Gå til innhold

Ekstern batteripakke satte lovende el-passasjerfly i brann under test


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor vente når man kan få viktige erfaringer nå? Samt hvis flypris per time er god så finnes det kanskje segmenter det allerede er lønnsomt for? Med 1000 km pluss reserver? Kanskje småflyplasser kunne blitt tatt i bruk igjen med digitale kontrolltårn og knyttet det knotete landet vårt bedre sammen.

Heia for hvert eneste forsøk. Alle steg må tas, kan ikke vente oss frem til den ultimate teoretiske løsningen. Det er forferdelig konservativ måte for teknologer å tenke. Sett i gang og forbedre fortløpende.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

I knew it had to happen with some of this tech.. :roll:

Er artig med disse voldsomme grønne bølgene. Alt må bli elektrisk snarest mulig :lol:

Jeg advarte om at det ikke var noen god idé før batteripakkene kan dumpes under flukten i luften, og spesiellt på dagens lithium-batteriteknologi som er "livsfarlig". Men møtte bare en sånn "nesten-latteriggjørelse"-holdninger fra teknofrelste EL-bilfantaster.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

6000kg uten passasjerer kan vel ikke stemme. Det blir et ekstremt tungt fly, selv uten batteripakke, og da nesten på tyngde med betraktelig større propellfly som Twin Otter. Wikipedia sier Max takeoff weight er 6,350, så da skal man ha tynne passasjerer.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Jeg advarte om at det ikke var noen god idé før batteripakkene kan dumpes under flukten i luften, og spesiellt på dagens lithium-batteriteknologi som er "livsfarlig". Men møtte bare en sånn "nesten-latteriggjørelse"-holdninger fra teknofrelste EL-bilfantaster.

Eg ventar framleis på ein god grunn til å dumpe batteri frå lufta.  Det kan gjere stor skade på bakken.  Batteribrannar brukar lang tid på å utvikle seg, og det er fullt mogleg å lage eit system som hindrar spreiing av brann i ei celle til fleire.  Den einaste gyldige grunnen eit fly har til å dumpe drivstoff i lufta, er når store passasjerfly må få ned vekta for å kunne utføre ei trygg naudlanding.  Dumping av drivstoff er både brannfarleg, miljø- og helseskadeleg.  Dette flyet må derimot vere konstruert for å kunne lande med same vekt som det tok av med, og då er det ingen gyldige grunnar att til å dumpe noko.

 

Batterisystemet på bakken er neppe av same type som dei har tenkt å ta med seg opp i lufta.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (19 minutter siden):

Batterisystemet på bakken er neppe av same type som dei har tenkt å ta med seg opp i lufta.

Sparer de det "ordentlige" batteriet til fly-testene? Må være for å ikke bruke det opp det da.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, failern said:

Sparer de det "ordentlige" batteriet til fly-testene? Må være for å ikke bruke det opp det da.

Dei testa i alle fall med eit eksternt batteri.  Då reknar eg med at det batteriet dei har tenkt å ha med seg i flyet ikkje er ferdig bygd eller ferdig testa.  Kan hende det skal ein sikrare batterikjemi i flyet, som LiS.  eFlyer 4 skal bruke LiS.  Airbus brukar LiS i dronane sine (psaudosatellittar) som kan vere i lufta i månadsvis på solceller og batteri.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

det er fremdeles svært begrensa mengder av fks litium i verden og miljøkonsekvensene av utvinninga er svært negative og sammen med alle andre negative faktorer ved eldrift av alt mulig så bør eldrift av fks fly og kjøretøy forbys for å bla spare litium osv til våre etterkommere . man må istedet satse på biogassdrift av land , vann og lufttrafikken . med intensivforsking er det lett å utvikle nye flertrinns varmekraftmaskiner med dobbel virkningsgrad / halvert drivstoff forbruk . biogass kan blandes med hydrogen og naturgass for å få en veldig energirik gass som i praksis brenner forurensingsfritt . framtidas fly bør gjerne være gassdrevne turbopropfly med lavere fart enn dagens fly for å være drivstofføkonomiske . biomasse kan dyrkes som vannplanter gjødsla med kloakk fra store byer . dyrkingsdammene kan også brukes til fiskeoppdrett av dyreforfisk . dyrkingsdammene vil altså fungere som kloakkrenseanlegg for verdens byer og gi både drivstoff , pelletsgjødsel og dyrefor .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eg misliker sterkt batteridrift ab alt pga alle de negative sidene som fks ressurssituasjonen for fks litium ol begrensa ressurser . men hvis man absolutt skal batteridrive fly så bør man ihvertfall satse på katapultstart for å spare den svært energikrevende starten . et elfly kan enkelt skyves opp i fart med et egna kjøretløy - et startkjøretøy kan gjerne være kondensatordrevet pga den korte starttida .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Arvid Lenes said:

det er fremdeles svært begrensa mengder av fks litium i verden og miljøkonsekvensene av utvinninga er svært negative og sammen med alle andre negative faktorer ved eldrift av alt mulig så bør eldrift av fks fly og kjøretøy forbys for å bla spare litium osv til våre etterkommere .

Dette er berre fjas.  Litium er eit veldig vanleg grunnstoff.  Det er berre veldig spreidd litt tynt utover.  Det vanlege er å utvinne litium frå gamle saltavsetningar, for det har høgare konsentrasjon av litium enn nytt salt, men det finst òg nesten uendelege mengder i havet.  Litium kjem vi aldri til å gå tomme for.  Då er det verre med olje til dagens fly og køyrety.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Sitat

6000kg uten passasjerer kan vel ikke stemme. Det blir et ekstremt tungt fly, selv uten batteripakke, og da nesten på tyngde med betraktelig større propellfly som Twin Otter. Wikipedia sier Max takeoff weight er 6,350, så da skal man ha tynne passasjerer.

 

Flyet uten batteri veier 2400 kg, en Twin Otter veier 3628 kg uten last, så ekstremt tungt er det vel ikke. Batteriet øker vekten mye, men drivstoffet til Twin Otteren vil også øke vekten før take-off. Men det viktigste her er kostnadene, 20 prosent av kostnadene i forhold til tradisjonelle fly vil fort gjøre det populært på kortbanenettet.

Endret av U6Q30S1N
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (10 timer siden):

Dei testa i alle fall med eit eksternt batteri.  Då reknar eg med at det batteriet dei har tenkt å ha med seg i flyet ikkje er ferdig bygd eller ferdig testa.  Kan hende det skal ein sikrare batterikjemi i flyet, som LiS.  eFlyer 4 skal bruke LiS.  Airbus brukar LiS i dronane sine (psaudosatellittar) som kan vere i lufta i månadsvis på solceller og batteri.

LiS er spennende, helt klart. Men man har ikke helt kontroll på hva levetiden blir ennå. Det må på plass før man ser de store investeringene ta form. Dessuten er nok fortsatt 500 Wh/kg i minste laget for hva som er økonomisk forsvarlig.

La oss håpe at batteriet som skal brukes på ordentlig er sikrere enn dette. Brann på et fly er mer eller mindre garantert katastrofe, og uansett hvilke bortforklaringer man måtte komme med; det var svært uheldig at dette batteriet tok fyr.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...