Simen1 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Biler i vippesonen for Rødts mva-innslagspunkt: Audi e-tron, Tesla model Y, Volvo XC40 recharge, Audi Q4 e-tron, BMW i4, Ford Mustang E-mach og sikkert flere. Dette vil kunne føre til bevisst nedspesifisering for å komme under grensa. Hva mener Rødt at miljøet eller fordelingspolitikken skal vinne på det? Hva med alle som kjøper elbil til over 600 000 kr før mva-forslaget trer i kraft, de vil le hele veien til banken med økt bruktverdi på bilen. Var det noe Rødt så for seg og i så fall hva synes de om det? 6 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 1 minute ago, Simen1 said: Hva med alle som kjøper elbil til over 600 000 kr før mva-forslaget trer i kraft, de vil le hele veien til banken med økt bruktverdi på bilen. Var det noe Rødt så for seg og i så fall hva synes de om det? Alle? Kommer nok til å dreie seg om svært liten mengde en kan telle på en hånd. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) 3 minutes ago, PingEnt said: Lærer er en høyt betalt jobb i distriktene. Ikkje spesielt. Då vi henta og leverte i barnehagen hugsar eg at minst halvparten av dei andre bilane var i høgare prisklasse enn vår. Dyre SUVar av merke BMW og Audi. Her på oljesmurde Veslandet er det mange med høg inntekt. Med avgiftsmodellen til Raudt ville vi nok ikkje hatt råd til Tesla, og dermed ikkje til ein elbil vi kunne bruke på ferie. Endret 3. februar 2020 av Sturle S 4 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 PingEnt skrev (3 minutter siden): Man kan kjøpe andre biler enn Tesla, det vet du? Selvfølgelig men det var nå engang *du* som påsto at *Tesla* var uoppnåelig for folk flest. Hvem er disse 'folk flest' du snakker om? 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Just now, Kahuna said: Selvfølgelig men det var nå engang *du* som påsto at *Tesla* var uoppnåelig for folk flest. Hvem er disse 'folk flest' du snakker om? Husholdninger med med medianinntekten eller under (431 000 NOK) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 5 minutes ago, Sturle S said: Ikkje spesielt. Då vi henta og leverte i barnehagen hugsar eg at minst halvparten av dei andre bilane var i høgare prisklasse enn vår. Dyre SUVar av merke BMW og Audi. Her på oljesmurde Veslandet er det mange med høg inntekt. Med avgiftsmodellen til Raudt ville vi nok ikkje hatt råd til Tesla, og dermed ikkje til ein elbil vi kunne bruke på ferie. Hvis begge er i jobb, og den ene tar inn lærerlønn, ligger dere fortsatt en del over landsmedianen på inntekt. (se kilde). Var det alle som hentet med bil da? Var alle bilene der akkurat da du hentet? Anekdoter er dårlig statistikk. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 PingEnt skrev (20 minutter siden): Det er ikke poenget. Problemet er at når du først har kjøpt en bil, uavhengig om det er fossil eller el, er hver kjøretur så billig at det nesten ikke lønner seg å la bilen stå. Og flere trenger, dessverre, bil til visse ærend. Men det er ikke sikkert de trenger bil 5 dager i uka, men hvis bilen først er der... Men jeg kjenner faktisk en del som har latt bilen stå og brukt sykkel. Det er et vanskelig valg, fordi bilen frister veldig hver morgen, men hvis man ser på det lange perspektivet så tjener en fett på det med tanke på egen helse. Og momsfritak vil hjelpe. Hvis jeg kan få en sykkel som før kostet 25 000 til kun 20 000, så ville det gjort at jeg kunne med bedre økonomisk samvittighet valgt sykler med en del "ease of life features" som jeg ellers ikke ville valgt. Eventuelt hatt to sykler, en for vinter og en for sommer. Å la bilen stå i blandt er ikke ett bra alternativ. Regjeringen har inngått løfter ift klima. De, som de fleste andre forstår at de ikke når disse målene med avgiftsfri sykkel. Men for all del, tar gjerne en momsfri sykkel jeg, skal ikke stå på det. Forøvrig synes jeg det er innenfor å tenke i disse baner om dagen, elbiler begynner å bli bra på pris og alternativene er gode etterhvert. Før var det så og si bare tesla som fungerte om en ville kjøre elektrisk som nummer en bil. Nå er det flust av alternativer etterhvert. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) 3 minutes ago, Salvesen. said: Å la bilen stå i blandt er ikke ett bra alternativ. Regjeringen har inngått løfter ift klima. De, som de fleste andre forstår at de ikke når disse målene med avgiftsfri sykkel. Men for all del, tar gjerne en momsfri sykkel jeg, skal ikke stå på det. Det er fortsatt bedre enn ingenting. Hvis man bytter ut bilturen til jobb med sykkel eller kollektivt, men fortsetter å bruke bilen for kjøring av barn til trening, er det fortsatt en vesentlig reduksjon. Ikke det optimale, men det hjelper på. Endret 3. februar 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) 9 minutes ago, PingEnt said: Hvis begge er i jobb, og den ene tar inn lærerlønn, ligger dere fortsatt en del over landsmedianen på inntekt. (se kilde). Ikkje for par med små born, nei. Legg merke til at tala er etter skatt. Dessutan jobba kona berre 80%. Quote Var det alle som hentet med bil da? Var alle bilene der akkurat da du hentet? Anekdoter er dårlig statistikk. Dei fleste med ungar i den barnehagen bur i gangavstand. Eg leverte og henta mange nok gongar over sju år til at eg nok såg dei fleste. Det er uansett ein digresjon. Poenget er at Raud nok ein gong målrettar eit tiltak for å auke utslepp av klimagassar og anna forureining. Den einaste konsekvensen av denne særavgifta på elbilar er høgare utslepp frå bilparken. Tiltaket har ingen andre konsekvensar enn det. Endret 3. februar 2020 av Sturle S 5 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Er det ikke bedre å bare sette høyere avgifter på alle biler over 600 000? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Å la bilen stå i blandt er ikke ett bra alternativ. Regjeringen har inngått løfter ift klima. De, som de fleste andre forstår at de ikke når disse målene med avgiftsfri sykkel. Hvorfor er det ikke et bra alternativ å la bilen stå, eller å sykle, ingenting er vel mer miljøvennlig enn å la være å bruke bilen, uansett drivstoff? Mener du Norge kan oppfylle sine løfter om utslippskutt kun ved å bytte personbilparken til elbiler ? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 7 minutes ago, Sturle S said: Det er uansett ein digresjon. Poenget er at Raud nok ein gong målrettar eit tiltak for å auke utslepp av klimagassar og anna forureining. Den einaste konsekvensen av denne særavgifta på elbilar er høgare utslepp frå bilparken. Tiltaket har ingen andre konsekvensar enn det. Isolert sett kanskje, men du må se dette i samband med hele avgiftspolitikken til Rødt. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 1 minute ago, PingEnt said: Isolert sett kanskje, men du må se dette i samband med hele avgiftspolitikken til Rødt. Dette er eit isolert framlegg, som dei prøver å få fleirtal for som eit isolert framlegg. Raudt har ikkje sett dette framlegget i samband med noko anna avgiftsframlegg. Difor må vi sjå på konsekvensane av dette isolerte framlegget for seg sjølv. Raudt veit veldig godt at dei ikkje får fleirtal for å auke avgiftene på eksosbilar, fordi FrP stemmer imot, men dei vil gjerne lokke FrP med på dette og andre miljøfiendtlege framlegg for å auke utsleppa av klimagassar mest mogeleg. Framlegget om å stanse NorthConnect er eit anna i same bane. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Forstår ikke dette med pris. Bruk heller vekt og energiforbruk. Å sette grensen på 400 000 vil fjerne muligheter for biler med dyre men miljøvennlige løsninger som lettmetall og karbonfiber. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 6 minutes ago, Sturle S said: Dette er eit isolert framlegg, som dei prøver å få fleirtal for som eit isolert framlegg. Raudt har ikkje sett dette framlegget i samband med noko anna avgiftsframlegg. Difor må vi sjå på konsekvensane av dette isolerte framlegget for seg sjølv. Raudt veit veldig godt at dei ikkje får fleirtal for å auke avgiftene på eksosbilar, fordi FrP stemmer imot, men dei vil gjerne lokke FrP med på dette og andre miljøfiendtlege framlegg for å auke utsleppa av klimagassar mest mogeleg. Framlegget om å stanse NorthConnect er eit anna i same bane. Dette er et innlegg i media, hvor Dagbladet kan ha kortet bort mindre sensasjonalistisk stoff. Partiprogrammet er det til enhver til gjeldende. Der står alle avgiftene de vil ha. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Jeg støtter heller at stemming blir flyttet til skattesedlene på den måten ser du direkte hva du stemmer koster deg. Rødt; Hvilke penger? det var aldri dine penger til å starte med. MDG: staten tar alt du eier og har du får tilbake mat bonger på utvalget grønne butikker osv osv osv Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 2 minutes ago, -Night- said: Jeg støtter heller at stemming blir flyttet til skattesedlene på den måten ser du direkte hva du stemmer koster deg. Rødt; Hvilke penger? det var aldri dine penger til å starte med. MDG: staten tar alt du eier og har du får tilbake mat bonger på utvalget grønne butikker osv osv osv Frp: Her har du en flaske sprit, resten skal de rike vennene mine ha. Høyre: Vi driter i deg om du ikke tjener mer enn en million, briller og tannregulering til barna får du betale selv. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Just now, ism_InnleggNO said: Frp: Her har du en flaske sprit, resten skal de rike vennene mine ha. Høyre: Vi driter i deg om du ikke tjener mer enn en million, briller og tannregulering til barna får du betale selv. Det skal lønne seg å jobbe. med AP,SV,KRF,MDG og Rødt lønner deg seg ikke. blir skatten til graven og gjerne etter også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 PingEnt skrev (43 minutter siden): En Tesla er i dag ikke oppnåelig for folk flest, spesielt ikke folk flest på distriktslønninger. Pst.. Tesla model 3 var Norges mest solgte bilmodell i 2019.. Ser du på lista over Norges 15 mest solgte biler i 2019 så ligger den omtrent midt i prissjiktet. 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) 2 minutes ago, Simen1 said: Pst.. Tesla model 3 var Norges mest solgte bilmodell i 2019.. Ser du på lista over Norges 15 mest solgte biler i 2019 så ligger den omtrent midt i prissjiktet. Folk flest er 50% av befolkningen eller mer. Medianlønnen til husholdninger er 430 000 nok. De har ikke råd til Tesla. Endret 3. februar 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå