Gå til innhold

Kan man akseptere mer nedetid for BankID framover?


G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RAVKØM skrev (29 minutter siden):

Det at jeg fikk ekstremt tregt bruk av BankID for mobil etter at jeg koblet det opp mot tlf.nr. fra Happy Bytes, som bruker Telenor sitt nett, det har med Happy Bytes å gjøre og ikke Telenor?

Jeg er ingen ekspert på området da det ikke er mitt felt, men jeg vil anta det vil ta noe lengre tid når det går via virtuelle operatører enn "direkte", men det burde egentlig ikke være veldig merkbart. Det sendes 2 SMS'er hver gang man bruker BankID for mobil. 

Som regel når det går "sirup", så er det på grunn av veldig stor pågang, men om dette er tilfellet hele tiden, så virker det som det er noe hos Habby Bytes ja, uten at jeg si det med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Merko. skrev (6 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert på området da det ikke er mitt felt, men jeg vil anta det vil ta noe lengre tid når det går via virtuelle operatører enn "direkte", men det burde egentlig ikke være veldig merkbart. Det sendes 2 SMS'er hver gang man bruker BankID for mobil. 

Som regel når det går "sirup", så er det på grunn av veldig stor pågang, men om dette er tilfellet hele tiden, så virker det som det er noe hos Habby Bytes ja, uten at jeg si det med sikkerhet.

Trolig Happy Bytes sitt problem da, hadde også problemer med å aktivere BankID, fikk melding fra dem at jeg måtte prøve igjen senere.

Lenke til kommentar
RAVKØM skrev (4 minutter siden):

Trolig Happy Bytes sitt problem da, hadde også problemer med å aktivere BankID, fikk melding fra dem at jeg måtte prøve igjen senere.

Sannsynligvis.
Det er litt av "ulempen" med billig operatører. De leverer ofte gode priser på mobilabonnement, men så kan det hende de går noen steg tilbake på andre ting.

Lenke til kommentar
4 hours ago, aklla said:

Kanskje heller øke støtten de evt får, evt gi ut millionstøtte om de ikke får støtte nå, evt ta betaling for tjenesten?

100% oppetid er ekstremt dyrt, så de trenger betydelig mer penger enn de bruker nå. Å gi store bøter gir ikke mer penger til en mer stabil tjeneste..

Jeg synes Telenor bør ta litt av profitten de får fra Asia og bruke til formålet. Millionbøter vil gi dem et incentiv til å hente penger fra der det går godt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Merko. said:

Jeg får tilfeldigvis melding hver gang BankID på mobil er nede, så kan trygt si at det er nede ofte. :)

 

Jeg tror du tar feil ? 

Hvorfor er det Telenor som viser de største feilene da? Det må de jo nødvendigvis fordi de stadig blir løftet til mediadekning.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Merko. said:

Normalt sett ikke nettet som er feil, men leverandører, databaser, server osv. så ekstremt mange ledd som kan være feilkilde.

Om man bruker BankID for mobil "en sjelden gang" så er det klart at det skal noe til før man opplever problemer, men om man får beskjed hver gang det skjer så skjønner man fortere omfanget hvor ofte det oppstår problemer. Men blir jo fikset normalt sett veldig kjapt :)

Kanskje de burde sette seg ned å bygge et parallellt hardwareoppsett i fra bunnen, med nye øyne. For noe har jo åpenbart gått feil i designfasen av oppsettet? Gammel hardware kan enten da gjenbrukes, men settes opp i fra bunnen til andre formål, eller den kan selges.

Lenke til kommentar

Det høres antagelig ut som en ny konspirasjonsteori, men at Telenor gjør sitt beste for å fremstå bedre er det liten tvil om! ;.-)

Før "bredbånd" ble allmen eie og vi kun hadde ISDN husker jeg firmaet jeg jobbet i betalte rundt 8000,- i måneden for at jeg skulle ha nett. Så snart det dukket opp andre konkurrenter kom Telenor etter, selv om de egentlig burde ha vært først?

Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Kanskje de burde sette seg ned å bygge et parallellt hardwareoppsett i fra bunnen, med nye øyne. For noe har jo åpenbart gått feil i designfasen av oppsettet? Gammel hardware kan enten da gjenbrukes, men settes opp i fra bunnen til andre formål, eller den kan selges.

It-systemene til telenor er kjempekompliserte både i hw og sw. De har til en hver tid en haug med konsulenter som jobber med dette. Det hadde sikkert vært fornuftig å redesigne en god del av dette, men jeg kan ikke se at de har kapasitet til å tenke så langsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det Telenor som viser de største feilene da? Det må de jo nødvendigvis fordi de stadig blir løftet til mediadekning.

Tror det går veldig mye på tilfeldigheter og hvor lenge nedetid det er snakk om.
Her vil du så si alltid ha oppdatert info på om bankid for mobil er nede på enten Telenor eller Telia under statussymbolet i toppen.

https://www.bankid.no

Men det er klart er bankid for mobil nede over flere timer, så kommer det fort frem i avisene :)

Lenke til kommentar

Jeg er en Telenord kunde. Og jeg benytter ikke BankID, helt ærlig, jeg har aldri kjønt meg på den, og har aldri fått til å bruke den heller. Har alltids hatt innloggings problemer med BankID systemet slev om jeg gjør alt rett, mener jeg har prøvd ca 3-4 ganger igjennom mitt liv. Har til og med hørt med banken min om hva som er problemet, dem hadde heller ingen peiling om problemet mitt med BankID. Så jeg har gitt opp BankID funksjonen.

Jeg klarer å logge inn på nettbanken det gjør jeg, men ikke andre plasser som krever BankID.

Endret av TheDarkSapling - SCM
Lenke til kommentar

Hadde vi fått digitale norske kroner som offisiell valuta så hadde det løst mye. Behovet for allskens kortselskaper og betalingsløsnings-selskaper hadde falt som en stein. Slik det er nå så fungerer kortselskapene og bankene som blodigler på nesten en hver transaksjon. Denne pengestrømmen lekker enorme verdier til utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...