Redaksjonen. Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Tesla Model Y kommer før tiden Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 30. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2020 Er helt awesome å se hva et startup selskap kan gjøre mens resten av de tradisjonelle aktørene sliter med å få produsert tilstrekkelig 1. gen elbiler. Si hva man vil om Musk og hans vesen, han og hans likesinnede er nettopp det vi trenger når industrien selv ikke er i stand til å endre seg. 25 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Cowboystrekk Skrevet 30. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2020 Ja, Musk er smart, han har nok sett i glasskula at problemene med batteriproduksjon kom og var tidlig fremme med å ordne god produksjon. Oppkjøp i gruvefirmaer, firmaer som jobber med batteriteknologi, samarbeidet med Panasonic etc har vist seg å være smarte trekk. Mens de aller fleste andre bilprodusenter sliter med batteriproduksjonen har Tesla full kontroll. En kan si mye om Musk og Tesla og det er en del ting jeg ikke har helt sansen for selv med dem, men de har gjort mye riktig! 11 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Samme EPA - rekkevidde som første utgave av Model S 100D (315 miles). Imponerende! 7 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 2% omsetningsvekst fra 2018 til 2019. Med denne enorme veksten vil de være like store som VW i det neste århundre. (Tesla er per dags dato større enn VW i børsverdi). 2 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 The Very End skrev (1 time siden): Er helt awesome å se hva et startup selskap kan gjøre mens resten av de tradisjonelle aktørene sliter med å få produsert tilstrekkelig 1. gen elbiler. Si hva man vil om Musk og hans vesen, han og hans likesinnede er nettopp det vi trenger når industrien selv ikke er i stand til å endre seg. Enig. Og i samme slengen vil jeg gi kudos til EU som ikke sleiker gamlingene oppetter ryggen (ref: https://www.dinside.no/motor/sjekk-bilfabrikkenes-milliard-boter/72078551 ). Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 30. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2020 uname -l skrev (5 minutter siden): 2% omsetningsvekst fra 2018 til 2019. Med denne enorme veksten vil de være like store som VW i det neste århundre. (Tesla er per dags dato større enn VW i børsverdi). Skal dere ikke gi opp snart? Dere har jo spådd konkurs siden de startet omtrent, begynner å bli ganske kjedelig å se de samme sure oppstøtene i hver tråd... 17 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 (endret) 2 minutes ago, failern said: Enig. Og i samme slengen vil jeg gi kudos til EU som ikke sleiker gamlingene oppetter ryggen (ref: https://www.dinside.no/motor/sjekk-bilfabrikkenes-milliard-boter/72078551 ). Stoler ikke på det før jeg faktisk ser at eu gir ut boten, skjer vel ikke før neste år Endret 30. januar 2020 av onkel_jon 2 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Ja, kanskje det er noe å lære av "kapitalismens vesen" i forbindelse med Tesla? "Follow the money" er et begrep som viser seg å stemme i de aller fleste tilfeller. Det "kapitalistiske systemet" dreier seg egentlig om å tjene penger. Det må med andre ord en ny aktør til for ikke å tenke mest på kostnadene ved å satse på noe nytt. VW-konsernet, med alle sine ressurser, kunne nok laget en "Tesla", dersom aksjonærene ønsket det. Sannsynligheten er stor for at vurderingen er: "la noen andre ta regningen med å utvikle en elektrisk bil, da vi tjener mest penger ved å lage dagens biler". "Skomaker bli ved din lest" er et ordtak om dette. Etablert industri tjener mest penger ved å stikke kjepper i hjulene for nye aktører, og nettopp det at Elon Musk har styrt klar av alle snubletrådene, er etter min mening det mest imponerende. De med mye penger har enorm makt, og for tiden er kanskje kampen mot oljeindustrien den aller viktigste. Blir spennende å se om MDG får så mye makt etter neste Stortingsvalg at de faktisk klarer å få gjennom programposten: "Stans i all leting etter olje og gass på norsk sokkel". 6 Lenke til kommentar
V1WA63KV Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Nesten én milliard dollar i minus i 2019? hvor får de alle pengene fra? 1 1 Lenke til kommentar
Mkrogh Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Det er vel ingen katastrofe når 4.kv og 1.kv 2020 kom inn med solid pluss. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. januar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2020 1 hour ago, V1WA63KV said: Nesten én milliard dollar i minus i 2019? hvor får de alle pengene fra? Tesla har tidligere blitt finansiert med penger fra investorer. Litt forenklet har Tesla trykket opp aksjer og solgt de til folk som har tro på at Tesla kan vokse seg til å bli et stort og verdifullt selskap. Men nå tjener Tesla penger, og har $6 mrd på bok, så det ser ut til at det er slutt på å bruke penger fra investorer. 9 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 4 hours ago, uname -l said: 2% omsetningsvekst fra 2018 til 2019. Med denne enorme veksten vil de være like store som VW i det neste århundre. (Tesla er per dags dato større enn VW i børsverdi). Veksten i omsetning blir større i 2020. Sannsynligvis nærmere 50%. Så da tar det ikke så lang tid. 5 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden): Veksten i omsetning blir større i 2020. Sannsynligvis nærmere 50%. Så da tar det ikke så lang tid. Da må VW Group skynde seg å gjøre noe med sin vekst som ved siste måling var på 7;9%. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (46 minutter siden): Veksten i omsetning blir større i 2020. Sannsynligvis nærmere 50%. Så da tar det ikke så lang tid. Like sikkert som at noen mener Tesla straks går konk er det at Espen Hugaas Andersen mener at veksten skal ta av som en Musk-rakett. Lenke til kommentar
Emil Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Er noe ved kommentatorer her, i likhet med sissner, som misforstår at kontantflyt er ikke det eneste som bestemmer aksjeverdien. Det er hva man estimerer fremtidens verdi vil bli. Det er jo alt det handler om. VW er kjempestore, men man forventer ikke spesiell vekst. Ikke så rart det? Tesla er derimot posisjonert bra nok til at man forventer de kan vokse betraktelig. 4 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Riktig: noen vurderes etter hva neste kvartal gir, andre hva de neste 4 år bringer Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 (endret) 1 hour ago, failern said: Like sikkert som at noen mener Tesla straks går konk er det at Espen Hugaas Andersen mener at veksten skal ta av som en Musk-rakett. ASP (gjennomsnittlig salgspris per bil) har stabilisert seg i siste halvdel av 2019. I 2018 var den betydelig høyere, ettersom Tesla leverte de dyrere utgavene av Model 3 først. Altså selv om antall leverte biler gikk fra 245.200 i 2018 til 367.500 i 2019, altså nesten 50% opp, så var omsetningen bare svakt opp. I 2020 er ASP forventet å være noenlunde stabil. Model 3 som selges i Kina er litt billigere. Model Y er litt dyrere. Samtidig er salget forventet å øke med nærmere 50%, akkurat som i fjor. Fabrikken i Kina er på vei opp, og produksjonen av Model Y er på vei opp. Tesla har guidet til komfortabelt over 500.000 biler solgt i 2020. Det er altså minst 36% opp. Men selger Tesla 550.000 biler i 2020, så er det altså 50% opp. Med noenlunde stabil ASP og 50% økt salg vil omsetningen øke med ca 50%. Endret 30. januar 2020 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. januar 2020 Del Skrevet 30. januar 2020 Emil skrev (47 minutter siden): Er noe ved kommentatorer her, i likhet med sissner, som misforstår at kontantflyt er ikke det eneste som bestemmer aksjeverdien. Det er hva man estimerer fremtidens verdi vil bli. Det er jo alt det handler om. VW er kjempestore, men man forventer ikke spesiell vekst. Ikke så rart det? Tesla er derimot posisjonert bra nok til at man forventer de kan vokse betraktelig. Tja, det ER jo nettopp kontantstrøm som definerer verdien. Dog er det forventet kontantstrøm inn i evigheten. Det er verdsettelse 101 at spesielle situasjoner, oppstartsfasen o.l. har liten effekt på et evighetsperspektiv. En negativ kontantstrøm er ikke akkurat så rart for et selskap i kraftig vekst. Det er dyrt å bygge fabrikker, men ingen tror at de skal bygge nye fabrikker inn i evigheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå