Gå til innhold

Påføring av kjølepasta

Anbefalte innlegg

Med ny PC underveis i posten, kan jeg knapt vente til jeg får den. Sjekker post-tracen flere ganger om dagen... :smile:

Det er en XP1700+ prosessor og en Zalman CNPS 6000-CuAl kjøler. Jeg har Arctic Silver 3. Når jeg skal påføre goopen trenger jeg jo noe sylskarpt, som barberblad el.l., men de barberbladene jeg har, og har sett i butikken, er jo flere sammen liksom... Hvor får jeg tak i ett sylskarpt blad som passer bra til dette formålet?

Og hvor mye kjølepasta skal jeg eg. ta på? På både ribba og prosessoren, eller bra prosessoren?

(Jeg har satt sammen noen PC'er før, men aldri brukt kjølepasta (har boxed prosessor nå))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blader til Stanley kniver funker helt fint.

Legg et tynt heldekkende lag på cpu'en samt en liten dæsj på kjøleren (der hvor core på cpu berører kjøler,dette for å fylle ut evt ujevnheter som er på kjøleren)

For å sjekke at det er god nok kontakt kan du ta av igjen kjøleren for å kontrollere at coren har satt et fint lite firkantet avtrykk på kjøleren.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 01:31, jason skrev:

Legg et tynt heldekkende lag på cpu'en samt en liten dæsj på kjøleren (der hvor core på cpu berører kjøler,dette for å fylle ut evt ujevnheter som er på kjøleren)

For å sjekke at det er god nok kontakt kan du ta av igjen kjøleren for å kontrollere at coren har satt et fint lite firkantet avtrykk på kjøleren.

Skal jeg ta goop utover hele cpu'n liksom? Har ikke gjort dette før... Ser det kanskje selv når jeg får den om et par dager da. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 01:54, lysbryter skrev:

Quote:

On 2002-03-06 01:31, jason skrev:

Skal jeg ta goop utover hele cpu'n liksom? Har ikke gjort dette før... Ser det kanskje selv når jeg får den om et par dager da. :smile:

Du skal ha AS3 på hele core'n på cpu'en (det blanke området i midten)

Lenke til kommentar

Folkens! Vet dere hva jeg brukte?

Eh..sikkert ikke. Jeg tok klingfilm (plastfolie, IKKE microfolie) å strammet litt over pekefingeren, så klinte jeg en liten dæsj på, og smurte det utover. Resultatet ble perfekt!

Fordelen slik jeg så det, var at det ikke gikk noe til spille, og at det ikke ble "bølger" av et skjelvete blad.

Om effekten ble noe bedre eller verre, har jeg dessverre ingen nøyaktige målinger på.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 02:21, Arctic skrev:

Folkens! Vet dere hva jeg brukte?

Eh..sikkert ikke. Jeg tok klingfilm (plastfolie, IKKE microfolie) å strammet litt over pekefingeren, så klinte jeg en liten dæsj på, og smurte det utover. Resultatet ble perfekt!

Fordelen slik jeg så det, var at det ikke gikk noe til spille, og at det ikke ble "bølger" av et skjelvete blad.

Om effekten ble noe bedre eller verre, har jeg dessverre ingen nøyaktige målinger på.

Om effekten blir noe bedre vites ei nei, ide'en er god den problemet er vel bare å få lagt et jevnt lag utover.

Lenke til kommentar

er AMD kommet i boxed versjon med zalman 6000AluCu-kjøler?

Hehe. Nei, det jeg mente er at prosessoren (som jeg får i morra! :smile:) er en XP1700-prosessor, men at den prosessoren jeg har nå, en Celeron300A, det er DEN som er boxed. Derfor har jeg ikke fikla med kjøleribbe og -vifte før. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...