Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

magb skrev (36 minutter siden):

Han har ikke doktorgrad i statistikk, det er sikkert. Går ut ifra at 19 % av Usa har Covid, fordi 19% av de som er testet har Covid. Som Big Shaq sier: quick maths!

Riktig. Dette la jeg også merke til. 11:38 i videoen gjør han akkurat samme blunderen om Spania. De som blir testet er jo i hovedsak de en allerede har misstanke om at er smittet, og derfor vil de smittede bli svært overrepresentert i disse dataene. Vanskelig å forstå hvordan en lege kan gjøre en feil som er så enkel å se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer i Irland? Litt mindre befolkning enn Norge, med sine 4,7M og allerede passert 1000 dødsfall, derav 220 bare i går etter en lengre periode med rundt 40 per dag. Totalt ca like mange dødsfall per million innbygger som Sverige (205 vs 217).

Et annet utskudd er Belgia. 6917 dødsfall på en befolkning som bare er litt høyere enn Sverige, med sine 11,6 M innbyggere. Det blir 597 dødsfall per million innbygger. Til sammenligning har Norge nå 37 dødsfall per million innbygger.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (51 minutter siden):

Foreløpig har jeg hørt litt av det doktoren sier og 10 minutter inn beskriver han dødstallene for influensa i 2017 og 2018 og beskriver dem som 50 000-60 000 døde og sammenligner dem med dødstall for covid-19 noen dager siden men som nå er 52 000 døde.
Forskjellen er som han så fint beskriver er at ved influensa gjør man ingen tiltak og glemmer at pandemien enda ikke er over og mange flere vil dø.
Misstenker at uttalelsene hans ikke vil se så bra ut i etterpåklokskapens lys.

De snakker også om at leger er ofte tvunget til å sette Covid.19 som dødsårsak når det er tydelig at en person har andre årsaker som kan medføre død, så tallene blir feil.

Hvis en person har kreft der personen har fått 6-7mnd leve, så får de Covid.19 da blir Covid.19 satt som dødsårsak ikke at de hadde dødelig kreft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Hva skjer i Irland? Litt mindre befolkning enn Norge, med sine 4,7M og allerede passert 1000 dødsfall, derav 220 bare i går

de har vel ganske heavy fergetrafikk med kontinentet? men mulig de har stengt også, slik som mange andre.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Hvis en person har kreft der personen har fått 6-7mnd leve, så får de Covid.19 da blir Covid.19 satt som dødsårsak ikke at de hadde dødelig kreft.

Nja, spørsmålet da blir vel hva de døde av, hvorvidt de døde av kreften eller COVID-19, eller sagt på en måte, ville de levd lengre dersom de ikke fikk COVID-19.

Dersom jeg har kreft, men blir overkjørt av toget, døde jeg av kreft eller toget?

Det finnes nok også svært mange tilfeller hvor dødsårsak blir satt til andre ting enn COVID-19, fordi vedkommende ikke var testet, mange steder er det kun de med positiv laboratorieprøve som registreres.
Man dør jo vanligvis ikke av COVID-19, men av komplikasjoner, som hjerteinfarkt, blodpropp, sepsis med mer.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har vært lite å se av Dr. Fauci under briefingene denne uken, bortsett fra dagen han ga veldig sterkt uttrykk for at COVID-19 kommer til å være med oss i høst også, mens Trump mente det mest sannsynlig forsvinner.

Men Fauci har vært interviewet av Time denne uken om coronavirus, testing etc.

Lenke til kommentar

6 minutes ago, DaniNichi said:

De snakker også om at leger er ofte tvunget til å sette Covid.19 som dødsårsak når det er tydelig at en person har andre årsaker som kan medføre død, så tallene blir feil.

Basert på økningen i dødsratene så er det uansettt tydelig at det er flere som dør av covid men blir ikke inkludert enn det er folk som dør med covid.

De som argumenterer for åpning av samfunnet bør innrømme at det vil føre til at en del eldre og svake dør, men de mener det er verdt det for å redde økonomien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Et annet utskudd er Belgia. 6917 dødsfall på en befolkning som bare er litt høyere enn Sverige, med sine 11,6 M innbyggere. Det blir 597 dødsfall per million innbygger. Til sammenligning har Norge nå 37 dødsfall per million innbygger.

I forhold til Belgia så forklarte aftenposten den høye dødsraten med at land har ulike tellemetoder og i Belgia registrerer de hvert eneste mistanke av COVID-19 (litt slik som DaniNichi påpeker). Derfor bruker man ofte overdødelighet for å se trend av pandemien på tvers av ulike tellemetoder

Endret av superfastjellyfish
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Zeph said:

Det går rykter om at Kim Jong-un er enten i livsfare eller død. Kanskje Covid-19 har kome seg inn i hans kretsar òg.

Ryktene er at han fikk hjerteinfarkt og kirurgene i Nord Korea utførte heart stent kirugi.

Men kirurgen var uerfaren og nervøs, brukte for lang tid og Kim Jong Un endte opp hjernedød.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/fresh-reports-say-kim-jong-un-evacuated-pyongyang-trump-slams-fake-news-his-sudden

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Ryktene er at han fikk hjerteinfarkt og kirurgene i Nord Korea utførte heart stent kirugi.

Men kirurgen var uerfaren og nervøs, brukte for lang tid og Kim Jong Un endte opp hjernedød.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/fresh-reports-say-kim-jong-un-evacuated-pyongyang-trump-slams-fake-news-his-sudden

Ehm, det siste vi trenger nå er  vel nord-korea i kaos? 
Eller er det en god nyhet? Jeg vet for lite om nord korea til at jeg kan helt forstå hva utfallet kan bli, hvis det er sant.

Lenke til kommentar
xRun skrev (19 minutter siden):

Det har vært lite å se av Dr. Fauci under briefingene denne uken, bortsett fra dagen han ga veldig sterkt uttrykk for at COVID-19 kommer til å være med oss i høst også, mens Trump mente det mest sannsynlig forsvinner.

Men Fauci har vært interviewet av Time denne uken om coronavirus, testing etc.

Greit nok. Dette visste vi vel alle sammen. Det han sier om eksplosjon som tok alle med overrasskelse kan det vel stilles spørsmål med. Taiwanske leger var allerede i Desember i kontakt med WHO hvor de advarte mot menneske til menneske smitte, men ble ignorert av WHO (påstås det av gode kilder). Det kan også stilles spørsmål om hva IC fortalte Trump. Så denne glatte fremstillingen kan være olje på vannet for å si det slik. Men et helt greit interju.

Lenke til kommentar
0laf skrev (25 minutter siden):

Nja, spørsmålet da blir vel hva de døde av, hvorvidt de døde av kreften eller COVID-19, eller sagt på en måte, ville de levd lengre dersom de ikke fikk COVID-19.

Dersom jeg har kreft, men blir overkjørt av toget, døde jeg av kreft eller toget?

Det finnes nok også svært mange tilfeller hvor dødsårsak blir satt til andre ting enn COVID-19, fordi vedkommende ikke var testet, mange steder er det kun de med positiv laboratorieprøve som registreres.
Man dør jo vanligvis ikke av COVID-19, men av komplikasjoner, som hjerteinfarkt, blodpropp, sepsis med mer.

Toget vil jeg si.

Så da stemmer vel måten de fører statistikken.

Lenke til kommentar
SneakyS skrev (13 minutter siden):

Ehm, det siste vi trenger nå er  vel nord-korea i kaos? 
Eller er det en god nyhet? Jeg vet for lite om nord korea til at jeg kan helt forstå hva utfallet kan bli, hvis det er sant.

Hvis 'the rocket man' er hjernedød så er han død. Da spinner hjulene om hvem som skal ta makten. Tenker at kineserne er inne og bestemmer hvem som skal overta. Nord Korea er et buffer land for Kina. Kineserne vil ikke tillate en indre strid i NK hvor væpnede fraksjoner står mot hverandre. Vi får snart høre hva som skjer. USA vet nok hva som foregår, så gjør SK, Russerne, Israel og NATO. Ingen presser på da Kina har kontroll.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Noterer meg at WHO igjen og sier at det ikke finnes bevis på at man blir immun. Dette er vel 3 gangen? Tydelig at de vet noe. De skulle jo undersøke rapportene fra sør Korea at flere hadde blitt syke igjen lenge etter friskmelding. Så mye som 70 dager senere har jeg lest. Men så ble det stille. 

Det er vel over 1000 som er reinfisert/reaktivert nå. 

Passer godt med en uttalelse jeg leste om en vaksineforsker i UK som hevdet at immuniteten man fikk fra andre coronavirus er svært kortvarig, så man forventet ikke lang tids immunitet i dette tilfellet. 

https://www.bbc.com/news/av/health-52344676/coronavirus-possible-to-be-infected-with-covid-19-more-than-once

Vi får se, men det er mye som peker i retning ingen immunitet/svært kortvarig immunitet nå. Lurer på hva konsekvensene av det blir. Antagelig strenge tiltak i mange år så man kan få en vaksine 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...