Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (4 minutter siden):

En jeg kjenner til som hadde dobbeltsidig lungebetennelse pga. ordinær sesonginfluensa og sannsynligvis en opportunistisk bakteriell lungebetennelsesinfeksjon. Denne personen har kun 30 % lungekapasitet. En eller annen lungefibrosevariant (arrvev som aldri blir bedre). Det måles verre og verre utvikling på lungene, og man vet ikke riktig hvor mange måneder eller kun få år det er igjen. Kanskje bare 1 - 2 år, kanskje om 2 måneder. Samt svekkelsen det må være å leve om at en hver kommende sesonginfluensa eller forkjølelse kan være det siste halmstrået. Personen lever på sykehjem med tilsyn, på smitteskjermet avsnitt.

Garanterer at slikt koster staten penger.

Røyking koster mye, vi forbyr ikke det.

Såklart noen kommer til å bli syke, sånn er det med lungesykdom...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (17 timer siden):

Er nå en skulle hatt gassmaske. Så en kunne skremt folk litt inn i ryggmargen når man går på butikken :lol:

Er jo helt latterlig at folk skal bli skremt av å se at andre velger å bruke beskyttelsesutstyr, de er jo bra for alle da de som bruker beskyttelsesutstyr har mindre sjanse til å smitte andre og.

Lenke til kommentar
Miri skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke linke til opptaket så vi får høre og se selv, for vi vet jo alle at medias gjengivelse av Trump ikke alltid er etterrettelig, for å si det diplomatisk. At 3,4 prosent er et usikkert tall, var jo alle som enige om, inntil Trump gjentok det. Merkelig.

Han sier det ikke på samme måte som PingEnt hevder, men intervjuet er likevel ganske langt unna det man bør kunne forvente av en statsleder i en sånn situasjon, etter min mening. Han burde formidle det ekspertene sier og ikke komme med egne synsinger og antakelser. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om de ligger bakpå. Fikk lav tillit til Preben Aavitsland når han stilte på video i NRK-studio for noen døgn siden. Fikk litt bedre tillit til Bjørn Guldvog. Han innrømmet ihvertfall hvor sårbare vi er i Norge med det helsetjenestenivået vi har bygget opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

På grunn av mangel på beskyttelseutstyr, så kommer helsearbeiderene til å bli smittet snart.

Hvem skal ta vare på de syke når leger og sykepleiere er syke med covid?

Det offentlige har hatt siden januar på å sette i gang storproduksjon av beskyttelsesutstyr.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (3 minutter siden):

Er jo helt latterlig at folk skal bli skremt av å se at andre velger å bruke beskyttelsesutstyr, de er jo bra for alle da de som bruker beskyttelsesutstyr har mindre sjanse til å smitte andre og.

Ser også ut til at endel tror andre er mer hysterisk enn de i realiteten er. Jeg stakk innom en butikk i dag for å høre om de hadde noe antibac, ser ut som folk har kjøpt mye av det og mange butikker er tomme. Kjekt å ha en i bilen, hjemme vasker jeg jo hendene på normal måte.

Kommer inn i butikken og stiller det enkle spørsmålet, og damen bak disken begynner å fortelle meg at det er ikke så farlig som jeg tror, og begynte å messe om hvordan jeg skal vaske hendene. Hun vet tydeligvis f! om hva jeg tror, og virket isteden en smule underlig selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Han sier det ikke på samme måte som PingEnt hevder, men intervjuet er likevel ganske langt unna det man bør kunne forvente av en statsleder i en sånn situasjon, etter min mening. Han burde formidle det ekspertene sier og ikke komme med egne synsinger og antakelser. 

Han sier altså noenlunde det samme som norske helsemyndigheter, kanskje det er Trump de har hentet informasjonen sin fra siden de velger å bagatellisere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, xRun said:

Ser også ut til at endel tror andre er mer hysterisk enn de i realiteten er. Jeg stakk innom en butikk i dag for å høre om de hadde noe antibac, ser ut som folk har kjøpt mye av det og mange butikker er tomme. Kjekt å ha en i bilen, hjemme vasker jeg jo hendene på normal måte.

Kommer inn i butikken og stiller det enkle spørsmålet, og damen bak disken begynner å fortelle meg at det er ikke så farlig som jeg tror, og begynte å messe om hvordan jeg skal vaske hendene. Hun vet tydeligvis f! om hva jeg tror, og virket isteden en smule underlig selv.

Gikk inn i butikk selv i dag med engangshansker på nevene ;)

Så kan jeg være en del av sirkuset.. Men, ingen kan komme å si at det var feil. Spritet så hendene med antibac før jeg tok i bilrattet. Bar så alt inn og vasket nevene med såpe hjemme.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 minutt siden):

Denne naive holdningen er typisk i Norge og kan komme til å få katastrofale konsekvenser om ikke folk skjerper seg. Ser ikke bort fra at Norge kommer til å bli rammet mye hardere enn de fleste asiatiske land hvor dette blir tatt seriøst.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Allinuse said:

Denne naive holdningen er typisk i Norge og kan komme til å få katastrofale konsekvenser om ikke folk skjerper seg. Ser ikke bort fra at Norge kommer til å bli rammet mye hardere enn de fleste asiatiske land hvor dette blir tatt seriøst.

Altså unnskyld, men nei, det er ikke typisk Norge. Akkurat det samme skjer i Tyskland, Sveits, Østerrike nå. Altså at folk reagerer på at folk hamstrer.

Lenke til kommentar
Miri skrev (15 minutter siden):

Kan du ikke linke til opptaket så vi får høre og se selv, for vi vet jo alle at medias gjengivelse av Trump ikke alltid er etterrettelig, for å si det diplomatisk. At 3,4 prosent er et usikkert tall, var jo alle som enige om, inntil Trump gjentok det. Merkelig.

Jeg har faktisk ganske lik oppfatning som Donald for en gang skyld. Jeg tror også at 3,4 prosent er ekstremt mye høyere enn den virkelige dødsraten grunnet alle tilfellene som aldri blir oppdaget. Men dette er jo også de som kom med tallet inneforstått med, at 3,4 prosent er kun andelen som har omkommet av tilfellene som er rapportert. Det er ikke et tall som skal representere den virkelige dødsraten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Gouldfan said:

Vi behøver ikke vente lenge, Italia finner det først ut.

Jeg gjetter at det er de med nær døden Corona samt røykere og lungesyke som sliter mest.

Kroppen er bedre på å bli bra enn vi tror. Noen ganger tar det bare mer tid.

Og narkolepsi etc mener jeg å huske rammer noen av de som er disponert. Ofte bare noen prosent eller mindre av alle syke.... 

EBOLA har vel null med dette virus å gjøre annet enn at det er et virus, akkurat som Hiv..

Det er mange mange ting som ikke blir bra igjen. Hvis du må amputere foten vokser den ikke ut, får du hvite lesjoner i hjernen (typ MS/ALS og noen andre) blir det aldri bra igjen, og får du fibrose i lungene blir det heller ikke bra.

SARS-CoV-2 har også noen andre stygge potensielle ettervirkninger som vi vet om, som f.eks. skade på nyrer og deler av reproduksjonssystemet hos menn. Det kan være en haug andre også, siden vi ennå vet så lite.

Det er mye kroppen kan reparere, og så er det mye den ikke kan reparere i det hele tatt, som f.eks. ødelagte lunger. Det hadde vært en enorm fordel for Norge å holde dette unna i noen måneder til man kanskje finner ut hva som er behandlingen, men når hele verden blir syk samtidig blir det også helt umulig å få importert medisiner og slikt som vi selvfølgelig har 0 av på lager.

Jeg tror det har vært en kjempetabbe av Erna og FHI å helle bensin på bålet i startfasen i stedet for å prøve å unngå dette. De har jo ikke noe å slukke med...

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Gikk inn i butikk selv i dag med engangshansker på nevene

Da er du nok mere tynget av situasjonen enn de fleste her iallefall. Her så jeg ingen med verken maske eller hansker når vi sto som sild i tønne på trikken i dag. Nå kan det selvfølgelig være at du bor i Nord-Italia eller Wuhan, for alt jeg veit.

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Altså unnskyld, men nei, det er ikke typisk Norge. Akkurat det samme skjer i Tyskland, Sveits, Østerrike nå. Altså at folk reagerer på at folk hamstrer.

Ser ut til å være typisk vestlige land. 

Land i asia som Hong Kong, Kina, Singapore, Sør Korea og Taiwan har tatt det seriøst. Det kan ikke bare være på grunn av at de opplevde SARS, fordi Kanada opplevde SARS og tar fortsatt ikke covid seriøst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Noxhaven said:

Jeg har faktisk ganske lik oppfatning som Donald for en gang skyld. Jeg tror også at 3,4 prosent er ekstremt mye høyere enn den virkelige dødsraten grunnet alle tilfellene som aldri blir oppdaget. Men dette er jo også de som kom med tallet inneforstått med, at 3,4 prosent er kun andelen som har omkommet av tilfellene som er rapportert. Det er ikke et tall som skal representere den virkelige dødsraten.

Er helt enig i at dødeligheten er nok skal ned. Er ikke så enig i at syke folk kan gå på jobb :)

Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

Han pratet nok ikke om hamstring. Tror at du misforstod ham. Jeg forstod det ikke slik ihvertfall. Men så har vi to misforstått hverandre også noen runder allerede i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
G skrev (3 minutter siden):

Spritet så hendene med antibac før jeg tok i bilrattet.

Det gjør jeg faktisk alltid. Ligger en liten flaske Biltemas antibakteriell gel klar i midtkonsollen. Men engangshansker i butikken er nok en smule hysterisk. Det viktige er å ikke pelle seg i ansiktet før hendene er rengjort enten med såpe og vann eller antibac.

Antibac er forresten kjent for å slite på bilrattet, hvis det er i skinn, så pass på at du ikke tar på det før du er tørr.

Lenke til kommentar

Når jeg søker på "kan lungebetennelse føre til kols", får jeg opp mange resultater om at kols øker risikoen for lungebetennelse. 

Er det noen som kan dokumentere at dobbeltsidig lungebetennelse fører til kols, og en til et opphold på sykehjem resten av livet? ..,med mer enn hva man tror som er sykdomsbildet til en venn som er på sykehjem. 

kols kan vel fås av langvarig røyking, langvarig jobbing på fabrikker med visse typer støv, i tidligere Sovjet har de en by som heter Asbest. Hvis hver lungebetennelse førte til kols, tror jeg det ville vært mange flere kols-pasienter enn det er nå?

Selv om jeg evt. skulle tro at jeg er syk av corona, kan jeg ikke bare gå og bli testet for det. Da en må ha vært i kontakt med noen som er dokumentert smittet. Eller ha kommet hjem fra ferie i et høyrisiko- område.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...