepumper. Begrunnelse: De er så billige at folk har råd til de uansett om de støttes eller ei. Elsykler ligger i samme prissjiktet.. Husk at mva-fritak for elbiler er et særskilt unntak fra hovedregelen om 25% mva. Når slike unntak fører til forskjellsbehandling med urettferdige eller kontroversielle sideeffekter så er det ikke noen god løsning å innføre ennå flere særskilte unntak, så det dukker opp ennå flere urettferdige eller kontroversielle sideeffekter. (Sykkel vs joggesko for å ta en naturlig fortsettelse her). Løsningen er å avvikle det særskilte unntaket slik at vi gjenoppretter rettferdighet på kryss av varegrupper og avvikler markedsvridninger. Elbilene må få mva. Ikke alt på en gang som de tabbet seg ut med i Danmark, men i passe porsjoner til å oppnå det vi som samfunn egentlig ønsker: Fremskynde overgangen til nullutslippsbiler. 5 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden): En fossilbil er slettes ikke gratis den heller. Og særlig ikke i drift... Koster det også, med servicer og reparasjoner og drivstoff til 16 - 17 kr pr. liter... 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Simen1 skrev (2 minutter siden): Sykkel er et fint supplement, men ingen bil-erstatter. Riktig! I motsetning til hva MDG tror. Men de bor vel alle på Grünerløkka, og holder seg i Oslo sentrum. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 PingEnt skrev (25 minutter siden): Dette er som sagt ett av mange forslag de har gjort til Stortinget, inkludert å øke drivstoffavgiften. Du må lese partiprogrammet for å få helheten Okay? Har Rødt tenkt å levere *hele* programmet sitt til regjeringen da? Du regner med at det går gjennom? Problemet er at det er et enkeltforslag med negativ miljøprofil og tvilsom fordelingsprofil. 5 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 5 minutes ago, Simen1 said: Enova gir 0 støtte til et av Norges mest effektive energisparetiltak: luft/luft-varmepumper. Begrunnelse: De er så billige at folk har råd til de uansett om de støttes eller ei. Elsykler ligger i samme prissjiktet.. Ikke for en elsykkel med plass til både unger og varer som faktisk kan være en erstatning for en bil. De kommer fort opp i 50-70 tusen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Forslaget i seg sjølv er ikkje så dumt, men spørsmålet er korleis det blir i praksis. Eg kan godt være enig i at det er uheldig med ein avgiftspolitikk som finansierer og gjer det billegare å kjøpe tyngre og meir lukseriøse bilar enn det ein har bruk for. Men samtidig er det minst like uheldig å stikke kjeppane i hjula for den elektrifiseringa av bilparken som vi no held på med. Klarer ein å styre bilkjøparar som i dag kjøper ein dyr tesla til å heller velge ein anna billegare elbil ved å justere avgiftene slik at billige elbilar er meir prisgunstige, eller ender ein opp med at alternativet for mange blir å kjøpe diesel/bensinbil i staden for? 2 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 1 minute ago, The Avatar said: Forslaget i seg sjølv er ikkje så dumt, men spørsmålet er korleis det blir i praksis. Eg kan godt være enig i at det er uheldig med ein avgiftspolitikk som finansierer og gjer det billegare å kjøpe tyngre og meir lukseriøse bilar enn det ein har bruk for. Men samtidig er det minst like uheldig å stikke kjeppane i hjula for den elektrifiseringa av bilparken som vi no held på med. Klarer ein å styre bilkjøparar som i dag kjøper ein dyr tesla til å heller velge ein anna billegare elbil ved å justere avgiftene slik at billige elbilar er meir prisgunstige, eller ender ein opp med at alternativet for mange blir å kjøpe diesel/bensinbil i staden for? Jeg skjønner argumentene til Rødt og kan være tilbøyelig til å være enig, men når vi ser på hva vi må få til å løpet av det kommende tiåret mener jeg det er feil tid og virkemiddel. Vi skal ha alle over på elbil i løpet av fem år (nybilsalg, ikke bilparken). Da må man ikke begynne å fjerne incentivene for elbiler. Man må forsterke dem. Samtidig som man må begynne å avgiftsbelaste fossilbilene mye kraftigere. CO2-avgift, forurensingsavgift, ulempeavgift, støyavgift, etc. 4 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Syns det er en god ide, er veldig lite energi effektivt å kjøre biler på 2.5 tonn. Inntekt kan eksempelvis brukes til momsfritak på sykler og å få vongtog over på tog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå