Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avtale om barnefordeling og NAV

Gjest 1d523...3c7

Anbefalte innlegg

Gjest 1d523...3c7

Er midt i et samlivsbrudd og vi må skrive en avtale om barnefordeling, eller en foreldresamarbeidsavtale.

Vi har 2 barn på 3 og 5 år. Vi kommer til å fortsette å bo på samme sted i nærheten av hverandre, og er generelt sett gode venner, så jeg ser egentlig ingen store utfordringer rundt dette i praksis. Vi er enige om at barna skal være hos hverandre 50/50 annenhver uke.

MEN, da vi var på den obligatoriske meklingstimen så fikk vi tips om å sjekke ut dette med fordelingen av barna på papiret, da om man fordeler litt skjevt i stedet for 50/50 delt bosted, så kan man få økt overgangsstønad fra NAV.

1. Jeg forstår at hvis man har et barn 100% fast bosted hos seg, så kan man få stønad og økt barnetrygd bla. Men slik jeg forstår det, så MÅ man ha barnet/barna over 60% av tiden for å ha rett på overgangsstønad. Hvertfall slik jeg tolker det iht. denne kalkulatoren fra NAV.

2. Iom. at vi har 2 barn, så vil jeg ikke si fra meg begge barna til henne for at hun skal få økte stønader etc. Så vi lurte på om vi skulle ta ett barn hver med 100% fast bosted, men da begge barna har 50/50 samvær hos begge i praksis. Men dette er vel veldig unaturlig. Blir dette sett på som svindel fra NAV? Antar svaret er ja, siden man må ha 60% omsorg for barnet for å ha krav på overgangsstønad iht. linken over.

3. Eksen har dårlig/variabel inntekt (men flytter ikke ut før alt er i orden rundt det praktiske etc., så det er ikke noe stress), og dette med økt overgangsstønad er veldig relevant for henne. Finnes det andre stønader fra NAV som er relevante for hun med lav inntekt om vi velger "Delt fast bosted" og 50/50 samvær?

NB! Jeg er ikke ute etter å svindle NAV på noen som helst måte her, vi bare blir veldig usikker på om vi har forstått det riktig mtp. terminologi og hvordan ting blir forklart på diverse nettsider.

Linker vi har sett på:

Bufdir.no

NAV overgangsstønad

Anonymous poster hash: 1d523...3c7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et krav for å få ytelser som enslig forsørger at man har "klart mer av den daglige omsorgen" for ett eller flere barn. "Klart mer" innebærer minst 60/40. 

Å oppgi til NAV at man har 60/40 mens man i realiteten har 50/50 er straffbart bedrageri med mindre 50/50 ville utløst akkurat de samme stønadene (noe det ikke vil). 

Jeg kjenner ikke til noen andre stønader enn økonomisk sosialhjelp som er aktuelt for henne. 

Lenke til kommentar
Gjest cb07d...8ab

Det er mange som i realiteten har 50/50 eller tilnærmet dette som skriver ett barn på hver og lignende for å få mer stønad og fradrag. Og jeg vet også at mange har fått råd om dette fra familievernkontor og til og med fra NAV(!). Men, det er svindel og lureri, og om ikke din moral gjør at du velger det bort så vit at om NAV og/eller skatteetaten oppdager juks så er det du som sitter i saksa (hjelper ikke å si at en eller annen saksbehandler har sagt at det er greit).

Jeg nektet å gå inn på en slik avtale selv om eksen krevde det, til og med gjennom advokat. Da både på grunn av at det er umoralsk og svindel, samt at i en ev. uenighet og barnefordelingssak med eks (kanskje dere er enige og venner nå, men det kan fort snu) vil du angre dypt dersom det på papiret står at hun er hovedforsørger, har barna mest og at du er bare samværsforelder. Anbefaler sterkt delt bosted/omsorg. Barna kan være mer hos den ene eller den andre selv om foreldreretten er delt og lik.

Anonymous poster hash: cb07d...8ab

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...