Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kim_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

I studentbyene ja, men uten om det er så er det ikke uvanlig med flest ansatte i 40 50 åra. 

Her burde REMA 1000, Norges Gruppen og andre gå ut til kjøpmennene sine med retningslinjer. De trenger et godt og solid spark i ræva hele gjengen!

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Oddvardm said:

Er det noen som synes at NRK suger? Har ikke hørt så mye sprøyt som det de lirer av seg på lang tid.

Sprøyt og gjentakelser krydret med instrukser og skråsikkerhet. Omtrent samme skråsikkerhet som da de gjentok flere hundre ganger at Trump ikke hadde en sjanse til å vinne valget. En skam at dette nå er tvangsfinansiert over skatteseddelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Sprøyt og gjentakelser krydret med instrukser og skråsikkerhet. Omtrent samme skråsikkerhet som da de gjentok flere hundre ganger at Trump ikke hadde en sjanse til å vinne valget. En skam at dette nå er tvangsfinansiert over skatteseddelen.

?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mr.M said:

hvordan står det til med Svalbard? (hvis du har oversikt)

ble sagt for en stund tilbake i tid, at de hadde ingen smittede.

Har ikke sett noe men alle tilreisende må i 14 dagers karantene og reise dit frarådes. Tror de fleste kommunene i Norge er smittefrie i dag om en regner et par ukers tid siden siste tilfelle. Vet ikke om er noe kart på det noe sted. VG sitt bare viser alle tilfeller siden starten.

Lenke til kommentar
tjavel skrev (12 minutter siden):

Har ikke sett noe men alle tilreisende må i 14 dagers karantene og reise dit frarådes. Tror de fleste kommunene i Norge er smittefrie i dag om en regner et par ukers tid siden siste tilfelle. Vet ikke om er noe kart på det noe sted. VG sitt bare viser alle tilfeller siden starten.

gravde litt sjøl, ifølge Sysselmannen har de pr. 2. april ingen smittede.

"Per dags dato har vi ingen bekreftede tilfeller av koronoasmitte i Longyearbyen"

https://www.visitsvalbard.com/informasjon-for-besokende/visit-svalbard-oppfordrer-hindre-spredning-koronasmitte

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337

Er det innafor å reise hjem til foreldrene mine nå i påsken? Jeg har vanligvis jobb innen helse men kommende uke har jeg fri alle dager. Jeg er ikke i risikogruppen, det er heller ikke foreldrene mine. Jeg bor i en kommune der det ikke er påvist smitte. Det er heller ikke påvist smitte i mine foreldres kommune. Jeg tar mine forholdsregler som vanlig. Reisen dit vil foregå i bil, og jeg skal ikke ha kontakt med noen, altså det blir ikke offentlig transport. Når jeg er hos foreldrene mine skal jeg kun være der, og vi kommer sikkert til å gå noen turer ute osv. Det ville jeg jo gjort uansett. 

Ser jo at mange studenter reiser hjem til sine foreldre, folk reiser på dagstur til hytta osv. Så hvorfor skal ikke jeg få lov til det? Jeg anser dette nesten som nødvendig ettersom jeg har levd i full isolasjon de siste månedene, den psykiske helsen min har fra før vært dårlig og den er verre enn noen gang nå. Selvmordstankene har i tillegg blitt veldig dominerende. Jeg blir faktisk syk av å leve slik. 

Anonymous poster hash: 97f4d...337

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

Blir anmeldt til politiet står det. Morsomt nok så tar distrikts-Norge dette veldig seriøst selv om de nesten ikke har tilfeller mens i Oslo så er det party-stemning. Er så mange smittede lell, eller noe. Distrikts-Norge har fordelen med mere boltreplass om de trenger lufte seg men det kan også bli lite plass i Kristiansund om alle skal på Freikollen samtidig.

Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337 skrev (4 minutter siden):

Er det innafor å reise hjem til foreldrene mine nå i påsken? Jeg har vanligvis jobb innen helse men kommende uke har jeg fri alle dager. Jeg er ikke i risikogruppen, det er heller ikke foreldrene mine. Jeg bor i en kommune der det ikke er påvist smitte. Det er heller ikke påvist smitte i mine foreldres kommune. Jeg tar mine forholdsregler som vanlig. Reisen dit vil foregå i bil, og jeg skal ikke ha kontakt med noen, altså det blir ikke offentlig transport. Når jeg er hos foreldrene mine skal jeg kun være der, og vi kommer sikkert til å gå noen turer ute osv. Det ville jeg jo gjort uansett. 

Ser jo at mange studenter reiser hjem til sine foreldre, folk reiser på dagstur til hytta osv. Så hvorfor skal ikke jeg få lov til det? Jeg anser dette nesten som nødvendig ettersom jeg har levd i full isolasjon de siste månedene, den psykiske helsen min har fra før vært dårlig og den er verre enn noen gang nå. Selvmordstankene har i tillegg blitt veldig dominerende. Jeg blir faktisk syk av å leve slik. 

Reise hjem med god samvittighet. Ingen problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Guest 97f4d...337 said:

Hvis det ikke er smitte i din kommune og ikke den du reiser til burde det vel være greit? Hvis du da ikke havner i karantene pga kommunens bestemmelser, men da er du ihvertfall hos kjente. Og du kan gå tur i skog og mark selv om du er i karantene vel.

Endret av tjavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Guest 97f4d...337 said:

Virker som om det er greit. Fra NRKs spørsmål og svar:

Justis- og beredskapsminister Monica Mæland sa i en pressekonferanse tidligere i uken at det er lov å reise på påskeferie til familie i Norge nå. Selv om det klare rådet fortsatt er å ikke reise på unødvendige fritidsreiser innenlands og utenlands. Det er litt fra person til person hva det er som er en nødvendig reise og ikke. For noen så kan det være nødvendig å besøke familien. 

Det som er viktig er at man følger alle reglene når man reiser. Helst unngå kollektivtransport. Holde avstand til andre. Praktisere god hånd- og hostehygiene. Og ikke være mer enn fem stykker. 

Hvis du, eller noen andre i husstanden som du skal besøke har luftveissymptomer skal du ikke dra. Hvis noen av de du skal reise til er i risikosonen, så ville jeg heller ikke oppfordret deg til å reise. 

Du kan lese mer om hva du kan og hva du ikke kan gjøre i påsken her.

Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337

Takk dere, da blir det tur hjem til mor og far. Håper og vet at det kan hjelpe mye på psyken.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...