Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (47 minutter siden):

markveien.jpg.9487dd60acfbb0382d3af583bb9019e3.jpg

Jeg teller ca 90 hoder og antar at det reelle tallet er ca 110 siden noen er helt skjult bak andre og sidene helt fremst i bildet ikke er med.

Jeg sjekker google streetview og finner alle skiltene nedover gata, kjenner igjen fasadene, det første krysset, hvor gata endrer svakt retning og til og med lysarmaturet og treet helt i enden av gata. Det er kjapt gjort å verifisere at avstanden fra skiltet i forgrunnen til lysarmaturet i bakgrunnen er ca 420 meter. Bredden varierer litt, men snittet ligger på ca 11 meter. Arealet er ca 420*11 = 4600 m2. Dvs. ca 42 m2 per person.

Dette er lett å etterprøve om noen vil.

Konklusjon Simen? Er det fanteri ute og går?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, om alle hadde stått helt på rekke på den ene siden av veien, med lik avstand og altså ikke utnyttet veibredden eller det andre fortauet så hadde det fortsatt vært 110 personer, ok la oss runde opp til 140 (fra de ca 90 synlige) for å ta godt i, så er det fortsatt i gjennomsnitt 3 meter mellom hver person. En del av de som går der bor antagelig i samme husstand og går side om side så reell gjennomsnittsavstand er nok litt større. Selv om de hadde gått på rekke. Joda, det står en gruppe samlet der og jeg har allerede plusset på 50 personer for de som eventuelt skjules av den gruppa. Gruppa er neppe bare fra samme husstand og bør nok holde innbyrdes større avstand enn det ser ut som på dette komprimerte bildet, men for alt vi vet er det over 1m mellom dem, i lengderetning av gata. Bildet lurer oss ved å komprimere lengderetningen. Så selv med litt opprunding av folketallet og nedrunding av faktisk brukt areal så ser det ikke ut til at Dagbladet har belegg for påstanden om at folk går tett i tett og gir faen.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (15 minutter siden):

Det er allerede 400 døde i Sverige, og det rapportes om store mørketall.

Faktorene han nevner underbygger ikke argumentet at Norge vil slippe unna

Lav befolkningstetthet: Hva er det han mener med dette, at det ikke vil spre seg?
Ung befolkning: Norge har 17%, Spania har 19%, Italia har 23% over 65 år. Ingen enorm forskjell.
Antibiotikaresistens: Tvilsom teori, og det er masse døde i Nederland også. Nederland er et av landene med lavest antibiotikaresistens.

En av de konklusjonene forskeren kom med var at viruset ikke smittet som aerosoler. Det var noe jeg stusset litt over. Folk her i forumet som vet hva de snakker om har aldri sagt at viruset ikke er lufbårent. Har jeg gått glipp av noe?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (4 minutter siden):

Konklusjon Simen? Er det fanteri ute og går?

Jeg går ikke så hardt ut som Nettavisen-linken over her. Jeg vil ikke kalle det forfalskning, men tele-kompressjonen gir et villedende inntrykk av den faktiske situasjonen. Bildet er egnet til å villede folk flest. Villedende reklame er forbudt, men et villedende bilde i en artikkel - neppe. Uansett bra temaet taes opp og folk gjøres oppmerksom på hvor villedende bildet er.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Tja, om alle hadde stått helt på rekke på den ene siden av veien, med lik avstand og altså ikke utnyttet veibredden eller det andre fortauet så hadde det fortsatt vært 110 personer, ok la oss runde opp til 140 (fra de ca 90 synlige) for å ta godt i, så er det fortsatt i gjennomsnitt 3 meter mellom hver person. En del av de som går der bor antagelig i samme husstand og går side om side så reell gjennomsnittsavstand er nok litt større. Selv om de hadde gått på rekke. Joda, det står en gruppe samlet der og jeg har allerede plusset på 50 personer for de som eventuelt skjules av den gruppa. Gruppa er neppe bare fra samme husstand og bør nok holde innbyrdes større avstand enn det ser ut som på dette komprimerte bildet, men for alt vi vet er det over 1m mellom dem, i lengderetning av gata. Bildet lurer oss ved å komprimere lengderetningen. Så selv med litt opprunding av folketallet og nedrunding av faktisk brukt areal så ser det ikke ut til at Dagbladet har belegg for påstanden om at folk går tett i tett og gir faen.

Dagbladet i skammekroken. Sensjons preget journalistikk er ikke hva vi trenger nå. Dagbladet TV er ikke lenger en 'trusted' kilde. Polkøer er hva vi kan trekke konklusjon om. Der går grensen for forstand.

Lenke til kommentar

Europe's future is at stake in this war against coronavirus

The European Union is facing a different war from those we have successfully averted over the past 70 years: a war against an invisible enemy that is putting the future of the European project to the test.

...

Solidarity between Europeans is a key principle of the EU treaties. And it is shown at times like this. Without solidarity there can be no cohesion, without cohesion there will be disaffection and the credibility of the European project will be severely damaged.

https://www.theguardian.com/world/commentisfree/2020/apr/05/europes-future-is-at-stake-in-this-war-against-coronavirus

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (11 minutter siden):

Mer sensasjons journalistikk. The Guardian er en Engelsk avis og Engelskmennene har i sin visdom besluttet å forlate EU. Arumentasjonen i England har vært så usaklig og så polarisert at vi ikke kan ta noe av det de sier om EU som objektiv informasjon, men mer et propaganda utspill fra en stresset Engelsk presse. Jeg vil ikke legge noe vekt på det de skriver om 'the end of EU', men at EU kan forbedre sammarbeidet er det ikke tvil om. Dere kjenner meg etterhvert. Jeg har en tråd dere kan se litt på. Den er en samling av Brexit motstandere og Brexit forkjempere. Politikere og finansfolk. Se på den dere.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Simen1 said:

Jeg går ikke så hardt ut som Nettavisen-linken over her. Jeg vil ikke kalle det forfalskning, men tele-kompressjonen gir et villedende inntrykk av den faktiske situasjonen. Bildet er egnet til å villede folk flest. Villedende reklame er forbudt, men et villedende bilde i en artikkel - neppe. Uansett bra temaet taes opp og folk gjøres oppmerksom på hvor villedende bildet er.

Problemet er at det ikke bare er i artikkelen. NRK-nyhetene har gjentatt saken i hele dag og kanskje før.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Oddvardm said:

Mer sensasjons journalistikk. The Guardian er en Engelsk avis og Engelskmennene har i sin visdom besluttet å forlate EU. Arumentasjonen i England har vært så usaklig og så polarisert at vi ikke kan ta noe av det de sier om EU som objektiv informasjon, men mer et propaganda utspill fra en stresset Engelsk presse. Jeg vil ikke legge noe vekt på det de skriver om 'the end of EU', men at EU kan forbedre sammarbeidet er det ikke tvil om. Dere kjenner meg etterhvert. Jeg har en tråd dere kan se litt på. Den er en samling av Brexit motstandere og Brexit forkjempere. Politikere og finansfolk. Se på den dere.

Artikkelen er da faktisk skrevet av Pedro Sánchez - Spanias statsminister ...

Endret av helsten2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Ekspert om tusener av døde i Norge: - Det vil ikke skje

Professor Eiliv Lund (72) er overbevist om at coronasykdom ikke vil ta flere liv enn vanlig sesonginfluensa i Norge: – Dette viruset truer ikke folkehelsen, sier den prisbelønte forskeren.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mR96OL/ekspert-om-tusener-av-doede-i-norge-det-vil-ikke-skje

Ekspertene er rørende uenige:

Smitteekspert er redd kjøpesenterne i Norge: Ber om portforbud på kveldstid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Windoge skrev (2 timer siden):

Ikke kom og fortell meg at helse ikke har en prislapp, og at man på et tidspunkt må velge velge økonomi over død og elendighet.

Offentlige helsetjenester har en enorm prislapp, men det er ikke hensynet til økonomien som styrer prioriteringene, men økonomien. ;) Pengesekken er bare så stor som den er, og disse midlene må prioriteres. Det er det som styrer hvilke behandlingstilbud som kan finansieres over det offentlige budsjettet, ikke i seg selv at vi bruker opp pengene våre. Vi skaper verdier og tjener penger, ikke for å fylle en pengebinge, men nettopp for å bruke disse til å skape et bedre liv. God helse er en viktig del av dette.

God økonomi er en forutsetning for et godt helsetilbud.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (19 minutter siden):

Denne artikkelen er da faktisk skrevet av Pedro Sánchez - Spanias statsminister ...

Noe av det den Spanske statsministeren sier er jeg enig i. Han sier at Europa må innføre krigsøkonomi noe jeg har advokert for en stund. 100% enig. Så sier han flere andre ting som det ikke er så lett å si seg enig i. Euro sonen omfatter ikke alle land i EU. Det er en ting som vanskeliggjør et tettere økonomisk sammarbeid. EU's sentralbank kan ikke utstede verdipapirer som dekker opptak av lån som enkeltstatene gjør. Det er det største problemet i Euro sonen. Hellas med sin utstrake svarte økonomi (cash) tok opp store lån som låneinstitusjoner var mer enn villig til å gi dem fordi de hadde samme valuta som Tyskland, Frankrike etc. Billige lån som de kunne betjene så lenge alt gikk på skinner. Så kom 2008 og vips så var Hellas i en situasjon som mer eller mindre var konkurs. For å unngå konkurs måtte Tyskland (ikke så mye Frankrike) gå med på å utstede verdipapirer for Hellas si gjeld. Noe som Tyskerne ikke likte i det hele tatt. Hellas ble tvunget til å gjøre drastiske kutt som de ikke likte. Så der er vi. Nå roper Hellas, Italia og Spania igjen på økonomisk solidaritet. Om de får gjennomslag håper jeg de gjør. EU må endre sin økonomiske struktur og behandle medlemsstatene sine med mer likeverd. Ingen tvil.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Miri skrev (22 minutter siden):

Offentlige helsetjenester har en enorm prislapp, men det er ikke hensynet til økonomien som styrer prioriteringene, men økonomien. ;) Pengesekken er bare så stor som den er, og disse midlene må prioriteres. Det er det som styrer hvilke behandlingstilbud som kan finansieres over det offentlige budsjettet, ikke i seg selv at vi bruker opp pengene våre. Vi skaper verdier og tjener penger, ikke for å fylle en pengebinge, men nettopp for å bruke disse til å skape et bedre liv. God helse er en viktig del av dette.

God økonomi er en forutsetning for et godt helsetilbud.

En artikkel fra DCRaport.org som drives av David Cay Johnston som er president for foreningen for undersøkende journalistikk i USA. Han er en privinnende journalist som er spesialist på økonomisk kriminalitet. I artikkelen gjør han rede for hvordan en rekke firmaer i USA driver mer ren profitering i helsesektoren. https://www.dcreport.org/2020/04/03/the-ventilator-business-is-its-own-swamp-of-miscreant-corporations/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Velger høre på de som forstår at dette ikke er ebola eller mers, blir for mye skrekk og gru spesielt inne på det forumet her.

Vi har hatt sentere åpent og ser jo ikke så ille ut gjør det ? Fleste har redusert åpningstid.

Hvis man skal følge det hun sier i innlegget du linker til så blir det Nord Italia lockdown, kan like gjerne bare totalt låse ned samfunnet da ? Er ikke målet gjenåpne samfunnet ? Eller skal vi låse oss inne til elendigheten tar kverken på oss og ikke viruset ?

Skal vi kjøre tiltak til selvmordsraten er 10-20-30% høyere en normalen ? Eller at andre behandlinger / operasjoner blir satt på vent til helsekøen dreper like mange som viruset ? Hvor går grensen her ?

Hvor mye penger skal brukes på dette viruset som kunne gått til bedre behandling av hjertesykdom eller kreft som igjen over lenger tid hadde reddet 100x flere mennesker en det viruset her vil drepe?

Synes tiltakene i Norge har vært helt greit, alt for sent med både stenging av grenser og karantene av folk som reiser inn til landet fra de lander på flyplassen, men det får myndighetene stå til rette for når man har fått dette under kontroll.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at vi ikke skal krisemaksimere, men det er fortsatt mye ugjennomtenkt og irrasjonelt. Blant annet det med kortere åpningstider. Målet er jo ikke å presse inn kundene på kortest mulig åpningstid (sild i tønne), men å spre de utover så smittefaren minimeres. Folk burde handle varene sine mer samlet f.eks 1 gang i uka i stedet for daglig. Butikkene burde støtte opp under dette ved å fjerne dagstilbud og kun kjøre ukestilbud. Regjeringa har gjort noe så irrasjonelt som å gi oss storhandel-skam. Det burde rettes opp i.

Møbelbutikker o.l. burde legge mer opp til netthandel og utlevering fra lasteramper rett til bagasjerommet. Færre kunder som surrer rundt i butikken. Mange av de ansatte som før surret i butikken og kasseområdet burde sendes på lagret og hjelpe til med utleveringa der.

Andre igjen, som restauranter, burde satse 100% på netthandel og utkjøring. Det kunne sikkert sysselsatt en del oppsagte og permitterte fra restaurantbransjen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilsynssaker mot helsepersonell

Fylkeslegen i Oslo og Viken har startet tilsynssaker mot helsepersonell som selger hurtigtester som kan vise antistoffer mot korona. – Hurtigtestene er ikke gyldig til dette bruket, og kan potensielt løse opp en karantene hos en syk person som ikke enda har utviklet antistoffer, sier Marianne Skjerven-Martinsen til NRK.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ber myndighetene teste alle som mister smaks- og luktesans for coronavirus
Et nytt funn i Norge viste to pasienter som mistet luktesans og smakssans som eneste symptom på coronaviruset.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAEP2p/ber-myndighetene-teste-alle-som-mister-smaks-og-luktesans-for-coronavirus

Artisten Pink har testet postivt for COVID-19

I samme tweet fredag sa hun at hun vil donere 500.000 dollar til to krisefond for hjelp til koronaofre, til sammen en million dollar.

Hun sier at hun og sønnen hadde symptomer for to uker siden, og at de da testet positivt. Familien har siden holdt seg i hjemmekarantene.

Hun skyldte på USAs myndigheter for ikke å ha gjort testing mer tilgjengelig, og understreket at covid-19 er alvorlig og virkelig og kan ramme alle, unge og gamle, friske og syke, rike og fattige, og at testing må gjøres tilgjengelig for alle gratis.

(NTB)

5961.jpg?width=320&height=217.68073750606501&x=0&y=0&cw=100&ch=100&digest=c0a5c9097cc6696fb71be65634a8c74a16774202e21cbd4bda58e3e1e583d313

SMITTET: Pink har testet positivt for koronaviruset. Foto: Matt Sayles / Invision /AP / NTB scanpix

https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=30697

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...