Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Leste en interessant forskningsartikkel fra Tyskland nylig. Der antydes det, som spekulert i norsk media, at man bli sykere jo mer virus man er utsatt for. 

Det forklarer rapportene om hele familier som har blitt utslettet, og samtidig at en stor andel for nokså milde symptomer (single folk). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (8 minutter siden):

@Theo343 Fordi jeg kjenner lusa på gangen. Kommer det et par dresskledde karer på døra og skal fortelle med meningen med livet i beste hensikt så skjønner jeg at det ikke er noen objektiv sannhetskommisjon som ringer på. Dukker det opp noen youtube-videoer med "sannheten om hvor Wuhan-viruset kom fra" så skjønner jeg jo tegninga før jeg trykker play. Det er forutsigbart.

Beklager at jeg smurte på med beskrivende karakteristikker av videoene som ikke nødvendigvis treffer 100%. Jeg tror fortsatt ikke dette er noen objektive sannhetskommisjoner. Og nei, jeg tror ikke det er bare Russland og Kina som har progagandamaskineri med fake news-tropper og trollfabrikker.

Vel fakta er at viruslaben som forsket på flaggermus lå like ved, kan vi få bekreftet hvor langt unna markedet laben lå? Vi kan jo lure på hvor flaggermusene ble innkjøpt også?

Laben lå mye nærmere enn stasjonen iallefall. Tror en kort gåtur, steinkast.

Om ikke laben lå oppå markedet, så hadde ingen spurt seg selv, samt at det lekker som en sil at en ansatt ble infisert av flaggermus bæsj.

Et Kommunist Kina sine forsikringer er vel ikke mer verd enn Sovjets- Nei det er absolutt ingen ulykke i Tsjernobyl, alt er under kontroll....

Endret av Gouldfan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (8 minutter siden):

60 000 døde i USA høres altfor lite ut etter min mening. 

Er enig, men man håper selvsagt på det beste.

Må vel sies at de ser ut til å ha holdt antallet nye tilfeller stabilt på 30-35 000 mennesker og begrenset til visse områder. California og Texas har så langt sluppet unna (til dels). Det er vel bakgrunnen for antagelsen. At sosial distansering skal stoppe mer vekst slik at man ikke får en ny New York/New Jersey et annet sted i landet (selv om Lousiana og Michigan kan bli det snart).

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Benbjo said:

Leste en interessant forskningsartikkel fra Tyskland nylig. Der antydes det, som spekulert i norsk media, at man bli sykere jo mer virus man er utsatt for. 

Og det forklarer fort hvorfor unge og friske helsearbeidere stryker med. Spesielt hvor beskyttelsesutstyr er mangelvare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (13 minutter siden):

Hvis tallene er representative hvorfor unnlater du da å trekke den åpenbare konklusjonen at dødsfall i norge har steget 17%?

Det er fordi at det er ikke er mulig å trekke en slik konklusjon av en endring fra tallet 6 til 7. Statistisk sett så er dette ca samme tall i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt var å vise at tallene går opp i Sverige og ned i Norge. Tallene er gode nok til å dra denne konklusjonen.

Jeg tror den antagelsen er på tynn grunn. Det er neppe noen lineær sammenheng mellom antall positive tester og mørketall. Disse tallene lever hver for seg og kan f.eks gå i motfase eller f.eks testingen stagnerer mens mørketallene stiger, eller målgruppene for testene endres i perioden (slik vi gjorde i Norge). Så beklager, disse tallene tar jeg med så mange klyper salt at det ikke er verdt å se på de. Se heller på antall dødsfall. De gir et relativt bra bilde av antall smittede for 3 uker siden.

Se f.eks hvordan avstanden mellom testede og døde krymper hos c19.se. Om vi tar 880 døde til nå, trekker fra 3 uker (i gjennomsnitt fra smitte til dødsfall) og så ganger med 100 så burde vi fått et estimat på antall reelt smittede: 88 000. Antall positive tester på det tidspunktet var 1650. Altså en faktor 53 mellom positive tester og estimert reelt smittede. Gjør vi samme øvelse men forskyver det 1 uke bakover så får vi en faktor 44. Faktoren varierer altså. Det samme gjør den nok i Norge. For ikke å snakke om metodiske forskjell mellom landene og metodeendringer i tidsintervallene.

430775886_Sverige10.4_20.thumb.png.32f168076b0489d87580239dff91f0ab.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Vel fakta er at viruslaben som forsket på flaggermus lå like ved, kan vi få bekreftet hvor langt unna markedet laben lå? Vi kan jo lure på hvor flaggermusene ble innkjøpt også?

Om ikke laben lå oppå markedet, så hadde ingen spurt seg selv, samt at det lekker som en sil at en ansatt ble infisert av flaggermus bæsj.

Et Kommunist Kina sine forsikringer er vel ikke mer verd enn Sovjets- Nei det er absolutt ingen ulykke i Tsjernobyl, alt er under kontroll....

Jeg utelukker ikke muligheten for det. Jeg mener bare at formidlerne må taes med så mange klyper salt at det ikke er verdt å bruke tid på det. Eller for å si det på en annen måte: De som mener Kina står bak dette er nok omtrent like troverdige som Kinesiske myndigheters fremstilling av saken. Hvorfor bruke tid på å gjennomgå propagandamaskineri fra den ene eller andre siden? Det gir neppe noe balansert bilde av saken selv om man prøver å balansere mengden propaganda fra de ulike sidene. Håpløst tidsfordriv!

Se heller framover, hvordan verden takler situasjonen nå, og forebygging, beredskap etc i framtida.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg utelukker ikke muligheten for det. Jeg mener bare at formidlerne må taes med så mange klyper salt at det ikke er verdt å bruke tid på det. Eller for å si det på en annen måte: De som mener Kina står bak dette er nok omtrent like troverdige som Kinesiske myndigheters fremstilling av saken. Hvorfor bruke tid på å gjennomgå propagandamaskineri fra den ene eller andre siden? Det gir neppe noe balansert bilde av saken selv om man prøver å balansere mengden propaganda fra de ulike sidene. Håpløst tidsfordriv!

Se heller framover, hvordan verden takler situasjonen nå, og forebygging, beredskap etc i framtida.

Jeg vet heller ikke sikkert hva som skjedde, og om det er fra laben, så var det allikevel en ulykke og ikke med hensikt...

Siden laben lå så nær, og det sies at en ansatt ble smittet.

Så er det sannsynlig, det kan også være at noen spiste katt eller flaggermus...

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Yepp, må bare anta at alle ljuger - og noen ljuger mer/bedre enn andre ... Det er vel det som kalles politikk ... ?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (25 minutter siden):

Det forklarer rapportene om hele familier som har blitt utslettet, og samtidig at en stor andel for nokså milde symptomer (single folk). 

Det mener jeg å ha sett flere plasser. Det er jo ganske logisk også, om 1000 virus dobler seg 5 antall ganger på 10 dager. Og kroppen trenger 10 dager på å få igang forsvarsystemet, så har man 32 000 virus. Er utgangspunktet 1 000 000 virus, så har man 32 000 000 virus, på 10 dager.

Lenke til kommentar

Av 100 gjester i 60-årslaget ble 70 av dem smittet av coronaviruset. Samtidig mente svenske helsemyndigheter at det ikke var noe smitte i landet.

Kanskje en aldri så liten vekker angående sosial distansering mellom folk som føler seg friske. La oss nå håpe at noen lærer av egne og andres feil.. Etterpåklokskap er den beste klokskapen osv. Jeg tenker da spesielt på Nordmenn som er overivrige med å komme i gang med fotballsesongen, dra på festivaler til sommeren etc. og bare venter på en dato Norge slipper akkurat nok opp til at de kan gå helt bananas i sosial omgang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (37 minutter siden):

Dr. Anthony Fauci mener at rundt 60 000 mennesker vil dø av viruset i USA fremfor tidligere prognose på 100-200 000. Siden det har død nesten 20 000 mennesker nå og det dør rundt 2000 mennesker per dag, så forventer de da at viruset vil enten dø ut om 20 dager eller at det når en topp og så går hurtig ned.

Antar vel også at stater som California, Texas og så videre ikke blir påvirket mer enn i dag.

Skal vanskelig gjøres, men la oss håpe på dette optismistiske utfallet.

Dette er politisk styrt akkurat som i Kina. Tallet 60 tusen er hva infuensa sesongen 2017/2018 tok livet av. Dette her Trump skrevet over seg. Et forkastelig utspill av administrasjonen. Stakkars Hr Fauci og det Amerikanske folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (40 minutter siden):

Det er en stor by. Hvilken lab er det snakk om? CDC ligger ikke langt unna.

573020071_Screenshotat2020-04-1015-46-30.thumb.jpg.d9ab29e45990273c4d3173351db21a74.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (26 minutter siden):

Det er fordi at det er ikke er mulig å trekke en slik konklusjon av en endring fra tallet 6 til 7. Statistisk sett så er dette ca samme tall i denne sammenhengen.

Du sa at tallene var representative, men det var altså ikke sant da?

Nok en gang: Å velge slike tall fra to datoer er bare tull, noe du selv illustrerer utmerket.

Forørig er det en klar stigende tendens i antall døde i Norge også. Du burde se det når du ser på hele datasettet. At dine to utvalgte tall ikke viser det viser bare hvor lite relevant det er å velge tall fra to utvalgte datoer.

Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se hvordan denne gradvise åpningen skal foregå. Tipper det blir ville vesten igjen uten kontroll som i starten. Så blir det nok noen ustabile personer som mister foreldre og trusler mot Stortinget blir et faktum. Ville ikke overrasket meg om det flagret brannbomber inn gjennom dørene der. 

Det er så mye som er feil og har gått veldig feil under denne krisa.

• Den norske regjeringen har vært helt tafatte både innen helse og økonomi gjennom krisa. Tiltaksmessig har Norge kun diltet etter Danmark i det lange løp. 
  • Å kalle krisen for en dugnad er noe av det mest uheldige som er gjort. Håper noen tar det til retten ene og alene for ordbruken. Dugnad er FRIVILLIGHET, mens tvang har kommet gjennom smittevernsloven. Om de skal kalle det en dugnad må det være lov til å si nei til å være med på dugnaden! Rett skal være rett, og det rette er at 'dugnad' er fullstendig feil ord å bruke.
  • EU er helt fraværende og har vært fullstendig handlingslammet. Hva skal man med et EU når det ikke virker, når man trenger det som mest?
  • WHO har vært fryktelig trege med responsen til viruset og er i lommene til Kina. De har ignorert flere advarsler om viruset i desember og januar, til Kina ikke lenger greide å holde lokk på viruset. Samtidig hvor flengende kritikk kommer fra alle hold. Hva skal vi med et WHO som ikke fungerer, når man trenger det som mest?
  • WHO (Tedros Adhanom) sier at man ikke skal lage politikk ut av viruset samtidig som han anklager Taiwan for rasisme. Taiwan var noen av de første varslerne som ble ignorert av WHO. Hvem bryter sine egne prinsipper?

Det man hvertfall kan lære er at når ledende institusjoner og organisasjoner ikke greier å hanskes med et så mildt virus som dette, så er noen av de beste investeringene i egen overlevelse og sikkerhet. 

Skulle vi få et virus som dreper uansett alder og helsetilstand, på rundt 40-50% dødelighet og like smittsomt, vil mye av verden kollapse fullstendig over natten. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Svein M said:

Noen kurver fra c19.se som viser situasjonen i Sverige

image.thumb.png.669d307a3bfaaacb5d8d7ed3e6cad2a0.png

image.thumb.png.1374b242244df6fe3e8d58a464122162.png

Kurvene viser tall fra 10. mars til 10. april.

Norge og Sverige - sammenlignet:

image.thumb.png.d011a3860e4f3c712f07561a28291d9d.png

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-3-day-average?time=50..80&country=NOR+SWE

EDIT: Bekreftet smittede:

image.thumb.png.86e830ae0fca7fe85e577a74a83331b8.png

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-cases-3-day-average?time=40..80&country=NOR+SWE

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...