Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Radovan skrev (12 minutter siden):

Tror verden må legge press på Kina , alle slike markeder må bli forbudt.....er vel utopi :(

Er helt enig med deg, men tror nok dessverre det er utopi ja. Om det er lov å spekulere litt så tror jeg det går litt lengre tid enn "forrige gang" så oppheves forbudet, kanskje med noen begrensninger/lovtillegg. Våtmarkedene tjener masse penger og er en ganske viktig brikke i flere forskjellige kulturers overtro/naturmedisin. En del av tingene er også delikatesser. 

Edit: men vi vet jo fortsatt ikke med sikkerhet hvor og hvordan viruset gikk fra dyr til mennesker, bare så det er sagt.

Endret av KANE2009
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Sammenligning Norge vs Sverige

Smittede per dag

9.4: Norge 177, Sverige 722

2.4: Norge 270, Sverige 621

Vi ser det går ned i Norge og opp i Sverige.

Døde per dag

9.4: Norge 7, Sverige 106

2.4: Norge 6, Sverige 69

Vi ser det går opp i Sverige.

Du kan ikke velge to tilfeldige datoer og trekke konklusjoner fra det. Ta snittet over to perioder så kan det kanskje ha noen verdi.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Jeg har store problemer med slik "20-20 hindsight" journalistikk. Hva er poenget?

Hvordan er det mulig at de i Kina skal være raskere å bekjempe et slikt ukjent virus når andre land ikke klarer å gjøre det etter at viruset har blitt kjent og fått et navn?

Det forskes på SARS lignende Coronavirus i mange land, ikke bare Kina. Om viruset stammer fra en slik lab vil ikke det bety at CCP visste om dette før de hadde klart å spore opp smitten og da bestemte seg for å skjule det. Noe de fleste land hadde gjort, t.o.m. norske myndigheter.

Lenke til kommentar
Radovan skrev (25 minutter siden):

Tror verden må legge press på Kina , alle slike markeder må bli forbudt.....er vel utopi :(

Så kinesere skal slutte å spise mat?

Du mener vell at det skal bli forbudt å selge de dyrene som utgjør en fare og de dyrene som er utrydningstruet.

Mange land vil at Norge skal slutte med hvalfangst, vi holder fortsatt på.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (43 minutter siden):

Sammenligning Norge vs Sverige

...

Døde per dag

9.4: Norge 7, Sverige 106

Problemet er at Sverige har et enormt etterslep i rapportering.

Det ser ut som det faktisk ikke er 106 nye per dag, dette er tall som inkluderer feilrapportering langt tilbake, de klarer ikke å rapportere riktig.

I dag er det påske, og det er kun 3 dødsfall rapportert inn for i dag, men de oppgir 77 på pressekonferansen, men dette fordeler seg utover flere dager tilbake, de er kun kommet med i statistikken først i dag.

På en måte er det bra, det er ikke så dramatisk som det høres ut, men samtidig er det mye verre, tallene er trolig alt for lave, for 4-5 dager siden er det nå 75 døde per døgn, dette kommer også til å justeres opp, trolig nærmere 100, og dagene etter har det neppe gått ned, man vet at stadig flere legges inn på intensiven, så tallet for i dag er jo ikke 3, det er sannsynligvis godt over 100, dersom man følger samme økningen

Datum_avliden Antal_avlidna
11.03.2020 1
12.03.2020 0
13.03.2020 1
14.03.2020 1
15.03.2020 2
16.03.2020 2
17.03.2020 2
18.03.2020 6
19.03.2020 7
20.03.2020 10
21.03.2020 7
22.03.2020 12
23.03.2020 11
24.03.2020 20
25.03.2020 25
26.03.2020 30
27.03.2020 32
28.03.2020 34
29.03.2020 37
30.03.2020 41
31.03.2020 42
01.04.2020 47
02.04.2020 67
03.04.2020 64
04.04.2020 57
05.04.2020 75
06.04.2020 74
07.04.2020 60
08.04.2020 67
09.04.2020 20
10.04.2020 3
uppgift saknas 13

Totalt 870
Endret av 0laf
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (31 minutter siden):

Politikerne som har gjort dette
Som det står i artikkelen så overnatter de ikke og til vanlig er det 3 biler i området, nå er det stappfullt

Samme med andre "bymarker", stappfulle parkeringsplasser, hvor tidligere påsker de ikke har vært stappfulle, da folk er spredd over hele landet, på sine hytter

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (57 minutter siden):

Du kan ikke velge to tilfeldige datoer og trekke konklusjoner fra det. Ta snittet over to perioder så kan det kanskje ha noen verdi.

Det kan jeg fordi jeg har tall fra alle dagene så jeg kan se at tallene er representative for situasjonen (verdien kan ses på som best tippet verdi for den dagen). Forutsatt at kilden min er rett. Kilder:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Trenden er veldig lett å se av kurvene der.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Politikerne som har gjort dette
Som det står i artikkelen så overnatter de ikke og til vanlig er det 3 biler i området, nå er det stappfullt

Samme med andre "bymarker", stappfulle parkeringsplasser, hvor tidligere påsker de ikke har vært stappfulle, da folk er spredd over hele landet, på sine hytter

Overnatter ikke? Hva skal folket med alkohol da? Har heller mer at folk har lyst på frihet fremfor diktatur, og dermed gir beng i hva politikerne sier. Med andre ord, helt topp! Hvorfor skal man bøye seg for staten. Kun i Kina, Spania, Italia og andre land med diktaturskap klarer å temme deres befolkning langt ned

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (48 minutter siden):

Smittede per dag

9.4: Norge 177, Sverige 722

2.4: Norge 270, Sverige 621

Disse tallene er mer villedende enn veiledende. De er en veldig dårlig indikasjon på antall smittede. Antall smittede disse dagene kan være 5-10 eller kanskje 20-30 ganger høyere. Det vet vi fint lite om. Metodiske forskjeller mellom landene, testkapasitet, utvalg for testing, antall som ønsker testing den aktuelle dagen etc.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

Merkelig antagelse ettersom jeg skriver at jeg ikke gidder å bruke tid på sånne videoer.. ;)

Hvordan kan du mene å vite hva innholdet er om du ikke vet hva innholdet er? "Sånne videoer", merkelig.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dr. Anthony Fauci mener at rundt 60 000 mennesker vil dø av viruset i USA fremfor tidligere prognose på 100-200 000. Siden det har død nesten 20 000 mennesker nå og det dør rundt 2000 mennesker per dag, så forventer de da at viruset vil enten dø ut om 20 dager eller at det når en topp og så går hurtig ned.

Antar vel også at stater som California, Texas og så videre ikke blir påvirket mer enn i dag.

Skal vanskelig gjøres, men la oss håpe på dette optismistiske utfallet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Disse tallene er mer villedende enn veiledende. De er en veldig dårlig indikasjon på antall smittede. Antall smittede disse dagene kan være 5-10 eller kanskje 20-30 ganger høyere. Det vet vi fint lite om. Metodiske forskjeller mellom landene, testkapasitet, utvalg for testing, etc.

Poenget mitt var å vise at tallene går opp i Sverige og ned i Norge. Tallene er gode nok til å dra denne konklusjonen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

@Theo343 Fordi jeg kjenner lusa på gangen. Kommer det et par dresskledde karer på døra og skal fortelle med meningen med livet i beste hensikt så skjønner jeg at det ikke er noen objektiv sannhetskommisjon som ringer på. Dukker det opp noen youtube-videoer med "sannheten om hvor Wuhan-viruset kom fra" så skjønner jeg jo tegninga før jeg trykker play. Det er forutsigbart.

Beklager at jeg smurte på med beskrivende karakteristikker av videoene som ikke nødvendigvis treffer 100%. Jeg tror fortsatt ikke dette er noen objektive sannhetskommisjoner. Og nei, jeg tror ikke det er bare Russland og Kina som har progagandamaskineri med fake news-tropper og trollfabrikker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Svein M skrev (31 minutter siden):

Det kan jeg fordi jeg har tall fra alle dagene så jeg kan se at tallene er representative for situasjonen. Forutsatt at kilden min er rett. Kilder:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Trenden er veldig lett å se av kurvene der.

Hvis tallene er representative hvorfor unnlater du da å trekke den åpenbare konklusjonen at dødsfall i norge har steget 17%?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...