Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Forlenger forbudet mot store kultur- og idrettsarrangementer

– Regjeringen vil forlenge forbudet for alle festivaler og arrangementer med over 500 deltakere, frem til 1. september.

Det sa kultur- og likestillingsminister Abid Raja under en pressekonferanse lørdag, da han presenterte regjeringens regler for store arrangementer sommeren 2020.

Forbudet gjelder også for store idrettsarrangementer, som Norway Cup.

Beslutningen for arrangementer med færre enn 500 deltakere vil komme torsdag neste uke.

Mer: https://www.nrk.no/kultur/stopper-store-festivaler-til-over-sommeren-1.14985875

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
34 minutes ago, Mr.M said:

Men hvorfor 500 i tilfelle? Er ikke "sikkerhetsgrensa" passert for lengst, selv med langt lavere antall?

Jo, virker merksnodig. 

Ser på VG at kulturminister Abid Raja/regjeringen er rett rundt hjørnet med norske regler om arrangementer

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/wP26PL/kulturministeren-med-nye-regler-for-store-arrangementer

Kan virkelig ikke fordra den fyren der. Be gone, please. 
At den fyren der skal ha noe mer makt over folk enn å bestemme hva han selv skal ha til lunsj er en stor tragedie. 

Endret av debattklovn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

No er vel dette uansett ikkje snakk om hans personlege meiningar, men om regjeringa sitt standpunkt.

Eg meiner uansett at det er heilt vilt dersom ein plutseleg bestemmer seg for å tillate forsamlingar på 500 personar. Dersom dette viruset ikkje er så "farleg" likevel, kvifor gjorde dei ikkje som svenskane og let vere å stenge ned i utgangspunktet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Samtidig vet en økt forekomst av stress/angst og har store helse konsekvenser, noe nok utrolig mange flere enn vanlig blir hardt rammet av nå i disse tider, samtidig er folk i mye mindre aktivitet grunnet lockdowns og det er utrolig mye vanskeligere å få komme inn til en lege eller sykehus verden over for symptomer en ellers hadde gått rett til legen med. Det er utrolig mange faktorer opp i dette som nødvendigvis ikke har noe å gjøre med covid19.

Grunne til økningnen av slag og hjerteinfarkt blant unge er at coronaviruset kan forårsake fortykning av blodet som kan føre til blodpropper. Hjerteinfarkt har gått ned fordi folk sitter stort sett hjemme i sofaen. Ulykker av samme grunn.

https://edition.cnn.com/2020/04/22/health/strokes-coronavirus-young-adults/index.html

https://www.nytimes.com/2020/04/06/well/live/coronavirus-doctors-hospitals-emergency-care-heart-attack-stroke.html

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (44 minutter siden):

At den fyren der skal ha noe mer makt over folk enn å bestemme hva han selv skal ha til lunsj er en stor tragedie. 

Du er klar over at Abid Raja er statsråd og formidler regjeringens bestemmelser som igjen er basert på faglige rad fra WHO, Helsedirektoratet og FHI? At det ikke er Abid Raja selv som bestemmer dette. Da kan du heller hate på ekspertene. Er det andre grunner til at du misliker han så sterkt så går det jo an å lage en tråd, kan bli gøy!

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Du er klar over at Abid Raja er statsråd og formidler regjeringens bestemmelser som igjen er basert på faglige rad fra WHO, Helsedirektoratet og FHI? At det ikke er Abid Raja selv som bestemmer dette.

Ja, jeg er klar over det. 

Da kan du heller hate på ekspertene. 

Jeg misliker de personene jeg selv vil mislike, takk. 

Er det andre grunner til at du misliker han så sterkt så går det jo an å lage en tråd, kan bli gøy!

Jeg har sett meg lei på at fyren figurerer sentralt i saker som fører åndssvak og tullete politikk, som her og og her for eksempel. 
Jeg håper for vår skyld at fyren nå kan gjøre en god jobb i forbindelse med koronatiltakene, men jeg har ikke store forhåpninger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (20 minutter siden):

235 nye smittete og 15 nye døde i Danmark. Dette er det høyeste nye smittete siden 8 april.

Begynner vi å se starten på bølge #2?

For tidlig å si, men rimer bra med gjenåpning av diverse ting i Danmark som vi snakket om tidligere ja, gjenåpning av skoler og barnehager samt deler av helsetjenesten skjedde 14. april.

Men: det er etterslep i rapportering, antall på intensiv i Danmark har falt med 30 og det viktigste: de har endret teststrategi, nå har de begynt å teste personer som har milde symptomer også. 

Rapport fra Statens Serum Institut: https://files.ssi.dk/COVID19-overvaagningsrapport-25042020-sr21

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

maksimalt 500 mennesker i forsamlinger

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/forbyder-forsamlinger-paa-mere-end-500-frem-til-1.-september/8096156

hvor er det tallet kom fra?

Ser på VG at kulturminister Abid Raja/regjeringen er rett rundt hjørnet med norske regler om arrangementer

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/wP26PL/kulturministeren-med-nye-regler-for-store-arrangementer

skulle ikke forundre meg om de lander på dansk "norm"

Men hvorfor 500 i tilfelle? Er ikke "sikkerhetsgrensa" passert for lengst, selv med langt lavere antall?

Tipper dette er mest for at de som skal arrangere store arrangementer, nå kan ta avgjørelsen om å avlyse de helt frem til september. Arrangementer med færre folk, som turnstevner, travløp og slike ting kan kanskje arrangeres, men det kommer nok ganske strenge regler på dette også vil jeg tro, på avstand mellom folk osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Min bror som tar toget fra lørenskog til jobb i oslo står som sild i tønne hver dag. (vet ikke akkurat nå, men vanligvis)

Ja, pleide å ta toget selv før og i visse tidsperioder på dagen er det stappfullt. Tar mest bussen nå, som ofte er helt tom med mindre det er snakk om 06-09. Da er den helt tom nesten.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (38 minutter siden):

Basert på rå data : COVID-19 følger statestikk som for vanlig influensa. At samfunnet kan åpne igjen. Kort fortalt. Pressekonferansen er vel verdt å se.

Du vet at statistikken er påvirket av at vi lever i en unntakstilstand for å unngå at smittetallene skal komme ut av kontroll sant? Har du tall for en influensasesong der vi har gjort tilsvarende strenge restriksjoner i samfunnet slik at vi har noe å sammenligne med?

Faktisk.no har skrevet en artikkel om dette. https://www.faktisk.no/artikler/2ql/er-korona-mer-dodelig-enn-influensa

Endret av superfastjellyfish
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Betroz skrev (7 minutter siden):

Basert på rå data : COVID-19 følger statestikk som for vanlig influensa. At samfunnet kan åpne igjen. Kort fortalt. Pressekonferansen er vel verdt å se.

Ja var verdt det er 20min inn, han sier egentlig samme som min egen fastlege virker det som.

Jeg gidder ikke bry meg lenger om COVID-19 da jeg merker det stresser meg ut langt mer enn hva som er bra, så mer sjans død av det enn selve viruset for min del og tror det gjelder en del andre også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (5 minutter siden):

Du vet at statistikken er påvirket av at vi lever i en unntakstilstand for å unngå at smittetallene skal komme ut av kontroll sant? Har du tall for en influensasesong der vi har gjort tilsvarende strenge restriksjoner i samfunnet slik at vi har noe å sammenligne med?

Faktisk.no har skrevet en artikkel om dette. https://www.faktisk.no/artikler/2ql/er-korona-mer-dodelig-enn-influensa

Tror ikke du helt skjønner hva legene i klippet sier eller hva Betroz sier.

Hong Kong flu tok livet av million minst rundt om i verden, man stengte ikke ned hele verden, krasjet økonomier, satt flere millioner mennesker i helsekøer, gjorde halve verden angstfulle og deprimerte med påfølgende livslange konsekvenser fra alle kanter av samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du helt skjønner hva legene i klippet sier eller hva Betroz sier.

Hong Kong flu tok livet av million minst rundt om i verden, man stengte ikke ned hele verden, krasjet økonomier, satt flere millioner mennesker i helsekøer, gjorde halve verden angstfulle og deprimerte med påfølgende livslange konsekvenser fra alle kanter av samfunnet.

Worst case scenarioene i USA var på 1-2 millioner dødsfall om man bare lot virus herje fritt. Dette var kun for USA. (kilde: Fauci under pressekonferanse) I resten av verden så ville dette også overvelmet helsevesene til de grader at vi ville sett en kollaps i økonomien uansett. I New York så begrave de i massegraver - og det er i en by som er i lock down. Dessuten, "død" er verre enn at du ikke greier å sitte inne i et par uker. Påtide at du stikker fingeren i jorda og skjønner at du *kan* tenke på andre også

Takk for at du bidrar til at moren min på 71 ikke blir syk. Takk for at du er snill og ikke smitter videre slik at min farmor på 96 fortsatt er frisk. Takk

• Liker 3
Lenke til kommentar

WHO i dag om immunitet og såkalte "immunitetspass":

"No evidence" that recovered COVID-19 patients cannot be reinfected: WHO
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-who/no-evidence-that-recovered-covid-19-patients-cannot-be-reinfected-who-idUSKCN2270FB
"GENEVA (Reuters) - The World Health Organization (WHO) said on Saturday that there was currently “no evidence” that people who have recovered from COVID-19 and have antibodies are protected from a second coronavirus infection.
In a scientific brief, the United Nations agency warned governments against issuing “immunity passports” or “risk-free certificates” to people who have been infected as their accuracy could not be guaranteed.
The practice could actually increase the risks of continued spread as people who have recovered may ignore advice about taking standard precautions against the virus, it said.
"

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...