Paal Kvamme Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Elbil-produsentenes glemte fortid Lenke til kommentar
Populært innlegg Cleanupordie Skrevet 1. februar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 1. februar 2020 (endret) Shortcut betyr snarvei. Kortslutning skrives short circuit. I tilfelle det rettes/endres i artikkelen, refererer jeg til disse to setningene i hhv. ingress og avslutning: "Og den elektriske Skodaen som fikk navnet "Kortslutning"." [...] "Men det var kanskje ingen god idé å kalle en elbil for Skoda Shortcut?" Endret 1. februar 2020 av Cleanupordie 10 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Kan godt huske en Peugeot 205 på parkeringen på jobben på 90 tallet. Tror de har glemt den i oversikten. 2 Lenke til kommentar
Elektroavdelingen Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 Denne historien bekrefter at det har ikke stått på viljen til å lage elbiler, det er batteriteknologien som ikke har vært modern. Det er forbrukerelektronikk som har dratt i gang batteriteknologien som var nødvendig for elbilrevolusjonen. 2 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 BMW 1-serie var ikke et forsøk på å selge 1-serie som elbil. Det var leasingbiler til utvalgte kunder for å teste teknologien som i dag finnes i BMW i3 60Ah. De kundene som leaset 1-serien med eldrivlinje, fikk mulighet til å kjøpe egne Electronaut-versjoner av i3 (bildet nedenfor). Så vidt jeg vet, finnes det ikke noen elektriske Electronaut 1-serie i privat eierskap lenger. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 (endret) 21 minutes ago, Elektroavdelingen said: Denne historien bekrefter at det har ikke stått på viljen til å lage elbiler, det er batteriteknologien som ikke har vært modern. Det er forbrukerelektronikk som har dratt i gang batteriteknologien som var nødvendig for elbilrevolusjonen. Pluss kraftelektronikken (som ikke er FORBRUKERelektronikk). Vedder på at de fleste (eldre) bilene nevnt i artikkelen hadde kommutator ("elektromekanisk inverter") Endret 1. februar 2020 av trikola Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 trikola skrev (13 minutter siden): Pluss kraftelektronikken (som ikke er FORBRUKERelektronikk). Vedder på at de fleste (eldre) bilene nevnt i artikkelen hadde kommutator ("elektromekanisk inverter") BMW brukte DC motor på 325ix elektric på 80 tallet. Den regenerere strøm ved bremsing. Primitive greier men strømforbruk PR km var omtrent som i dag 200wh PR km. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 5 hours ago, trikola said: 5 hours ago, Elektroavdelingen said: Det er forbrukerelektronikk som har dratt i gang batteriteknologien som var nødvendig for elbilrevolusjonen. Pluss kraftelektronikken (som ikke er FORBRUKERelektronikk). Vedder på at de fleste (eldre) bilene nevnt i artikkelen hadde kommutator ("elektromekanisk inverter") Nah, det er vel forbrukarelektronikk som mobiltelefonar og berbare PCar, som skal ha lengst mogeleg batterilevetid, som drog i gong batteriteknologien, ikkje kraftelektronikk. Lenke til kommentar
Rune_K Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 Elektriske biler har en mye eldre historie en det kommer frem i denne artikkelen. https://autoretur.no/elbil-historie-2/ 1 Lenke til kommentar
G5UAZXFN Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 Hvorfor er ikke historien om Think med? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 On 2/1/2020 at 7:08 PM, Sturle S said: Nah, det er vel forbrukarelektronikk som mobiltelefonar og berbare PCar, som skal ha lengst mogeleg batterilevetid, som drog i gong batteriteknologien, ikkje kraftelektronikk. Det var vel ikke det jeg skrev? Jeg mener at utviklingen av kraftelektronik var/er rimelig uavhengig av batterieutviklingen, men begge betyr mye for elbilene. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 trikola skrev (17 minutter siden): Det var vel ikke det jeg skrev? Jeg mener at utviklingen av kraftelektronik var/er rimelig uavhengig av batterieutviklingen, men begge betyr mye for elbilene. Vil tro at batteriutvikling er vesentlig viktigere enn kraftelektronikk. Hadde el biler på 70 og 80 tallet hatt dagens batteriteknologi hadde nok verden sett litt anmelders ut for el biler i dag. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 G5UAZXFN skrev (2 timer siden): Hvorfor er ikke historien om Think med? De er vel ikke el-bilprodusent i dag? Lenke til kommentar
Willie von Busche Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Korrekturlesning er visst en glemt kunst, selv hos TU. En trist utvikling. 2 Lenke til kommentar
Griff_74 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 En som er glemt er vel PSA med Peugeot 205 og Citroen Saxo som ble produsert over titusend av med NiCa batterier. Over 1000 av disse ble importert til Norge av elbilkongen Sigmund Eriksen i Drammen (Enviro) fra ca. 2002-2011. Med en rekkevidde på 6mil av var de populære i Asker for pendling i kollektivfelt til Oslo. Ikke sinket de trafikken heller selv om de ikke kunne kalles spreke. 2 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Griff_74 skrev (34 minutter siden): En som er glemt er vel PSA med Peugeot 205 og Citroen Saxo som ble produsert over titusend av med NiCa batterier. Over 1000 av disse ble importert til Norge av elbilkongen Sigmund Eriksen i Drammen (Enviro) fra ca. 2002-2011. Med en rekkevidde på 6mil av var de populære i Asker for pendling i kollektivfelt til Oslo. Ikke sinket de trafikken heller selv om de ikke kunne kalles spreke. Jeg kan ikke huske at 205 kom i elektrisk versjon ( selv om det fantes en prototype på 80-tallet), men 106,, som er søstermodellen til Saxo ble solgt som elektrisk. 205 gikk vel ut av produksjon i 1998. Jeg mener det ble laget elektriske versjoner av Citroen Berlingo og Peugeot Partner også. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 teitur skrev (15 minutter siden): Jeg mener det ble laget elektriske versjoner av Citroen Berlingo og Peugeot Partner også. Det stemmer! Lenke til kommentar
Kenneth Henrik Olsen Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Stemmer nok det. I stein gamle tekniske fagbøker, fra 1800 tallet da elektrisitet var noe utviklet, men før AC motor . Sier de at forbrenningsmotoren muligens hadde potensial . Forbrenningsmotoren er siste skudd på stammen . Tilogmed Edison hadde elbil, de så ut som T-ford bare med elmotor. Lenke til kommentar
Kenneth Henrik Olsen Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Hehehe, elbil som heter Short Circuit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå