FuglFøniks Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Hei, Lurer på om de trådløse "sonene" som enkelte bensinstasjoner og f. eks. Mc Donalds har funker bra? Er man oppe å kjører hvis man har et PCMCIA kort og en PC innenfor sonen? hadde vært kult å testa ut dette en gang.. LOL, LAN utenfor MC'ern pain EDIT: Tar gjerne imot litt info om åssen det foregår og sånn... Er det vanlige accespoints? Endret 28. desember 2003 av P@yNe Lenke til kommentar
LEFZE^ Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 tror nok det er mer avansert enn å pakke et PCMCIA kort i laptoppen å stikke utafor shell å logge seg på WLAN'et deres uten sikkerhetskoder el. lignende... har selv ingen erfaring med dette men kan nesten garantere deg at det er noe ala det jeg har skrevet... lykke til! Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Vet peppes pizza tilbyr "fri" internett-tilgang via trådløs på de aller fleste restaurantene deres. Har ikke fått prøvd det i praksis tho, men jeg vet folk som har gjort det. Lenke til kommentar
tKila Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Vet peppes pizza tilbyr "fri" internett-tilgang via trådløs på de aller fleste restaurantene deres. Har ikke fått prøvd det i praksis tho, men jeg vet folk som har gjort det. Hos Peppes Pizza får du tilgang til Internett dersom du har pc eller pda med et trådløst nettverkskort(WLAN). SSID: peppes Ikke wep. fra http://www.peppes.no/statisk/wlanmain.html Lenke til kommentar
Pango Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Hvis du har lyst å leke med laptop med wireless PCMCIA ethernet adapter så kan du bare ta og wardrive litt, installer linux og installer linux med kismet og airsnort, hvis du har et kort som støtter ekstern antenne og raw packets så er dette veldig gøy, har selv et Cisco AIR-LMC 350 PCMCIA-kort i min laptop, et av de beste til å wardrive med, 100 mw sendestyrke! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Hvis du har lyst å leke med laptop med wireless PCMCIA ethernet adapter så kan du bare ta og wardrive litt, installer linux og installer linux med kismet og airsnort, hvis du har et kort som støtter ekstern antenne og raw packets så er dette veldig gøy, har selv et Cisco AIR-LMC 350 PCMCIA-kort i min laptop, et av de beste til å wardrive med, 100 mw sendestyrke! Er ikke det ulovlig? og er det mot loven er det ikke lov her heller... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Hvis du har lyst å leke med laptop med wireless PCMCIA ethernet adapter så kan du bare ta og wardrive litt, installer linux og installer linux med kismet og airsnort, hvis du har et kort som støtter ekstern antenne og raw packets så er dette veldig gøy, har selv et Cisco AIR-LMC 350 PCMCIA-kort i min laptop, et av de beste til å wardrive med, 100 mw sendestyrke! Er ikke det ulovlig? og er det mot loven er det ikke lov her heller... Det er ikke ulovlig nei, og du trenger heller ikke linux for å gjøre det. Finnes wlan sniffere for nesten alle OS (også for Windows, selv om Windows suger). De fleste bensinstasjoner har "Tråløs sone" fra telenor, du må registrere deg og du får et passord på mobiltelefonen din som du så kan logge deg på nettet med. Det koster penger. Finnes sikkert mer informasjon hos telenor. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Hei, Lurer på om de trådløse "sonene" som enkelte bensinstasjoner og f. eks. Mc Donalds har funker bra? Er man oppe å kjører hvis man har et PCMCIA kort og en PC innenfor sonen? hadde vært kult å testa ut dette en gang.. LOL, LAN utenfor MC'ern pain EDIT: Tar gjerne imot litt info om åssen det foregår og sånn... Er det vanlige accespoints? Det er mange offentlige steder som begynner å få dette systemet med wlan. Kan nevne flyplasser/hoteller/bensinstasjoner osv. Her bruker du bare det innebygde wlan korte i din bærbare, men du må ha et abonnemang for dette. Hvor du får det er jeg ikke sikker på, men søk på nettet. F.eks se på Gardermoen - kanskje man finner noe der. De har ivertfall dette systemet. Bare et forslag Lenke til kommentar
Einamiga Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Wardriveing er ikke forbudt så lenge du ikke går inn på maskiner å roter det til....eller sletter, kopierer eller ser på hemlig informasjon. (tror jeg)MEN det er jo Norge vi snakker om her.....mange rare lover Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 De fleste bensinstasjoner har "Tråløs sone" fra telenor, du må registrere deg og du får et passord på mobiltelefonen din som du så kan logge deg på nettet med. Det koster penger. Finnes sikkert mer informasjon hos telenor. Statoil har en slik avtale med Telenor men de er fryktlig dyre og tar betalt pr MB, priset klart mot bedriftsmarkedet hvor alternativet er GPRS o.l enda dyrere løsninger. Det er selvsagt ikke lov og koble seg til WLAN som ikke er påtenkt offentlig bruk selv om man kan i noen tilfeller. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 De fleste bensinstasjoner har "Tråløs sone" fra telenor, du må registrere deg og du får et passord på mobiltelefonen din som du så kan logge deg på nettet med. Det koster penger. Finnes sikkert mer informasjon hos telenor. Statoil har en slik avtale med Telenor men de er fryktlig dyre og tar betalt pr MB, priset klart mot bedriftsmarkedet hvor alternativet er GPRS o.l enda dyrere løsninger. Det er selvsagt ikke lov og koble seg til WLAN som ikke er påtenkt offentlig bruk selv om man kan i noen tilfeller. Det er egentlig ikke så dyrt. Det er jo beregnet på at man skal sjekke eposten sin eller å lese aviser på slike steder, ikke laste ned store ting. Det er lov å bruke åpne nett, finnes ingen lover mot det, hvordan skulle jeg visst hvem som syntes det var greit at jeg brukte nettet deres og hvem som ikke syntes det var greit? Det er selfølgelig vanlig folkeskikk som gjelder. Ingen bryr seg om du bruker nettet deres av og til til å sjekke eposten din, men når noen starter å laste ned filmer på nettet er det en annen sak. Har naboen din et åpent nett spør du han om du kan få lov til å bruke det Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Det er egentlig ikke så dyrt. Det er jo beregnet på at man skal sjekke eposten sin eller å lese aviser på slike steder, ikke laste ned store ting. Det er lov å bruke åpne nett, finnes ingen lover mot det, hvordan skulle jeg visst hvem som syntes det var greit at jeg brukte nettet deres og hvem som ikke syntes det var greit? Dyrt er det og det er tydelig at man ikke ønsker for mye trafikk på disse WLAN-sonene på statoil. Har man virkelig lov til og koble seg opp mot alle WLAN som måtte være tilgjengelige uten og vite om disse er påtenkt offentlig bruk? Jeg vil tro ansvaret ligger på den som kobler seg til. For de som måtte ha interesse: http://www.telenor.no/bedrift/produkter/tr...os_statoil.html Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Har man virkelig lov til og koble seg opp mot alle WLAN som måtte være tilgjengelige uten og vite om disse er påtenkt offentlig bruk?Jeg vil tro ansvaret ligger på den som kobler seg til. Jeg og ett par andre hadde et lite prosjekt om emnet for ca. 1 1/2 år siden, og vi kom frem til at det ikke var noen som helst lover som forbyr en å koble seg til et åpent trådløst nettverk. Situasjonen blir derimot annerledes hvis man prøver å koble seg til et nett som ikke er offentlig tiltenkt med hensikt, f.eks. bryter kryptering for å koble seg til nettverket. Nå kan man jo spørre seg om de fleste åpne nettverk er offentlig tiltenkt. Men så lenge det ikke er innført noen som helst sikkerhetstiltak og ingen lov forbyr en å gjøre det ( har i hvert fall ikke hørt om en slik lov ) er det i praksis fritt frem. Er nettverket noenlunde greit satt opp får man kun tilgang til å bruke Internet, andre tjenester vil som oftest kreve autentisering ( selv om mange bedrifter og ikke minst privatpersoner kan være slappe på det punktet ). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Men så lenge det ikke er innført noen som helst sikkerhetstiltak og ingen lov forbyr en å gjøre det ( har i hvert fall ikke hørt om en slik lov ) er det i praksis fritt frem. Tja, er alt lov fordi det ikke er nevt i norges lover? Har noen en stkkontakt på veggen så er det OK og bruke den fordi eieren ikke har lås eller bryter på den? Jeg vil tro det ikke ville være lov uten tillatelse og jeg tror det samme ville gjelde et WLAN. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå