Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Grunnloven betyr dessverre ingenting. Det er det som er poenget mitt. De følger den når det passer seg. Den er til pynt på 17 mai

Nja er du helt sikker på det. Dersom en lov er i strid med grunnloven så har grunnloven fortrinnsrett. Det er jo de som skal utarbeide en lov som må sørge for at loven ikke kan misforstås på noen måte målt opp i mot konflikter med grunnloven. Klarer de likevel å få loven godkjent så vil vel en domstol måtte ta stilling til at grunnloven har fortrinn.

Endret av G
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (28 minutter siden):

Kjenner til mange som snakker voldsomt og da er det ikke snakk om  <0,01mm når alle ser dråpene flyver fra munnen. 

Helt riktig at forskning viser at i små mengder så må man bli utsatt over tid, men i disse dråpene jeg snakker om kan det være millioner.

Med mindre man har talevansker og fysisk spytter(!) mens man snakker så endres ikke diameteren på microdroplets noe særlig av hvor høyt man snakker/skriker, da dem holder seg rundt 1μm (0,001mm). Det er mengden microdroplets som endrer seg. Jeg sier ikke at det ovedhodet ikke forekommer droplets (>0,01mm), men det er i ubetydelige mengder sammenlignet med microdroplets. Og når det er sagt, man kan fint se light scatter i microdroplets (<0,01) med litt dagslys.

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (16 minutter siden):

Kommer ikke til å sitte ett sekund mer i karantene etter dette her. Om 12-15000 mennesker kan samles uten konsekvenser så skal jeg ha friheten min tilbake. 

Jeg har begynt å hoste rett ut i lufta igjen. Ikke pokker om jeg gidder å bruke albuen nå lenger! Også skal jeg stå kloss inntil folk i kassakøen på butikken. Etter demonstrasjonen i Oslo kommer vi jo alle til å bli smitta innen en måned uansett. Alt håp er ute nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (59 minutter siden):

Jeg har begynt å hoste rett ut i lufta igjen. Ikke pokker om jeg gidder å bruke albuen nå lenger! Også skal jeg stå kloss inntil folk i kassakøen på butikken. Etter demonstrasjonen i Oslo kommer vi jo alle til å bli smitta innen en måned uansett. Alt håp er ute nå.

Møter du politiet kan du bare påberope deg at det ikke er deres jobb å være smittevernspoliti. Det hamret de jo inn i forkant av demonstrasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (54 minutter siden):

Møter du politiet kan du bare påberope deg at det ikke er deres jobb å være smittevernspoliti. Det hamret de jo inn i forkant av demonstrasjonen.

Ja hehe! Ellers er jeg ganske sikker på at det uansett ikke er straffbart å bryte hverken hostereglene, enmetersregelen eller håndvaskreglene. Kanskje med unntak av om du hoster noen opp i ansiktet og sier "Nå har du Corona!".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det man glemmer når man sier at det er ikke så farlig om denne demonstrasjonen, fordi det fører til maks 10 - 20 nysmittete er at det skaper et signal om at krisen er over. Alle de smittete i Norge vil smitte flere på grunn av demonstrasjonen. Det betyr, sjansen for en ny høstbølge har økt.

Å stoppe demonstrasjonen ville ikke vært vanskelig, hadde de gått ut i medua og sagt at demonstrasjonen er ulovelig og man kam bli straffet om man deltar så hadde nesten ingen møtt opp. Poltiet er ikke redd for kaos, de er redd for reaksjonene fra media.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 timer siden):

De kan få militæret til å stille og hjelp seg når det er en så stor folkemengde. Gitt at man ønsket å samle denne inn og internere denne i en leir i en 3 ukers tid f.eks. Det er jo det eneste fornuftige mottilaket myndighetene kunne ha gjort.

Bruk av militære mot egen befolkning og fengsling uten lov og dom er fornuftig mottiltak? Og det attpåtil som reaksjon på en demonstrasjon mot maktmisbruk fra myndighetene? Høres helt horribelt ut.

Du kan lese om hva politiet tenker om saken Det er flere gode betraktninger der - blandt annet om at reaksjonen må stå i forhold til det man prøver å forhindre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At politiet gjorde strategiske valg her er rimelig klart og veldig forståelig. Det er i all hovedsak mediahysteri som er skyld i at dette skjedde. Media skulle vært sitt ansvar bevisst og gått hardt ut mot demonstrasjonen i forkant. I stedet så man småtteri godt spredt som forsvant i mengden. Det kom klart frem i fotavtrykket at media hadde liten eller  ingen interesse om å avverge dette. Er det noen man skal "ta"her så er det media og arrangør, ikke Politiet.

I etterkant av dette mener jeg likevel myndighetene og Politiet har en jobb å gjøre. Dvs. å følge opp brudd på smittvernreglene som ble begått, pålegge karantene, bøter osv. Dette bør også media dekke at blir gjort.

Kan man ikke pålegge karantene og bøter for dette så kan man heller ikke pålegge for å:
- Krysse grensa til sverige for å handle eller dra på ferie.
- Gå i land med ferger i andre land (norske myndigheter)
-  Avholde fester og arrangementer.
- Utføre andre brudd på smittevernreglene.
Samt de som har fått konsekvenser tidligere kan om mulig bestride dette rettslig.

Så jeg håper myndighetene, politiet og media tar tak i detta asap og er sitt ansvar bevisst når disse borgerne ikke var det.

Selv skulle jeg vært i Oslo denne dagen (kundeoppdrag) men avlyste og flyttet dato når jeg hørte om demonstrasjonen fordi:
1.  Jeg forstod at den med høy sannsynlighet ville bevege seg ned mot sentrum og Karl Johan hvor jeg hadde mitt oppdrag.
2.  Selv om "arrangør" avlyste satt jeg penger på at det ville møte tusenvis uansett.
3.  Jeg ville holde mobiltelefonen min utenfor området (måtte vært påslått pga. oppdraget) slik at jeg ikke kan settes i forbindelse med demonstrasjonstoget og brudd på smittevernregler.
4. At det var en liten risiko for at vi kunne se samme situasjon og følger som vi så i Oslo i oktober 2019.

Jeg informerte min arbeidsgiver om disse  punktene og årsaken til min beslutning om å ikke møte til oppdrag den dagen.
Jeg hadde rett på 2-3 av 4 punkter (nr. 3 vet vi ikke ennå). Nr. 4 oppstod nok ikke fordi Politiet gjorde et klokt valg om å ikke provosere demonstrasjonen. Hadde de gjort det kunne vi sett helt andre tilstander i sentrum. Men meldingen fra Politiet om at de "ikke ville løfte en finger" kom såpass sent at jeg allerede hadde flyttet min avtale.

I etterkant bør dog myndighetene ta tak i dette og følge opp brudd på smittevernreglene ellers vil det føre til at de aller fleste nå slutter å respektere de og vil bestride bøter, karantene osv. med henvisning til denne demonstrasjonen, som har satt presedens.

EDIT:
Når det er sagt så lurer jeg på hvor mange i demonstrasjonen som hadde bla. NFC, BT, morsomme WiFi funksjoner og annet aktivert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sitat

Det var ved midnatt registrert 8542 tilfeller av koronasmitte i Norge, viser foreløpige tall fra Folkehelseinstituttet.

Dette er en økning på 20 tilfeller siste døgn. De siste to dagene er økningen på 38 tilfeller.

Økning på 20 tilfeller det siste døgnet, de to siste dagene 38 tilfeller. Dette er en faktisk en del til å være helg.

Måtte tilbake og se på rapporteringene fra pinsehelgen: 

Sitat

31. mai

12 nye smittetilfeller i Norge 

Ved midnatt var det registrert 8.437 personer med påvist smitte av koronaviruset. Siste døgn er det registrert 12 nye smittetilfeller.

01. juni

8440 registrerte koronatilfeller i Norge

Det var ved midnatt registrert 8440 tilfeller av koronasmitte i Norge, viser foreløpige tall fra Folkehelseinstituttet.

Dette er en økning på tre tilfeller siste døgn. De siste to dagene er økningen på 15 tilfeller.

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Line Vold rapporterte i starten av uken at tallene fortsatt var på vei ned, og at det i forrige uke hadde vært totalt 77 positive prøver av Covid-19. Med 38 tilfeller bare de to siste døgnene så er det vel rimlig klart at det denne uken her vil være flere positive prøver. Vi vet allerede at det tirsdag (2.juni) er rapportert inn 31 tilfeller.

For all del - tallene er ikke skrekkelige høye nå - men nå går det vel heller opp eller ned. Med all reisingen i pinsehelgen er det ikke noe særlig overraskende at tallene begynner å gå opp - så nå gjenstår det å se hva demonen evt. fører med seg.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Antall nye smittetilfeller i Sverige har endret seg. La plutselig merke til i går at det på worldometers stod at det var rapportert om 142 nye tilfeller i går, og ikke 800-900? nye tilfeller som det ble nevnt her tidligere. Vet ikke helt hva de har gjort, men den 3.juni da det ble rapportert om over 2000 nye tilfeller er tatt bort, og nå står det "bare" litt over 1000 tilfeller den dagen. 

1782532113_Skjermbilde2020-06-07kl_10_35_37.png.810fbfe5840551789aab1d1a5bf95f35.png

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
502854762_Skjermbilde2020-06-07kl_10_36_12.png.1e4a2c5d5c567970267dfb72687f620b.png

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Men hvor ble de av de 700 resterende prøvene fra i går? Har de rett og slett plassert antall nye registrerte tilfeller etter prøvetakingsdato? Var veldig pussig at det både forsvant 1000 prøver den 3.juni og rundt 700 nye tilfeller i går. Jaja, statistikken ser fort litt bedre ut, bortsett fra at det fremdeles går oppover da...

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Sitat

70 prosent av nye coronatilfeller i Oslo

Oslo skiller seg ut i smitteutviklingen i Norge. Av 59 nye smittetilfeller i Norge i løpet av de første fem dagene i juni, var 41 i Oslo.

I to bydeler i Oslo, Søndre Nordstrand og Alna, er smittetallene spesielt høye. Søndre Nordstrand har alene rundt 25 prosent av nye smittetilfeller – i hele Norge.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n54KB/70-prosent-av-nye-coronatilfeller-i-oslo

Hvem bor i de bydelene?

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (22 minutter siden):

Antall nye smittetilfeller i Sverige har endret seg. La plutselig merke til i går at det på worldometers stod at det var rapportert om 142 nye tilfeller i går, og ikke 800-900? nye tilfeller som det ble nevnt her tidligere. Vet ikke helt hva de har gjort, men den 3.juni da det ble rapportert om over 2000 nye tilfeller er tatt bort, og nå står det "bare" litt over 1000 tilfeller den dagen. 

1782532113_Skjermbilde2020-06-07kl_10_35_37.png.810fbfe5840551789aab1d1a5bf95f35.png

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
502854762_Skjermbilde2020-06-07kl_10_36_12.png.1e4a2c5d5c567970267dfb72687f620b.png

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Men hvor ble de av de 700 resterende prøvene fra i går? Har de rett og slett plassert antall nye registrerte tilfeller etter prøvetakingsdato? Var veldig pussig at det både forsvant 1000 prøver den 3.juni og rundt 700 nye tilfeller i går. Jaja, statistikken ser fort litt bedre ut, bortsett fra at det fremdeles går oppover da...

Dette er nok fordi de har så stort etterslep i rapporteringen at det tar tid å plassere de nye tilfellene meldt tilbake på riktig dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Fnugle said:

Om man lurer på hvor det er størst sjanse for å bli smittet, så bør det vel være rimlig klart at grensene til Sverige må holdes stengt gjennom sommeren:

1843942340_Skjermbilde2020-06-07kl_10_47_32.png.8b14a478ebac78678f6e45845ac5bc17.png

Kilde: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Quarantaene_Einreisen_Deutschland.html

Er det noen som helst form for bilskiltovervåkning på grenseovergangene til Sverige eller er det fritt from for hvem som helst å bare ture over? Det virker som det siste når man ser på rapporter om hvor mange norske biler som er parkert utenfor butikker i Sverige.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

Bruk av militære mot egen befolkning og fengsling uten lov og dom er fornuftig mottiltak? Og det attpåtil som reaksjon på en demonstrasjon mot maktmisbruk fra myndighetene? Høres helt horribelt ut.

Du kan lese om hva politiet tenker om saken Det er flere gode betraktninger der - blandt annet om at reaksjonen må stå i forhold til det man prøver å forhindre.

Polieiet er kjempefeige. Elefanten i rommet er at de er livredde for å bli kalt rasister; noe de som står bak demonstrasjonen gjør uansett, det er bare å se på flere av parolene så slik "gaslighting" burde de overse uansett. Hadde det vært 15 000 som hadde demonstrert mot bombringer er jeg sikker på at vi hadde sett både tåregass og vannkanoner mot demonstrantene. De politifolkene som har familiemedlemmer i risikosonen burde skamme seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...