Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Par timer på kontoret for første gang på nesten 5 uker (bilen på service i nærområdet), merkelig å se lokalene så tomme.

1 nytt tilfelle i hele Rogaland i sist uke, 5 innlagt på UIS, hvor 1 er i respirator.
Ser ut som tiltakene har på alvor fungert bra her, så får enn se nå som samfunnet blir gradvis åpnet igjen. 
Jeg er og litt på den at bør kanskje se på alternativer for Oslo og Viken, enn resten av landet. 

Det er ikke akkurat uhørt, det er vel akkurat det Finland har gjort med Helsingfors. 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Jarmo said:

Særlig la forskerne merke til at leverfunksjonen hos friskmeldte pasientene ikke var den samme som før. Også hjertesvikt var vanlig hos mange.

Kinesiske kardiologer har oppdaget at 12 prosent av pasientene de undersøkte, inkludert pasienter uten luftveissymptomer, opplevde hjertesvikt.

Flere spørsmål dukker opp i vaken etter koronapandemien: Kan viruset ligge i dvale i kroppen i årevis, for så å blusse opp igjen i ny utgave?

Fryktelig mye skummelt her. Spesielt at de som ikke blir så veldig syke kan få alvorlige skader som reduserer livskvalitet og potensiell tidlig død. 12% med hjertesvikt. Alle!! Med leverskader. Hjelpes...

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (14 timer siden):

Dette er ikke relevant i det hele tatt. Barn blir oftest mindre alvorlig syke enn voksne av virus. Alt fra rubella til influensa. 

Poenget var jo ikke hvor lite sykt barnet blir. Poenget er at syke familiemedlemmer som bor i samme hus, smitter mer enn en fremmed som hostet i butikken....

Før som ung fri og singel så unngikk jeg smitte.

Er en gang med familien jeg kan huske jeg slapp unna influensa, kanskje det var da jeg hadde influensa året før.

Ellers er det bare å vente på å bli syk når de andre har det. Er omtrent garantert.

Immunforsvaret tror jeg varierer over tid med søvn, slit, stress, kost etc. Det er litt slitsomt å ha sykt barn. Er det Værste som finnes...

Om du er under konstant smitte så er du som regel mer utsatt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (32 minutter siden):

Poenget var jo ikke hvor lite sykt barnet blir. Poenget er at syke familiemedlemmer som bor i samme hus, smitter mer enn en fremmed som hostet i butikken....

Nei, hele poenget var at en påstand om at familiemedlemmer ble mye mer syke enn den som brakte sykdommen inn i familien ikke hadde noe vitendkapelig grunnlag.

At det nesten er umulig å unngå smitte når man bor sammen med syke er nok de fleste enige i.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (6 minutter siden):

Nei, hele poenget var at en påstand om at familiemedlemmer ble mye mer syke enn den som brakte sykdommen inn i familien ikke hadde noe vitendkapelig grunnlag.

At det nesten er umulig å unngå smitte når man bor sammen med syke er nok de fleste enige i.

Med all respekt, du misforstod meg, men jeg forstår lite av det du skriver.

Det vi har snakket om som jeg har hørt er at Corona kan smitte gjøre mer syk iforhold til mengde virus man utsettes for.

Nå demret det for meg, og vi snakker samme sak. Familien blir mer utsatt for viruset over tid enn smittebærer som var innom på besøk. 

Dette er ikke bevist, men forskerne tror det er sånn. Desto mer virus du utsettes for, jo mer syk kan du bli.

Familie smitte du nevner er korrekt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Selvfølgelig gjør du det, du bor i Oslo :grin:

Det vil ikke utgjøre noen særlig forskjell for meg siden jeg vil holde meg i Oslo uansett. Grunnen til at jeg ikke har tro på å isolere Oslo helt er bare ut fra hva ekspertene sier i en rekke land om at dette ikke vil ha en veldig stor effekt. Har mest tro på en løsning lignende det Finland har gjort med Helsinki.

EDIT: Synes forøvrig folk flest generelt har vært veldig flinke til å holde seg inne også i Oslo, men når man har så tett befolkning bør det være andre tiltak her. Ser jeg ut vinduet kan jeg skimte et av byens mest trafikkerte kryss/møtepunkter og selv om det er veldig lite mennesker i forhold til vanlig så vil det alltid være mennesker i gatene med så mange innbyggere. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

22 forskare riktar skarp kritik mot Sveriges taktik

22 forskare riktar skarp kritik mot Folkhälsomyndighetens coronastrategi.

Enligt forskarna ”stiger dödstalen mot Italiens höjder”.

”De folkvalda, de som har det övergripande ansvaret, måste gripa in, det finns inget annat val”, skriver forskarna i DN Debatt. 

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-forsvarar-sveriges-taktik/

• Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Benbjo said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/tysk-coronaskandale-under-oppseiling/72354182

Oops... Som forventet egentlig dette. Resultatene ga ikke mening når man ser på tidligere forskning. De aller fleste får symptomer, veldig mange svært alvorlige. Har ikke sett særlig til rapporter fra bekreftet smittede som ikke blir liggende til sengs i to uker uten å nærmest kunne røre på seg. 

Dårlig forskning kan fort medføre store problem for di land og områder som blir belasta med personer som innbiller seg at di er blitt imune. Heldigvis er mange svensker såpass oppegåande at di tek egne forhandsregler for å ikkje bli smitta. Dog verre for byfolk som trur corona er ein tur i parken.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Benbjo said:

Enig. Denne åpningen kommer til å ta livet av svært mange mennesker og sende enda fler på sykehus. R0 blir fort på 2-3 etter denne åpningen 

Syns det er rart at viken og oslo ikkje vart stengt ned før påske basert på at Finland ganske tidlig innsåg nytten av å stenge ned sitt verste smitteområde. Muligens er Erna redd for konsekvensane av ei slik nedstenging, dvs at di i viken og oslo føler seg uthengt og annleis behandla enn resten av landet og dermed vil syte og klage verre.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig gjør du det, du bor i Oslo :grin:

Kanskje vi bør gjennomføre en indisk lockdown av Oslo. Går man ut så blir man banket opp av politet.

Er nok lite tvil at det er nesten hva som må til her i Oslo.

Aldri sett så mye gjeng folk og annet søppel gående i gatene før rundt Grunerløkka, daglig slåssing, knuffing, skriking, folk drikker overalt og pisser overalt, tydelig syke folk ser man daglig ute.

Oslo er noe for seg selv, og jeg har vært for en lockdown siden starten, mest for å gi folk i Oslo det inn med en teskje at dette er ikke noe leke med selv om 80% bryr seg her så hjelper det dessverre ikke når 20% virker gi helt blanke.

Vet at steder som Bygdøy, Frogner osv er det bedre en mer øst av Oslo, så kjipt ta alle under en kam.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Fryktelig mye skummelt her. Spesielt at de som ikke blir så veldig syke kan få alvorlige skader som reduserer livskvalitet og potensiell tidlig død. 12% med hjertesvikt. Alle!! Med leverskader. Hjelpes...

For the sickest patients, infection with the new coronavirus is proving to be a full-body assault, causing damage well beyond the lungs. And even after patients who become severely ill have recovered and cleared the virus, physicians have begun seeing evidence of the infection’s lingering effects.

"As doctors try to assess organ damage after COVID-19 recovery, there’s a key complication: Patients with disorders that affect the heart, liver, blood and lungs face a higher risk of becoming very sick with COVID-19 in the first place. That makes it difficult to distinguish COVID-19 after-effects from the problems that made patients vulnerable to begin with — especially so early in the game."

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DaniNichi said:

For the sickest patients, infection with the new coronavirus is proving to be a full-body assault, causing damage well beyond the lungs. And even after patients who become severely ill have recovered and cleared the virus, physicians have begun seeing evidence of the infection’s lingering effects.

"As doctors try to assess organ damage after COVID-19 recovery, there’s a key complication: Patients with disorders that affect the heart, liver, blood and lungs face a higher risk of becoming very sick with COVID-19 in the first place. That makes it difficult to distinguish COVID-19 after-effects from the problems that made patients vulnerable to begin with — especially so early in the game."

Ja, men de fant leverskader på alle de undersøkte. De undersøkte inkluderte folk med milde symptomer. 
https://www.latimes.com/science/story/2020-04-10/coronavirus-infection-can-do-lasting-damage-to-the-heart-liver

In a study posted this week, scientists in China examined the blood test results of 34 COVID-19 patients over the course of their hospitalization. In those who survived mild and severe disease alike, the researchers found that many of the biological measures had “failed to return to normal.”

Chief among the worrisome test results were readings that suggested these apparently recovered patients continued to have impaired liver function.

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Svein M said:

Her en liten oversikt over døde per 1 million innbyggere. En kan vel si at Norge har gjort det bra sålangt i forhold til mange andre.
Spania 386
Italia 338
Frankrike 229
UK 167
Sverige 91
Danmark 49
Tyskland 38
Norge 25
Finland 11

Talllene hentet jeg nå herfra:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Grafisk:

image.thumb.png.8352a60805d0d1dd342fa6370378f0a9.png

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&time=2020-03-01..&country=BEL+CHN+DEU+NLD+NOR+KOR+ESP+SWE+USA+GBR+DNK+FRA

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...