Gå til innhold

Snart kan du ta nattog fra Sverige til London


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen snakker om priser, må man betale 3 land eller 4 sier det seg selv prisen blir fort det samme som flybilettet til london.

Så tror det ikke er lønnsomt. Med mindre man får en pris. https://www.momondo.no/flight-search/OSL-LON/2020-01-28/2020-02-04?sort=bestflight_a 686 kr det billigste, tror ikke toget slår den prisen.

Men kanskje det blir dyrere med mye bagasje og sykler etc?

Så har jo VY øket prisene siden denne helgen med 2 kr i oslo. Prisen på fly har vært ganske lik på de siste 20 årene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"...nattoget til Köln allerede om to til tre år." Denne setningen sier dessverre alt for mye. For det første tar det alt for lang tid å sette opp et slikt tog. Å sette opp en tilsvarende bussrute tar "en uke". For det andre står det ALLEREDE om to-tre år! Med en slik ordlegging høres det ut som at trffikkverket er fornøyd med hastigheten, eller at de synes det går raskt(???).

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (8 minutter siden):

Ingen snakker om priser, må man betale 3 land eller 4 sier det seg selv prisen blir fort det samme som flybilettet til london.

Så tror det ikke er lønnsomt. Med mindre man får en pris. https://www.momondo.no/flight-search/OSL-LON/2020-01-28/2020-02-04?sort=bestflight_a 686 kr det billigste, tror ikke toget slår den prisen.

Men kanskje det blir dyrere med mye bagasje og sykler etc?

Så har jo VY øket prisene siden denne helgen med 2 kr i oslo. Prisen på fly har vært ganske lik på de siste 20 årene.

Det du må huske med tog vs fly er alt ekstra som kommer med en flyreise. Vet ikke hva som er case-et i denne saken, men jeg har tatt hurtigtoget fra London til Paris. Sikkerhetskontroll tar 2 minutt og man trenger ikke møte opp mer enn 15-20 min før avgang. Man ender opp med å spare mye tid med venting og har gratis internett på selve toget. Og sist men ikke minst: Avgang er London sentrum og ankomst er Paris sentrum. Tog fra flyplassene til sentrum er flere hundre kroner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men hva med taxifree? Slik er det neppe på tog, blir vanskelig å handle på toget, noen tilbyr småvarer som sjokolade, snaks etc til stiv pris,  slik er det egentlig på fly også. Men generieltsett har vel aldri prisen steget på fly, på tog er prisene øket mye de siste 20 årene.

Lenke til kommentar

Fly fra Oslo tol London tar 2:10 i lufta. Legger man på 30 minutter fra Oslo S til Gardemoen, 1 time på Gardemoen, 0,5 time før man har bagasjen i hånda på Heathrow og 0,5 time for reisen derfra til London så er det totalt 4:40.

Reiser man med Tog kjører man mer direkte. 16 timer er nok i lengste laget for å velge bort fly, så det må være flere gulrøtter fo å velge tog i stedet for fly. F.eks kan høyere CO2-avgifter forskyve balansen litt. Ikke at fly blir helt fjernet, men antall avganger vil nok reduseres.

Men men, dette var jo det mest ekstreme eksemplet. Oslo-Stockholm, Oslo-Køben, Oslo-Berlin, Oslo-Hamburg, Oslo-Köln, Oslo-Amsterdam, Oslo-Brussel osv vil nok bli mer fristende å bytte ut fordi forskjellen i tidsbruk er mindre. Blant annet på grunn av færre direkte flyavganger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Fly fra Oslo tol London tar 2:10 i lufta. Legger man på 30 minutter fra Oslo S til Gardemoen, 1 time på Gardemoen, 0,5 time før man har bagasjen i hånda på Heathrow og 0,5 time for reisen derfra til London så er det totalt 4:40.

Reiser man med Tog kjører man mer direkte. 16 timer er nok i lengste laget for å velge bort fly, så det må være flere gulrøtter fo å velge tog i stedet for fly. F.eks kan høyere CO2-avgifter forskyve balansen litt. Ikke at fly blir helt fjernet, men antall avganger vil nok reduseres.

Men hvorfor er det faktisk omvent? Tog i norge økes i pris hver år, generielt sett.

Men på fly er det ikke økning i pris med untakk av seteavgift og dyrere pris ved overbagasje? Men tog har også ekstra pris ved sykkel eller ligdene.

Forstår ikke det kan være særlig miljøvennlig. Så er det snakk om økning på rushtrafikk at det skal bli høyere tidlig mellom 07-10 og sent på dagen fra kl 15 til kl 18.

Så vidt jeg vet er ikke slik på fly det er eneste grunnen for billig biletter fordi det koster flyselskapene penger å ikke fylle opp flyene, men man kan riskere hvis man er sent ute å ikke få plass på fly, samme med tog men man kan stå. På fly er det ikke lov med ståplass på takeoff og landing.

https://www.sj.se/#/tidtabell/Stockholm%2520Central/G%25C3%25B6teborg%2520C/enkel/avgang/20200127-1044/avgang/20200127-1500/VU--///0//

Sjekk prisene det billigste man kan reise fra stockhold til Göteborg C er til 295 kr ellers lønner det seg med flybilett basert på denne har jeg mistanke om det er billigere å fly.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kva ligg i at dei ulike landa har ulike jernbanetekniske løysningar?

Er dette mindre detaljar som lett kan løysast ved å bygge nye tog som trygt kan bruke skinnegangane i heile europa, eller snakker ein her i praksis om togbytte ved kvar grensekryssing?

Ellers er eg heilt enig med MrAHB, det burde ikkje ta fleire år å bestemme seg for å sette opp ei togrute så lenge infrasturukturen er på plass. Dersom alle land har så spesielle tekniske løysningar og eit så tunggrodd byråkrati at dette ikkje kan ordnast på kort varsel så er det der ein må starte med endringar.

 

Dersom ein klarer å sette opp reiser slik at ein kan utnytte natta i behagelege sovelugarar til ein billig penge så vil nok dette være ein god konkurrent til flytrafikk.
Sjølv om det er relativt billig med fly så er det store variasjonar i bilettprisane alt etter når du bestiller, i tillegg kostar det både i tid og pengar og kome seg til og frå flyplassane, det skal ikkje mykje til før den dyraste og mest tidkrevande delen av ei flyreise er å kome seg til og frå flyplassen. Det hjelp ikkje med billege flybillettar når ein fly-bussen/toget kostar det same eller meir.

Det store spørsmålet er nok om ein klarer å oppretthalde det smidige og enkle systemet ein i dag har på togreiser der ein kan møte opp på perrongen 2 minutt før toget går til eit anna land og ikkje minst to timar før slik som det står på enkelte flybillettar.
Eg er litt bekymra for at vi også på tog skal få unødvendige og tidkrevande sikkerheitskontrollar, eigen bagasjeinnsjekk og liknande system som ikkje oppnår så mykje meir enn å være tidssluk som fører til forsinkingar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor er det faktisk omvent?

1. Fordi CO2-avgiftene for fly er sterkt underpriset

2. Fordi fly, særlig de minst drivstofføkonomiske flytypene, kalles "distriktsvennlige" og fordi "distriktsvennlighet" trumfer klimasaken i dagens politiske miljø.

3. Fordi subsidiering av tog og jernbanedrift er redusert og konkurranseutsatt (dvs. eierne krever utbytte og avkastning i motsetning til før.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Det store spørsmålet er nok om ein klarer å oppretthalde det smidige og enkle systemet ein i dag har på togreiser der ein kan møte opp på perrongen 2 minutt før toget går til eit anna land og ikkje minst to timar før slik som det står på enkelte flybillettar.

Eg er litt bekymra for at vi også på tog skal få unødvendige og tidkrevande sikkerheitskontrollar, eigen bagasjeinnsjekk og liknande system som ikkje oppnår så mykje meir enn å være tidssluk som fører til forsinkingar.

Nå er vel ikke flytene sprengstoff så vanlig på tog ennå, så tviler på det full sikkerhetsjekk, slik på fly. Men godt mulig du må bytte tog.

Problemet ligger hvordan forskjellig land operierer for slik det er i dag må du nok betale flere togselskap penger og da blir fly billigere, men du kan finne båt kanskje som reiser til london eller til et annet land. Finner jo båter fra london til usa. Tror det er enklere en tog. Fordi toget må innom sverige\ danmark også london, men båt kan man reise direkte.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Dersom ein klarer å sette opp reiser slik at ein kan utnytte natta i behagelege sovelugarar til ein billig penge så vil nok dette være ein god konkurrent til flytrafikk.

Enig. Det handler mye om når på døgnet folk forventer å være framme. Man f.eks kan få billige flybilletter på kvelden men får jo ikke utnyttet den dagen til noe uansett. Dvs. man kunne like gjerne spart seg en hotellnatt og heller tatt morgenflyet.

Med sovekupe får man både reise og overnatting i en og samme pris og kommer samtidig som de dyre morgenflyene, uten å måtte stå opp kl 04 om natta for å rekke morgenflyet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Verdens raskeste hurtigbåt" Fjord-Cat (med biltransport) har en masjhastighet på 40-44 knop og reiser Kristiansand-Hirtshals på 2:15.

Kristiansand-London er ca 5,7 ganger lengre og ville med en sånn tatt 12:50.

Oslo-London er ca 7,8 ganger lengre og ville med en sånn tatt 17:30 hvis vi ignorerer laverer hastighet i Oslofjorden og Themsen.

Så det er ikke en helt urealistisk konkurrent til tog rent tidsmessig, men jeg tviler på at det er særlig klimavennlig, også sammenlignet med fly.

Men kanskje en Fjord-Cat fra Oslo til Hirtshals og overgang til tog derfra og nedover Europa kunne vært aktuelt siden man sparer lange omveier med tog.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Hanhijnn said:

Båt/ferge fra Norge til Storbritannia hadde vært mye mer aktuelt. Kjekt å få med seg bil på ferietur til de Britiske øyer. 

Ellers kan man likegodt ta fly.

Er det mange fra Norge som tør å kjøre bil i et land med venstre-kjøring? Hvis ikke er det vel ikke noe market for denne fergen.

Lenke til kommentar
trikola skrev (6 minutter siden):

Er det mange fra Norge som tør å kjøre bil i et land med venstre-kjøring? Hvis ikke er det vel ikke noe market for denne fergen.

En ting er det å kjøre på motsatt side av veien, men i tillegg til jeg tippe at en svært stor andel av norske turister til UK reiser til storbyer. Det er et sted mange reiser på helgetur/langhelg for shopping/fotball/kultur i stor grad, ikke for å kjøre rundt. Vil tro ganske få er særlig interessert i å ha med bil på slike turer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (41 minutter siden):

Er det mange fra Norge som tør å kjøre bil i et land med venstre-kjøring? Hvis ikke er det vel ikke noe market for denne fergen.

Er vel noen pingler som ikke tørr å prøve noe nytt og annerledes, men det er nok fåtallet. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...