Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (1 minutt siden):

https://www.nrk.no/sorlandet/batfolket-jubler-over-helomvending-1.14972726

Så hvorfor kan ikke friske folk dra på hytta?
Ja det er en forskjell, det er mye farligere å bli syk på en båt enn på hytta

Tja, det er nok ikke helt krystallklart og noe moralistisk over det hele, men jeg skjønner jo at det er noen saklige grunner for det også:

- Båtfolket drar i større grad på dagstur enn hyttefolket. Dermed er det mye mindre sjans for at båtfolket skal utvikle sykdom som trenger hjelp i løpet av turen.

- Når båtfolket havner i nød så er det lettere å få mobil hjelp, enn om man skader seg på skituren fra hytta. Båtfolk i nød får f.eks hjelp fra redningsselskapet, mens hyttefolket må støtte seg på røde kors og et hardt belastet kommunalt helsevesen i småkommuner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, DaniNichi said:

Hvorfor kan ikke alle som begynner få Covid-19 få skrevet ut det under

2. Dr. Vladimir Zelenko said that in 699 COVID-19 cases, there was a 100% success rate. He used hydroxychloroquine, z-pack, and zinc. He’s recommending to hit the virus hard and early with this protocol.

Kan unngå en haug med døde folk, må vi virkelig vente til langt ut i mai/juni fordi Norske myndigheter skal være sikre i sin sak når de ikke engang utprøver det riktig.

Fordi det ville vært en sinnsyk tabbe å gi alle det samme som det ikke er nok tall og tid på.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
On 4/3/2020 at 10:49 AM, Sexylubb1 said:

Jeg vet ikke hvem som er kverulerende når de første linkene i "bevisene" for at du ikke rett ut skriver at det finnes en satt aldersgrense er deg som rett ut skriver at det finnes en aldersgrense. 

Så er det plutselig feil at jeg etterspør kilder når du virker så ekstremt sikker? Vil du heller debattere mot mennesker som ikke er åpne for at de kan ha tatt feil og ikke fått med seg ny informasjon/bestemmelser? Det kommer ny informasjon hele tiden. Bestemmelsen jeg forholdt meg til ble tatt for over en uke siden. Ting endrer seg veldig raskt i situasjonen som er nå. Jeg var åpen for at jeg kan ha oversett nye bestemmelser. 

Jeg tok ikke delevis feil. Det er ikke tatt en beslutning om å sette en fast aldersgrense i Norge. Det er jo hundre prosent det motsatte som har skjedd. Man har aktivt valgt å ikke ha det. 

Og så prøver du å snu hele greia til at du har delvis rett fordi noen tenkt tanken tidlig i en prosess? Det er ikke jeg som er kverulerende her. 

Poenget var jo at norske helsemyndigheter har vært innom scenarioet i sin tenke-tanke / planlegging. Så scenarioet er ikke så fremmed som du ville ha det til. Du sier at nei sånn er det ikke. Jeg prøvde bare å få belyst nyansene som finnes. Og nå har en også kommet i mål med å belyse disse, ok?

Stay Puft ;)

Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

At malarimedisiner fungerer mot covid er gammel nytt, eller har jeg misforstått noe?

BEIJING, Feb. 17 (Xinhua) -- Chinese experts, based on the result of clinical trials, have confirmed that Chloroquine Phosphate, an antimalarial drug, has a certain curative effect on the novel coronavirus disease (COVID-19), a Chinese official said here Monday.

http://www.xinhuanet.com/english/2020-02/17/c_138792545.htm

Neida det har du ikke. Kanskje er det en kominasjon med anti-baketiell medisin som gjør utslaget. Vi avventer legene på Ullevold uttalelser. Kommer sikkert i Dagsnytt. For all del kan vi mistenke Hr Trump for å slå mynt på situasjonen. Han er jo en salgsmann av rang. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Tja, det er nok ikke helt krystallklart og noe moralistisk over det hele, men jeg skjønner jo at det er noen saklige grunner for det også:

- Båtfolket drar i større grad på dagstur enn hyttefolket. Dermed er det mye mindre sjans for at båtfolket skal utvikle sykdom som trenger hjelp i løpet av turen.

- Når båtfolket havner i nød så er det lettere å få mobil hjelp, enn om man skader seg på skituren fra hytta. Båtfolk i nød får f.eks hjelp fra redningsselskapet, mens hyttefolket må støtte seg på røde kors og et hardt belastet kommunalt helsevesen i småkommuner.

Men nå er ikke alle hytter i små kommuner, og drar man litt av gårde med båten så kan man ende opp med å belaste helsevesenet til en liten kommune.

Svaret på hvorfor vi har et hytteforbud, men ingen båtforbud er fordi det er ingen press for å innføre et båtforbud fra kommunene som kan bli påvirket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Ett poeng også er at folk flest bor langs kysten i Norge. Så det er kun en kort båtur fra sitt eget sykehus. Ikke flere timer i bil fra hytta. De som eventuelt er dumme nok til å reise fra innlandet ut til kysten har vi kapasitet til å behandle.

Men egentlig synes jeg vi bare kunne holdt oss hjemme. Ingen hytte eller båt.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/3/2020 at 10:58 AM, Pc Lynet said:

Er det mulig??????? Bryte myndighetens bestemmelser på sykehus for å arrangere kurs.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8m8PXE/ous-arrangerte-smittevernkurs-for-ansatte-to-instruktoerer-var-smittet

Schtilig ?

On 4/3/2020 at 11:43 AM, Pc Lynet said:

Hey, hvem hadde trodd at masker faktisk fungerer for å stoppe corona virus. Men vi vet alltid bedre her i vesten enn i Asia.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2

Kjempe-schtilig :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Ett poeng også er at folk flest bor langs kysten i Norge. Så det er kun en kort båtur fra sitt eget sykehus. Ikke flere timer i bil fra hytta. De som eventuelt er dumme nok til å reise fra innlandet ut til kysten har vi kapasitet til å behandle.

Men egentlig synes jeg vi bare kunne holdt oss hjemme. Ingen hytte eller båt.

Enig med deg ja. Om ikke bare i ren solidaritet med hyttefolket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Camlon said:

Svaret på hvorfor vi har et hytteforbud, men ingen båtforbud er fordi det er ingen press for å innføre et båtforbud fra kommunene som kan bli påvirket. 

De har jo stengt gjestehavna på Hvaler ...

Mange reiser jo fra gjestehavn til gjestehavn. Da er det vel like stor sjans for at disse folka sprer smitte eller blir syke, som for hyttefolka, som for alle oss andre... eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Endret av helsten2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (1 minutt siden):

Mange reiser jo fra gjestehavn til gjestehavn. Da er det vel like stor sjans for at disse folka sprer smitte eller blir syke, som hyttefolka, som alle oss andre... eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Ja. Monica Meland.

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (2 minutter siden):

Mange reiser jo fra gjestehavn til gjestehavn. Da er det vel like stor sjans for at disse folka sprer smitte, som hyttefolka, som alle oss andre... eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Det er ikke smitterisikoen man er bekymret for, men overbelastning av helsevesen på små steder. Det er dog også et problem med båtfolk som reiser fra havn til havn, men ikke dersom man tar dagsturer og ender der man hører hjemme.

Endret av nirolo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

mange merkelige paradokser mht. antall døde i naboland man skulle tro har forholdsvis like samfunn.eks

Spania       11,744
Portugal         266

UK               4,313
Irland              120

• Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Hvorfor kan ikke alle som begynner få Covid-19 få skrevet ut det under

2. Dr. Vladimir Zelenko said that in 699 COVID-19 cases, there was a 100% success rate. He used hydroxychloroquine, z-pack, and zinc. He’s recommending to hit the virus hard and early with this protocol.

Kan unngå en haug med døde folk, må vi virkelig vente til langt ut i mai/juni fordi Norske myndigheter skal være sikre i sin sak når de ikke engang utprøver det riktig.

Jeg tror de får tilbud om noe sånt. Nakkstad eller en annen overlege ved UIT sa på dagsrevyen at alle norske covid-19 pasienter skal få eller burde få tilbud om eksperimentell behandling. Jeg tror det var snakk om malariamedisinen hydroksylklorokin (antagelig i kombinasjon med sink og antibiotika som du nevner).  UIT/FHI leder et internasjonalt forskningsprosjekt på dette i samråd med WHO.

Men jeg vil bare påpeke at sinktilskudd kan taes forebyggende, eller bare sikre det gjennom godt variert kosthold. Maliariamedisin kan i teorien også tas forebyggende, men det forutsetter at vi kan sikre gode leveranser av det. F.eks rasjonert ut.

Azitromycin (z-pack) er en svært viktig medisin som neppe vil brukes forebyggende pga fare for antibiotikaresistens.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Det er ikke smitterisikoen man er bekymret for, men overbelastning av helsevesen på små steder. Det er dog også et peoblem ved båtfolk som reiser fra havn til havn, men ikke dersom man tar dagsturer og ender der man hører hjemme.

Men dritings i nabobåten mens man sjekker opp kona ombord? Hva tror folk egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, nirolo said:

Det er ikke smitterisikoen man er bekymret for, men overbelastning av helsevesen på små steder. Det er dog også et problem med båtfolk som reiser fra havn til havn, men ikke dersom man tar dagsturer og ender der man hører hjemme.

Det er vel ikke sagt noe om at kun dagsturer er tillatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...