Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
helsten2 skrev (11 minutter siden):

Så Sverige lager ihvertfall bedre (mer informative) grafiske framstillinger enn Norge ?

Mnja, grafene kommer fra https://platz.se/coronavirus/ slik at det er ikke svenske myndigheter som har laget de.

FHM har nylig laget sin egen versjon dog, men den er ikke like informativ : https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sandy Koufax said:

Det ble vel registrert 20 i går og en del daen før også. Så kombinert blir det nok en del.

Forøvrig, angående det at folk mener at viruset vil svekkes eller forsvinne ved sterk varme. Vi har nå fått et skikkelig stort utbrudd i Istanbul. De siste dager har det vært temperaturer mellom 15 og 20 grader C. Dette skal vedvare den neste uken. Tror det kan være en god indikasjon på om varme faktisk fjerner viruset slik man antar. Ellers får man vente til temperaturer til over 25 grader C selvsagt.

Den neste måneden blir ganske viktig. Samtidig har vi jo Ecuador som bør være forholdsvis varmt på denne tiden. Samt Australia og New Zealand, uten at det har fått de store konsekvensene tror jeg. Men kan selvsagt være at jeg tar feil. Håper at jeg gjør det.

Følger en vlogger fra UK som har vært på New Zealand nå nylig (30. mars). Trodde det ikke var lov å reise på ferieturer på generell basis nå?

Han rapportert riktignok fra bla. denne eventen i midten av mars:
https://www.supershow.co.nz/2020-covi-supershow-dates

Men har vært det i lang tid etter det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

Følger en vlogger fra UK som har vært på New Zealand nå nylig (30. mars). Trodde det ikke var lov å reise på ferieturer på generell basis nå?

Det er lockdown i New Zealand fra 25 mars. Enten er vloggeren din kriminell eller så filmet han videoen før 25 mars.

Lenke til kommentar

USA:
Ifølge en artikkel fra en gruppe epidemiologer kan det være nødvendig å fortsette med sosial distansering og visse andre tiltak frem til 2022, som del av postpandemiske tiltak for å hindre oppblussing frem til en vaksine er bredt tilgjengelig.

Både i USA og de fleste andre land har slike tiltak vært brukt i et forsøk på å holde pasientbelastningen på helsesektoren under kapasitetsgrensen, og ifølge gruppen kan det være nødvendig å fortsette med dette i varierende grad til 2022.

Lang artikkel, kort utdrag (min utheving):

Projecting the transmission dynamics of SARS-CoV-2 through the postpandemic period
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/04/14/science.abb5793
"Absent other interventions, a key metric for the success of social distancing is whether critical care capacities are exceeded. To avoid this, prolonged or intermittent social distancing may be necessary into 2022."

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 timer siden):

wtf - det er jo helt sinnsyke tall i gruppen 20-39 år. 5% sjanse for å havne på intensiven. Mer enn 10% sjanse for 50-59 år. 

Stemmer vel ikke at det er ingen dødsfall under 40 år? Var vel en sak her om en med Downs Syndrom som døde. Mener han var i 20-åra. 

Edit: https://www.dagbladet.no/nyheter/rikard-28-dode-av-corona/72339017

Det har jo vært ganske mange beskrivelser av unge folk som har hatt ganske alvorlige sykdomsforløp så jeg synes ikke 5% var så veldig overraskende. Ellers så synes jeg å se et 2-tall helt bakerst på søylen for 20-29 år. Sikkert han og en til. Synes også jeg ser et 7-tall for dødsfall i alderen 40-49.

Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

USA:
Ifølge en artikkel fra en gruppe epidemiologer kan det være nødvendig å fortsette med sosial distansering og visse andre tiltak frem til 2022, som del av postpandemiske tiltak for å hindre oppblussing frem til en vaksine er bredt tilgjengelig.

Både i USA og de fleste andre land har slike tiltak vært brukt i et forsøk på å holde pasientbelastningen på helsesektoren under kapasitetsgrensen, og ifølge gruppen kan det være nødvendig å fortsette med dette i varierende grad til 2022.

Lang artikkel, kort utdrag (min utheving):

Projecting the transmission dynamics of SARS-CoV-2 through the postpandemic period
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/04/14/science.abb5793
"Absent other interventions, a key metric for the success of social distancing is whether critical care capacities are exceeded. To avoid this, prolonged or intermittent social distancing may be necessary into 2022."

Hvis de finner en behandling som funker preventivt eller vaksine så slipper man det.

Vitenskapen verden rundt jobber med dette og jeg håper at de i løpet av kort tid kan gi oss svarene vi trenger.

Litt positivitet i tråden her er jo greit da :)

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Det har jo vært ganske mange beskrivelser av unge folk som har hatt ganske alvorlige sykdomsforløp så jeg synes ikke 5% var så veldig overraskende. Ellers så synes jeg å se et 2-tall helt bakerst på søylen for 20-29 år. Sikkert han og en til. Synes også jeg ser et 7-tall for dødsfall i alderen 40-49.

Det er ganske drøyt når man anslår at 5% av alle smittede blir kritisert syke og jo eldre man er jo mer sannsynlig er det. 

Ser vi på de norske tallene i samme segment er det ca en halv prosent sjanse for å havne i respirator. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Theo343 said:

Hvorfor er det så mange artikler, uttalelser osv. med "Ungene våre tåler dette." Er folk så korttenkte at man tror det er ungene man er bekymret for? Alle vet jo at de tåler det.

Barn er heller ikke smittebærere i samme grad som voksne. Ihvertfall om man skal tro andre undersøkelser.

Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (34 minutter siden):

Sykt at Widerøe sender fulle fly med folk tett i tett.. dette er ikke greit, folk står som tett i køen også.. her bør det gis bøter.. helt utrolig at flyving er tillatt innlands.

Hvorfor reiser folk nå?
Burde være 14 dagers karantene innelands også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...