Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, 0laf said:

Alle terminaler skal støtte dette innen utgangen av 2020, som betyr at mange trolig ikke er byttet ut enda.

Korrekt, jeg regnet med at det er fordi utbytting/oppgradering osv. tar tid. Noen år'ish?

EDIT:
Håper det også gjelder betalkantiner hvor man fyller penger på sitt inngangskort. De siste 4 kantinene jeg har vært i så må man trykke kode på betalingsterminalen ved påfyllingsterminalen (ikke i terminalen man betaler per besøk).

Personlig har jeg ventet på Samsung Pay og Apple Pay ganske lenge. En av planene mine med å kjøpe smartklokke for 4 år siden var å betale småkjøp med klokken. Litt synd at slikt tar tid i Norge som ellers er et ganske teknologikåt land.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers en helt annen ting, Netflix setter ned streamingkvalitet i hele europa fordi det nå legger beslag på for mye båndbredde. Men prisen er den samme :)

EDIT:
Det samme med youtube. Da kommer sikkert Apple og andre etter. Dette er virkelig en god stresstest for alle skytjenester som eks. Azure (folk på hjemmekontor), AWS, Google osv.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Hvorfor er ikke politi mer synlig i denne situasjonen? de burde jo sette mer folk på gaten nå. 
Det er jo helt vanlig at kriminalitet øker i slike situasjoner.

Greit nok at politiet og UP har sluttet med ruskontroller men de bør sette mer folk på gaten nå. Hva er ellers poenget med en "samfunnskritisk" rolle.

Der jeg bor ganske sentralt i Oslo.

Masse normale folk oppfører seg som alt er som vanlig, flere steder kan man se de sitter 3-10 folk samlet drikker alkohol osv.

Alle plasser man kan sette seg ned 4-5min er tatt av folk som enten sitter drikker øl eller folk med plagsomme barn som ikke vet hva 1meter avstand er med foreldre som heller ikke bryr seg om barnet går bort til deg eller hunden din.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, DaniNichi said:

Der jeg bor ganske sentralt i Oslo.

Masse normale folk oppfører seg som alt er som vanlig, flere steder kan man se de sitter 3-10 folk samlet drikker alkohol osv.

Alle plasser man kan sette seg ned 4-5min er tatt av folk som enten sitter drikker øl eller folk med plagsomme barn som ikke vet hva 1meter avstand er med foreldre som heller ikke bryr seg om barnet går bort til deg eller hunden din.

Pga. enkelte oppgaver som ikke kan gjøres fra hjemmekontor har jeg vært nødt til/blitt pålagt å ta flere turer til Oslo siste  uken og det jeg da har sett (innenfor Ring-1) er omtrentlig normal aktivitet i gatene (litt minde pakket men ikke drastisk) som ellers på samme tid og at folk beveger seg som ellers, subber deg omtrentlig når de passerer seg osv.

Ellers et det flere typiske kontorbedrifter i Oslo som har halv bemanning på kontoret og halvparten hjemme og bytter på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Tromsø er omtrent dødt. Nesten ikke folk å se.

Og faktisk ganske digg å kjøre til å fra jobb uten noe kø. Knapt en bil på veien.

(har en jobb som ikke kan jobbes hjemmefra)

På veien merker jeg stor forskjell, omtrent som å kjøre i ferietid i rushtid. Veldig behagelig :)

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Pga. enkelte oppgaver som ikke kan gjøres fra hjemmekontor har jeg vært nødt til/blitt pålagt å ta flere turer til Oslo siste  uken og det jeg da har sett (innenfor Ring-1) er omtrentlig normal aktivitet i gatene som ellers på samme tid og at folk beveger seg som ellers, subber deg omtrentlig når de passerer seg osv.

Ellers et det flere typiske kontorbedrifter i Oslo som har halv bemanning på kontoret og halvparten hjemme og bytter på.

Hvis du mener at det har vært normal aktivitet i Oslo siste uken er du ikke her mye. 
Jeg jobber i sentrum og det har definitivt ikke vært normal aktivitet. Langt derifra

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, wampster said:

Hvis du mener at det har vært normal aktivitet i Oslo siste uken er du ikke her mye. 
Jeg jobber i sentrum og det har definitivt ikke vært normal aktivitet. Langt derifra

Rapporterer ikke for hele Oslo.

Snakker om det jeg ser rundt min arbeidsplass i gatene der, jeg tar ikke kollektivt. Mindre biler men omtrent like mye folk på fortauene der jeg  beveger meg. Tenker heller ikke på hva man er vandt med å se i rushtid osv. men utenfor (går sent, slutter tidlig).

Jeg har ikke saumfarte hele Oslo og hvor mye folk det normalt sett er på kjøpesentre, spisesteder osv. Kun min hverdagslige rute 5 dager i uken. Jeg går heller ikke med øreklokker og blikket i bakken men følger observant med på ting rundt meg.

Nå har jeg kun vært innover 3 dager denne uken på tider som tilsvarer overtid eller sluttet tidlig og da har aktiviteten vært forholdsvis normal i området (biltrafikk er drastisk minket på innfartsveiene). Neste uke skal jeg innover til mer "normale" jobbtider og da vil jeg nok bedre se forskjellen på hverdagsruta.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Pga. enkelte oppgaver som ikke kan gjøres fra hjemmekontor har jeg vært nødt til/blitt pålagt å ta flere turer til Oslo siste  uken og det jeg da har sett (innenfor Ring-1) er omtrentlig normal aktivitet i gatene som ellers på samme tid og at folk beveger seg som ellers, subber deg omtrentlig når de passerer seg osv.

Ja jeg kan ikke gå tur med hunden uten å måtte passer 20-30talls folk på dagtid, skjønner godt hvorfor flere ønsker komme seg vekk fra Oslo til en hytte.

Flere jeg kjenner må stille opp på jobb som er totalt unødvendig for noe som helst samfunnskritisk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Strömstad....

Syklet gjennom byen langs brygga for å hente ut mobil på postibutikk...

Skremmende, alle kafeer og puber åpne, gamle og unge satt sammen og spiste og drakk kaffe, ingen avstand mellom folk i butikkene.

Jeg tenker litt på Tjernobyl serien det innbyggerne står i vinden på brua og "stråler" mens de ser på brannen i atomkraftverket.....

?

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://abcnews.go.com/Politics/nih-director-70k-coronavirus-cases-confirmed-us-end/story?id=69717284

Amerikanerne virker som om de undervurderer sykdommen. Eller kanskje de mener at de ikke har nok tester. Men i dag var det nesten 6000 personer som testet positivt. Det gir oss da med lørdag og søndag i dag at vi får et tall på 54 000 mennesker bare med det. Som da bør gi 73 000 mennesker totalt.

Men her blir selvsagt tallet betraktelig større. Om de har nok tester, så kan vi se opp til 10 000 smittede allerede på mandag og dette øker kanskje med 20 prosent hver dag? Skumle greier.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, DaniNichi said:

Ja jeg kan ikke gå tur med hunden uten å måtte passer 20-30talls folk på dagtid, skjønner godt hvorfor flere ønsker komme seg vekk fra Oslo til en hytte.

Flere jeg kjenner må stille opp på jobb som er totalt unødvendig for noe som helst samfunnskritisk.

For min del er det at prosjekter og arbeidsoppgaver er forventet å gå som normalt og hvis det krever "inn på kontoret" under pålagt hjemmekontor så er det forventet. Det plager meg ikke nevneverdig (så lenge andre tar ansvaret), men jeg håper virkelig det er Covid-19 jeg har hatt fra omtrentlig 4. mars så jeg ikke får ennå en runde pga. det (at jeg heller hadde sesonginfluensa).

Ellers var jo det å holde seg isolert i nesten 14 dager som en hulemann med påfølgende brakkesyke omtrent fånyttes. Tenk så enkelt det hadde vært om man bare fikk en test mens man gikk med lungebetennelse?

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker litt på Tjernobyl serien det innbyggerne står i vinden på brua og "stråler" mens de ser på brannen i atomkraftverket.....

Det er en utmerket analogi.
Når man i dag leser svenske medier, eller på diverse fora, og ser bilder i dag fra Stockholm og skisentrene lengre opp i Sverige, så er alle glade og fornøyde, ingen ser ut til å være bekymret, alt er åpent som vanlig.

Svenskene er dog litt bekymret for jobben og økonomien, men ikke at de kan ligge tre uker i respirator på sykehus, eller dø, dette går liksom ikke inn.

På et slikt folkeslag er det vel ikke sikkert noen karantene eller andre tiltak ville fungert uansett, så hvorfor ikke bare berolige dem med at det ikke finnes noen smittefare, alt er okey ... til det er for sent uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (9 timer siden):

Løgn og fanteri det du sier der. Du vrir lav dødelighet hos barn til å bli til lite smitte blant barn. Barn er et ypperlig smittearnested, som igjen kan smitte ungdom, voksne og eldre mennesker igjen.

Ja, det er riktig. Barn blir smittet, men får lite symptomer.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Mr.Duklain said:

Ser ut som at i Oslo er det slikt det alltid har vært:

https://www.dagbladet.no/nyheter/vekterne-fortviler---ute-av-kontroll/72262620

På tide å sette byen i karantene? 

Synes slik knivstikkingsoppførsel burde gi lange fengselsstraffer.

@Windoge Men å blåse noen i ansiktet med den meldingen om at "nå har du corona", den ventet jeg faktisk på at måtte skje en dag.

Håper det går an å gi slik oppførsel straff også! Ref.: https://www.itromso.no/nyheter/2020/03/20/Mann-i-50-årene-blåste-vekter-i-ansiktet-og-sa-«nå-har-du-korona»-21405008.ece

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, failern said:

Nå forsvarer jeg på ingen måte de som har hengt deg ut eller hostet til vennen din. Om mulig, anmeld de. Det finnes desverre tilbakestående mennesker i samfunnet. 

Men hadde jeg vært i risiko-gruppen hadde jeg gjort ALT jeg kunne for å ikke møte folk i denne perioden. Vurder alle turer du tar opp mot risikoen, spør venner om å gjøre innkjøp for deg osv. Du kan ikke kontrollere hva andre gjør så den eneste måten å være sikker på er å isolere seg selv, desverre. Det hjelper ikke så mye å klage på andre om skaden allerede har skjedd... Virus behandler ikke folk rettferdig.

Går ikke an å levere anmeldelser i disse corona-tider. Er kun helt kritiske politifunksjoner som nå er operative. Anmeldelser er ikke en kritisk funksjon i følge det myndighetene har valgt å pålegge Politiet å stenge ned. Da må du vente om du klarer å sikre noe som tilsier at du anmelder sant, og forvente også at saker som normalt anmeldes henlegges i stor stil.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Mr.Duklain said:

Nå vil jeg si at det er mer alvorlig å knivstikke noen enn å blåse noen i ansiktet, men det er kanskje bare jeg som er gammeldags?  

Ville du sagt det samme om noen stakk en sprøyte med hepatitt C eller HIV inn i deg? Å blåse på noen med en smitte er vel alvorlig nok. Ikke kan gjerningsmann vite om du har en svakhet som gjør at du bukker under eller blir bundet til sykehjem og oksygentank resten av livet pga. svekkelse av lunger med dette viruset, og det må antas at noen det blåses på kan ha slike svakheter/være disponert for alvorlig sykdomsutvikling.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, ScandiFlick said:

Jeg tror desverre ikke en økonomisk katastrofe er til å stoppe nå uansett, blir mange, mange år med depresjon fremmover nå... 

Det tror jeg ikke noe på. Staten har så mye penger i oljefondet de kan stimulere med, at det er helt sjukt. Vi er heldige. Men, det kan bli litt utfordringer å selge sine varer og tjenester til utlandet muligens.

Nå når krona er lav så burde jo våre varer være attraktive. Og når renten stiger igjen så vil kronekursen styrke seg også. Men, vi er avhengige av eksporten vår, så kronekursen vil nok alltid være en underdog mot andre sterke valutaer.

Det som forundrer meg litt, er hvorfor den amerikanske dollaren har holdt seg så sterk? Det er jo USA som er skyld i finanskrisen. Og dollaren burde vel synke for hver eneste nye løgn Trump lirer av seg vel? Er vondt å forstå finansverdenen..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Mr.M said:

populisme i den betydning at det bare er fantasien som setter grensen for hva noen kan foreslå av restriksjoner, og som vil vinne gehør i massen som "fornuftige vedtak" når engstelsen råder der ute.

f.eks. anbefalte Folkehelseinstituttet ikke å stenge skoler, barnehager eller riksgrensene, men presset om å vise handlekraft fikk politikerne til å gjøre det allikevel, uten støtte i faglige råd.

https://www.aftenposten.no/norge/i/lA5k3y/slik-var-spillet-om-de-mest-dramatiske-tiltakene-i-norge-siden-krigen

Tvilsomt, de så hvor ille det gikk i Italia og hva WHO anbefalte. Når det ble erklært å være en Pandemi til slutt, så våknet myndighetene endelig opp..

Edit:

Fader det er krevende å få med seg alle innlegg i denne tråden, som jo er et mål en forsøker å nå. Da er jeg ajour for i natt tenker jeg.

Edit2:

Grimme scener i fra Frankrike som mangler intensivsenger og utstyr:

Mens vi hamstrer dasspapir/doruller, så hamstrer amerikanere våpen:

Italia er ikke i nærheten av å ha nådd toppen enda. Kan ta 1 - 2 uker til før toppen nås. Italia er kun inn i dag 10  11 (når dette skrives) av "lock down".

Sånn burde det vel utføres:

An Australian woman in China has lost her job and had her visa stripped for going for a jog while under enforced quarantine.

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/coronavirus-aussie-woman-facing-deportation-from-china-for-jogging-during-quarantine/news-story/cdfddaef261475ce356cf6bbbdd026e7

Amerikansk ungdom tar sin Spring Break og skjiter i karantene:

"Kjent" by i Storbritannia som valgte å sette hele byen i karantene under isolasjon under svartedauen. Obs, over 4 minutter lang video:

Regjeringsmedlemmer prioriteres ved koronatesting

81cce000397af657116435be484d3f2b?t%5B%5D
FOTO: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Regjeringsapparatet følger strenge smitteverntiltak for å hindre at statsminister Erna Solberg og øvrige statsråder blir smittet.

Så langt er arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og to statssekretærer smittet av koronaviruset.

Selv om det er begrenset testkapasitet i Norge, vil regjeringsapparatet bli prioritert ved symptomer.

– Regjeringens medlemmer og et utvalg statssekretærer, departementsråder og kritisk nøkkelpersonell ved Statsministerens kontor og i departementene har sentrale roller i håndteringen av koronakrisen. Disse vil prioriteres for testing ved sykdom og klare symptomer på koronasmitte. De ivaretar kritiske samfunnsfunksjoner og har utstrakt samarbeid i krisehåndteringen, opplyser kommunikasjonsrådgiver Tone Hertzberg ved Statsministerens kontor (SMK).

Dersom Solberg blir syk og ikke kan gjøre jobben, blir næringsminister Iselin Nybø (V) fungerende statsminister. Deretter følger Kjell Ingolf Ropstad (KrF) og finansminister Jan Tore Sanner (H) i køen.

(NTB)

Nordnorske kommuner trosser justisminister Monica Mælands (H) anmodning om å droppe stengte kommunegrenser og karantene for folk som kommer sørfra.

Flere kommuner har opprettet vakthold på kommunegrensen og innført automatisk karantene for folk som har reist sør for Dovre.

Statsråden har i flere dager bedt om at kommunene ikke må innføre sine egne, strenge reisebegrensninger som går lenger enn de nasjonale reglene.

Tromsø kommune var blant de første som iverksatte egne karanteneregler, og bare personer som utfører samfunnskritiske funksjoner har vært unntatt. Men Tromsø vil ikke etterkomme Mælands anmodning, melder NRK.

(NTB)

Cuba registrerte sitt første dødsfall onsdag da en 61 år gammel italiensk turist døde.

Cuba er vel regnet for å ha noe av det beste helsevesenet i verden, ihvertfall under Fidel Castro.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Italia er hardt rammet av coronaviruset. Over 4000 er døde, og de fleste pasientene dør uten sine kjære rundt seg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/alle-dor-alene/72276627

Coronasyke Tara (39): – Som å ha glass i lungene

Den britiske tobarnsmoren Tara Jane Langston advarer andre mot å ta lett på det nye coronaviruset i en video filmet fra sykehussenga.

– Hvis noen tenker at de vil ta sjanser med dette viruset, bare se på meg nå. Jeg kan ikke puste på egenhånd. Hvis noen av dere fremdeles røyker, slutt. Tro meg, dere trenger lungene deres. Vær så snill, ikke ta noen sjanser. For hvis dere blir virkelig syke, kan dere ende opp her.

Hun hoster og svetter i videoen, men sier likevel at hun føler seg ti ganger bedre enn hun gjorde på det verste.

Ønsker å advare unge mennesker

I et intervju med den britiske avisen Daily Mail, beskriver Langston seg som en sunn og frisk person, som er glad i å være aktiv og trene. Hun sier til avisen at hun ønsker å vise at det ikke bare er eldre og folk med underliggende sykdommer som kan bli alvorlig syke av det nye coronaviruset.

– Grunnen til at jeg ønsket å lage videoen var å advare om at unge mennesker også kan bli syke. Det er helt surrealistisk å være på intensivavdelingen, hvor sykepleierne er dekket med beskyttelsesutstyr fra hode til tær, mens de bokstavelig talt jobber non-stop. Det er utrolig, sier 39-åringen til avisen.

Hun er bekymret for hvordan arbeidshverdagen til sykepleiere og leger kommer til å bli i tiden fremover, når viruset sprer seg i befolkningen.

'Don't take any chances, just look at me': Fit-and-healthy gym-goer, 39, struggles to breathe from coronavirus as she gives stark warning from her intensive care hospital bed

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/03/20/195660182/coronasyke-tara-39-som-a-ha-glass-i-lungene

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...