Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, KANE2009 said:

Det er viden skrevet om dette arret. Såpass at det FHI faktisk måtte avkrefte at det var derfor de gikk bort fra BCG vaksinen faktisk: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/n3B5n/bcg-sproeyten-er-historie

Men det ser ut som det er mange som ikke får det også, så det er vel blitt en slags urban legende med grobunn i virkeligheten.

I mitt vaksinasjonskort står det:

Tuberkulinprøving

7 år gammel - Metode Ap - Rubor-infiltrat -1-0

14 år gammel - Metode Ap - Rubor-infiltrat -1-0

BCG-vaksinasjoner

14 år gammel - Vaksine nr NNN (N lik tall) - Metode i.k.

Ingen arr på armen hos meg.

Fant dette også på internett:

Korrekt injeksjonsteknikk kan være avgjørende for at vaksinen skal ha den ønskede effekt. Vaksiner som skal gis intracutant (i.c.) eller intramuskulært (i.m.), kan miste mye av effekten hvis de injiseres subkutant (s.c.). Dessuten kan lokale bivirkninger bli mer uttalt ved feil injeksjonsdybde. Spesielt hvis det skulle oppstå en uønsket hendelse etter vaksinasjon, er det godt å kunne vise til at korrekte prosedyrer er fulgt.

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon/praktisk-vaksinasjon/

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (9 minutter siden):

Kan man revaksineres, eller går kroppen av skaftet da? Er det en slik rifter i huden og svekkede bakterier som er måten å revaksineres på? Hva dersom en skal få nye BCG-stammer inn i immunforsvaret, vil man da få det via sprøyte?

Virker som om det er vanlig å revaksineres i helsevesenet i en del land, i alle fall. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Kva har langt grense til Kina å gjøre med saken? Så fremt ein holder 1 meters avstand til andre, er ein nokså safe, ifølge FHI. Trur ikkje det er mye direkte kontakt mellom Russere/Kinesere på grensa. Det er ca 3000km frå Wuhan til nærmaste grensa med Russland. Det blir berre dumt om du skal bruke slike argumenter.

Lang grense har med smitteeksponering å gjøre. Jo flere man er i kontakt med som har smitte, dess større sjans for at du blir smittet. Og nei, du er ikke safe om du holder 1m avstand til andre. Dette forskes det kontinuerlig på, og senest idag kom det artikler om at dette ikke stemte. Direkte fra https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta-og-kunnskap-om-covid-19/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/?term=&h=1:

"Det kan likevel oppsummerast at det per i dag ikkje finst grunnlag for å hevde at luftsmitte er ein sentral smittemåte for covid-19."

Smittemåte blir derfor primært direkte og indirekte kontakt.

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Det har vel kanskje litt å seie kor heldig/uheldig ein er. Dersom ein får ein svull uansett årsak vil nokre ha lettare for å få arr enn andre. Eg hugsar at eg fekk ein svull etter ei stund, men eg trur ikkje at eg har noko arr. Dette er over 25 år sidan, og eg har aldri tenkt på dette sidan.

Jau, det er nok store variasjoner der. Den arr legenden gikk som en farsott i 7 klasse husker jeg. Ingen ville ta BCG ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Då vi fekk bcg-vaksine vart det teke pirquet-prøve før vi fekk vaksine, men det vart aldri utført nokon test etterpå for å finne ut om vi verkeleg vart positive. Det tykkjer eg er merkeleg. Er ein fyrst blitt positiv skal denne vaksina vare livet ut.

Eg tykkjer også at det er merkeleg at ikkje alle born framleis blir vaksinerte mot tuberkulose. Ein veit at innvandrarar kan ha med seg sjukdommen, og før eller sidan vil vi vel få ein epidemi dersom ikkje noko blir gjort.

Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

I mitt vaksinasjonskort står det:

Tuberkulinprøving

7 år gammel - Metode Ap - Rubor-infiltrat -1-0

14 år gammel - Metode Ap - Rubor-infiltrat -1-0

BCG-vaksinasjoner

14 år gammel - Vaksine nr NNN (N lik tall) - Metode i.k.

Ingen arr på armen hos meg.

Takk, da skal jeg ta en titt på min og se hva slags morsomme ting jeg har blitt vaksinert mot :)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, KANE2009 said:

Lang grense har med smitteeksponering å gjøre. Jo flere man er i kontakt med som har smitte, dess større sjans for at du blir smittet. Og nei, du er ikke safe om du holder 1m avstand til andre. Dette forskes det kontinuerlig på, og senest idag kom det artikler om at dette ikke stemte. Og du glemmer selvfølgelig å svare på resten. 

Det blir litt søkt for meg som vestlendig å si noe i det hele tatt om den kontakten russere og kinesere måtte ha over grensen. De har vel en transsibirsk jernbane. Grenseovergangen er vel i høye fjellområder liknende Mongolia? Aner ikke hvor god veiforbindelse som eksisterer over grense etc. Noe kontakt kan de nok likevel ha. Kanskje den er veldig stor også? Men, hva brukes kinesere til i Russland egentlig, altså hvilke reiseformål kan man se for seg der borte?

Fant dette om Rubor-infiltrat (BCG / Turberkulose):

https://sml.snl.no/rubor

Endret av G
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Eg tykkjer også at det er merkeleg at ikkje alle born framleis blir vaksinerte mot tuberkulose. Ein veit at innvandrarar kan ha med seg sjukdommen, og før eller sidan vil vi vel få ein epidemi dersom ikkje noko blir gjort.

De blir testet og vaksinen er tilgjengelig for utsatte grupper. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (4 minutter siden):

Virker som om det er vanlig å revaksineres i helsevesenet i en del land, i alle fall. 

Ikke det landet jeg bodde i dessverre (men de var jævlig flinke til å gi ut antibiotika for alt mulig. De er nå et av landene i EU med høyest antall multiresistente bakterier).

Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (2 minutter siden):

Lang grense har med smitteeksponering å gjøre. Jo flere man er i kontakt med som har smitte, dess større sjans for at du blir smittet. Og nei, du er ikke safe om du holder 1m avstand til andre. Dette forskes det kontinuerlig på, og senest idag kom det artikler om at dette ikke stemte. Og du glemmer selvfølgelig å svare på resten. 

Vel, på grensa så har du gjerne 1-50km avstand. Det bør holde nokså greit. Så er det slik at færrest av russara bur rett ved grensa til Kina. Skal eg tippe, så vil eg si 0.1%, kanskje? Og som sagt, Wuhan ligger på andre siden av Kina, 3000km unna. For å smitte noen i Russland via "den lange grensa", så måtte ca 100-500millioner kinesere bli smitta først, før grensa blir ein faktor. 
Flyvinger t/f Wuhan var mye, mye, mye, mye, mye større faktor enn "lang grense til Kina". Latterlig.

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Vel, på grensa så har du gjerne 1-50km avstand. Det bør holde nokså greit. Så er det slik at færrest av russara bur rett ved grensa til Kina. Skal eg tippe, så vil eg si 0.1%, kanskje? Og som sagt, Wuhan ligger på andre siden av Kina, 3000km unna. For å smitte noen i Russland via "den lange grensa", så måtte ca 100-500millioner kinesere bli smitta først, før grensa blir ein faktor. 
Flyvinger t/f Wuhan var mye, mye, mye, mye, mye større faktor enn "lang grense til Kina". Latterlig.

Jeg har aldri sagt at flyvninger til/fra Wuhan ikke er en større faktor. Det er et argument du har dratt ut av ræva di, akkurat som resten av innlegget ditt. Og du klarer fortsatt ikke å svare på det opprinnelige innlegget, så bare avstå fra å svare meg noe mer. Det du driver med er ikke noe annet enn trolling. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, KANE2009 said:

Jau, det er nok store variasjoner der. Den arr legenden gikk som en farsott i 7 klasse husker jeg. Ingen ville ta BCG ?

Satan, vi hadde noen skøyere i klassen som skremte oss andre med at sprøytespissen var en sånn gaffelsprøyte med veldig mange nåler på ?Ble småskremt av den praten mellom guttene i klassen. Men det gikk jo greit.

Det som jeg ble litt overrasket over var hvor fort den bulen injeksjonsvæske forsvant på skulderen min. Kan det ha gått hull på den byllen som ble gitt meg, og stoffet ha lekket ut i t-skjorten montro? Er det derfor jeg ikke fikk arr?

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Satan, vi hadde noen skøyere i klassen som skremte oss andre med at sprøytespissen var en sånn gaffelsprøyte med veldig mange nåler på ?Ble småskremt av den praten mellom guttene i klassen. Men det gikk jo greit.

Det som jeg ble litt overrasket over var hvor fort den bulen injeksjonsvæske forsvant på skulderen min. Kan det ha gått hull på den byllen som ble gitt meg, og stoffet ha lekket ut i t-skjorten montro? Er det derfor jeg ikke fikk arr?

Haha, ja den sprøyten skulle jo være så sinnsykt svær. Hørtes ut som den var større enn armen den skulle inn i. Hvor fort forsvant den da? Injeksjonsvæske tas opp relativt fort, selv intramuskulært.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, torbjornen said:

Men dersom "ingen" lenger blir vaksinert vil ein vel risikere å få epidemiar om 10-20-30 år?

Det som er ekstra skummelt er multiresistensen. Ellers så vil jo tuberkulose gitt at bakteriestammen ikke er antibiotikaresistent være relativt enkel å behandle med antibiotika i våre dager selv for uvaksinerte. Men, disse multiresistente turberkulosebakteriestammene skremmer jo selv folk i helsevesenet i Norge.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, KANE2009 said:

Haha, ja den sprøyten skulle jo være så sinnsykt svær. Hørtes ut som den var større enn armen den skulle inn i. Hvor fort forsvant den da? Injeksjonsvæske tas opp relativt fort, selv intramuskulært.

Er vel kun subkutant som gir en slik væskebylle. Den ble satt like under huden. Derfor folk fikk en halv ertestor bylle noen minutter. Aner ikke hvor lenge. Husker også at mange i klassen fikk dette klassiske arret, som jeg aldri fikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Er vel kun subkutant som gir en slik væskebylle. Den ble satt like under huden. Derfor folk fikk en halv ertestor bylle noen minutter. Aner ikke hvor lenge. Husker også at mange i klassen fikk dette klassiske arret, som jeg aldri fikk.

Får subkutant cirka hver andre måned, 1ml. Er en liten ert der som går bort etter en dag cirka. Sikkert ganske personavhengig (og ikke minst, vaksineavhengig)

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Men dersom "ingen" lenger blir vaksinert vil ein vel risikere å få epidemiar om 10-20-30 år?

Jeg er enig med deg. Regner med det ble foretatt et kost/nytte vedtak. I følge wiki sluttet Irland i 2015 pga dårlig tilgjengelighet på vaksinen (som i mine ører høres ut som om det ble regnet som for dyrt). 

Men nå har jo jeg gitt min unge flere vaksiner enn det som er i standardprogrammet nå og håper å kunne gi denne og. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, KANE2009 said:

Får subkutant cirka hver andre måned, 1ml. Er en liten ert der som går bort etter en dag cirka. Sikkert ganske personavhengig.

Derfor jeg er litt observant på at min ikke ble sittende der lenge. Husker selvsagt ikke. Men, nå blir det føleri fra meg. Psyken forteller meg at den ikke var der en kort stund etter at alle satt å kikket på skulderen sin. Men, dette er svært lenge siden.

Endret av G
sin, ikke min ;-D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...