nirolo Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Merko. skrev (1 time siden): Jeg tror du tar feil ? Ja, det er lenge siden jeg jobbet med det og hadde tall på det. Jeg mener at telenor hadde vesentlig mer problemer enn telia da, men vet ikke om det stemmer lenger. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 RAVKØM skrev (29 minutter siden): Det at jeg fikk ekstremt tregt bruk av BankID for mobil etter at jeg koblet det opp mot tlf.nr. fra Happy Bytes, som bruker Telenor sitt nett, det har med Happy Bytes å gjøre og ikke Telenor? Jeg er ingen ekspert på området da det ikke er mitt felt, men jeg vil anta det vil ta noe lengre tid når det går via virtuelle operatører enn "direkte", men det burde egentlig ikke være veldig merkbart. Det sendes 2 SMS'er hver gang man bruker BankID for mobil. Som regel når det går "sirup", så er det på grunn av veldig stor pågang, men om dette er tilfellet hele tiden, så virker det som det er noe hos Habby Bytes ja, uten at jeg si det med sikkerhet. Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Forskjell på BankID og BankID på mobil. Førstenevnte bruker kodebrikke. Kan absolutt ikke klage personlig på BankID på mobil. Hvis den tjenesten er nede så kan man jo bare bruke kodebrikken. Er ikke verre. Lenke til kommentar
RAVKØM Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Merko. skrev (6 minutter siden): Jeg er ingen ekspert på området da det ikke er mitt felt, men jeg vil anta det vil ta noe lengre tid når det går via virtuelle operatører enn "direkte", men det burde egentlig ikke være veldig merkbart. Det sendes 2 SMS'er hver gang man bruker BankID for mobil. Som regel når det går "sirup", så er det på grunn av veldig stor pågang, men om dette er tilfellet hele tiden, så virker det som det er noe hos Habby Bytes ja, uten at jeg si det med sikkerhet. Trolig Happy Bytes sitt problem da, hadde også problemer med å aktivere BankID, fikk melding fra dem at jeg måtte prøve igjen senere. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 RAVKØM skrev (4 minutter siden): Trolig Happy Bytes sitt problem da, hadde også problemer med å aktivere BankID, fikk melding fra dem at jeg måtte prøve igjen senere. Sannsynligvis. Det er litt av "ulempen" med billig operatører. De leverer ofte gode priser på mobilabonnement, men så kan det hende de går noen steg tilbake på andre ting. Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Har vært kunde hos Ice nå i 2 år og har aldri opplevd at BankID på mobil er nede, og jeg bruker BankID på mobil 99% av tilfeller når jeg skal logge meg inn både i nettbank, digipost, altinn osv. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2020 4 hours ago, aklla said: Kanskje heller øke støtten de evt får, evt gi ut millionstøtte om de ikke får støtte nå, evt ta betaling for tjenesten? 100% oppetid er ekstremt dyrt, så de trenger betydelig mer penger enn de bruker nå. Å gi store bøter gir ikke mer penger til en mer stabil tjeneste.. Jeg synes Telenor bør ta litt av profitten de får fra Asia og bruke til formålet. Millionbøter vil gi dem et incentiv til å hente penger fra der det går godt. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2020 4 hours ago, Merko. said: Jeg får tilfeldigvis melding hver gang BankID på mobil er nede, så kan trygt si at det er nede ofte. Jeg tror du tar feil ? Hvorfor er det Telenor som viser de største feilene da? Det må de jo nødvendigvis fordi de stadig blir løftet til mediadekning. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2020 3 hours ago, Merko. said: Normalt sett ikke nettet som er feil, men leverandører, databaser, server osv. så ekstremt mange ledd som kan være feilkilde. Om man bruker BankID for mobil "en sjelden gang" så er det klart at det skal noe til før man opplever problemer, men om man får beskjed hver gang det skjer så skjønner man fortere omfanget hvor ofte det oppstår problemer. Men blir jo fikset normalt sett veldig kjapt Kanskje de burde sette seg ned å bygge et parallellt hardwareoppsett i fra bunnen, med nye øyne. For noe har jo åpenbart gått feil i designfasen av oppsettet? Gammel hardware kan enten da gjenbrukes, men settes opp i fra bunnen til andre formål, eller den kan selges. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Tipper de allerede kjører redundans på HW og SW, men å få det tilnærmet 100% krever betydelig mer enn det.. Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 G skrev (8 timer siden): Har vi så dårlig IT-kompetanse i enkelte norske bedrifter, at de ikke kan komme til bunns i slike problemer? Ja. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Det høres antagelig ut som en ny konspirasjonsteori, men at Telenor gjør sitt beste for å fremstå bedre er det liten tvil om! ;.-) Før "bredbånd" ble allmen eie og vi kun hadde ISDN husker jeg firmaet jeg jobbet i betalte rundt 8000,- i måneden for at jeg skulle ha nett. Så snart det dukket opp andre konkurrenter kom Telenor etter, selv om de egentlig burde ha vært først? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 G skrev (4 timer siden): Kanskje de burde sette seg ned å bygge et parallellt hardwareoppsett i fra bunnen, med nye øyne. For noe har jo åpenbart gått feil i designfasen av oppsettet? Gammel hardware kan enten da gjenbrukes, men settes opp i fra bunnen til andre formål, eller den kan selges. It-systemene til telenor er kjempekompliserte både i hw og sw. De har til en hver tid en haug med konsulenter som jobber med dette. Det hadde sikkert vært fornuftig å redesigne en god del av dette, men jeg kan ikke se at de har kapasitet til å tenke så langsiktig. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 G skrev (7 timer siden): Hvorfor er det Telenor som viser de største feilene da? Det må de jo nødvendigvis fordi de stadig blir løftet til mediadekning. Tror det går veldig mye på tilfeldigheter og hvor lenge nedetid det er snakk om. Her vil du så si alltid ha oppdatert info på om bankid for mobil er nede på enten Telenor eller Telia under statussymbolet i toppen. https://www.bankid.no Men det er klart er bankid for mobil nede over flere timer, så kommer det fort frem i avisene Lenke til kommentar
Biff1 Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Aldri hatt noe problem med bank id på mobil, må være brukeren tenker jeg. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Som programmerer liker jeg også å skylde på brukeren, men bakid mobil har en del nedetid uten at man kan skylde på de som bruker systemet :-) Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Omtrent hver gang jeg har logget meg på nettbanken i det siste har det stått at bankID mobil er nede for Stjelenor-kunder. Heldigvis har ikke jeg skiten, bruker Ice. Har ikke hatt noen som helst problemer med bankid mobil på mange måneder. Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 (endret) Jeg er en Telenord kunde. Og jeg benytter ikke BankID, helt ærlig, jeg har aldri kjønt meg på den, og har aldri fått til å bruke den heller. Har alltids hatt innloggings problemer med BankID systemet slev om jeg gjør alt rett, mener jeg har prøvd ca 3-4 ganger igjennom mitt liv. Har til og med hørt med banken min om hva som er problemet, dem hadde heller ingen peiling om problemet mitt med BankID. Så jeg har gitt opp BankID funksjonen. Jeg klarer å logge inn på nettbanken det gjør jeg, men ikke andre plasser som krever BankID. Endret 28. januar 2020 av TheDarkSapling - SCM Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 Man kan ikke forutse nedetid i det hele tatt. Man kan gjøre mye for å unngå det, men det er ikke mulig å helgardere seg. Nettbank osv er heller ikke noe kritisk. Man kan gå innpå der en halvtime senere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 Hadde vi fått digitale norske kroner som offisiell valuta så hadde det løst mye. Behovet for allskens kortselskaper og betalingsløsnings-selskaper hadde falt som en stein. Slik det er nå så fungerer kortselskapene og bankene som blodigler på nesten en hver transaksjon. Denne pengestrømmen lekker enorme verdier til utlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå