Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Symfonisk skrev (1 time siden):

Får en rar tanke om at dette er hvordan et liv på Mars hade sett ut. Er vi sånn halvveis nå? 

Njææ... mer halvveis til starten av Stephen Kings "The Stand", men der gikk det ikke uker i inkubasjonstid.
Kommentert versjon av starten:

Spoiler

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA:
En studie publisert fredag fra Stanford University  i Santa Clara, CA, tyder på at mellom 50-80 ganger flere kan være smittet enn offisielle tall tyder på, basert på funn i deres fylke. Studien er ikke fagfelletestet, men gir en viss støtte til idéen om at mørketallene kan være store.

Coronavirus spread: Number of people infected by COVID-19 may be 50-80 times higher than official count, Stanford study suggests
https://abc7news.com/stanford-coronavirus-study-number-people-infected-by-santa-clara-county-total-covid-19/6110894/
"Our findings suggest that there is somewhere between 50- and 80-fold more infections in our county than what's known by the number of cases than are reported by our department of public health," Dr. Eran Bendavid, the Stanford professor who headed the study, told ABC News' Diane Sawyer.
"The population prevalence of SARS-CoV-2 antibodies in Santa Clara County implies that the infection is much more widespread than indicated by the number of confirmed cases," the study concludes.
"

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mr.M said:

"Nærmere 17.000 helsearbeidere er smittet av koronaviruset i Italia, to tredjedeler av dem kvinner, viser tall fra myndighetene.125 leger har mistet livet, minst 34 sykepleiere er også døde, ifølge italienske medier."

det "beviser" også at det å oppholde seg over tid i rom stinne av virus, ikke er spesielt helsebringende. Hvis det er farlig for personalet er det vel også farlig for pasientene. Det er jo fastslått at mengden av coronavirus man får innabords, påvirker utfallet.

Sånt sett tror jeg det kan være "lurt" å holde ut hjemme så lenge som mulig, hvis man er smittet. Helst til man tilfriskner igjen for egen maskin. Det går selvsagt ikke for alle, men noen hadde vel holdt ut.

Det der med cytokine release syndrom (aka Cytokin storm) ser jo ut å være vrient å ri av seg hjemme da?

https://en.wikipedia.org/wiki/Cytokine_release_syndrome

Det var vel muligens på det grunnlag at norske leger ble bekymret for at tiltakene om hjemmekarantene kanskje var så harde at folk kviet seg for å ta kontakt med legevakt og nødnummer. Man har jo allerede sett en reduksjon av antall slag og hjerteinfarkt rundt om i verden pga. COVID-19. Da folk rett og slett er engstelige for å kunne bli smittet i helseinstitusjoner eller være til bry for helsevesenet. Det betyr jo ikke at enkelte av disse slag og hjerteinfarkt aldri fant sted, men at noen utgaver av slikt velges å leves med så lenge at det blir ekstra kritisk og muligens fatalt når de først tar kontakt.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, Splitter said:

Denne er verdt å se. Tar opp et interessant spørsmål om viruset egentlig kan stoppes når en ser på antallet som tror på konspirasjonsteorier og annet tøys.

Jeg gjorde den grove feilen å kjøre videoen i fullskjerm. Var sjukt ekkelt å se på med denne stikkende fargebruken på svart bakgrunn ?

Endret av G
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Njææ... mer halvveis til starten av Stephen Kings "The Stand", men der gikk det ikke uker i inkubasjonstid.
Kommentert versjon av starten:

Vis skjult innhold

"spesial effects" har ju nått virkeligheten, og vår mediabelysning. Tror mer dette slutter med en Netflix dokumentar, "The Happy Ethernetdays". 

Endret av Symfonisk
Lenke til kommentar

Å gå for bulkimmunitet når man ikke engang vet om overlevelse av viruset gir deg immunitet.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8231669/There-no-evidence-people-survived-coronavirus-immunity-warns.html

Her er det selvsagt slik at det er stor sannsynlighet for at man får immunitet, men om ikke så kan faktisk det å overleve sykdommen gjøre det mer sannsynlig at man dør ettersom det da ved første gang gir store skader på lungene.

Svært alvorlig for for eksempel svenskene og britene som har gått for strategien nevnt i første setning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, BadCat said:

Nordmenn er fattige nå. Halve kjøpekraften er eradikert siden 2012. Dette er bare starten på en økonomisk smell som kommer om 18-24 måneder. Snart koster det like mye som månedslønnen til en butikkarbeider å kjøpe et dugelig grafikkort og det er en komponent. En PC har ca 8-10 komponenter. Snart blir det en halv årslønn for en PC, omtrent som på 80-tallet.

Alle vet det er i stor grad sentralbanken sin skyld at den norske kronen er så svak. For 6 år tilbake gjorde de noen grep når det var mye syting om at norsk eksport var så svak konkurransemessig. Sentralbanken tok grep som gjorde at kronen stupte enormt bare på en dag og fortsatte å stupe siden 2014. Nå snakkes det om å gjøre grep for å styrke kronen igjen, men ser ikke ut til at det har noen effekt lenger, sikkert fordi alle andre store haier har fått signalene til sentralbanken at vi liker svak krone her og ikke ønsker sterk krone på grunn av eksport. Ja, vi eksporterer olje, gass og fisk, men hva med alt vi importerer? Eksporterer vi mer enn vi importerer i dette landet? Tror ikke den vanlige mannen i gata er veldig begeistret over en svak krone.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Dette er ikke ARDS og man behandler feil

Videoen nedenfor underbygger noen mistanker jeg hadde. 

- De som dør av Covid er pasienter som ellers er friskere enn pasienter som dør av influensa, lungebetennelse og andre virale sykdommer. De har sjelden såkalte comorbiditeter og ofte ingen.

- Gjennomsnitssalderen på de som kommer til intensiven er 60 år. De som velges ut til intensivbehandling er de som har best sjangse for å overleve (tenk på det når du ser neste tall. 60 år betyr også at du har mange godt under).

- 50% av de som kommer til intensiven i Norge og UK dør.  50% - tygg på det tallet! Et ekstremt høyt tall hvor jeg kommer til mulig årsak under (feilbehandling på intensiv)

Når det gjelder det siste tallet så tror jeg det er fordi man feilbehandler pasientene (fordi vi fortsatt lærer) med respirator og jeg håper de endrer denne praksisen veldig snart.

Hva har man sett fungerer:

- Ikke ta pasienten av oksygen, fortsett med oksygen og sørg for 97-100%. Er de ikke på oksygen, få de på oksygen asap!
- Lungene er meget skjøre i denne fasen. Skal pasienten på respiratoren sett den til en mildere/snillere innstilling som hensyntar dette. (dette kjenner personalet med opplæring best). Instillingene man kjører på respiratorene nå er alt for tøff for lungene i den skjøre tilstanden. Kan man unngå respirator bør man gjøre det.
- Sett samtlige pasienter på intensiven på Hydroxychloroquine / chloroquine (og gjerne intravenøs Zinksulfat for å underbygge best mulig effekt). 
- Man kan også monitorere ferritin nivåert blodet. Hvis denne er høy eller øker er det en indikasjon på at kroppen forsøker å lage flere røde blodceller for å øke oksygentransport (kroppen får for lite oksygen).
- Undersøk om pasienten har fått en bakteriell sekundærinfeksjon og sørg for å da behandle med passende antibiotika (1 av 2 typer).
- Forsøk å unngå å legge pasientene i "narkose" med mindre de er i en palliativ fase og da får smertelindrende behandling samtidig.

Man har fra flere sykehus rundt om i verden rapportert at man med dette behandlingsregimet har 0 dødsfall blant intensivpasientene.

NULL dødsfall kontra 50%, det er ganske ekstremt! Vil man redde liv så er det helt klart veien å gå.

Man bør også vurdere om dette bør iverksettes før man blir så dårlig at man at havner på intensiven. Håper norske leger tar til seg dette asap og med det snur hele situasjonen til en seier. 

Personlig tror jeg dette er et "Eureka" øyeblikk som enkelte i legestanden forsøker å få ut til publikum og kan snu hele greia. Spørsmålet er om det kommer frem/ut i tide.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting til i denne sammenhengen.

På samme måte som man oppfordret de som hadde hamstret smittevernutstyr for egen del til å levere dette til sykehus bør man nå oppfordre alle som har hamstret Hydroxychloroquine og chloroquine helt siden desember til å levere dette til sykehusene ASAP slik at det kan brukes der det trengs mest (er du ikke alvorlig syk nå trenger du det ikke).

Så håper jeg vi ser at dette kommer frem til sykehusene for det har vært hamstret blant helsepersonell som gjør at de er lite tilgjengelig der det trengs.

Hvis dette ikke skjer så bidrar man indirekte til at 50% av intensivpasientene dør og det fordrer etter min mening en granskning av denne situasjonen i etterkant av dette.

Jeg tror vi kan snu dette til en seier hvis man nå tar de rette stegene. Fokuset må være på å samarbeide for å redde flest mulig liv, ikke bare tenke på oss selv.

EDIT:
Har du hamstret smittvernutstyr? Lever det også til sykehusene slik at de som risikerer livet for oss får det utstyret de trenger! Vi ser nå at personell på sykehus har en vesentlig høyere risiko for å dø av dette om man ikke har nødvendig smittevernutstyr.

Så får vi håpe begge gruppene lytter og leverer til nærmeste sykehus.

Jeg tror ikke vi har nådd den egentlige toppen, dette er nok bare "forskjelvet" og at vi kan vente en høyere topp utover. Derfor er det også for tidlig å gå tilbake mot normal tilværelse nå.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

xRun skrev (3 timer siden):

USA:
En studie publisert fredag fra Stanford University  i Santa Clara, CA, tyder på at mellom 50-80 ganger flere kan være smittet enn offisielle tall tyder på, basert på funn i deres fylke. Studien er ikke fagfelletestet, men gir en viss støtte til idéen om at mørketallene kan være store.

Coronavirus spread: Number of people infected by COVID-19 may be 50-80 times higher than official count, Stanford study suggests
https://abc7news.com/stanford-coronavirus-study-number-people-infected-by-santa-clara-county-total-covid-19/6110894/
"Our findings suggest that there is somewhere between 50- and 80-fold more infections in our county than what's known by the number of cases than are reported by our department of public health," Dr. Eran Bendavid, the Stanford professor who headed the study, told ABC News' Diane Sawyer.
"The population prevalence of SARS-CoV-2 antibodies in Santa Clara County implies that the infection is much more widespread than indicated by the number of confirmed cases," the study concludes.
"

At det er mange smitta som me ikkje veit om eg openbart. Spørsmålet er kor mange det er snakk om. Om det er tilfelle at mange fleire er smitta enn ein veit om og dei kanskje har blitt smitta og gått gjennom eit forløp utan teikn til sjukdom, kan eit potensielt utfall vere at denne situasjonen ser meir dramatisk ut enn det som er tilfelle? Det har blitt sagt at corona har fått spre seg lenge i USA før tiltak vart innført og mange i det heile tatt var klar over saken. I så fall kan veldig mange allereie ha blitt smitta tilbake i februar og mars. Det er her testinga kjem inn i biletet. Det hadde vore interessant å fått testa fleire for å gje eit betre av bilete av faktisk spredning og kor mange som er asymptomatiske. Det var vel enkelte landsbyar og bla. Island som testa alle og fann at mange som testa positivt ikkje hadde symptom i det heile tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, xRun said:

USA:

"

Desverre er disse studiene verdiløse. Stor fare for false positives og cross reactivity - altså får utslag på antistoffer mot andre virus. 

WHO er jo forøvrig ute igjen og sier at det ikke finnes beviser på at man blir immun. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, KANE2009 said:

Orker ikke ta hele diskusjonen igjen, men ja, har liten tiltro til den "dokumentaren" der. Hvorfor er forklart godt forrige gang den ble lagt ut i tråden.

Ok, i forklaringen din har du sikkert svar på hvorfor visse gensekvenser i covid-19 er 100% like andre virus, som HIV? Jeg er ikke virolog, men om fagfolk sier det er en anomalitet, så er det vel noe i det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (3 minutter siden):

Ok, i forklaringen din har du sikkert svar på hvorfor visse gensekvenser i covid-19 er 100% like andre virus, som HIV? Jeg er ikke virolog, men om fagfolk sier det er en anomalitet, så er det vel noe i det?

Det svaret venter vi alle på. Vi er heller ikke virologer så dette blir å synse, men jeg er ening med deg. Bare det at vi har vært gjennom dette.

Lenke til kommentar

Vi har som sagt vært gjennom dette før. Trenger ikke ta hele diskusjonen igjen. Bla deg bakover i tråden. Og nei, jeg har ikke svar på absolutt alt som sies i en eller annen YouTube dokumentar ? Jeg hadde sikkert ikke kunnet svare på alle argumenter for "Flat Earth" heller, men det beviser neppe at det er sant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Det har blitt sagt at corona har fått spre seg lenge i USA før tiltak vart innført og mange i det heile tatt var klar over saken. I så fall kan veldig mange allereie ha blitt smitta tilbake i februar og mars.

Det er mange anekdotiske observasjoner både i USA og andre steder på at det kan ha foregått spredning vesentlig tidligere enn februar også, helt tilbake til de tidligste offentlig kjente tilfellene av "uvanlig lungebetennelse i Kina" omtalt så tidlig som i november. Da skulle man vel antagelig ha sett dette i innleggelser også, og her hører jeg flere leger i nyhetsdekningen snakke om atypiske sykdomsforløp med COVID-19 og mulig feildiagnostisering av tidlige tilfeller, eller at de ikke så sammenhengen på det tidspunktet el.
Men jeg vil understreke at så lenge dette er kun anekdotisk så ville jeg ikke trukket konklusjoner på det ennå.

Tenker litt høyt her... to eksempler fra min egen familie: Muttern var innlagt med virus-forårsaket lungebetennelse i starten av desember, og verken hun eller legene hadde noen ide om hvor hun hadde fått det. Hun kom seg før jul. Jeg hadde symptomer på noe pussig halvannen uke uti januar som ikke lignet noen influensa jeg har vært borti. Jeg påstår ikke at disse var COVID-19, men det bør trolig ikke overraske noen om det avdekkes hittil ukjente ting vedr. tiden dette har sirkulert etterhvert som ekspertisen kommer til bunns i dette. Og som du sier må testing være en absolutt uunnværlig del av dette, som er et problem spesielt i USA som jeg følger ekstra med på bla. pga. familiære forhold, men også i andre land.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Allostasis said:

Ok, i forklaringen din har du sikkert svar på hvorfor visse gensekvenser i covid-19 er 100% like andre virus, som HIV?

Masse greier ett sånnt lite virus skal lage er ting «alle» virus lager. Gensekvensen for f.eks. et spesifikt membranprotein har svært få ulike måter den kan være satt sammen og  vil være den samme uansett hvilket virus du ser på som trenger akkurat det proteinet. Antakelig er det massevis av gensekvenser som er 100% like med både menneske-DNA og kråkebolle-DNA også. Å lete etter sånn «bevis», uten å faktisk være virolog, er litt som å lete etter bevis på flat jord ved å se på bilder du finne med Google...

• Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, KANE2009 said:

Vi har som sagt vært gjennom dette før. Trenger ikke ta hele diskusjonen igjen. Bla deg bakover i tråden. Og nei, jeg har ikke svar på absolutt alt som sies i en eller annen YouTube dokumentar ? Jeg hadde sikkert ikke kunnet svare på alle argumenter for "Flat Earth" heller, men det beviser neppe at det er sant.

Om du ikke orker og ta diskusjonen er greit, men hersketeknikker kan du spar deg for. Er kanskje fordi du er så glad i CCP og kommunisme at du føler så sterkt for dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...