Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

17 minutes ago, Fnix said:

Skal bli spennende å se hvordan denne gradvise åpningen skal foregå. Tipper det blir ville vesten igjen uten kontroll som i starten. Så blir det nok noen ustabile personer som mister foreldre og trusler mot Stortinget blir et faktum. Ville ikke overrasket meg om det flagret brannbomber inn gjennom dørene der. 

Det er så mye som er feil og har gått veldig feil under denne krisa.

• Den norske regjeringen har vært helt tafatte både innen helse og økonomi gjennom krisa. Tiltaksmessig har Norge kun diltet etter Danmark i det lange løp. 
  • Å kalle krisen for en dugnad er noe av det mest uheldige som er gjort. Håper noen tar det til retten ene og alene for ordbruken. Dugnad er FRIVILLIGHET, mens tvang har kommet gjennom smittevernsloven. Om de skal kalle det en dugnad må det være lov til å si nei til å være med på dugnaden! Rett skal være rett, og det rette er at 'dugnad' er fullstendig feil ord å bruke.
  • EU er helt fraværende og har vært fullstendig handlingslammet. Hva skal man med et EU når det ikke virker, når man trenger det som mest?
  • WHO har vært fryktelig trege med responsen til viruset og er i lommene til Kina. De har ignorert flere advarsler om viruset i desember og januar, til Kina ikke lenger greide å holde lokk på viruset. Samtidig hvor flengende kritikk kommer fra alle hold. Hva skal vi med et WHO som ikke fungerer, når man trenger det som mest?
  • WHO (Tedros Adhanom) sier at man ikke skal lage politikk ut av viruset samtidig som han anklager Taiwan for rasisme. Taiwan var noen av de første varslerne som ble ignorert av WHO. Hvem bryter sine egne prinsipper?

Det man hvertfall kan lære er at når ledende institusjoner og organisasjoner ikke greier å hanskes med et så mildt virus som dette, så er noen av de beste investeringene i egen overlevelse og sikkerhet. 

Skulle vi få et virus som dreper uansett alder og helsetilstand, på rundt 40-50% dødelighet og like smittsomt, vil mye av verden kollapse fullstendig over natten. 

Jeg er helt enig :thumbup:

Men jeg tror nordmenns reaksjon vil komme til å overaske deg. Hvis det er en ting jeg har lært fra denne krisen, er at når ting blir tøft så angriper nordmenn hverandre, ikke myndighetene.

Hvis det skulle gå ut av kontroll igjen så er det turfolkene eller hyttefolkenes feil. De tok ikke dugnaden seriøst nok!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svenske myndigheter hevder nå at man kun er smittsom i fem dager, dersom man får viruset.

Man undres litt hvor de tar dette fra, forskning jeg har sett mener 8-14 dager, to rapporter kom vel til 10 dager i gjennomsnitt?
Dette er vel i samme stil som når de hevder at asymptomatisk og presymptomatisk smitte ikke eksisterer, noe de fremdeles mener.

Folkhälsomyndigheten: Du smittar i ungefär fem dagar

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg vet heller ikke sikkert hva som skjedde, og om det er fra laben, så var det allikevel en ulykke og ikke med hensikt...

Siden laben lå så nær, og det sies at en ansatt ble smittet.

Så er det sannsynlig, det kan også være at noen spiste katt eller flaggermus...

Gouldfan skrev (1 time siden):

Vel fakta er at viruslaben som forsket på flaggermus lå like ved, kan vi få bekreftet hvor langt unna markedet laben lå? Vi kan jo lure på hvor flaggermusene ble innkjøpt også?

Laben lå mye nærmere enn stasjonen iallefall. Tror en kort gåtur, steinkast.

Om ikke laben lå oppå markedet, så hadde ingen spurt seg selv, samt at det lekker som en sil at en ansatt ble infisert av flaggermus bæsj.

Et Kommunist Kina sine forsikringer er vel ikke mer verd enn Sovjets- Nei det er absolutt ingen ulykke i Tsjernobyl, alt er under kontroll....

Ingen spiste en katt eller flaggermus og fikk viruset.

Wuhan Institute of Virrology som den dokumentaren noen sider bak i tråden nevner er lengre enn et steinkast unna. 

1357642544_Screenshotat2020-04-1016-58-26.thumb.jpg.43bd99acc0f8170d1b39f5e83a2e0bbd.jpg

Fnix skrev (57 minutter siden):

Skal bli spennende å se hvordan denne gradvise åpningen skal foregå. Tipper det blir ville vesten igjen uten kontroll som i starten. Så blir det nok noen ustabile personer som mister foreldre og trusler mot Stortinget blir et faktum. Ville ikke overrasket meg om det flagret brannbomber inn gjennom dørene der. 

Det er så mye som er feil og har gått veldig feil under denne krisa.

• Den norske regjeringen har vært helt tafatte både innen helse og økonomi gjennom krisa. Tiltaksmessig har Norge kun diltet etter Danmark i det lange løp. 
  • Å kalle krisen for en dugnad er noe av det mest uheldige som er gjort. Håper noen tar det til retten ene og alene for ordbruken. Dugnad er FRIVILLIGHET, mens tvang har kommet gjennom smittevernsloven. Om de skal kalle det en dugnad må det være lov til å si nei til å være med på dugnaden! Rett skal være rett, og det rette er at 'dugnad' er fullstendig feil ord å bruke.
  • EU er helt fraværende og har vært fullstendig handlingslammet. Hva skal man med et EU når det ikke virker, når man trenger det som mest?
  • WHO har vært fryktelig trege med responsen til viruset og er i lommene til Kina. De har ignorert flere advarsler om viruset i desember og januar, til Kina ikke lenger greide å holde lokk på viruset. Samtidig hvor flengende kritikk kommer fra alle hold. Hva skal vi med et WHO som ikke fungerer, når man trenger det som mest?
  • WHO (Tedros Adhanom) sier at man ikke skal lage politikk ut av viruset samtidig som han anklager Taiwan for rasisme. Taiwan var noen av de første varslerne som ble ignorert av WHO. Hvem bryter sine egne prinsipper?

Det man hvertfall kan lære er at når ledende institusjoner og organisasjoner ikke greier å hanskes med et så mildt virus som dette, så er noen av de beste investeringene i egen overlevelse og sikkerhet. 

Skulle vi få et virus som dreper uansett alder og helsetilstand, på rundt 40-50% dødelighet og like smittsomt, vil mye av verden kollapse fullstendig over natten. 

Er du nett-ekspert på pandami? Søk dæ heller jobb oss FHI!

Camlon skrev (37 minutter siden):

Hvis det skulle gå ut av kontroll igjen så er det turfolkene eller hyttefolkenes feil. De tok ikke dugnaden seriøst nok!

For å ikke snakk om de ski/snowboard idiotene som absolutt måtte dra den jævelskapen hit.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Det høres veldig sannsynlig ut i og med at det er nytt og vi ikke har noe motstandsdyktighet enda..

Det betyr også at de fleste familier er ille ute. Man bør antagelig ikke sove på samme rom, bruke samme bad, ha intim kontakt. 

Lenke til kommentar
Fnix skrev (1 time siden):

Vi hadde og har MERS som er betydelig farligere enn det vi har nå, og verden gikk ikke under selv om viruset har en dødelighet på 35%. Enten er virus veldig farlig, eller veldig smittsomt.

Et slikt virus som du skisserer, med så høy dødelighet og som smitter som Covid19 finnes kun på film.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Svenske myndigheter hevder nå at man kun er smittsom i fem dager, dersom man får viruset.

Man undres litt hvor de tar dette fra, forskning jeg har sett mener 8-14 dager, to rapporter kom vel til 10 dager i gjennomsnitt?
Dette er vel i samme stil som når de hevder at asymptomatisk og presymptomatisk smitte ikke eksisterer, noe de fremdeles mener.

Folkhälsomyndigheten: Du smittar i ungefär fem dagar

Den ville jeg tatt med noen klyper salt. Det er vel noen undersøkelser som viser at de som blir syke, er smittsomme. Jeg ville ikke besøkt noen uten smittevern, som hoster, den 6. dagen og utover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (48 minutter siden):

Vi hadde og har MERS som er betydelig farligere enn det vi har nå, og verden gikk ikke under selv om viruset har en dødelighet på 35%. Enten er virus veldig farlig, eller veldig smittsomt.

Et slikt virus som du skisserer, med så høy dødelighet og som smitter som Covid19 finnes kun på film.

Det er mogleg, men er det ein vitenskapleg årsak som hindrar eit virus som er både smittsamt og veldig dødeleg? 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Simkin said:

Du nevner MERS som ironisk nok er også et coronavirus. Så coronavirus kan ha begge egenskaper som høy dødelighet og smittefare.. Nå er ikke MERS like smittsomt som SARS2, men at vi får en ny "svartedød" er bare et spørsmål om når. Man regner med at svartedøden drepte rundt 50% av befolkningen i Europa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Det betyr også at de fleste familier er ille ute. Man bør antagelig ikke sove på samme rom, bruke samme bad, ha intim kontakt. 

Et norsk ektepar smittet hverandre selv om de isolerte seg i hver sin etasje.

Enten smitter det uten symptomer tidlig, ellers så går det gjennom tak og vegger.

Jeg vet ikke hva som er værst. Begge deler er ikke bra..

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Et norsk ektepar smittet hverandre selv om de isolerte seg i hver sin etasje.

Enten smitter det uten symptomer tidlig, ellers så går det gjennom tak og vegger.

Jeg vet ikke hva som er værst. Begge deler er ikke bra..

Det smitter uten symptomer tidlig. Å isolere seg etter at man får symptomer vil ikke fungere.

Lenke til kommentar
Fnix skrev (22 minutter siden):

Du nevner MERS som ironisk nok er også et coronavirus. Så coronavirus kan ha begge egenskaper som høy dødelighet og smittefare.. Nå er ikke MERS like smittsomt som SARS2, men at vi får en ny "svartedød" er bare et spørsmål om når. Man regner med at svartedøden drepte rundt 50% av befolkningen i Europa.

MERS spredde seg ikke slik som Covid19 fordi det var mindre smittsomt, og var enklere å spore. Det er jo ikke i nærheten av SARS CoV 2 smittemessig.

Om du tror vi får en ny svartedøden så får du jo bare tro det. 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simkin said:

MERS spredde seg ikke slik som Covid19 fordi det var mindre smittsomt, og var enklere å spore. Det er jo ikke i nærheten av SARS CoV 2 smittemessig.

Om du tror vi får en ny svartedøden så får du jo bare tro det. 

Poenget var at nevnte coronavirus kan ha begge egenskaper. Naiviteten din om at vi aldri får en ny dødelig pandemi får du heller sitte med alene, jeg ser meg ikke verdt bryderiet til å overbevise deg.

Men for andre som leser dette er nok de fleste fagfolk enig i et spørsmål om når. Spesielt når vi holder på å vanne ut vårt beste forsvar, gir antibiotika som godteri og produserer antibiotikaresistente bakterier på samlebånd. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev (7 minutter siden):

Poenget var at nevnte coronavirus kan ha begge egenskaper. Naiviteten din om at vi aldri får en ny dødelig pandemi får du heller sitte med alene, jeg ser meg ikke verdt bryderiet til å overbevise deg.

Men for andre som leser dette er nok de fleste fagfolk enig i et spørsmål om når. Spesielt når vi holder på å vanne ut vårt beste forsvar, gir antibiotika som godteri og produserer antibiotikaresistente bakterier på samlebånd. 

Fagfolk er enige om at virus enten er veldig smittsomt eller veldig farlig. Er det veldig farlig slik som MERS så er smittesporing noe helt annet enn Covid19. 

Ta HIV som et eksempel, veldig lite smittsomt, klarer ikke å overleve utenfor kroppen, men er dødelig uten behandling.

Vi kommer ikke til å få noe som Covid19 smittemessig og som har 50% dødelighet.

Kanskje det er du som bør lese deg opp om hva fagfolk mener.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...