Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Morromann said:

Er det godt betalt å være frivillig forsøkskaning tro?Men jeg ville gjerne gjort det gratis om gevinsten er at vi får samfunnet vårt tilbake så fort som overhodet mulig. Og jeg ville vært villig til å ofre meg selv for at vi skal få vårt samfunn tilbake.

Tror ikke det er særlig godt betalt. Dessuten så skjer vel dette helst i andre land enn i Norge som regel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Peppep said:

Da tror jeg vi er mer på bølgelengde. :) Det eneste jeg mente å omtale som tull var det jeg nettopp siterte (kanskje de tenkte det, kanskje for å holde ham i styre og stell, tilfeldigvis ble han bra). Hvis du oppfattet at jeg kritiserte mer enn det var det ikke meningen - beklager det. Synes du har mye bra å komme med! Tenker bare at det er mer enn nok usikkerhet rundt Covid-19. Mesteparten får vi heldigvis mer kunnskap om og bedre svar på, spekulasjon rundt enkeltpersoner får vi sannsynligvis aldri svar på og tilfører lite til debatten. Jeg tenkte ikke å ha en lang diskusjon rundt Boris Johnson, det var bare et eksempel på en person med ganske klare datoer for påvist smitte, innleggelse og utskrivelse. 

Men han er jo et litt søkt eksempel, iom. at man kan regne med at han får "luksusopplevelsen" av hva sykehuset har å by på av behandling. Man kan ihvertfall anta at så er tilfelle rundt statsoverhoder.

Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

Men han er jo et litt søkt eksempel, iom. at man kan regne med at han får "luksusopplevelsen" av hva sykehuset har å by på av behandling. Man kan ihvertfall anta at så er tilfelle rundt statsoverhoder.

De har jo praktisk talt ingenting å by på, annet enn støttende behandling (væske, oksygen osv). Vi snakker mest om norske forhold her, og jeg tror at de norske pasientene på sykehus får like bra behandling som han fikk. I en situasjon med et helsevesen over kapasitet hadde selvfølgelig BJ blitt prioritert høyere enn andre briter, og Erna Solberg hadde blitt prioritert høyere enn deg og meg. Uten at jeg tror det hadde hatt noen stor betydning for utfallet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Peppep said:

De har jo praktisk talt ingenting å by på, annet enn støttende behandling (væske, oksygen osv). Vi snakker mest om norske forhold her, og jeg tror at de norske pasientene på sykehus får like bra behandling som han fikk. I en situasjon med et helsevesen over kapasitet hadde selvfølgelig BJ blitt prioritert høyere enn andre briter, og Erna Solberg hadde blitt prioritert høyere enn deg og meg. Uten at jeg tror det hadde hatt noen stor betydning for utfallet. 

Most coronavirus patients who end up on ventilators go on to die, according to several small studies from the U.S., China and Europe.

All the early research suggests that once coronavirus patients are placed on a ventilator, they will probably need to stay on it for weeks. And the longer patients remain on a breathing machine, the more likely they are to die.

Unfortunately, Osborn says, "the ventilator itself can do damage to the lung tissue based on how much pressure is required to help oxygen get processed by the lungs."

Another risk from being on a ventilator is that the tube carrying air and extra oxygen to the lungs provides a pathway for dangerous germs. Many ventilated patients get a new lung infection, a problem known as ventilator-associated pneumonia.

Also, the coronavirus often does a lot more damage to a person's lungs than pneumonia associated with the flu. "There is fluid and other toxic chemicals, cytokines we call them, raging throughout the lung tissue," she says.

In some patients, the damage is so bad that even ventilation won't help. So doctors have sometimes tried an even more extreme measure called extracorporeal membrane oxygenation, or ECMO, which delivers oxygen directly to a patient's bloodstream.

https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/04/02/826105278/ventilators-are-no-panacea-for-critically-ill-covid-19-patients?t=1587556016392

Interessant medisin? De kan jo by på dette om de tør:

Sultana was running out of options, and she had to act quickly. She researched the anecdotal reports on treatments with potential against the coronavirus. One was a powerful anti-inflammatory drug often used to treat rheumatoid arthritis, an autoimmune disease in which the immune system also goes into overdrive, attacking the body. She reasoned that Fiske might respond to this drug, called Actemra, which inhibits a particular cytokine called IL-6. Following promising results in China when the drug was used off-label in Covid-19 patients, the FDA had approved its use in U.S. clinical trials in March. (Reports from Italy using a similar drug, Kezvara, showed similar outcomes; it is now in global clinical trials.)

The FDA has approved the initiation of a double-blind, randomized phase III clinical trial of the oncology supportive care drug tocilizumab (Actemra) for use in combination with standard of care for the treatment of hospitalized adult patients with severe COVID-19 pneumonia, according to Genentech (Roche), the manufacturer of the interleukin-6 receptor antagonist.1

Endret av G
Lenke til kommentar

Tysk vaksine skal testes på mennesker

Tysklands vaksineinstitutt har gitt klarsignal til at en vaksine kan testes på mennesker, melder Reuters.

Vaksinen er utviklet av selskapet BioNTech. 

Et mikroskop-bilde av koronaviruset.
Et mikroskop-bilde av koronaviruset.
FOTO: REUTERS

Vaksinen skal først testes på 200 friske mennesker mellom 18 og 55 år.

I andre fase skal vaksinen testes på flere mennesker, inkludert personer som er mer utsatt for viruset.

Hovedkvarteret til selskapet som utviklet vaksinen.
Hovedkvarteret til selskapet som utviklet vaksinen.

Nicholas Bergh

Storbritannia: 69 helsearbeidere døde

69 helsearbeidere har dødd av koronaviruset i Storbritannia.

Det forteller utenriksminister Dominic Raab på en pressekonferanse, ifølge Reuters.

Dominic Raab på en pressekonferanse onsdag.
Dominic Raab på en pressekonferanse onsdag.

Nicholas Bergh

Munnbind-påbud i hele Tyskland

Bremen i Nord-Vest-Tyskland innfører påbud om munnbind i butikker og på offentlig transport.

Dermed har alle statene i Tyskland innført en form for munnbind-forbud.

I hovedstaden Berlin har munnbind vært påbudt siden tirsdag. Der blir også andre typer ansiktsbeskyttelse akseptert, som for eksempel skjerf, så lenge de dekker nesen og munnen.

To kvinner på tur i shoppingdistriktet i Köln.
To kvinner på tur i shoppingdistriktet i Köln.

Nicholas Bergh

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Artig, i artikkelen ovenfor har de klart kunststykke å kombinere påbud med forbud

Endret av G
Lenke til kommentar
18 minutes ago, G said:

Et annet eksempel. Det første tilfellet i Firenze var en nordmann. Her har vi ikke like sikre datoer, men FHI bekreftet at han hadde testet positivt 26. februar: https://www.nrk.no/urix/norsk-student-smittet-av-koronaviruset-i-italia-1.14919318

Media bekreftet 15. mars at han var friskmeldt etter behandling i Italia: https://www.nrk.no/nyheter/norsk-koronapasient-friskmeldt-1.14945486. Så under tre uker fra bekreftet smitte til friskmelding. Legg til at han fikk symptomer før bekreftet smitte + latenstid på noen dager, så ender vi opp med en total varighet på ca 4 uker fra eksponering til friskmelding.

Men alt dette startet ikke med å diskutere detaljer i behandling, som jeg ikke synes er spesielt interessant (jeg har ikke nok kunnskap om det og har ingen planer om å bli hobbylege :)). Det startet med at Olaf mente at det virket usannsynlig at over 90% av de antatt ~46 000 smittede (siden starten) i Norge er friske igjen. Jeg synes det virker veldig sannsynlig siden de fleste ble smittet før 12. mars, som nå er 6 uker siden. For de som ble smittet i vinterferien på Østlandet er det 9 uker siden.

Lenke til kommentar

Greit du skal få slippe å engasjere deg i behandling om du vil. Jeg synes det er en interessant del av COVID-19 epidemien. Men, jeg har ikke planer om å bli hobbylege. Ingen ville jo ha ansatt meg med slike kvalifikasjoner :lol:

Fader så heldige vi er i Norge med COVID-19 til nå.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#coronavirus-cases-log

Ville ikke ha byttet med Danmark eller Sverige om de så betalte meg godt. Nå går det jo ganske bra i Danmark foreløpig da. Om man tåler over 10-tallet døde daglig vel og merke..

Men faren truer:

b9507aa6-e9be-4e25-b70e-5b7521900c3f?fit

Om vi senker skuldrene for mye, kan det true oppslutningen om tiltakene.

Funnene våre illustrerer dilemmaet myndighetene står overfor når de nå gradvis skal gjenåpne det norske samfunnet: Hvordan kan man få folk til å føle seg tilstrekkelig trygge til å gjenoppta deler av det «normale» livet samtidig som vi er tilstrekkelig bekymret til fortsatt å følge anbefalingene om hygiene og fysisk avstand?

Sammenhengen mellom bekymring og vilje til handling kan bidra til å forklare hvorfor høy sosial tillit ikke øker sannsynligheten for å følge helsemyndighetenes råd. Som vi tidligere har argumentert for, er sterk tillit til andre mennesker koblet til et optimistisk verdenssyn som kan dempe bekymring.

Dermed svekkes den viktigste motivasjonen for å følge smittevernrådene. Dataene våre bekrefter at de som har høy tillit til andre, er mindre bekymret. Den høye tilliten mellom mennesker i Norge kan dermed være en sårbarhet og ikke utelukkende en styrke.

https://www.aftenposten.no/viten/i/Jo5aA6/ny-undersoekelse-farlig-aa-senke-skuldrene-for-mye?

Virker jo logisk ut dette (å lese)..

Fant en nekrolog av en 80 år gammel skiturist og overlege:

Overlege Einar Søyland døde 6. april, nesten 80 år gammel. Han ble offer for koronaviruset etter å ha kommet hjem fra skiferie i Østerrike.

https://www.aftenposten.no/personalia/i/opb5n0/nekrologer-einar-soeyland?

Rød Ungdom :p

Ville Rød Ungdom boikottet en vaksine fra Israel?

Vil Rød Ungdom unnlate å kjøpe en covid-19-vaksine utviklet i Israel, dersom de lykkes å produsere den eneste effektive av sitt slag? Ville de boikottet den bare fordi den var utviklet og produsert i Israel, og på den måten hindre borgere i staten Norge å beskytte seg mot denne pandemien?

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/qLgo7m/ville-roed-ungdom-boikottet-en-vaksine-fra-israel-hilde-s-gunvaldsen?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Snikpellik skrev (2 timer siden):

USA:

Fra en demonstrasjon mot sosial distansering og nedstenging av samfunnet i Pittsburgh i går. 

Er det dette de kaller "white privilege" ?

Skulle likt å sett hvordan myndighetene hadde reagert om det var en gjeng med en annen hudfarge som demonstrert slik for sine rettigheter...

Lenke til kommentar
7 minutes ago, helsten2 said:

Barnehageansatt smittet i Trondheim

En ansatt i en kommunal barnehage i Trondheim har fått påvist koronasmitte. Den ansatte var på jobb i barnehagen på mandag. Smitten hos personen som er ansatt i Thyra barnehage på Heimdal, ble påvist onsdag.

https://www.nrk.no/nyheter/barnehageansatt-smittet-i-trondheim-1.14991604

Kan man lese mer ut av dette? Var han/hun smittet i fra før barnehageoppstarten? Var inkubasjonstiden på korte 2 døgn? Eller siden labtester tar noe tid, ble personen testet i forrige uke?

Helsedirektøren: Slik skiller du koronavirus fra pollenallergi

Mange nordmenn har pollenallergi.

Men hvordan skiller man symptomene fra koronavirus?

Helsedirektør Bjørn Guldvog forklarer:

- Et av rådene våre er å ta allergimedisin når de får symptomer. Virker ikke denne medisinen, kan man spørre fastlegen om hva årsaken til det er. Da kan man eventuelt ta en test. Men hvis medisinen virker, er det god grunn til å tro at det ikke er koronavirus, sier Guldvog.

Bjørn Guldvog.
Bjørn Guldvog.
FOTO: NTB SCANPIX

Nicholas Bergh

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Peppep said:

Hvorfor det? Det er antatt 3500 aktiv smittede i samfunnet nå. Jeg vet ikke hvordan man i praksis regner tidshorisonten for Re, det er jo en flytende overgang, men etter en ny "runde" med smitte er det 2 310 nye med Re på 0,66. Noen av disse vil kunne trenge sykehusbehandling. De vi ser som kommer som nye innleggelser nå er gjerne fra forrige runde der det var 5 300 nye smittede (3500/0,66). Så hvis 1% av til sammen 8 800 smittede trenger innleggelse er det +88, og om totaltallet går opp eller ned blir litt tilfeldig avhengig av hvor mange som blir skrevet ut (eller dør).

Et praktisk eksempel - fra 17. til 18. april gikk totaltallet ned fra 165 til 151. Så vidt jeg vet har det ikke blitt lagt ut tall som forteller oss om det kun var en ren nedgang på 14 personer, eller om det f.eks. var 20 ut og 6 inn. Så at det et par dager er flere in-patients enn out-patients trenger ikke å være dramatisk.

Det har vært 4 generasjoner siden antall innleggelser stabiliserte seg og 2 av dem har en R0 på 0.5. Det betyr 0.5 * 0.5 * 0.7 * 0.7 = 12%

Inflow burde derfor være 12% av hva den er var i slutten av mars. Så hvor mange ble innlagt i slutten av mars? Rundt 30 per dag ble innlagt på slutten av mars, og det burde nå være rundt 4.

Når man burde ha 20 som går ut hver dag og rundt 4 som går inn, så er sjansen for 2 dager med økning svært lav. Får man allikavel 2 dager med økning så er et et rødt flagg. 

De aller fleste forstår ikke at innlagt kurven faller saktere enn den burde, så lenge den faller eller stabiliserer seg på et lavt nivå så tror de alt er ok. Når den endelig øker igjen, så er det allerede ute av kontroll.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
10 minutes ago, G said:

Kan man lese mer ut av dette? Var han/hun smittet i fra før barnehageoppstarten? Var inkubasjonstiden på korte 2 døgn? Eller siden labtester tar noe tid, ble personen testet i forrige uke?

Jeg kan bare lese det som står der ... ? Litt mer her:

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2020/04/22/Barnehageansatt-i-Trondheim-smittet-av-koronaviruset-21652726.ece

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Camlon said:

Det har vært 4 generasjoner siden antall innleggelser stabiliserte seg og 2 av dem har en R0 på 0.5. Det betyr 0.5 * 0.5 * 0.7 * 0.7 = 12%

Inflow burde derfor være 12% av hva den er var i slutten av mars. Så hvor mange ble innlagt i slutten av mars? Rundt 30 per dag ble innlagt på slutten av mars, og det burde nå være rundt 4.

Når man burde ha 20 som går ut hver dag og rundt 4 som går inn, så er sjansen for 2 dager med økning svært lav. Får man allikavel 2 dager med økning så er et et rødt flagg. 

De aller fleste forstår ikke at innlagt kurven faller saktere enn den burde, så lenge den faller eller stabiliserer seg på et lavt nivå så tror de alt er ok. Når den endelig øker igjen, så er det allerede ute av kontroll.

Statistikk skal være rett over tid, ikke nødvendigvis dag for dag. Så i min verden er et avvik 1-2 dager ikke grunn til bekymring. Dag nummer tre (21. april) var man igjen under nivået før økningen (18. april: 151, 21. april: 143). Det er innenfor feilmarginen i modellen, her fra dagens rapport (side 2):

image.png.a77ada592f981bf2e6efc1463c5ee343.png

Edit: VGs oversikt sa 151 og 143, men Helsedirektoratet sier 148 og 144. Poenget er fortsatt det samme. Tallet for i dag er for øvrig 129, en stor nedgang fra i går.

Rapporten fra 15. april estimerte forresten at antallet på intensiv skulle øke fra 52 til 54 den kommende uken. Tallet i dag? 54.

image.png.df80de7a6392ec71cdb7744298c2f21c.png

Endret av Peppep
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 timer siden):

Måtte nesten bite på der ja ?

Enig, men da bør man nesten si det. Mange i parken greier stort sett å overholde reglene, og hvorfor bry seg med hva folk drikker? Jeg foreslår at Dani heller går tur med bikkja et annet sted (på andre siden av elva, opp fobi Fredensborg f.eks) i steden for å klage på at mange andre er der han vil være. Dette er vel et av de tettest befolkede områdene i landet.

Sutring, eller det å ønske andre folk smitte, viser at viruset fortsatt fortsatt får frem kjipe sider hos mange av oss.

De aller fleste oppfører seg eksemplarisk, var ikke poenget mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Peppep said:

Statistikk skal være rett over tid, ikke nødvendigvis dag for dag. Så i min verden er et avvik 1-2 dager ikke grunn til bekymring. Dag nummer tre (21. april) var man igjen under nivået før økningen (18. april: 151, 21. april: 143). Det er innenfor feilmarginen i modellen, her fra dagens rapport (side 2):

Fra 8 mars til 27 mars så falt den ikke en eneste dag.
Fra 27 mars til 6 april så hoppet den opp og ned.
Fea 6 april til 18 april så økte den ikke eneste dag,

Dette er ikke tilfeldig, når innleggelser øker så er antall pasienter som går inn mye høyere enn antall som kommer ut. Når den faller så er antall som går ut mye høyere enn antall som kommer inn. En 2 dagers økning tyder på at antall som kommer inn er ikke mye lavere enn antall som går ut og er derfor et rødt flagg.

Og den FHI modellen bruker noe de kaller "calibrated to hospitalization", eller så hadde de ikke klart å fått de R0 til å treffe slik de gjør. Om du ikke tror meg, prøv å reproduser modellen deres med denne. Det burde være fult mulig siden de bare bruker 2 ulike R0 verdier, men det vil være fullstendig umulig på grunn av deres justeringer.
https://gabgoh.github.io/COVID/index.html

Om du faktisk bruker R0 uten å jukse med justeringer, så vil du se at R0 falt mot 0.5 i mars og har økt til 1 i påsken. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Camlon said:

Fra 8 mars til 27 mars så falt den ikke en eneste dag.
Fra 27 mars til 6 april så hoppet den opp og ned.
Fea 6 april til 18 april så økte den ikke eneste dag,

Dette er ikke tilfeldig, når innleggelser øker så er antall pasienter som går inn mye høyere enn antall som kommer ut. Når den faller så er antall som går ut mye høyere enn antall som kommer inn. En 2 dagers økning tyder på at antall som kommer inn er ikke mye lavere enn antall som går ut og er derfor et rødt flagg.

Og den FHI modellen bruker noe de kaller "calibrated to hospitalization", eller så hadde de ikke klart å fått de R0 til å treffe slik de gjør. Om du ikke tror meg, prøv å reproduser modellen deres med denne. Det burde være fult mulig siden de bare bruker 2 ulike R0 verdier, men det vil være fullstendig umulig på grunn av deres justeringer.
https://gabgoh.github.io/COVID/index.html

Siden 5. april har den økt to ganger: fra 8. til 9. april og 18. til 20. april. Kurven var også flat fra 11. til 12. april. I snitt 11-12 personer ned hver dag og trenden er stabil.

image.png.e2e80aad93016e02a67deebfde07116b.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...