Gå til innhold

Hardware til ny server

Anbefalte innlegg

Har du vurdert GPU til hardware akselerert trancoding for plex? Jeg vet ikke brukermønsteret du har tenkt deg for plex tjenesten, antall brukere, eller om du i det heletatt bruker eller har behov for transcode funksjonalitet?

ilpostino skrev (3 timer siden):

Men hvor viktig er det hvis man feks har et 1070 i den maskinen?

Siden 1070 er et forbrukerkort og støtter derfor kun 2 trancode streams samtidig som er implementert som en anti-feature, dette kan du låse opp til ubegrenset antall streams om du bruker tredjeparts drivere til skjermkortet ditt, og gidder å fikle med å sette det opp. Definitivt noe som vil være verdt det om behovet er der. 

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (8 minutter siden):

VT-d gira jo passthrough til hardwaren på hostmaskinen?

Mulig det, kanskje det virker, prøvde å søke, å ser at enkelte har fått det til å funke i Docker, men Plex er nå ganske klare på at det i utgangspunktet ikke er mulig med hardware-acceleration i VM ?

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-accelerated-streaming/

Personlig har jeg veldig lite behov for transcoding, å har en dedikert maskin med Freenas og Plex, så vet ikke hvordan det funker i VM. Oppgraderte dog fra en E3-1270 til E3-1275 for å få Quick Sync, men merket ikke en dritt forskjell.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
On 1/29/2020 at 4:46 PM, 0laf said:

Den virkelige fordelen, er selvfølgelig at Xeon støtter ECC-minne, noe Ryzen ikke gjør, og trådstarter bør definitivt vurdere å kjøpe ECC-minne til den maskinen.

Ikke at jeg mener at en ny Ryzen er et bedre valg enn en brukt Xeon. Men Ryzen støtter ECC så lenge hovedkortet har støtte for det.

Lenke til kommentar
0laf skrev (12 timer siden):

Mulig det, kanskje det virker, prøvde å søke, å ser at enkelte har fått det til å funke i Docker, men Plex er nå ganske klare på at det i utgangspunktet ikke er mulig med hardware-acceleration i VM ?

I en "standard" VM er det nok ikke mulig nei, for da er det i jo beste fall "emulert" 3D som oftest(?) ikke støtter video-koding.
Men for en VM med skjermkort via pci-passthrough er skjermkortet "tilgjengelig" som om det skulle vært en fysisk maskin, i alle fall om en ikke bruker Nvidia.
For Nvidia sine drivere merker om det er en VM og nekter da å bruke kortet (error/code 43), siden Nvidia ikke liker at "forbruker-kortene" deres brukes på en slik måte. Så da må en "trikse" seg rundt. (forbehold: aner ikke om Nvidia nylig har endret på denne praksisen)

Lenke til kommentar

Jeg registrerer kun at Plex ikke offisielt støtter Docker eller VM, at det finnes uoffisielle måter å komme rundt det på kan godt være, det aner ikke jeg?

Sitat

Can I use Hardware-Accelerated Streaming inside of Docker?
At this time, we do not formally support hardware acceleration inside of a Docker container. Some users of Docker (on Linux only) have been able to accomplish this by adding platform-specific custom configurations that expose host hardware to the container.

Can I use Hardware-Accelerated Streaming inside of a virtual machine?
Hardware-Acceleration Streaming is not currently possible inside of virtual machines, as virtual machine hosts do not expose low-level video hardware to the guest operating system.  While some virtual machines expose generic 3D acceleration to the guest OS as a virtual driver, this does not include support for accelerated video decoding or encoding.

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-accelerated-streaming/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Plex kan ikke støtte hw acceleration i en "vanlig VM", for det er typisk ikke mulig med emulerte skjermkort. Så derfor skriver de som de gjør.
Og jeg skjønner også at de ikke nevner noe om pci passthrough på en eller annen måte, siden det nok ville gjort support mye mer krevende for de, noe de antakelig vil slippe.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (På 2.2.2020 den 0.25):

Har du vurdert GPU til hardware akselerert trancoding for plex? Jeg vet ikke brukermønsteret du har tenkt deg for plex tjenesten, antall brukere, eller om du i det heletatt bruker eller har behov for transcode funksjonalitet?

Jeg har ikke mer enn 5-6 brukere på Plex og det er svært sjeldent to stykker streamer samtidig så jeg kan klare meg med å bruke et 1070-kort. Jeg har det i hovedmaskinen i dag og vurderer å bytte det ut med et Quadro-kort da jeg redigerer en del video- og bildefiler. Hovedskjermen min har 4K oppløsning og mulighet for 10-bits farver så ved å skaffe et Quadro får jeg brukt det hele tiden, ikke bare når jeg spiller. 

edit: nyttig diskusjon om det går elle rikke med PCI passthrough. Det virker som det kan gå men at det kan bli en brokete vei til løsningen. 

edit: planen er å bruke den nye servren til andre ting enn Plex men ettersom Plex er det som kan være mest fuzz å få stablet på bena skikkelig spør jeg om det her i tråden. Maskinen jeg bruker per i dag til dette ble kjøpt inn i 2011 så hardwaren i den begynner å dra litt på årene. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hvis du uansett har tenkt å kjøre hyper-v kan du kanskje installere plex rett på en windows 2019 host med hyper-v rollen? Da får du vel utnyttet gpu uten for mye kål.

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (1 time siden):

Hvis du uansett har tenkt å kjøre hyper-v kan du kanskje installere plex rett på en windows 2019 host med hyper-v rollen? Da får du vel utnyttet gpu uten for mye kål.

Det er det jeg heller litt mot å gjøre.

edit: så da er jeg tilbake til å lete etter prosessor på eBay igjen. :p Dette er ikke en av de ulovlige og dårlige utgavene av Xeon som ble omtalt tidligere i tråden, ikke sant?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...