Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dårlig luftkvalitet om morgenen, tette luftehull?

Anbefalte innlegg

Hei.

Flyttet desember til en ny leilighet, bygd like etter krigen. Under vindu i stue og på soverom finner jeg disse:

20200121_214602.thumb.jpg.49c17283bacd3f0449e43590157da2e1.jpg

Disse har vært malt igjen, og har brutt opp den ene, det virker som om de har vært malt tett lenger da flak fra malingen er blitt tykk og jeg kan identifisere flere forskjellige farger maling gjennom lagene. Men når jeg fikk de opp så var de fulle løs isolasjon også.

Lurer bare på om jeg kan fjerne denne isolasjonen uten noen andre konsekvenser, eller om det er en grunn til at det er blitt gjort som det er gjort og at det har et rasjonelt formål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
Rudde skrev (1 time siden):

Hei.

Flyttet desember til en ny leilighet, bygd like etter krigen. Under vindu i stue og på soverom finner jeg disse:

20200121_214602.thumb.jpg.49c17283bacd3f0449e43590157da2e1.jpg

Disse har vært malt igjen, og har brutt opp den ene, det virker som om de har vært malt tett lenger da flak fra malingen er blitt tykk og jeg kan identifisere flere forskjellige farger maling gjennom lagene. Men når jeg fikk de opp så var de fulle løs isolasjon også.

Lurer bare på om jeg kan fjerne denne isolasjonen uten noen andre konsekvenser, eller om det er en grunn til at det er blitt gjort som det er gjort og at det har et rasjonelt formål?

Er det en tilsvarende luke eller rist på utsiden av vinduet så det eventuelt kan komme luft inn? 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gadden skrev (2 timer siden):

Er det en tilsvarende luke eller rist på utsiden av vinduet så det eventuelt kan komme luft inn? 

Ja, det er en sprekk på samme podisjon ute for rett under overheget til vindu. Men det er ikke noe gitter i den. Er bare en liten rusten metallstang horisontalt midt i.

Lenke til kommentar

Hvor stor er leiligheten? Har bodd i små ett-roms leiligheter (20-25 m2) før, uten lufteventiler. Jeg anbefaler deg å bygge innsteksnettingsgitter selv, og feste disse til vinduskarmene. Her er et tips, les gjennom hele før du begynner:

1) Kjøp lekter. Koster ca 3-4 kr per meter. Tror de heter 12 mm x 50 mm eller noe sånt. Mål lengder til vinduskarmene, og kjøp nok til dobbelt så langt, pluss noen meter ekstra. Er det 12 meter karm, kjøp 24 meter, pluss 2-3 meter.

2) Kjøp innsektsnetting hos clas ohlson eller lignende kjeder.

2) Skjær til så du kan skru sammen karmer. Skjær ca 20 cm biter. Ekstra viktig punkt: Trekk fra temmelig nøyaktig 2.4 cm både oppe og nede! Grunnen kommer i punkt 4.

3) Legg det klart på gulvet. Legg opp én ramme først. Legg innsektsnetting over så det dekker hele, pluss ca 10-15 cm ekstra. Legg den andre karmen på. Ta så de små bitene, legg på skrå i hjørnene, skru fast med to skruer i hver ende (16 skruer til hver karm). Mål til lengden på skruene før du kjøper dem. De vil antageligvis sprekke opp, men klem det sammen og skru det fast, så blir det fast.

4) Kjøp sånne stopp/skumlister med lim bak, som brukes til avretningsmasse, ca 1.2 cm tykke. Kjøpte dem på Jula. Disse fester du rundt hele karmen, på siden, de vil passe nesten helt perfekt i bredden. Fest dem i to lag. Dette er det tre grunner til: A) For å få det helt tett rundt når du fester dem inn i vinduskarmen, B) For å ikke skade vinduskarmene, og C) For å enkelt kunne ta dem inn og ut.

Disse karmene blir helt tette og er geniale. Det krever litt fingerferdighet å få dem bra, men bruk god tid. Med dem, kan du ha vinduene oppe når du sover, og/eller lufte når du vil uten å bekymre deg om kryp som skal inn. Koster kanskje 30-50 kr per stykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...