Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Fant nylig ut i dag at jeg ikke kan ha fiber der jeg bor. Bor midt i sentrum for de som er kjent (Torggata, Oslo, 0183). Vi er 5 stker i kollektivet, og nettet er på 20/2. Jeg har vært i kontakt med GET, og de kan ikke levere bredbånd engang til der vi bor. Til nå så er det bare Telenor jeg har fått kontakt med, og de kan maks gi oss 30/10.

What to do? Jeg har 500 ms når jeg spiller cs og andre spill. Har det kommet noen leverandører som jeg kanskje ikke vet om i Oslo sentrum yet?

Takker for alle svar!

Endret av karpestream
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Uderzo said:

Da ville jeg ha undersøkt hvilke QoS muligheter dere har på ruteren, om det er mulig å prioritere online spill trafikk.

Er du på kablet nett eller deler dere alle sammen wifi? 

Jeg er på kablet, de andre trådløst. Det er en telenor-ruter.

Lenke til kommentar

Ikke uvanlig at man ikke kan få fiber alle steder mitt i byer om det ikke ligger noen der fra før. 

Skal litt til for at de graver opp hele byen ? Er vel ofte ikke mange strømstolper man kan bruke istedenfor heller i byene.

Du kan jo forsøke se hvilken ping du får på 4G selvom det ikke alltid er optimalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
karpestream skrev (59 minutter siden):

Jeg er på kablet, de andre trådløst. Det er en telenor-ruter.

Da er nok mulighetene veldig få for QoS. Selv om det kunne ha hjulpet på fordelingen av båndbredden, avhengig av hvordan man setter det opp, så ville det trolig ikke hjulpet på latency problemet i så veldig stor grad, det kan faktisk gjøre det verre, hvis jeg forstår det riktig.
Har ikke så mye erfaring med QoS selv.

30/10 vil muligens fungere bedre, men hvis de 4 andre streamer video og driver med torrents så vil det nok fortsatt være lite båndbredde igjen til deg, som vil føre til høy latency, siden du er avhengig å motta og sende nettverkspakker hurtig når du spiller, og ikke kan "sitte i kø".
Jeg antar du er student, men hvis du har penger å avse så kan kanskje 4G være et alternativ som flere nevner. Gaming bruker langt mindre data enn streaming av video etc. Så avhengig av lokale forhold så kan det hende at du får en ping du kan leve med på 4G.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Mye fiber der nede - hvis bygningen ikke en gang har et moderne kabel-TV-nett høres det ut som det kan bli litt jobb, men til gjengjeld bør det være muligheter for en leverandør til å få fotfeste der ingen andre er til stede. Både Lynet og Homenet (nå samme selskap men fremdeles delvis separate nett) som nevnt over her har bygget ut en del i sentrum. Er dere deleiere eller leietakere der dere bor? Gammelt eller nytt bygg, og er det mange leiligheter totalt?

Lenke til kommentar
tingo skrev (6 timer siden):

Leverandører: HomeNet, Lynet kanskje flere.

Homenet kan levere det samme som Telenor etter hva jeg kan finne ut av. Virker også som TS bor i feil ende av Torggata, det kan leveres noe raskere linje på postnr 0181 kontra 0183. Men ville tatt telefonen fatt for å høre, kan jo være en har flax :)

Lenke til kommentar
FranZe skrev (37 minutter siden):

Homenet kan levere det samme som Telenor etter hva jeg kan finne ut av. Virker også som TS bor i feil ende av Torggata, det kan leveres noe raskere linje på postnr 0181 kontra 0183. Men ville tatt telefonen fatt for å høre, kan jo være en har flax :)

Best å sjekke ja, her hos oss litt lenger øst i sentrum er Homenet tilstede i 3 av 5 bygårder i samme kvartal. Naboene har «bare» koaks fra Get, vi har fiber fra Homenet. 

Varierer fra adresse til adresse, men er jo lettere om de kan skjøte fra naboens kjeller i stedet for å grave inn fra nærmeste kum.

Homenet holdt jo på med tester av «mikro-DSLAM i kjelleren» en stund, kanske det kan være et alternativ siden kobbernettet uansett legges ned snart? Men har jo ikke hørt noe mer om dette etter testingen så kanskje det var for mye styr og variable resultater? 

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med Viken (altibox) de kan ikke levere. Homenet kan fikse 20/02, samme som vi allerede har.

Jeg har kjøpt meg noe som heter Edge Router. Den gjør sånn jeg får 10 % av alt nettet kun til meg selv, uten at det blir forstyrret. Så nå har jeg null ping, og de andre merker ikke forskjell på nettet ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Om du får 500ms når du spiller på eu server så er det enten noe gale med ruteren din eller på telenor sin side, (eventuelt serveren du spiller på eller nettverkskortet ditt).

Forsåvidt kan du spille på 4g med rundt 50ish ping om du bor sentralt, det jeg gjør nå for tiden.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Slettet-GlDE6z skrev (På 2.2.2020 den 6.08):

Om du får 500ms når du spiller på eu server så er det enten noe gale med ruteren din eller på telenor sin side, (eventuelt serveren du spiller på eller nettverkskortet ditt)

Ikke noe galt. Hvis det er ønske fra enhetene på nettet å bruke mer båndbredde enn det som er tilgjengelig, så må datapakkene vente i kø. Da blir det høy latency. Ser det oftest hvis det er "kø" på opplastinga. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...