Gå til innhold

Drivstoffet alle har ventet på kan gi nullutslipp på flere tusen skip [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det forutsetter at ammoniakken er framstilt uten utslipp av CO₂."

Høy grad av innovasjon, sier artikkelen, da ammoniakk ikke har vært testet grundig som drivstoff.

Savner en sammenligning med metanol, som er testet på flere skip, og har en enklere logistikk ved at det er en veske ved normal temperatur.

Metanol er gjenbruk av CO2, da fanget CO2 fra avfallsforbrenning og sementproduksjon brukes for å lage metanol.

Med andre ord kan CO2 fanges og gjenbrukes, og går inn et bærekraftig system på samme måte som biodiesel.

Fordelen med metanol er at en gjenbruker CO2 umiddelbart, og må ikke vente i 50 år til ny skog har vokst opp.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Hmmm. Hvor blir det av alle motforestillingene fra TU`s trofaste batterifantaster ?

Det står i klartekst at batterier ikke holder til slike formål. Dette MÅ da vekke behovet for å komme med noen morsomme påstander om hvor farlig og miljøfientlig det er å fremstille hydrogen via elektrolyse ? Jeg gleder meg :-)

Resten av verden har forstått at denne teknologien har en stor fremtid, så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (4 timer siden):

Hmmm. Hvor blir det av alle motforestillingene fra TU`s trofaste batterifantaster ?

Det står i klartekst at batterier ikke holder til slike formål. Dette MÅ da vekke behovet for å komme med noen morsomme påstander om hvor farlig og miljøfientlig det er å fremstille hydrogen via elektrolyse ? Jeg gleder meg ?

Resten av verden har forstått at denne teknologien har en stor fremtid, så enkelt er det.

Hvorfor skal man ha motforestillinger mot å bruke ammoniakk? Ja, man kan selvsagt argumentere med at energieffektiviteten ikke er allverden når man skal gå via elektrolyse. Men når man har behov for å lagre mye energi kan man ofte ikke velge den mest effektive løsningen. Det positive her er at man har droppet blindsporet med å lagre hydrogen. Ammoniakk eller alternativt metanol er langt bedre energilager enn rent hydrogen. Og når man kombinerer denne teknologien med batterier slipper en å dimensjonere med mer effektuttak enn nødvendig fordi batteriene kan ta effekttoppene.

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (14 timer siden):

Det positive her er at man har droppet blindsporet med å lagre hydrogen.

Trenger man ikke lagre hydrogen for å produsere ammoniakk og metanol? ^^

PEMFC direkte fra metanol og ammoniakk vil være mindre effektiv og ha lavere levetid enn rent hydrogen. Så du skal nok se at man har begge deler. Medium-størrelse på utstyr kan fint kjøre rent hydrogen, som busser og lastebiler. På de største skipene så får man nok andre kombinasjoner av "e-fuels". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...