Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Både Sverige og verden har økende antall nye bekreftede smittetilfeller per dag, samtidig som daglig antall dødsfall synker. Hva er årsaken til at ikke disse stiger nogen lunde synkront (tidsforskjøvet)?

At viruset har blitt mindre farlig kanskje? Sorry, nå kommer jeg visst med en optimistisk tanke og jeg vet at i dette forumet blir ikke dette alltid så godt mottat.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Både Sverige og verden har økende antall nye bekreftede smittetilfeller per dag, samtidig som daglig antall dødsfall synker. Hva er årsaken til at ikke disse stiger nogen lunde synkront (tidsforskjøvet)?

Bredere testing, større andel av de unge og friske som er blant de smittede, og mindre andel av de smittede er eldre, for eksempel beboere på eldrehjem. Det er i hvert fall det FHM i Sverige legger til grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Både Sverige og verden har økende antall nye bekreftede smittetilfeller per dag, samtidig som daglig antall dødsfall synker. Hva er årsaken til at ikke disse stiger nogen lunde synkront (tidsforskjøvet)?

Kan ha en sammenheng med økende sosial aktivitet blant yngre mens det mange steder fortsatt er lett å bli smittet. De yngre har en mindre andel dødsfall og alvorlige syke, men økende andel smittede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Morromann said:

At viruset har blitt mindre farlig kanskje? Sorry, nå kommer jeg visst med en optimistisk tanke og jeg vet at i dette forumet blir ikke dette alltid så godt mottat.

Viktig å bevare pessimismen så lenge man kan ;)

Men, ja kan jo være. Men hvordan kan man vite det? For å stille spørsmålet den vitenskapelige metode ville satt deg til veggs med.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (29 minutter siden):

Viktig å bevare pessimismen så lenge man kan ;)

Men, ja kan jo være. Men hvordan kan man vite det? For å stille spørsmålet den vitenskapelige metode ville satt deg til veggs med.

Jeg vet jo ikke det; jeg er ikke vitenskapsmann; men jeg håper jo det. Og fra Italia har det kommet signaler om at det kan være så. Det ville jo vært fantastisk om det muterer til noe harmløst slik at vi alle kan gå tilbake til normale liv.

Men som sagt så vet jeg ikke. Men jeg vil nå tro på de som er optimsitiske da.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Dette er første dag med nye tall fra FHM siden torsdag. De valgte å ikke slippe nye tall i helga på grunn av midtsommar. Derfor er smittetallene veldig høye. Dødstallene er også høye, det er flest dødsfall rapportert inn på en mandag hittil i pandemien.


Det pleier vanligvis være slik at etterslepet etter en helg kommer på tirsdag-onsdag, ettersom det tar en dag eller to før alt er rapportert inn når folk er tilbake på jobb.

Dersom det er slik nå også, så kan tallene bli verre i morgen og onsdag, men det gjenstår å se, det er fremdeles skremmende tall, særlig tallene på nye smittetilfeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Kaotiske koronatilstander i Nord-Sverige – helsepersonell gråter på jobb

Smitten sprer seg veldig i Nord-Sverige nå. 70% fravær i helse og omsorgs-tjenesten er sterke tall. Lille Gällivarre kommune med bare 18 300 innbyggere har nå flere Covid-19 innleggelser og flere på Intensiven enn hele Norge. Dette har allerede enorme konsekvenser for mange. Jeg mener dagens reiseråd er for milde. Grensen til Sverige bør stenges begge veier og grensekryssing bør kun skje etter søknad med begrunnelse, karantene og oppfølging av at karantenen faktisk overholdes. Veldig trist for Sverige dette, men vi nordmenn må sette våre liv høyere enn økonomien i svensk reiselivsnæring og pengene som tilreisende Svensker legger igjen her i landet.

Og snart skal alle nordmenn som har vært på ferie i danmark og andre steder i det store utland tilbake på jobb sammen med oss som har holdt oss hjemme. Ledere som bagatelliserer med "ingen i vår bedrift har meldt at de er syke" når 1% har tatt en test, aka ingen har forløpig dævva av å ikke bruke bilbelte siste 3 mnd så det skjer nok aldri.

Et par bekjente støtte på italienere og tyskere på hytta på sørlandet. De eide fritidseiendom der så de måtte jo få lov å reise dit av Norske myndigheter.

:) Blir så bra så. Jeg elsker bagatellisering, det er et så flott verktøy når man ikke har noe fornuftig å si.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Morromann said:

Jeg vet jo ikke det; jeg er ikke vitenskapsmann; men jeg håper jo det. Og fra Italia har det kommet signaler om at det kan være så. Det ville jo vært fantastisk om det muterer til noe harmløst slik at vi alle kan gå tilbake til normale liv.

Men som sagt så vet jeg ikke. Men jeg vil nå tro på de som er optimsitiske da.

Eller enda bedre, sykdommen kan ha satt en sånn hard støkk i folk at det er den sosiale distanseringen som funker i etterkant av massedøden?

Vi har jo ikke hatt noen massedød, og kan vel forvente at folk går seg lei på å tenke på COVID-19?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Theo343 said:

:) Blir så bra så. Jeg elsker bagatellisering, det er et så flott verktøy når man ikke har noe fornuftig å si.

Nordmenn er eksperter på å bagatellisere. Noen ganger så tjener det jo et fornuftig formål. Men jeg tenker nok at mange som er motpart river seg litt i håret over den typen besvarelser eller oppførsel.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (26 minutter siden):

Eller enda bedre, sykdommen kan ha satt en sånn hard støkk i folk at det er den sosiale distanseringen som funker i etterkant av massedøden?

Vi har jo ikke hatt noen massedød, og kan vel forvente at folk går seg lei på å tenke på COVID-19?

Det der skjønte jeg ikke. Men jeg registrerer jo, også i dag at enkelte i diskusjonen rett og slett liker negative og dystre nyheter om corona og legger til smilefjes i diskusjonen rundt dystre tall. For et par måneder tilbake var det til og med en i diskusjonen som var så nedrektig at han la til smilefjes etter nyheten om høye dødsfall i Norge. Tviler på om de etterlatte hadde satt noen pris på det.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Theo343 said:

Særlig når det kommer til liv og helse.

Kan jo svare de tilbake med god gammeldags god dag man økseskaftretorikk. Jens Stoltenberg var spesiellt bra drillet i sånt noe. Og man ser jo hvor høyt han har nådd på rangstigen.

Eksempel:

I forhold til en forskningsbasert målhorisont tilgjengeliggjøres samhandlingsarenaene utenom kjernevirksomheten

http://svadagenerator.no/?type=Helseadministrativ+svada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/21/2020 at 8:47 AM, Morromann said:

I galehuset USA.

20vid-tulsa-rallyvid1-videoSixteenByNine

Tett i tett og ingen synlige munnbind. Men de mest hardcore av Trump-fansen er jo i tillegg til å være klimafornektere også coronafornektere. Stakkars USA. Det går virkelig til helvete nå.

:wee:

Spoiler

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 21.6.2020 den 8.47):

I galehuset USA.

20vid-tulsa-rallyvid1-videoSixteenByNine

Tett i tett og ingen synlige munnbind. Men de mest hardcore av Trump-fansen er jo i tillegg til å være klimafornektere også coronafornektere. Stakkars USA. Det går virkelig til helvete nå.

Det er nå ikke helt riktig. Jeg gransket bildet og finner 13 som helt tydelig har maske, + en del som er ute av fokus eller langt bak så det er usikkert om det er maske eller noe annet. Kjapt estimert ser det ut som det er 300-350 personer på bildet. Skremmende få masker ja, men at det ikke er noen er en overdrivelse.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverigedemokratene anmelder Sveriges utenriksminister Ann Linde til "Konstitutionsutskottet" (KU) etter intervjuet med DW forrige uke.
Konstitutionsutskottet er et kontrollorgan som skal påse at regjeringen og statsrådene gjør den jobben de er satt til å gjøre.

Sitat

I den tyska kanalen Deutsche Welle kunde vi härom veckan se en intervju med den självgoda men märkbart besvärade utrikesministern Ann Linde (S).

Med en sällan skådad arrogans visade ministern prov på den verklighetsfrånvända vardagen som i dag utmärker regeringskansliet. Med raljanta och minst sagt dåligt underbyggda svar var det nästan som om själva målet för ministern var att förvärra Sveriges internationella anseende.

Det är inte konstigt att den svenska regeringen ställs mot väggen för den undermåliga hanteringen inför och under rådande pandemi. Som ett litet exportberoende land är våra internationella relationer obeskrivligt viktiga. De länder vi vanligtvis handlar med måste få svar på relevanta frågor om vad vi gör för att pressa tillbaka smittan och varför de kan lita på oss.

Utrikesminister Ann Linde (S), som tidigare dessutom ansvarat för just handelsfrågor, borde förstå vikten av ett starkt förtroende för att kunna ha goda internationella relationer. Inte ens hon kan få för sig att andra länder imponeras över att Sverige lyckats ”platta till kurvan”, som svar på varför Sverige sorgligt nog har världsrekord i andel döda.

Hon kan omöjligen tro att förtroendet för Sverige ökar när man med en självgod, insiktslös och mästrande ton ljuger om vad som sker i Sverige i syfte att dölja den svenska regeringens uppenbara handlingsförlamning.

Gränsen för vad vi kan acceptera har passerats. Av den anledningen KU-anmäler vi utrikesminister Ann Linde (S).

Markus Wiechel, utrikespolitisk talesperson (SD)


https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbnqoj/sd-darfor-anmaler-vi-utrikesministern-till-ku

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...