Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

USA:

Hundretusener av helsearbeidere mister jobben i USA under koronapandemien

Sitat

Hver dag kommer meldinger om helsearbeidere som permitteres eller mistet jobben ved sykehus i USA. Bare i første halvdel av mars forsvant minst 43.000 jobber. 

– Folk har alltid sagt til meg at som sykepleier trenger jeg ikke å frykte å miste jobben. Men her er jeg, akkurat fylt 40 og arbeidsløs for første gang siden jeg begynte å jobbe.

Det sier Mariya Buxton til BBC. Hun er til vanlig barnesykepleier i Saint Paul i delstaten Minnesota. Nå er hun permittert uten lønn fordi behandling som ikke er akutt, er stoppet på avdelingen der hun jobber.

– Sykepleiere kalles for helter. Men jeg føler meg ikke som noen helt nå, siden jeg ikke gjør min del av jobben, sier hun.

Mer: https://www.nrk.no/urix/hundretusener-av-helsearbeidere-mister-jobben-i-usa-under-koronapandemien-1.15000777

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 timer siden):

Det er uansett mange som faktisk ØNSKER et "utopia" hvor medmenneskelig kontakt slik vi har kjent det i hundretusenvis av år skal opphøre og erstattes av et social distance utpoia:

https://www.rd.com/culture/everyday-habits-that-could-change-forever-after-coronavirus/

https://midcenturymodernmag.com/will-it-be-forever-two-months-social-distancing-and-lock-down-in-italy-coronavirus-f8cab58038a3

https://www.inkstonenews.com/society/how-social-distancing-might-stick-after-coronavirus/article/3079810

https://www.inc.com/justin-bariso/bill-gates-says-coronavirus-will-change-life-forever-heres-how-to-adapt.html

Vi må være på vakt. Jeg følger reglene for sosial distanse - så lenge pandemien varer men ikke et sekund lenger enn det! Jeg vil bli belønnet med å få SAMFUNNET VÅRT TILBAKE! Forsøk på å innføre sosial distanse-totalitarisme bør bekjempes og jeg håper det blir en politisk kampsak for å forhindre at dette på noen som helst måte blir en varig norm. Jeg kommer ikke til å godta det.

Alle dine kilder er synsing. De representerer ikke annet enn subjektive meninger som det er mange av for tiden. Ingen offisielle myndigheter har fektet det du sier- Synsing er greit nok det. Man kommer ikke så langt, men det er helt greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

USA:

Hundretusener av helsearbeidere mister jobben i USA under koronapandemien

Mer: https://www.nrk.no/urix/hundretusener-av-helsearbeidere-mister-jobben-i-usa-under-koronapandemien-1.15000777

Et helt sykt sammfunn. Men hvis du spør Nina Owing (dagsrevyen) eller Gry Blekastad Almås i Urix så smiler de bare dumt til deg. De inviterer FRP toppen (og muslim hateren) Christian Tybring-Gjedde for å fortelle oss om USA i siste versjonen av duste sjappa Urix.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (20 minutter siden):

Alle dine kilder er synsing. De representerer ikke annet enn subjektive meninger som det er mange av for tiden. Ingen offisielle myndigheter har fektet det du sier- Synsing er greit nok det. Man kommer ikke så langt, men det er helt greit.

Ja, ingen offisielle myndoiogheter så langt - men som vi ser ER det alt for mange som ivrer etter å ødelegge normal menneskelig kontakt for hva slags grunn må de vite selv - ikke for å styrke smittevern; tvert imot vil det å oppføre seg slik i det uendelige ødelegge det menenskelige immunforsvaret og sette oss tusenvis av år bakover evolusjonsmessig. Sosial distanering bør være et MIDDEL, ikke et MÅL og kun til begrenset bruk i en akutt situasjon og slett ikke noe som bør foregå mellom friske mennesker. Men det er nok av nutcases som heller ser på social distansing som et mål og pandemien kun som et middel. Bare for å gjøre det klart; jeg støtter det som et middel men ikke under noen omstendighet som et mål.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Ja, ingen offisielle myndoiogheter så langt - men som vi ser ER det alt for mange som ivrer etter å ødelegge normal menneskelig kontakt for hva slags grunn må de vite selv - ikke for å styrke smittevern; tvert imot vil det å oppføre seg selv i det uendelige ødelegge det menenskelige immunforsvaret og sette oss tusenvis av år bakover evolusjonsmessig. Sosial distanering bør være et MIDDEL, ikke et MÅL og kun til begrenset bruk i en akutt situasjon og slett ikke noe som bør foregå mellom friske mennesker. Men det er nok av nutcases som heller ser på social distansing som et mål og pandemien kun som et middel. Bare for å gjøre det klart; jeg støtter det som et middel men ikke under noen omstendighet som et mål.

Du hører ingen protester fra meg ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, superfastjellyfish said:

Sveriges folkehelsemyndighet hevder at virusets reproduksjonstall (R0) har lagt under 1,0 siden 21. april, melder SVT.

Dette stemmer vel dårlig med inntrykket vi har fått servert gjennom mediene?

Enig. Det virker egentlig som om viruset er mye mindre smittsomt enn vi trodde, og at man kunne ha lett ha fått kontroll over viruset om vi tok det seriøst i februar.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Camlon said:

Enig. Det virker egentlig som om viruset er mye mindre smittsomt enn vi trodde, og at man kunne ha lett ha fått kontroll over viruset om vi tok det seriøst i februar.

Hvis det er mindre smittsomt en vi trodde så betyr det også at isfjellet er mindre og dødeligheten høyere. 

Vi ligger vel i underkant av 3% her i Norge hvis man ser på bekreftede tilfeller. Passer godt med Sør Korea som har rundt 2% og har fått kontroll. 

Tviler på at så mange som 50k i Norge har vært smittet (for å få det tallet må man gjøre drøye antagelser. Sjekk FHI sin rapport). Tipper det reelle tallet er rundt 15.000

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Kaster meg inn i tråden her. Har prøvd å følge med på KG, men er så mange usaklige diskusjoner. Virker som det er mulig å diskutere her uten at man automatisk enten får hysterisk-stempelet eller blir sett på som en folkemorder.

Ang. R - I Danmark har den nå gått fra 0,6 til 0,9 - 2,5 uker etter de begynte å åpne samfunnet mer og mer. 

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/lA2Kdk/smittetrykket-stiger-etter-foerste-del-av-gjenaapningen-i-danmark

Nå bor jo danskene mer tett, men det blir spennende å se om Norge følger etter om en til to uker og om vi vil se effekt i antall innleggelser. 

Ser R i Norge ligger på 0,67 nå, siste rapport fra torsdag. Neste rapport kommer vel på mandag.

Var en kjapp tur på butikken i sted. Var sånn passe med folk, men det så ut som de fleste oppførte seg bra heldigvis og holdt grei avstand. Eneste jeg synest var merkelig er at butikken jeg var innom kun hadde håndvask og såpe stående fremme (pumpesåpe). Ingen antibac-stasjon eller pumpeflasker med antibac.

Håndvask er jo best, men føler de burde ha begge deler? Er ikke dette et krav? Jeg måtte stå og vente litt på å få vasket hendene, da det var noen fremfor meg. Mens jeg stod i køen så jeg andre gikk rett inn på butikken. Mangel på spritdispenser og kun en vask må jo gjøre til at flere bare går rett inn uten å gjøre en innsats? Er dette vanlig rundt på butikkene? 

Ellers hører jeg at russen er ute og ruller i bilene sine. Var litt støy både i natt og natt til i går. Det blir vel litt drikking. Håpe de holder seg til sine egne grupper i bussene og ikke samles og mikser flere russegrupper.

Merker generelt at folk har begynt å slappe kraftig av nå. Ble selv invitert i et lite bursdagsselskap i morgen med rundt 10 personer fra forskjellige husstander. Det synest jeg er litt vel tidlig. Det skal være innendørs også. Takket høflig nei. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

Gårsdagens tall

image.png.08f2e346f58f3ee0b6a338260ba518f7.png

image.png.4f277175bd10c53afe9652d3f6e9aad2.png

Blir spennende å se om vi får en ny peak etter 1. mai helgen, pga forsinket innrapportering.

image.png.bf834c5fc7978890eed8b1158521051c.png

image.png.f420161bff9673f12355e3989e431be7.png

Dødsfall flater definitivt ut. Ligger 30 i respirator nå. Følger de statistikken i Norge for respiratorutfall vil ca 6 av de dø.

Jeg har inntrykk av tallet på innleggelser på sykehus er tilgjengelige i helgene gjennom Helsedirektoratet? Sykehusene rapporter inn til hver dag rundt 12.30 tror jeg. Tror det der derfra VG henter tallene sine. Det blir bare ikke laget rapport. Forsinkelser på smittetallene, registrerte dødsfall osv. tror jeg derimot er forsinket i helg og helligdager. Tror også generelt at flere har høyere terskel for å teste seg i helgene eller oppsøke lege med mindre man er dødssyk.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg tror det bare er ekstraservice. Ikke noe krav.

Skulle ønske de gjorde det. Skal innrømme at jeg ikke gidder å vaske hendene på vei ut, med fulle poser når det bare er en vask til disposisjon. Jeg vasker meg heller med en gang jeg kommer inn døren, og tar en mikrofiberklub med litt vann og tørker over mobil og annet jeg evt. har tatt borti i mellomtiden :)

Men jeg ser i andre butikker der det er spritdispenser, så spriter gjerne folk seg på vei ut også. Det hadde jeg også gjort som en ekstra sikkerhet, i tillegg til håndvask når jeg kommer hjem. Man vet jo aldri hva man tar i mellomtiden fra man går ut i butikken og er hjemme. Nå kjører jeg ikke, så bare en gåtur hjem. Og har egen inngangsdør.

Har nettopp fått bestilt meg hånddesinfeksjon med fuktighetsgivende stoff i seg. Tenker å ha den i lomma på jakken når den er kommet frem. Hadde en sånn vanlig antibac uten fuktighetsgivende stoff, men den er et helvete for hendene, så glad jeg endelig har fått tak i med fuktighetsgivende.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (11 minutter siden):

Jeg har inntrykk av tallet på innleggelser på sykehus er tilgjengelige i helgene gjennom Helsedirektoratet? Sykehusene rapporter inn til hver dag rundt 12.30 tror jeg. Tror det der derfra VG henter tallene sine. Det blir bare ikke laget rapport. Forsinkelser på smittetallene, registrerte dødsfall osv. tror jeg derimot er forsinket i helg og helligdager. Tror også generelt at flere har høyere terskel for å teste seg i helgene eller oppsøke lege med mindre man er dødssyk.

Jepp, rapporteringssystemet fungerer også i helgene. Men vi har sett en tedens til etterslep noen helger i det siste, så virker å være miljøvariabler i spill som likevel skaper en topp etter helgen. Kan jo være mange grunner til det tidligere i kjeden, feks folks adferd som du nevner, eller bemanning og rutiner på sykehusene :)

Fnugle skrev (6 minutter siden):

Skulle ønske de gjorde det. Skal innrømme at jeg ikke gidder å vaske hendene på vei ut, med fulle poser når det bare er en vask til disposisjon. Jeg vasker meg heller med en gang jeg kommer inn døren, og tar en mikrofiberklub med litt vann og tørker over mobil og annet jeg evt. har tatt borti i mellomtiden :)

Men jeg ser i andre butikker der det er spritdispenser, så spriter gjerne folk seg på vei ut også. Det hadde jeg også gjort som en ekstra sikkerhet, i tillegg til håndvask når jeg kommer hjem. Man vet jo aldri hva man tar i mellomtiden fra man går ut i butikken og er hjemme. Nå kjører jeg ikke, så bare en gåtur hjem. Og har egen inngangsdør.

Har nettopp fått bestilt meg hånddesinfeksjon med fuktighetsgivende stoff i seg. Tenker å ha den i lomma på jakken når den er kommet frem. Hadde en sånn vanlig antibac uten fuktighetsgivende stoff, men den er et helvete for hendene, så glad jeg endelig har fått tak i med fuktighetsgivende.

Jeg har alltid antibac i hanskerommet, slik at jeg kan desinifsere hendene både før og etter butikkbesøk, uavhengig av om butikken tilbyr det. Her jeg bor varierer det veldig fra butikk til butikk.

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 minutter siden):

Man vet jo aldri hva man tar i mellomtiden fra man går ut i butikken og er hjemme. Nå kjører jeg ikke, så bare en gåtur hjem. Og har egen inngangsdør.

Her i nabolaget er det flere butikker som ikke har hverken sprit eller muligheter for håndvask. Selv trenger jeg ikke berøre noe annet enn nøklene mine på veien hjemmefra til butikken, så er ikke så bekymra for det.

Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Nei, R0=1 betyr bare at hver smittede smitter en annen person. Kurven kan derfor fortsette å stige rett til himmelen så lenge det skjer lineært. 

Nei. Etter en stund vil det være like mange som sluttere å være smittede som det er nye.

Edit. Ser at du kanskje regner de som har blitt friske eller døde med i antall smittede.

Endret av toreae
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
toreae skrev (1 minutt siden):

Nei. Etter en stund vil det være like mange som sluttere å være smittede som det er nye.

Bare på veldig lang sikt. Dessuten telles ikke antall friskmeldte like godt som antall smittede.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (15 minutter siden):

Her i nabolaget er det flere butikker som ikke har hverken sprit eller muligheter for håndvask. Selv trenger jeg ikke berøre noe annet enn nøklene mine på veien hjemmefra til butikken, så er ikke så bekymra for det.

Ouff. Jeg er ikke bekymret for meg selv, men at mangelen på såpe og desinfeksjonsmiddel gjør til at andre kanskje slurver litt ekstra og drar med seg unødvendig smitte inn i butikkene og ut til andre. 

Lenke til kommentar
failern skrev (29 minutter siden):

Bare på veldig lang sikt. Dessuten telles ikke antall friskmeldte like godt som antall smittede.

Jo, kumulativt så vil antall smittede øke, men man etterhvert som R går ned, så vil jo også antallet nye smittede gå ned, å stabilisere seg på et jevnt nivå.

Dersom R går under 1, så vil antallet nye smittede hver dag gå nedover, og over tid også innleggelser, slik vi har sett på grafene i Norge som Elgen-Hansi stadig poster.

Man kan vel anta at FHM i Sverige baserer sine uttalelser på modeller, men deres modeller har vist seg å være alt annet enn nøyaktig i det siste?

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (55 minutter siden):

Var en kjapp tur på butikken i sted. Var sånn passe med folk, men det så ut som de fleste oppførte seg bra heldigvis og holdt grei avstand. Eneste jeg synest var merkelig er at butikken jeg var innom kun hadde håndvask og såpe stående fremme (pumpesåpe). Ingen antibac-stasjon eller pumpeflasker med antibac.
...
Merker generelt at folk har begynt å slappe kraftig av nå.

Var også en runde og handlet i formiddag. Stor butikk i senter, var full av folk, ikke mye distansering og fulgte ikke retninger ellerno, så der gikk det på kryss og tvers. Har handlet en gang i uken siden februar, tar på nitrilhansker i bilen utenfor (veldig snartørr i huden) så tenker ikke stort på vask/antibac ved innganger, men fikk med meg i dag at mange gikk rett forbi uten å ta en dæsj. Var innom to større butikker (kaos) og et mindre apotek (orden).
Noen tenker litt mer på reduksjon av smitterisiko da, en av de andre fra mengden inne, eldre dame, fulgte etter meg ut og ville vite hvor jeg hadde fått tak i masken, så hun fikk info og gikk sin vei blid og fornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Sosial distanering bør være et MIDDEL, ikke et MÅL

Er der noe galt med å holde avstand til folk?  Personlig syns jeg butikk-opplevelsen er mye bedre nå og vil tro offentlig transport hadde blitt mer populært om ikke folk absolutt må stå som sild i en tønne.  Hadde også satt pris på om det ble lovbestemt med bedre plass på fly; f.eks. en 3-seters gjøres om til 2 og mer avstand til foran sittende også - for vår alle sammens skyld.  Litt mer respekt for "personal space" overalt vi ferdes hadde vært bra. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er det eksempel på område som har hatt fleire bølger av noko særleg storleik på dei etter den første eller klarar dei fleste å halde det nede? No er det ikkje så veldig lenge sidan dei fleste land har hatt toppen, men nokre er lengre på vei enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...