Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
Just now, Miri said:

Tenker du bare på penger? Selvsagt blir det enorme tap for samfunnet. Men det jeg og flere andre har forsøkt å formidle, er at det er bedre å ta et stort tap ved å innføre effektive tiltak i begynnelsen, enn å måtte ta et mye større tap senere fordi man ville spare penger.

Vil du svare på spørsmålet mitt? Hvilken reiseforsikring dekker din tapte lønn hvis du blir virusfast? Det var du som sa at forsikringen skal betale. Hvilken forsikring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Vil du svare på spørsmålet mitt? Hvilken reiseforsikring dekker din tapte lønn hvis du blir virusfast? Det var du som sa at forsikringen skal betale. Hvilken forsikring?

Jeg sa ingenting om reiseforsikring. Du kan forsikre deg mot alt. Sykelønn dekker perioden du er satt i karantene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Miri said:

Jeg sa ingenting om reiseforsikring. Du kan forsikre deg mot alt. Sykelønn dekker perioden du er satt i karantene.

Ok. Vis meg en slik forsikring da. Sykelønn dekker ikke tid du er fast i utlandet, som er løsningen du har foreslått.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Ok. Vis meg en slik forsikring da. Sykelønn dekker ikke tid du er fast i utlandet, som er løsningen du har foreslått.

Du kan kontakte ditt eget forsikringsselskap for informasjon. Hvorfor skulle ikke sykelønn dekke karantene i utlandet, når det dekker karantene i Norge? Hvis dette skulle bli aktuelt, så tilpasser vi reglene. Et samfunn som det norske er ikke så rigid som du ... tror. ;)

Lenke til kommentar

Om det er ferie så dekker vel en del reiseforsikringer ekstra feriedager som tapt inntekt ved f.eks en epidemi som gjør at du ikke kan reise hjem? (Samt kostnader rundt mat/opphold) Vanlig tror jeg er opp til 30 dager og ca. 50.000 kr. 

ed. vet ikke helt hva dere prater om.. men ja.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

WHO: 3,4 prosent av alle koronasmittede er døde. Dette er en langt høyere dødelighet enn ved influensa, opplyser WHO-sjef Tedros Adhanom Ghebreyesus tirsdag.

Lenke til kommentar
Miri skrev (1 minutt siden):

WHO: 3,4 prosent av alle koronasmittede er døde. Dette er en langt høyere dødelighet enn ved influensa, opplyser WHO-sjef Tedros Adhanom Ghebreyesus tirsdag.

Rettelse. 3,4 prosent av alle registrerte tilfeller av koronasmittede er døde. 

Holdt på å si at WHO var unormalt upresise i uttalelsen, men ser at det kun er deg jeg må rette på etter du endret litt på overskriften deres.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 minutes ago, Miri said:

Du kan kontakte ditt eget forsikringsselskap for informasjon. Hvorfor skulle ikke sykelønn dekke karantene i utlandet, når det dekker karantene i Norge? Hvis dette skulle bli aktuelt, så tilpasser vi reglene. Et samfunn som det norske er ikke så rigid som du ... tror. ;)

Så nå er du for at norge skal dekke dette igjennom sykelønn? Det første du sa var "Hvorfor skal noen betale for dem? Er man ikke forsikret, så betaler man selv."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Så nå er du for at norge skal dekke dette igjennom sykelønn? Det første du sa var "Hvorfor skal noen betale for dem? Er man ikke forsikret, så betaler man selv."

Sykelønn er en del av forsikringen i folketrygden.

Noxhaven skrev (2 minutter siden):

Rettelse. 3,4 prosent av alle registrerte tilfeller av koronasmittede er døde. 

Holdt på å si at WHO var unormalt upresise i uttalelsen, men ser at det kun er deg jeg må rette på etter du endret litt på overskriften deres.

Nei, det var klipp og lim fra min side. Uansett er det implisitt snakk om registrerte smittetilfeller. Hvordan kan du tro noe annet?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Miri said:

WHO: 3,4 prosent av alle koronasmittede er døde. Dette er en langt høyere dødelighet enn ved influensa, opplyser WHO-sjef Tedros Adhanom Ghebreyesus tirsdag.

Skremmende hvor mange løgner norske myndigheter og leger har kommet med i denne saken. 

Bare 1% dødelighet, 80% får milde symptomer, smitter ikke uten symptomer. Sikkert mer også. 

Så, er det løgn med overlegg eller bare uvitenhet? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (1 minutt siden):

Sykelønn er en del av forsikringen i folketrygden.

Nei, det var klipp og lim fra min side. Uansett er det implisitt snakk om registrerte smittetilfeller. Hvordan kan du tro noe annet?

-Rundt 3,4 prosent av dem som er registrert smittet av det nye koronaviruset er døde, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO).

Dette er overskriften i artikkelen du linket til, men uansett, det er irrelevant.
 
Altså forstå meg rett, jeg forstår at en satt prosent som er basert på et bestemt tall må komme fra registrerte tilfeller.
Men er prosenten et estimat som inkluderer antallet de tror faktisk er smittet, ikke kun andelen som via tilfeldigheter eller grunnet alvorligheten rundt symptomene har registrert at er smittet så blir det noe helt annet.

Er 1 av 10 tilfeller registrert (tilfeldig estimat) så er den faktiske prosentandelen 0.34% dødelighet.
Det er vel ingen her som bestrider at trolig en ekstremt stor andel aldri blir rapportert inn eller i det hele tatt oppdaget?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 minutter siden):

Hvem er denne "staten" igjen, og hvorfor kan ikke de betale alt mulig?

Det er vel blant annet vårt (Norges befolkning) sitt felles forsikringsselskap? 
Vi betaler inn en del av inntekten vår til dette selskapet så vi skal kunne komme oss gjennom uheldige uforutsette situasjoner uten å måtte gå personlig til grunne.. tja situasjoner som f.eks en verdens epidemi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (3 minutter siden):

Det er vel blant annet vårt (Norges befolkning) sitt felles forsikringsselskap? 
Vi betaler inn en del av inntekten vår til dette selskapet så vi skal kunne komme oss gjennom uheldige uforutsette situasjoner uten å måtte gå personlig til grunne.. tja situasjoner som f.eks en verdens epidemi.

Ja, og det betyr at tiltakene som blir foreslått koster oss alle mye penger.

edit: Viruset har selvfølgelig allerede kostet oss mye penger, men det er greit å være klar over at tiltak som "stengte grenser" ikke er gratis.

Endret av frohmage
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Ja, og det betyr at tiltakene som blir foreslått koster oss alle mye penger.

edit: Viruset har selvfølgelig allerede kostet oss mye penger, men det er greit å være klar over at tiltak som "stengte grenser" ikke er gratis.

Det har nok ikke kostet oss en brøkdel av hva det kan komme til å gjøre om det det blir et større utbrudd her så hele byer blir satt i karantene sånn som i Kina, S. Korea samt Italia.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 timer siden):

La oss være forsiktige her nå. Kina har kraftige tiltak og rapporterer om færre smitta. Det er to brister med konklusjonen din: 

1. At det faktisk er færre smittede. Selv om vi stoler på tallene Kina gir ut (altså at de ikke regelrett lyver for å se bedre ut, noen de er kjent for å gjøre i andre sammenhenger), kan det være folk som ikke melder seg, eller folk som allerede var syke før man begynte med store tester

2. Det er ikke sikkert det er på grunn av disse tiltakene. Mange av dem kan være helt overflødige og ikke ha noen virkning, og heller være direkte negative for samfunnet.

1. Jeg ser ikke bort i fra at Kina muligens lyver i denne saken, men det vil i så fall bare slå hardt tilbake på dem selv. Kina er smartere enn å pisse i buksa for å holde varmen / fremstå som de har lite spredning og dødsfall.

2. Så fremst de snakker sant har det åpenbart en sammenheng. Tiltakene virker - i følge tallene. Spredningsraten er totalt forvandlet på et par uker. Fra en daglig dobling i antall smittede til bare noen få prosent nye smittetilfeller daglig. Jeg kan rett og slett ikke se noen annen forklaring. Corona-viruset har ikke akkurat gått til streik sånn plutselig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...