Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

perpyro skrev (Akkurat nå):

Det er så enkelt som å sammenligne antallet døde fra det ene året til det neste og når 2020 er over kan vi sammenligne dødsraten land for land og se hvor mange pandemien tok livet av.

Det dør fler for hvert år; FNs projeksjon er at antallet fortsetter å stige ganske bratt frem mot 2099. Dette er ikke Corona sin skyld, for å si det sånn.

https://ourworldindata.org/births-and-deaths

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Tror ikke naboen min med lungekreft er enig.

Estimert sett døde 9,600,000 mennesker i 2018 av kreft; og mitt inntrykk er at svært få tar kreft alvorlig før de eventuelt får det selv. Det sies 1 av 6 dødsfall verden over er relatert kreftsykdom.

Lenke til kommentar
Froskelår skrev (Akkurat nå):

Estimert sett døde 9,600,000 mennesker i 2018 av kreft; og mitt inntrykk er at svært få tar kreft alvorlig før de eventuelt får det selv. Det sies 1 av 6 dødsfall verden over er relatert kreftsykdom.

Flott a gitt. Det tror jeg ikke naboen med lungekreft tenker spesielt nøye på hvis han blir smittet av et nytt virus som betyr døden for han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

(..) hvis han blir smittet av et nytt virus som betyr døden for han.

Jeg veit ikke hva naboen din bryr seg om eller ikke jeg, men Corona er det siste vi bør være bekymra for når det gjelder hvordan vi skal dø. Derfor mener jeg verden er blitt gal; folk bør heller bry seg om ting som er ordentlig farlig - sett i tallenes og dataens perspektiv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (21 minutter siden):

ok, kan du gjengi de ulike reglene og sammenhengen om maks 10 personer, 20 personer, og 50 personer, -uten å smugkikke på artikkelen på nytt? Du skal slippe å ramse opp om tilsvarende for konserter og kultur, og alt annet..

Hvorfor må jeg gjengi alt på rams .. for deg? Det er jo gitt retninglinjer. Forskjellige retningslinjer gjelder forskjellige ting. Da er det opp til meg å se hva *jeg* faller inn under, og følge de rådene. Er dette vanskelig? At du videre ønsker å konspirere videre for at politikerne bare er maktsyke gidder jeg ikke diskutere en gang, for det blir for dumt. Beklager, det er en sirkeldiskusjon jeg bare ikke har ork til  

Froskelår skrev (31 minutter siden):

Det er en stor antagelse å si at Corvid-19 spres fort av folk som ikke vasker seg på henda etter de har vært på do. Det er ikke sikkert de folka er utafor døra engang. Mange er det, mange er det ikke. Poenger er at vi veit ikke. Vi veit ikke hvor mye smitte som forekommer ved berøring - kontra dråper fra spytt, snakk, host, nys, etc. Vi veit ikke hvor mye èn type person smitter kontra en annen type person. Vi veit ikke hvem som smitter, og vi veit ikke hvem som har det. Joda, vi kan teste - men de fleste gjør ikke det.

Ok. Men da vet man ingenting om noe som helst da? Siden helsemyndighetene - GLOBALT tydeligvis ikke veit en dritt om smitte, så burde vi bare gi bengen i hele greia. Er det som er poenget dit bak all denne kveruleringen? 

Poenget er at om folk med/uten smitte står i fare for å smitte/bli smittet. Denne risikoen øker/minskes ved de forholdsregler man selv gjør vedrørende smitten. Du ser vel dette, og har vel ikke noe problemer rundt dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Men da vet man ingenting om noe som helst da? Siden helsemyndighetene - GLOBALT tydeligvis ikke veit en dritt om smitte, så burde vi bare gi bengen i hele greia. Er det som er poenget dit bak all denne kveruleringen?

Poenget mitt er at det er logisk å anta at det som er sant idag også er sant i morgen. Globale helsemyndigheter tar også feil. Vi bør også være åpne for politikere først og fremst er mennesker; som betyr at de kan både overreagere, feiltolke, osv.

Altså, vær litt mer kritisk - til alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (5 timer siden):

Er det gjort undersøkelser på hvilke sosiale lag som vasker seg mer eller mindre? Jeg vet det skilles på kjønn og at menn er mye dårligere enn damer.

Det har vel noe med rørsystemet å gjøre. Ihverfall for nr 1.

Man vasker ikke henda når man pisser i grøftekanten langs veien, eller på vei hjem fra byen. Og det er vel ikke veldig annerledes enn at man eventuelt ikke vasker henda etter en tur på et offentlig pissoar. Man har jo da ofte ikke tatt på noe annet enn sin egen penis som forhåpentligvis er ren, Og urin er jo heller ikke fullt av bakterier og eventuelt virus slik som avføring er.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Flott a gitt. Det tror jeg ikke naboen med lungekreft tenker spesielt nøye på hvis han blir smittet av et nytt virus som betyr døden for han.

det er større fare for at naboen din dør av feilbehandling på sykehuset.

over hundre dør årlig.

fra 2012 til 2018 var antallet 877

(i tillegg er det flere tusen som får varige men, I 2018 måtte staten punge ut med over 1 milliard i erstatninger)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (11 minutter siden):

Det har vel noe med rørsystemet å gjøre. Ihverfall for nr 1.

Man vasker ikke henda når man pisser i grøftekanten langs veien, eller på vei hjem fra byen. Og det er vel ikke veldig annerledes enn at man eventuelt ikke vasker henda etter en tur på et offentlig pissoar. Man har jo da ofte ikke tatt på noe annet enn sin egen penis som forhåpentligvis er ren, Og urin er jo heller ikke fullt av bakterier og eventuelt virus slik som avføring er.

Pikken din er jo gjerne full av slikt etter du har tatt på den noen ganger ila dagen, da :)

Og jeg er rimelig sikker på at undersøkelsen jeg tenker på er av typen skjult kamera på offentlig toalett. 

Lenke til kommentar
Froskelår skrev (30 minutter siden):

Poenget mitt er at det er logisk å anta at det som er sant idag også er sant i morgen. Globale helsemyndigheter tar også feil. Vi bør også være åpne for politikere først og fremst er mennesker; som betyr at de kan både overreagere, feiltolke, osv.

Dette er argumentasjon jeg vanligvis kun leser i fra vitenskapsbenektere, som tror at vaksiner fører til autisme f.eks. Jeg skjønner at man ikke skal svelge alt, men akkurat det du argumenterer imot nå (god håndhygiene) er klinkene klar vitenskap og som har vært det siden Ignaz Semmelweis studerte dette for nesten 200 år siden, og det er noe som ikke kommer til å forandre seg i nær fremtid - snarere tvert imot

EDIT: Og her kan du lese mer vitenskap bak det - med referanser. Kikk gjerne på den som omfatter diaré:
https://www.cdc.gov/handwashing/why-handwashing.html#two

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

makan til flisespikkeri

https://www.vg.no/sport/i/lA2WV9/slik-er-de-nye-reglene-for-barne-og-breddeidretten-de-yngste-barna-kan-ha-fysisk-kontakt

hvem greier å henge med på alt etterhvert? og lignende for andre sektorer, alle med egne x-meter avstand, alder over/under, antall deltakere/besøkende, og annet dilldall.

begynner å mistenke at Høie trives litt for godt i en slags rolle som "landsfader" som skal gi horden noen smuler om gangen, hvis vi vasker hendene og oppfører oss pent. "nå kan besteforeldre klemme barnebarna" osv.

I det tempo der holder han det vel gående langt inn i 2021

Til september 2021 i det minste da. Men da er det opp til folket om han får lov til å fortsette i jobben eller må begynne å rydde på ministerkontoret. Og det avhenger jo av hvordan det står til i landet da. Er pandemien(forhåpentligvis)over tror jeg regjeringen får pepper hver eneste dag fra media og alle andre over hva de gjorde galt.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (20 minutter siden):

At du videre ønsker å konspirere videre for at politikerne bare er maktsyke gidder jeg ikke diskutere en gang, for det blir for dumt.

Jeg har ikke kalt det "maktsyke" men har du virkelig ikke lagt merke til hvor godt de trives i rollen? Det er et "fenomen" vi ser i flere land. Først ville mange politikere nærmest ikke vite av covid-19 i hele tatt, for så å "omfavne" det. Også Donald Trump. først benektet og avvisende, for deretter å "briljere" daglig med sine innspill som landsfader. Bent Høie koser seg glugg ihjel der han står.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Froskelår skrev (39 minutter siden):

Jeg veit ikke hva naboen din bryr seg om eller ikke jeg, men Corona er det siste vi bør være bekymra for når det gjelder hvordan vi skal dø. Derfor mener jeg verden er blitt gal; folk bør heller bry seg om ting som er ordentlig farlig - sett i tallenes og dataens perspektiv.

Hele verden har blitt hypokondere. Jeg er hypokonder og gjenkjenner hypokonderi og irrasjonell helseangst når jeg ser det. Trist at det jeg hele livet har blitt fortalt er irrasjonelt nå er den edleste av alle dyder.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Froskelår skrev (31 minutter siden):

Vi vet omtrent like mye om dette coronaviruset nå som det vi visste om HIV/AIDS i 1982; altså mest synsing og gjetning.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

(..) men akkurat det du argumenterer imot nå (god håndhygiene) er klinkene klar vitenskap (..)

Jeg argumenterer ikke imot god håndhygeiene; men lurer om deler av verdens befolkning er blitt hysteriske med svært forvridd virkelighetsoppfatning. "Coronakrisen" er så tåpelig liten i forhold til andre faktiske kriser i verden. Jeg syns folk bør skjerpe seg og muligens tro på alt de leser i nettavisene, uansett om det er FOX News, NRK, Document, Aftenposten eller Nyhetsspeilet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...