Mr.M Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Holder det med å stenge selve hovedkranen, eller må jeg også stenge på varmtvannsberederen? På undersiden av berederen er det en svær messingventil (på kaldvannet) med 3 knotter til å skru på. Jeg er usikker på funksjonen til disse, men har gjettet (feil eller riktig) at den store knotten stenger vannet inn til tanken, mens de to mindre skruknottene stenger kaldtvannet ut(?) Røret med varmtvann ut fra tanken har ingen stoppeventil. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 (endret) Steng bare hovedkrana, da får ikke varmtvannet trykk heller Endret 28. januar 2020 av aklla Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2020 (endret) aklla skrev (18 minutter siden): Steng bare hovedkrana, da får ikke varmtvannet trykk heller og, åpne kranene å slippe ut vannet som står i rørene, før en begynner å demontere koblinger? Det er altså tilstrekkelig? Endret 28. januar 2020 av Mr.M Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Lurt det også ja, kan gjerne åpne krana du skal bytte og en kran i f.eks etasjen under for å tømme litt vann ut fra systemet og minimere søl. Husk å skru på igjen hovedkrana sakte. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2020 aklla skrev (16 minutter siden): Husk å skru på igjen hovedkrana sakte. ok. heldigvis bare en etasje/bolig. Bør kranene settes i litt åpen posisjon før hovedkrana åpnes igjen etter endt jobb, slik at luft/vann slippes ut inntil det stabiliserer seg? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Det skader jo uansett ikke, poenget er vel å ikke gi rørene sjokk med å plutselig bli trykksatt i en fei. Ikke at jeg er rørlegger, men har jo hatt de på besøk hjemme og fulgt godt med og tatt småting selv senere Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 Jeg har en liten kuleventil i forgrening til blandebatteriet både på kjøkken og bad. Så har du det trenger du ikke å ta hovedkrana. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå