AfterGlow Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 Et av verdens største antivirusselskaper tatt for å selge persondata til annonsører Lenke til kommentar
oppat Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 Tror det er på tide å fryse bankkontoene til Avast så selskapet ikke er tømt innen GDPR-bøtene kommer. 5 Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 For et litt mer nyansert bilde av saken og konsekvensene av at Avast stenger ned Jumpshot; https://sparktoro.com/blog/avasts-shutdown-of-jumpshot-will-harm-the-web-and-the-world/ Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 oppat skrev (5 timer siden): Tror det er på tide å fryse bankkontoene til Avast så selskapet ikke er tømt innen GDPR-bøtene kommer. Og hvem går bøtene til? Lenke til kommentar
oppat Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 14 hours ago, Trancton said: For et litt mer nyansert bilde av saken og konsekvensene av at Avast stenger ned Jumpshot; https://sparktoro.com/blog/avasts-shutdown-of-jumpshot-will-harm-the-web-and-the-world/ Bra artikkel! Men jeg er ikke enig. Det er også for mye whataboutism i den artikkelen. Det å selge data er problematisk, for GDPR krever juridisk grunnlag for hver eneste bruk av dataene. Forskjellen mellom de som selger data og Google er ikke nødvendigvis at Google er bedre, men de har et lukket system, mens de som selger lever i et åpent system. Jumpshot og andre som selger data må innhente juridisk grunnlag for prosessering fra alle partnere de har og presentere dette for brukeren. Dette er teknisk mulig å gjennomføre, men det er også tydelig i artikkelen at de ikke har gjort dette. Det å ikke følge GDPR når de teknisk kunne ha gjort det er tross alt et valg de har gjort, og det medfører at de må legge ned. Jumpshot kunne i det minste investert i et system for å håndtere legal basis, slik at brukere kunne velge hva dataene faktisk blir brukt til. Her har Google, Facebook og andre sine svin på skogen, og de kan skape "store produkter" som f.eks Amazon Prime eller Facebook som ett produkt og dermed dekker legal basis nesten all prosessering de gjør. Jeg tror dog at GDPR kommer til å bite dem i baken snart om de ikke gir brukeren bedre kontroll over prosessering, f.eks. bruk av geo-informasjon i spesifikke produkter. Men nok om det, Jumpshot selger til ulike selskaper. Det er ganske innlysende at disse selskapene har individuelle produkter. Disse individuelle produktene må godkjennes av brukeren, ikke som "tillat å selge dataene dine", men som "tillat selskap X som lager produkt Y å bruke dataene til å gjøre Z". Jumpshot kan umulig ha unngått å forstå at dette ikke fungerer med GDPR. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå