Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Camlon said:

Om det lekket ut av labben, så var USA med på å finansiere det.

US government gave $3.7million to Wuhan lab accused of sparking coronavirus outbreak with experiments on bats

https://www.thesun.co.uk/news/11381107/us-government-wuhan-coronavirus-outbreak-bats/

Ja, det var vel Dr. Fauci som bestemte at det skulle bevilges penger også etter hva jeg har hørt. Dama som er en av sjefene for fact checking for facebook skal visst også ha jobbet i Wuhan laben for noen år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Så nyheter med reportasje om situasjonen i Brasil. Den virker ikke særlig bra.
Jeg er redd vi bare har sett toppen av isfjellet til nå.

Som vanlig har jeg en tråd på alt. Brazil er intet unntak ?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

USA:
Modellen brukt av Trump-administrasjonen skal være oppjustert, indikerer nær dobling av daglig antall døde i juni. Modellen tyder på at gjenåpningen av landet som foregår nå setter landet tilbake i samme situasjon som de var i mars, med rask økning i tilfeller.

Coronavirus Live Updates: Trump Administration Models Predict Near Doubling of Daily Death Toll by June
https://www.nytimes.com/2020/05/04/us/coronavirus-updates.html

Spoiler

Utdrag:

"As President Trump presses for states to reopen their economies, his administration is privately projecting a steady rise in the number of cases and deaths from the coronavirus over the next several weeks, reaching about 3,000 daily deaths on June 1, according to an internal document obtained by The New York Times, nearly double from the current level of about 1,750.

The projections, based on government modeling pulled together in chart form by the Federal Emergency Management Agency, forecast about 200,000 new cases each day by the end of the month, up from about 25,000 cases now.

The numbers underscore a sobering reality: While the United States has been hunkered down for the past seven weeks, not much has changed. And the reopening to the economy will make matters worse.

“There remains a large number of counties whose burden continues to grow,” the Centers for Disease Control warned."

-

"The projections confirm the primary fear of public health experts: that a reopening of the economy will put the nation right back where it was in mid-March, when cases were rising so rapidly in some parts of the country that patients were dying on gurneys in hospital hallways as the health care system grew overloaded."

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (19 minutter siden):

USA:
Modellen brukt av Trump-administrasjonen skal være oppjustert, indikerer nær dobling av daglig antall døde i juni. Modellen tyder på at gjenåpningen av landet som foregår nå setter landet tilbake i samme situasjon som de var i mars, med rask økning i tilfeller.

Coronavirus Live Updates: Trump Administration Models Predict Near Doubling of Daily Death Toll by June
https://www.nytimes.com/2020/05/04/us/coronavirus-updates.html

Vis skjult innhold

Utdrag:

"As President Trump presses for states to reopen their economies, his administration is privately projecting a steady rise in the number of cases and deaths from the coronavirus over the next several weeks, reaching about 3,000 daily deaths on June 1, according to an internal document obtained by The New York Times, nearly double from the current level of about 1,750.

The projections, based on government modeling pulled together in chart form by the Federal Emergency Management Agency, forecast about 200,000 new cases each day by the end of the month, up from about 25,000 cases now.

The numbers underscore a sobering reality: While the United States has been hunkered down for the past seven weeks, not much has changed. And the reopening to the economy will make matters worse.

“There remains a large number of counties whose burden continues to grow,” the Centers for Disease Control warned."

-

"The projections confirm the primary fear of public health experts: that a reopening of the economy will put the nation right back where it was in mid-March, when cases were rising so rapidly in some parts of the country that patients were dying on gurneys in hospital hallways as the health care system grew overloaded."

Hvis det du sier er sant så styrer USA bevisst mot en økning av dødsfall. Ikke at det overrasker meg, men kanskje noen av forumets lesere blir forferdet. Men kanskje ikke. Jeg vil tro at tenkende mennesker kan se at økonomien er viktig og at de kanskje ikke de har noe valg. Kanskje sammfunnet i USA er så anderledes enn vårt med helt ulike verdier og normer og skaden ville blitt mye større hvis de ikke åpnet igjen? Hva sier det om sammfunnet i USA? Kan nordmenn kanskje nå se forskjellene mellom vårt sammfunn og andres? USA, Storbritania, Italia, Spania, Tyskland, Russland, Sverige, Kina oa. Godt innlegg xRun.

Endret av Oddvardm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da er det registrert et tredje dødsfall i alderen 40-49 år. Trist.

Det har vært advart en stund, om at de unge ofte ligger lenge i respirator før de eventuelt dør. Heldigvis overlever de aller fleste, men for noen kan det bli en lang kamp. 

https://www.nordlys.no/store-sterke-og-friske-bard-familiefaren-og-humorsprederen-han-ble-sa-syk-at-han-dode/s/5-34-1296271

Denne 49-åringen lå i respirator siden 18. mars og døde først 29.april. Da hadde legene sett noe tegn til bedring underveis og vært optimistiske, før han ble dårlig igjen.

Dette var visstnok også Ullevål sin første covid-19 pasient.

• Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Fnugle said:

Da er det registrert et tredje dødsfall i alderen 40-49 år. Trist.

Det har vært advart en stund, om at de unge ofte ligger lenge i respirator før de eventuelt dør. Heldigvis overlever de aller fleste, men for noen kan det bli en lang kamp. 

https://www.nordlys.no/store-sterke-og-friske-bard-familiefaren-og-humorsprederen-han-ble-sa-syk-at-han-dode/s/5-34-1296271

Denne 49-åringen lå i respirator siden 18. mars og døde først 29.april. Da hadde legene sett noe tegn til bedring underveis og vært optimistiske, før han ble dårlig igjen.

Dette var visstnok også Ullevål sin første covid-19 pasient.

Helt jævlig å lese. 

Yngste av de 3 som er under 50 ble 42. Stod om henne i VG i helgen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (På 4.5.2020 den 21.58):

Ok. Vet du noe om de andre to?

Han jeg linker til står jo at han var frisk. Altså ingen kjente sykdommer. Men han var nok noen kilo for mye, men en aktiv og glad mann ellers

Det har stått om den siste 40-åringen også i avisen. Jeg husker ikke helt, men jeg mener at han også var frisk.

Danmark har veldig detaljerte oversikter over innlagte pasienter på sykehusene. Der har de også prosentvis hvor mange av de døde som har underliggende sykdommer, etter aldersgrupper: 

1525913128_Skjermbilde2020-05-04kl_22_08_55.thumb.png.b15878c5320e2593289b5a1b4b922569.png

Andelen døde med underliggende sykdommer er faktisk mindre hos de yngste, men det er fortsatt en stor andel av de døde som har underliggende sykdommer. Her kan man også merke seg at de har valgt å slå sammen aldergruppe 0-59 for distreksjonshensyn. 

Ser man på antall innlagte på intensiven etter aldersgrupper og hvor mange som har underliggende sykdom, så ser man jo virkelig at det hos de yngste er en mindre andel med underliggende sykdommer: 

1529789872_Skjermbilde2020-05-04kl_22_16_04.thumb.png.8946480c2e1361083d6d576e7537016a.png

Sammenligner man det med intensiv versus døde så kan det jo tyde på det stort sett er de som har underliggende sykdommer som dør, og de uten underliggende sykdom i større grad blir friske og skrives ut av sykehuset. Men så skal jo også huske som i nevnt nettopp, at unge ofte er de som ligger lengst i respirator, dvs. det tar lang tid før vi ser utfallet for en del yngre personer.

Tallene til Danmark finner dere her: https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overvaagning 

Fin side å følge med på forøvrig, ettersom Danmark som sagt startet med gjenåpning tidligere. Det ser også ut som Danmark faktisk fører statistikk over nye innleggelser, og ikke bare totalt. Jeg får den imidlertid ikke helt til å stemme overrens med det faktisk tall innlagte. Man ser jo som i Norge at det har vært en økning fra og med i går og i dag på tall innlagte, men dersom man ser bakover i tid og på datoene så skjer det akkurat det samme som i Norge. Tallet minker fra tir-lør før det stiger igjen. Som det nevnes her handler det vel om at det gjøres mange utskrivinger i dag. Stemmer dette så ser vi nok en nedgang i tall innlagte både i Danmark og Norge i løpet av morgendagen

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 minutter siden):

Kun 15 innlagte av totalt 3000 bekreftede i DK under 40. Det var sjokkerende lavt. 

På intesivavdeling. Må rette på meg selv her, trodde jeg tok med statistikken for vanlig innlagte, men dette er altså intensivpasienter i alt. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Fnugle said:

På intesivavdeling. Må rette på meg selv her, trodde jeg tok med statistikken for vanlig innlagte, men dette er altså intensivpasienter i alt. 

Aha, så omtrent 0.5% under 40 som havner på intensiven. 

Tallet er vel potensielt lavere. Antar at det er noen mørketall i Danmark også 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...