Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

helsten2 skrev (1 time siden):

22 forskare riktar skarp kritik mot Sveriges taktik

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-forsvarar-sveriges-taktik/

FHM i Sverige ønsker som vanlig ikke kommentere noe, de henviser til pressekonferansen i dag klokken 14:00.

Jeg tør vedde gode penger på at det blir en del dødsfall i dag, samt at det eneste de kommer med er "tvätta händerna", og at de nøye utvalgte journalistene som får komme inn er kjøpt og betalt, å kommer til å stille helt irrelevante spørsmål ... som vanlig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (48 minutter siden):

Aldri sett så mye gjeng folk og annet søppel gående i gatene før rundt Grunerløkka, daglig slåssing, knuffing, skriking, folk drikker overalt og pisser overalt, tydelig syke folk ser man daglig ute.

Høres skummelt ut, men kan ikke si at jeg har sett flere "gjengfolk" enn vanlig utenfor her. I morra ettermiddag regner jeg med å drekke i parken sjøl, om været blir som bestillt. Hadde Syng vært åpent ville jeg satt meg der, og vinka til deg ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (51 minutter siden):

Aldri sett så mye gjeng folk og annet søppel gående i gatene før rundt Grunerløkka, daglig slåssing, knuffing, skriking, folk drikker overalt og pisser overalt, tydelig syke folk ser man daglig ute.

Oslo er noe for seg selv, og jeg har vært for en lockdown siden starten, mest for å gi folk i Oslo det inn med en teskje at dette er ikke noe leke med selv om 80% bryr seg her så hjelper det dessverre ikke når 20% virker gi helt blanke.

Vet at steder som Bygdøy, Frogner osv er det bedre en mer øst av Oslo, så kjipt ta alle under en kam.

Som beboer i øvre Grünerløkka bydel kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i det du skriver der. Har som de fleste naboene også vært i lockdown siden starten, så har ikke gått forbi de mest folkerike gatene mange ganger, men inntrykket er at det er veldig rolig der bortsett fra en lang kø på Vinmonopolet en del dager. Alle serveringssteder er jo stengt, inkludert de fleste restaurantene som bare selger mat.

Bygdøy og Frogner er jo langt mindre befolkningstette og er bydeler med 1) et mye høyere alderssnitt 2) større leiligheter/boliger 3) kort vei ut i natur i Bygdøys tilfelle. Spesielt Bygdøy kan jo ikke sammenlignes med Grünerløkka.

Det vil alltid være en viss prosentandel idioter og flere folk = flere idioter. På Frogner har idiotene brutt hytteforbudet, for eksempel.

Samme problemer i Bergen sentrum forresten skal man tro en kompis som bor der. Kort sagt = jo større befolkningstetthet, jo flere idioter samme hvor det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Ingen nye tall fra Sverige før i morgen. 

Anders kremter syk? 

Fortsatt stort etterslep, men disse tallene ble nettopp sluppet:

1033 personer har dødd av coronaviruset i Sverige, ifølge svenske folkehelsemyndigheter. Det er en økning på 114 fra forrige døgn.

11.445 er bekreftet smittet i Sverige og 915 får eller har fått intensivbehandling.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e95a6508f872569aae5d01d

Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):

114 døde er nok trolig alt for lavt for påskehelgen, som vanlig har de ingen aning, kanskje de vet mer i morgen ... tvätta händerna !

Det ble vel registrert 20 i går og en del daen før også. Så kombinert blir det nok en del.

Forøvrig, angående det at folk mener at viruset vil svekkes eller forsvinne ved sterk varme. Vi har nå fått et skikkelig stort utbrudd i Istanbul. De siste dager har det vært temperaturer mellom 15 og 20 grader C. Dette skal vedvare den neste uken. Tror det kan være en god indikasjon på om varme faktisk fjerner viruset slik man antar. Ellers får man vente til temperaturer til over 25 grader C selvsagt.

Den neste måneden blir ganske viktig. Samtidig har vi jo Ecuador som bør være forholdsvis varmt på denne tiden. Samt Australia og New Zealand, uten at det har fått de store konsekvensene tror jeg. Men kan selvsagt være at jeg tar feil. Håper at jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (Akkurat nå):

Det ble vel registrert 20 i går og en del daen før også. Så kombinert blir det nok en del.

I Sverige har de hengt en del dager etter med rapporteringen under hele pandemien. Derfor er det grunn til å forvente at tallene vil være høye og inkludere tall fra påskeuka i dagene fremover. I påskehelga hadde de mindre bemanning (!) og derfor mindre rapportering fra sykehjemmene.

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (2 minutter siden):

Tror det kan være en god indikasjon på om varme faktisk fjerner viruset slik man antar.

Antar man det? Jeg hørte noe om det for noen uker siden, men det ble vel rimelig fort fastslått at det ikke var tilfellet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 minutter siden):

Antar man det? Jeg hørte noe om det for noen uker siden, men det ble vel rimelig fort fastslått at det ikke var tilfellet?

Ja, det som er blitt sagt mest nå er at viruset overlever litt kortere på overflater i varmen, men at det sannsynligvis ikke har så mye å si. Flere politikere hevdet uten grunnlag at varmen ville "drepe" viruset for en stund siden, blant annet Donald Trump (selvfølgelig...).

En ting som derimot er sikkert er at i kjøligere temperaturer vil dråper kunne transporteres og henge litt lenger i lufta. Jo varmere det er, jo fortere faller dråpene på bakken.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Ja, det som er blitt sagt mest nå er at viruset overlever litt kortere på overflater i varmen, men at det sannsynligvis ikke har så mye å si. Flere politikere hevdet uten grunnlag at varmen ville "drepe" viruset for en stund siden, blant annet Donald Trump (selvfølgelig...).

En ting som derimot er sikkert er at i kjøligere temperaturer vil dråper kunne transporteres og henge litt lenger i lufta. Jo varmere det er, jo fortere faller dråpene på bakken.

Nå har vi hatt 2 år på rad med varm sommer, blir vel en skikkelig dritt sommer i år, slik at vi iallefall ikke får noe hjelp fra den kanten. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (42 minutter siden):

Høres skummelt ut, men kan ikke si at jeg har sett flere "gjengfolk" enn vanlig utenfor her. I morra ettermiddag regner jeg med å drekke i parken sjøl, om været blir som bestillt. Hadde Syng vært åpent ville jeg satt meg der, og vinka til deg ?

Du har nok ikke øyne for å se hva jeg ser når det kommer til slike folk, må nesten være i det på en eller annen måte for å se det.

Kos med pils i parken, synes folk er ganske flinke der de sitter 2-5 maks sammen med god avstand  :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...