d3vil87 Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 Er det noen her som har erfaringer med Ford Focus? Har sett litt på en 2012 modell med 2.0 TDCI og automatgir. Bilen har lav km.stand og utfra bilhold så tyder det på at den skal vare en stund. Likevel så sjekker jeg litt rundt på nett i forkant og satt igjen med litt tvil da en del hadde kritisert Ford sin automatkasse, blant annet. Ønsker derfor noen råd / erfaringer ? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 Usikker når de begynte med ordinær automat. De første årene brukte de CVT automat og den er elendig. Den ordinære er helt ok, må bare sørge for at den får service. Oljeflush minst hver 60.000KM og du er nesten sikret en problemfri girkasse. Lenke til kommentar
NTAuthority Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 Styr unna automatvariantene av 2012-2018 Focus modellene. https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_PowerShift_transmission https://www.caranddriver.com/news/a27438193/ford-powershift-transmission-problems https://www.focusfanatics.com/threads/all-things-dct-what-it-is-why-its-still-broken-in-2018-models-and-ways-to-fix-it.808117/ http://www.fordtransmissionproblems.com/fords-transmission-problem 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 Såpass. Har de bare enten denne dobbelkløtsjkassen eller CVT? Mente de hadde fått tradisjonell automat på nyere. Så da er konklusjonen å styre unna alle årsmodeller som har automat? ? Lenke til kommentar
NTAuthority Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 (endret) Det gjelder å holde seg unna automatvariantene fra 2012-2019, de byttet til vanlig automat igjen i Focus MK4. Om du skal ha god og rimelig DCT/DSG, gå for VAG. TS: Hva er budsjettet ditt? Endret 26. januar 2020 av NTAuthority Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 26. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2020 Takker for alle svar! Det hjalp. Står nok over denne Ford'n for denne gang. Har sett litt på biler til 150 000,- Dette blir en bil som min kone skal bruke og hun trives i en bil som ikke er like stor som en stasjonsvogn, i tillegg til at automatgir er et must for henne. Hun har hatt en 2007 modell VW Golf med DSG så langt og har vært fornøyd men den har dog noen småfeil rett som det er. Vil nå kanskje prøve noe annet. Har vært litt innom tanken på en Hyundai i30 også da jeg ser at Hyundai har gjort det bra de siste årene. Kom gjerne med andre forslag ? Lenke til kommentar
NTAuthority Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 d3vil87 skrev (15 minutter siden): Dette blir en bil som min kone skal bruke og hun trives i en bil som ikke er like stor som en stasjonsvogn, i tillegg til at automatgir er et must for henne. Hun har hatt en 2007 modell VW Golf med DSG så langt og har vært fornøyd men den har dog noen småfeil rett som det er. Vil nå kanskje prøve noe annet. MQB platformen til VAG(MK7) er blandt de mest driftsikre du finner. Om du leser deg litt opp på modellen (forumer/reddit), så vil du nok bli positivt overasket. Styr unna alt før MK6 Golf. Et annet godt alternativ er Mazda 3 Skyactiv, om du vil ofre litt "refinement" for å gå til et annet merke. Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 26. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2020 Takk for svar! Mulig jeg gir Golf en ny sjanse. Har du erfaringer om bensin utgaven er like bra som diesel utgaven på disse? Lenke til kommentar
NTAuthority Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 d3vil87 skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Mulig jeg gir Golf en ny sjanse. Har du erfaringer om bensin utgaven er like bra som diesel utgaven på disse? Med mindre det går i mye langturer, ville jeg satset på bensin. Nyere dieselbiler er ikke like driftsikre som de var før, da nye biler har mye avansert teknologi for å møte vanskelige utslippstall. Bensinbilene (MQB) til VW er driftsikre som bare det, om du følger serviceheftet til punkt og prikke. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 Mitt inntrykk med mqb plattform er helt motsatt. Har inntrykk av at utrolig mange sliter med alvorlig motorfeil som kjedestrekk, oljeforbruk, havarier.. Og det til tross for at man følger serviceintervall. Om ikke "følt kvalitet" er en absolutt nødvendighet, ville jeg sett på kjedelige biler som feks Auris Hybrid. Om man ikke bryr seg om fravær av sjel og kjøreglede er hybridene til Toyota et sikkert valg. Om man er litt mer vågal og ikke proppet med fordommer, og vil ha noe som er litt gøy, så går det an å se på feks Fiat 500. Lett, lettkjørt, lite plaget med rust og feil er som oftest av det billige slaget er mitt inntrykk, smått med havarier og slikt. Finner du en sport-utgave med feks 100 hesters motor så kan det godt hende far vil stikke av med bilen og... Lenke til kommentar
NTAuthority Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 (endret) Habla Møberg skrev (34 minutter siden): Mitt inntrykk med mqb plattform er helt motsatt. Har inntrykk av at utrolig mange sliter med alvorlig motorfeil som kjedestrekk, oljeforbruk, havarier.. Og det til tross for at man følger serviceintervall. Om ikke "følt kvalitet" er en absolutt nødvendighet, ville jeg sett på kjedelige biler som feks Auris Hybrid. Om man ikke bryr seg om fravær av sjel og kjøreglede er hybridene til Toyota et sikkert valg. Om man er litt mer vågal og ikke proppet med fordommer, og vil ha noe som er litt gøy, så går det an å se på feks Fiat 500. Lett, lettkjørt, lite plaget med rust og feil er som oftest av det billige slaget er mitt inntrykk, smått med havarier og slikt. Finner du en sport-utgave med feks 100 hesters motor så kan det godt hende far vil stikke av med bilen og... Har du noen ordentlige kilder på dette? Du anbefaler Fiat som er kjent for å være like "driftsvake" som Chevrolet... Golf 7 ligger et stykke over gjennomsnittet på Consumer Reports, med Toyota, Lexus og Mazda på toppen. Merk også forskjellen på tysk og meksikansk VW. I Europa går VW for å være mye mer driftsikre enn over sjøen, da vi har tyskbygde biler som blir tatt bedre vare på (i snitt) av et forhandlernettverk med mye mer utbredt VW kompetanse. Det er en grunn til at de ligger på topplistene i hele Europa, med langt flere solgte biler. Toyota er heller ikke like driftsikre som de var før, da bilene har blitt mer avanserte enn tidligere (var veldig simple biler før), samt at majoriteten produseres i Tyrkia/UK. Da ville jeg faktisk heller lent meg på nyere japse Mazdaer. Toyota livnærer seg på gammelt rykte, og sånt sitter lenge hos oss nordmenn. Les deg opp modell for modell, fra platform til platform. Endret 26. januar 2020 av NTAuthority Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 (endret) d3vil87 skrev (37 minutter siden): Takk for svar! Mulig jeg gir Golf en ny sjanse. Har du erfaringer om bensin utgaven er like bra som diesel utgaven på disse? Bryter inn her. Vi har en Golf 6 2011 mod med bensin 1.4tsi og DSG, ingenting å utsette på den. Hatt den i 1.5 år, feilfri enn så lenge. Veldig fin motor/gir kombinasjon. For 150k får du en Golf 7. Den er enda bedre. Endret 26. januar 2020 av Slettet+234981 Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 26. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2020 NTAuthority skrev (3 timer siden): Med mindre det går i mye langturer, ville jeg satset på bensin. Nyere dieselbiler er ikke like driftsikre som de var før, da nye biler har mye avansert teknologi for å møte vanskelige utslippstall. Bensinbilene (MQB) til VW er driftsikre som bare det, om du følger serviceheftet til punkt og prikke. Ok, da blir det nok bensin for vår del. Takk for gode svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå