Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest 8970f...653
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Okai da. Vanskelige folk her i dag. Utvider rådet til rødsprit, servietter og fuktighetskrem. Det burde vel holde tenker jeg.

Haha. Mener ikke å være vanskelig, men noen må representere mutantene. Har dobbelt lag med lærhud, og veilederen min var bastant på å gjennomføre målinger på lab. Innså etterhvert at jeg måtte finne et bedre alternativ enn å tørke ut. Hansker kan forsåvidt ha små skrammer i seg, så de er ikke 100% sikre. 

Hvordan gjør folk det med matvarer? Viruset sitter på plast, papp og rustfritt stål. Jeg pakker ut varene, vasker hendene og bruker deretter maten. Handleposer ligger i boden til det har gått et par dager. 

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (13 minutter siden):

Personen med uttalelsen er direktør for public health England. En person i en slik stilling hadde ikke sagt noe slik uten grunnlag. 

Mtp hva sjefen i Sverige sier så... Mange folk sier mye rart nå, gjerne basert på informasjon som er mangelfull eller som i dette tilfellet usikker (noe hun også sier). Det er også noe du kun har hørt i en liten setning gjennom media. 

Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653 skrev (2 minutter siden):

Haha. Mener ikke å være vanskelig, men noen må representere mutantene. Har dobbelt lag med lærhud, og veilederen min var bastant på å gjennomføre målinger på lab. Innså etterhvert at jeg måtte finne et bedre alternativ enn å tørke ut. Hansker kan forsåvidt ha små skrammer i seg, så de er ikke 100% sikre. 

Hvordan gjør folk det med matvarer? Viruset sitter på plast, papp og rustfritt stål. Jeg pakker ut varene, vasker hendene og bruker deretter maten. Handleposer ligger i boden til det har gått et par dager. 

Anonymous poster hash: 8970f...653

Hva om du tar med deg en pose i butikken? Enda en kilde 'borte vekk'.

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (2 minutter siden):

Mtp hva sjefen i Sverige sier så... Mange folk sier mye rart nå, gjerne basert på informasjon som er mangelfull eller som i dette tilfellet usikker (noe hun også sier). Det er også noe du kun har hørt i en liten setning gjennom media. 

Om dere to legger merke til at dere er et forum i forumet?

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (13 timer siden):

Shits about to go down her i Norge:

EUeTcQGWkAIIdS9.png.31ac018b20ff2b6e50fb8d9362edad9a.png

Nå vet jeg ikke hvor mange som ble testet og testet positivt før 24 mars i Norge, men for øyeblikket er det i hht VG testet totalt 94265 i norge, derav 4803 positivt, altså ca 5,1%.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Ok så hun fikk paleologisk behandling av lege hjemme? Hvis ikke er det rimelig barbarisk å la mennesker sjøldaue på den måten.
Hvordan vet vi alderen i og med at du nevner geriatrisk?

Det er forsåvidt et godt poeng. Jeg antok bare, siden artikkelen nevnte et eldre menneske spesifikt ved å unngå å nevne alder pga. personvernshensyn, at de ønsker mediapågangen vekk ved å bare røpe det, var det riktig gjettet av meg?

Nå følte jeg meg ledet til å søke opp når geriatriske pasienter først kommer inn i alderdommens verden, og det er følgende:

Geriatri er læren om sykdommer som opptrer i relasjon til alderdommen og individets aldring, det vil si at aldring er en vesentlig risikofaktor til at sykdom oppstår. Vanligvis tenker man på sykdommer som opptrer med økt hyppighet i alderen over 70–75 år, for eksempel Alzheimers sykdom.

Altså ca. fra 70 - 75 år og høyere kan det se ut som.

Så dersom denne døde personen var kun 63 år gammel, så får dere ha meg unnskyldt engasjementet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå luftes det om barnehager skal åpne etter påske.. Om de gjør det, vurderer jeg å si opp jobben. Er det dumt? For jeg vet at hvis jeg skal på jobb, er det INGEN forhåndsregler som kan forhindre at et barn kan smitte meg. Man kan IKKE ha god avstand mellom barna til å ikke bli smittet. Jeg blir nyst og hostet på hele tiden i barnehagen, hvorfor er det annerledes nå?? 

Er jeg idiot hvis jeg sier opp eller nekter å komme på jobb? Er så redd å smitte de i familien.

Samtidig er jeg redd for at jeg da mister muligheten til å sette barnehagen opp på CVen når ting blir normalt igjen..

Endret av Fitspatrick
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Det er vanskeleg å halde styr på alt, men her er eit eksempel på hanskebruk:

1. Antar at du kjem deg inn i bilen utan å berøre potensielle smitteoverflater.
  2. Gå ut av bilen ved butikken, ta på hansker.
  3. Utfør handleturen utan å ta det sjølv i andlete eller på mobiltelefonen.
  4. Ta av ein hanske ved betaling sidan du må fram med lommebok/mobil. Ev. trykk inn kode med handa som har hanske.
  5. Om du må laste opp i poser no så kanskje vurdere å ta på ny hanske.
  6. Ta av hanskane ved bilen og kast (på riktig måte).
  7. Bruk antibac (som du ikkje tok på med hansken), last vare i bilen og køyr heim.

Om dette kan overleve på plastposane og alt det der veit eg ikkje, men eit 100% sikkert opplegg er bortimot umogleg. Kan ev. ta på hanskar igjen for det, eller om ein har bagasjeluke som kan opnast med foten så får ein i alle fall lasta det inn utan å berøre bilen.

Forresten. Eg har sett fleire som har med seg våtserviett og antibac, der dei etter butikken først brukar våtserviett og så antibac. Vil servietten ha noko positiv funksjon her eller kan den bidra til å smøre ev. smitte meir utover hendene? Er det nok såpegreier i sånt til å hjelpe?

Det viktigaste er uansett å fokusere på god håndvask etter alle turar ut, og med ei gong, ikkje etter at du har tatt i mange dørhåndtak og andre saker i heimen.

Evt. bære matvarer inn. Sette matvarer noen dager i karantene etter de er tatt ut av plastposer og havnet i kjøleskap og fryser. La bilratt og dører stå like mange dager i karantene. Var det en riktig måte å se verden i dag på, av meg?

Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Evt. bære matvarer inn. Sette matvarer noen dager i karantene etter de er tatt ut av plastposer og havnet i kjøleskap og fryser. La bilratt og dører stå like mange dager i karantene. Var det en riktig måte å se verden i dag på, av meg?

G. Olaf har et innlegg fra i dag som snakker om nettopp dette. Les det for å få god info.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Legeforeningen urolig – ber syke folk gå til legen

President i Legeforeningen Marit Hermansen.
President i Legeforeningen Marit Hermansen.
FOTO: Torstein Bøe / NTB scanpix

Legeforeningen er alvorlig bekymret for at folk kan utvikle alvorlig sykdom fordi de ikke oppsøker lege i tide på grunn av koronakrisen.

– Det er en stor bekymring i hele helsetjenesten, fra fastleger til spesialister, for at folk kan utvikle alvorlige sykdommer, sier president Marit Hermansen i Legeforeningen til NTB.

– Det er fortsatt kapasitet i helsevesenet til å behandle sykdommer som hjerte- og karsykdommer og andre helseproblemer, understreker hun.

NTB

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Nå har ihvertfall de som styrer den flokken som må ta støyten i disse dager (helsepersonell) våknet. Det tok jammen laaaaang tid!

Lenke til kommentar
Fitspatrick skrev (4 minutter siden):

Nå luftes det om barnehager skal åpne etter påske.. Om de gjør det, vurderer jeg å si opp jobben. Er det dumt? For jeg vet at hvis jeg skal på jobb, er det INGEN forhåndsregler som kan forhindre at et barn kan smitte meg. Man kan IKKE ha god avstand mellom barna til å ikke bli smittet. Jeg blir nyst og hostet på hele tiden i barnehagen, hvorfor er det annerledes nå?? 

Er jeg idiot hvis jeg sier opp eller nekter å komme på jobb? Er så redd å smitte de i familien.

Samtidig er jeg redd for at jeg da mister muligheten til å sette barnehagen opp på CVen når ting blir normalt igjen..

Huff, dette var da et uvanlig spørsmål. Hva skal man svare her? Hvis man ser på det utfra et mennesklig synspunkt er familien det absolutt viktigste man kan ha og overstyrer alle andre hensyn. Ingen tvil, men en prat med arbeidsgiver kan ikke skade. Uansett så vet vi ikke om barnehagene kommer til å åpne slik at dette problemet kan være av hypotetisk natur. Men du er absolutt ikke en idiot i mine øyne nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, ScandiFlick said:

Og hva er din pris på ett menneske liv. Fader er så dritt lei mennesker som kun tenker økonomi, penger er ikke verdt enn dritt! Livet handler om alt annet enn penger! 

Veldig rart hvorfor disse koronalivene er så mye mer verdt enn influensa-livene? Ca 900 dør av influensa hver eneste vinter uten at noen bryr seg. Dette tallet kunne vært kraftig redusert om vi hadde satt i gang tilsvarende tiltak hver vinter. Men økonomien settes foran disse livene, og det har det aldri vært noen som klaget på. Hvorfor ikke?

Endret av John-B
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, KalleKanin said:

Man skal kunne gi oksygen også, ref denne videoen:
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-mannen-bak-nodrespiratorene/72317025

Fant denne underartikkelen:

Flaatten tror ikke at noen har lagt ventilasjonsbager inn i løsningsplanen for coronakrisen.

Men han ser ikke bort fra at de kan bli brukt likevel.

– Det er en teoretisk mulighet at man kan håndventilere mens man venter på respirator. Det går an å spe på, på den måten.

– I en normalsituasjon er vi veldig marginalt bemannet. Tyskland har for eksempel 30 intensivsenger per 100 000 innbyggere. Vi har fem, sier overlegen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/losning-fra-50-tallet-kan-redde-liv/72280358

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Simen1 said:

Nå vet jeg ikke hvor mange som ble testet og testet positivt før 24 mars i Norge, men for øyeblikket er det i hht VG testet totalt 94265 i norge, derav 4803 positivt, altså ca 5,1%.

Hvordan vet man at det er unike personer som er blitt testet, og ikke samme person 5 ganger for å avdekke at sykdom har forlatt kroppen for eksempel?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fitspatrick skrev (19 minutter siden):

Holde seg mest mulig for seg selv(sammen med nærmeste familien), men gått på jobb - med mindre man har noen som er spesielt utsatt blant de aller nærmeste. 

Det er nå det jeg ville gjort (det samme gjør vi forsåvidt også allerede vi da). Men har flere i vennekretsen som holder seg helt isolert også, pga tilstander som gjør at det fort ville blitt kritisk om man skulle blitt smittet

Lenke til kommentar
John-B skrev (5 minutter siden):

Veldig rart hvorfor disse koronalivene er så mye mer verdt enn influensa-livene? Ca 900 dør av influensa hver eneste vinter uten at noen bryr seg. Dette tallet kunne vært kraftig redusert om vi hadde satt i gang tilsvarende tiltak hver vinter. Men økonomien settes foran disse livene, og det har det aldri vært noen som klaget på. Hvorfor ikke?

Pls les litt bakover i tråden. Dette er svart på MANGE ganger. Influensa kan ikke sammenlignes.

Dagens tall på endring i innlagte;

image.png.cd62048bdbdda3466e6ef0d803cbcc5a.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (6 minutter siden):

Influensa overbelaster vel ikke helsevesenet slik som Corona er i ferd med å gjøre, er det som er det skumle her, at så mange trenger hjelp på sykehus at vi ikke klarer å gi behandling uansett hva man skulle trenge behandling for. Derfor tiltakene. 

Av de 900 som dør av influensa hvert år, så tipper jeg at man forsøker å redde også de. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, John-B said:

På tide å lese fra innlegg nr. 1 i tråden kanskje? Hvilken stein har du gjemt deg under i coronakrisen vi står oppi nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...