Gå til innhold

Lyden varierer voldsomt fra en kanal til en annen.


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med lyden på tv. Den varierer voldsomt fra kanal til kanal. Si at jeg er på TV 2 og går til nrk. Der er lyden sinnsyk høy, det er bare voldsomt. Det er ikke mange innstillinger på dekoderen , den nyeste T-We. boksen. Så her er jeg i villrede om hva som kan gjøres. Har det noe å gjøre med selve lyden på tv? Jeg har alt koblet til en fjernkontroll. Dekoder kontrollen. Det var en "ekspert" som satte opp dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid lyden på dekoder på fullt, koblet med HDMI til surroundreceiver. Lyd ut surround. Da er lydforskjellen minimal.

Sånn har jeg hatt det de siste 10 år.

Viasat sin  satellitt dekoder har ikke volumkontroll. Bytter jeg fra Canal Digital til Viasat på de norske kanaler er det ingen forskjell.

 

Hva slags receiver har du ?   Eller er det rett i TV ?

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (14 timer siden):

Jeg har alltid lyden på dekoder på fullt, koblet med HDMI til surroundreceiver. Lyd ut surround. Da er lydforskjellen minimal.

Sånn har jeg hatt det de siste 10 år.

Viasat sin  satellitt dekoder har ikke volumkontroll. Bytter jeg fra Canal Digital til Viasat på de norske kanaler er det ingen forskjell.

 

Hva slags receiver har du ?   Eller er det rett i TV ?

Den nyeste dekoderen fra T-We. Levert av Telenor. 

Lenke til kommentar

Dolby Digital går her som passthrough, så lyden dekodes av TV/lydplanke/anlegg. Da er det i praksis der volumet stilles, mens standard stereolyd dekodes av dekoderen og lyden kan stilles der. Så i praksis greieste gjerne å stille det på fult på dekoderen og så stiller man lyden på enheten som står for forsterkingen.

Bemerk at fjernkontrollen til T-We-boksen har kan brukes som universalfjernkontroll. Hvis du setter opp denne fjernkontrollen til å styre TV-en også, vil volumknappene gå mot TV-en i stedet (og så må man holde nede shift-tasten for å bruke de mot T-We-boksen). Instruksjoner for hvordan den settes opp til å styre TV-en: https://www.telenor.no/privat/kundeservice/tvhjelp/utstyr/fjernkontroller/adb3770/ 

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har du satt lyden til 100% på dekoderen, slik at du får minst mulig forskjell mellom PCM og DD? For å stille lyden på dekoderen når du har har stilt den inn til å være universalfjernkontroll, må du holde inne shift-tasten og regulere volumet opp. Setter ejg lyden her til fult, har ikke jeg spesiell lydnivåforskjell mellom innholdskilder med PCM Stereo-lyd og innholdskilder med DD-lyd via T-We-boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, jae-ols said:

Så lyden på tv fjernkontrollen skal stilles lavt? 

Jeg forstår det slik at du har en lydplanke som står for å gi lyd. Lydplanken får et ubehandlet DD-signal via passthrough. Hvilken lydinnstilling man da har gjort på TV-dekoderen vil ikke spille noen rolle for, ettersom tv-dekoderen bare sender dette signalet videre, og så dekodes det av lydplanken.

Hvis man imidlertid har lydvolumet stående på 50% på dekoderen, må man stille lyden på eksterne enheter ganske høyt. Når man da svitsjer til DD på annet innhold, vil volumet bli veldig høyt. Ved å sette lydnivået på dekoderen til 100% vil man redusere forskjellen mellom lydnivået på PCM Stereo og DD. 

Mao. hold inne shift-tasten på tv-dekoder-fjernkontrollen, og reguler volumet opp til 100%. Videre justerer justeringer av lyden gjør du kun på lydplanken.

 

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Jeg forstår det slik at du har en lydplanke som står for å gi lyd. Lydplanken får et ubehandlet DD-signal via passthrough. Hvilken lydinnstilling man da har gjort på TV-dekoderen vil ikke spille noen rolle for, ettersom tv-dekoderen bare sender dette signalet videre, og så dekodes det av lydplanken.

Hvis man imidlertid har lydvolumet stående på 50% på dekoderen, må man stille lyden på eksterne enheter ganske høyt. Når man da svitsjer til DD på annet innhold, vil volumet bli veldig høyt. Ved å sette lydnivået på dekoderen til 100% vil man redusere forskjellen mellom lydnivået på PCM Stereo og DD. 

Mao. hold inne shift-tasten på tv-dekoder-fjernkontrollen, og reguler volumet opp til 100%. Videre justerer justeringer av lyden gjør du kun på lydplanken.

 

 

Da blir det ufattelig høyt og naboene vil reagere. Skal jeg da slå ned lyden med fjernkontroll for tv? Det blir komplisert nå. Og som sagt jeg bruker kun fjernkontroll for dekoder. Alt går gjennom den. Eller mener du at jeg kun skal bruke fjernkontrollen for tv'n? Skjønner du hva jeg mener? 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, jae-ols said:

Da blir det ufattelig høyt og naboene vil reagere. Skal jeg da slå ned lyden med fjernkontroll for tv? Det blir komplisert nå. Og som sagt jeg bruker kun fjernkontroll for dekoder. Alt går gjennom den. Eller mener du at jeg kun skal bruke fjernkontrollen for tv'n? Skjønner du hva jeg mener? 

Sett lyden på dekoderen på maks, og så regulerer du ellers bare til ønsket nivå med lydjusteringen for lydplanken eller TV-en, eller hvor det er du justerer lyden.

I mitt tilfelle: Jeg har dekoderlyden stående på maks, og all lydjustering skjer på mitt anlegg. Da får jeg ikke spesiell lydnivåforskjell mellom kanaler med PCM Stereo og Dolby Digital. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (25 minutter siden):

Sett lyden på dekoderen på maks, og så regulerer du ellers bare til ønsket nivå med lydjusteringen for lydplanken eller TV-en, eller hvor det er du justerer lyden.

I mitt tilfelle: Jeg har dekoderlyden stående på maks, og all lydjustering skjer på mitt anlegg. Da får jeg ikke spesiell lydnivåforskjell mellom kanaler med PCM Stereo og Dolby Digital. 

 

Det blir et sabla bråk, men skal prøve. Jeg bruker ikke fjernkontrollen til lydplanken. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De fleste TVer har en innstilling for å automatisk justere lyden slik at den blir ca like høy når man bytter kanal. 

Du kan programmere fjernkontrollen til T-We-boksen til å styre volumet etc. på TVen, sjekk bruksanvisningen. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (26 minutter siden):

De fleste TVer har en innstilling for å automatisk justere lyden slik at den blir ca like høy når man bytter kanal. 

Du kan programmere fjernkontrollen til T-We-boksen til å styre volumet etc. på TVen, sjekk bruksanvisningen. 

Jeg har ingen bruksanvisning. Når jeg går inn på innstillinger på dekoderen, finner jeg ingen ting om å justere lyden automatisk. Jeg vet at det er noen triks med shift tasten på fjernkontrollen. Det må være det du mener. Mottar gode tips med glede :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bruksanvisningen til T-We-dekoderen finner du på nett, der ser du hvordan du programmerer fjernkontrollen til å styre TVen. Dette gjøres IKKE i menyene på dekoderen.

Det er i TVen du (trolig) finner valget med automatisk volumjustering når du bytter kanal. Denne muligheten har jeg hatt på TVer både fra Samsung, LG og Philips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...