Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Begynner det å komme fram hva som har skjedd/skjer i helsedirektoratet/FHI...

https://www.aftenposten.no/norge/i/na7veo/norske-anslag-bommet-kraftig-paa-koronaviruset

• Hvorfor det ikke var karantene for tilreisende fra smitteområder:

«Begrunnelsen var at tiltaket hadde «flere uheldige sider og at den mulige nytten ikke kan oppveie disse». Ressursbruken ble også anslått til å være for stor. I tillegg mente helsemyndighetene at det var «etiske utfordringer ved å be folk holde seg hjemme i 14 dager». 

«Tiltaket kan skape et feil inntrykk av at vi i Norge har en strategi for å holde viruset borte for alltid», skrev instituttet» og «Tiltaket kan oppfattes som et signal om at sykdommen er veldig alvorlig og at trusselen mot samfunnet er stor. Det mener vi er feil budskap», skrev Folkehelseinstituttet.

Hvorfor skolene ikke stenges:

«Argumentet har vært at det er bedre å vente med drastiske tiltak til situasjonen tilsier det.

– Vi er opptatt av at tiltakene skal være avgrenset i tid, slik at vi ser effekten av tiltakene i det tidsrommet vi har utfordringer, sier statsminister Erna Solberg»

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, M98kF1 said:

Begynner det å komme fram hva som har skjedd/skjer i helsedirektoratet/FHI...

https://www.aftenposten.no/norge/i/na7veo/norske-anslag-bommet-kraftig-paa-koronaviruset

• Hvorfor det ikke var karantene for tilreisende fra smitteområder:

«Begrunnelsen var at tiltaket hadde «flere uheldige sider og at den mulige nytten ikke kan oppveie disse». Ressursbruken ble også anslått til å være for stor. I tillegg mente helsemyndighetene at det var «etiske utfordringer ved å be folk holde seg hjemme i 14 dager». 

«Tiltaket kan skape et feil inntrykk av at vi i Norge har en strategi for å holde viruset borte for alltid», skrev instituttet» og «Tiltaket kan oppfattes som et signal om at sykdommen er veldig alvorlig og at trusselen mot samfunnet er stor. Det mener vi er feil budskap», skrev Folkehelseinstituttet.

Hvorfor skolene ikke stenges:

«Argumentet har vært at det er bedre å vente med drastiske tiltak til situasjonen tilsier det.

– Vi er opptatt av at tiltakene skal være avgrenset i tid, slik at vi ser effekten av tiltakene i det tidsrommet vi har utfordringer, sier statsminister Erna Solberg»

Jeg vet ikke hva jeg skal si til dette. Virker helt inkompetente... 

Så hva gjør de nå? Drastiske tiltak haster 

• Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, M98kF1 said:

Herregud!  :wallbash:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
xRun skrev (45 minutter siden):

Vis meg teksten som sier dette i linken din. Lurte nesten på om jeg var blitt blind, så søkte også på ordene "test" og "karantene" ol, men får ingen treff der. 

VG har endret artikkelen og fjernet sitatet. ;) Det ville være meningsløst om USA skulle slippe inn egne statsborgere uten virustest, karantene eller medisinsk attest, når grensen er stengt for andre fra samme avreiselandet.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (9 minutter siden):

Sannsynligvis ikke så veldig mye... Legene kjemper jo mot helsemyndighetene, de mener at det ikke gjøres nok i det hele tatt. Ingen som har baller står det, og det er helt riktig det!  Menigmann begynner jo å skjønne det og tar ansvar ved å holde barn hjemme fra skolen osv. Er faen meg en tragedie at folket skjønner det før myndighetene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sitat

«Tiltaket kan skape et feil inntrykk av at vi i Norge har en strategi for å holde viruset borte for alltid», skrev instituttet

Det har jeg påpekt noen uker nå, at FHI aldri har hatt en strategi om å stoppe viruset. Årsaken er at det blir vurdert som umulig å stoppe uansett. De har visst ikke tenkt tanken at det likevel kan være lurt å forsøke å stoppe det, i det minste får man da forsinket spredningen. Situasjonen vi er i nå, skyldes ene og alene denne hodeløse strategien om å la viruset etablere seg.

Vi har sett på skjermen i flere uker og forutsagt nærmest dag for dag hvordan epidemien kom til å utvikle seg, ikke fordi vi har en krystallkule, men fordi vi har sammenlignet med andre land som ligger flere uker foran oss i smitteutbredelse. At dette har kommet bardus på FHI og våre helsemyndigheter, er en utilgivelig udugelighet.

Lenke til kommentar

Hvordan er det om man bli forkjølet nå? Arbeidsgiver sendte mail på at man må bli hjemme om man blir forkjøla. Men skal man testes? Sist jeg leste var at man kun testet de som har vært i kontakt med noen smittede. Og havner man i to ukers karantene om man blir forkjøla... eller er det tilbake på jobb når man føler seg mindre "snufsete"?

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det om man bli forkjølet nå? Arbeidsgiver sendte mail på at man må bli hjemme om man blir forkjøla. Men skal man testes? Sist jeg leste var at man kun testet de som har vært i kontakt med noen smittede. Og havner man i to ukers karantene om man blir forkjøla... eller er det tilbake på jobb når man føler seg mindre "snufsete"?

Snufsing er ikke et vanlig symptom på Covid-19. Føler du deg derimot som du har symptomer på viruset bør du se om du får gjort en innsats for å bli testet ved å kontakte lokal helsetjeneste eller fastlege.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Foreldre tar ansvar og holder barna hjemme fra skolen. Det er riktig å gjøre i Oslo hvor smitten er ute av kontroll. Igjen ser vi myndighetene er bakpå, og til og med motarbeider fornuftige tiltak. Flere store bedrifter startet med karantene for sine ansatte som hadde vært i utlandet, allerede i februar. Myndighetene har sviktet sin aller viktigste oppgave, de har vist seg udugelig når det kommer til å sørge for borgernes helse og sikkerhet. Det er først og fremst dette vi betaler skatt for, det er først og fremst dette vi har avstått makt til myndighetene for.

Edit: Her "avslører" VG 13. februar, på anklagende vis, bedrifter som setter sine ansatte i karantene. FHI anbefaler heller å "Ta en prat med den det gjelder, hvis det er mange på arbeidsplassen som er bekymret" ... Godt at alt er dokumentert for ettertiden.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (35 minutter siden):

Hvorfor det?

De som er eksperter på dette har garantert mye bedre grunnlag enn folk flest.

Hvor mange dør f.eks. av en vanlig forkjølelse? Eller av kreft?

Hvor mye ekstra lidelse og evt død vil en total shutdown medføre ift antall døde av sykdommen?

Nå begynner det å bli panikk og massesuggesjon. Alle skal "ta ansvar" helt uten faglig begrunnelse... 

MDG skriker jo at man skal høre med fagfolk i andre saker, men altså ikke nå?...

Edit:

En vanlig influensa medfører ca 900 dødsfall per år i Norge.

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Miri skrev (8 minutter siden):

Foreldre tar ansvar og holder barna hjemme fra skolen. Det er riktig å gjøre i Oslo hvor smitten er ute av kontroll. Igjen ser vi myndighetene er bakpå, og til og med motarbeider fornuftige tiltak. Flere store bedrifter startet med karantene for sine ansatte som hadde vært i utlandet, allerede i februar. Myndighetene har sviktet sin aller viktigste oppgave, de har vist seg udugelig når det kommer til å sørge for borgernes helse og sikkerhet. Det er først og fremst dette vi betaler skatt for, det er først og fremst dette vi har avstått makt til myndighetene for.

Panikk....

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (10 minutter siden):

Kan vi slutte å sammenlikne med influensa. I Italia dør det ca 150 om dagen nå. Jeg vet ikke hvor mange som dør av influensa der i året, men jeg er ganske trygg på at det ikke er 15 000 og oppover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
KalleKanin skrev (14 minutter siden):

Panikk....

Ja, blir alltid panikk når realiteten går opp for kvinner av begge kjønn. ;) Nå ropes og skrikes det om at staten må gjøre noe. Det må gjøres noe, men å stenge skolene i hele landet, er meningsløst uten at smitteområder er isolert først, og enda før det må det innføres kraftigere restriksjoner på innreise til landet.

Tar vi forresten fremdeles imot asylsøkere og flyktninger fra Iran? Fra andre smitteområder? Myndighetene gjør ikke jobben sin, det er åpenbart, men heller ikke journalistene, de stiller jo ikke de riktige spørsmålene. Så mye udugelighet blir avdekket på en gang nå.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Simkin said:

God bedring! 

Kan jeg spørre om alderen din? Noen sykdom du har? Hvor har du evt blitt smitta, tror du?

Takk. Først god nyhet, våknet i dag med 96% på oksygenmetning. Føler meg også litt bedre men merker at det stort sett er bedre om morningen og tilsykner litt utover kvelden som ved en influensa.

Ang. målingen i går må jeg ta høyde for unøyaktighet selv om jeg måler 3 ganger hver gang jeg gjør det. Puls er noe høy (72 vs. 62 normalt,) og blodtrykk veldig høyt i hele sykdomsperioden (100/150). Men hvert tegn til bedring er velkomment.

Jeg tilhører 50+ gruppa og jobber i en internasjonal privat bedrift med ca. 200 ansatte i Oslo som har mye global reiseaktivitet Vi har hatt mange hostende, nysende og harkende innom vår avdeling siste måned og mange lange møter med folk som ikke er 100% friske. Mange har vært utenlands i vinterferie ol.

Jeg tenker at min sykdom kommer fra jobb miljøet da jeg siste 3 måneder kun har eksistert hjemme og på jobb i et crunch prosjekt med mye overtid samt 0 sosial kontakt utover jobb og hjemme i denne crunch perioden. Har heller ikke benyttet kollektiv transport (vi har parkeringsmuligheter på/ved jobb med elbil). Min sambo har ikke vært syk ennå men når jeg jobber mye og sent i perioder deler vi eks ikke soverom som nok har skjermet henne.

Edit:
Jeg har 3 underliggende kroniske tilstander men ikke eks. diabetes. Men jeg aner jo egentlig ikke hvor jeg har blitt smittet av dette influensalignende greiene (influensalignende med unntak av at jeg ikke finnes forkjølet eller snørrete), det kan ha skjedd når som helst, hvor som helst. Eks. at sambo er smittebærer, fra sin jobb eller sosiale aktiviteter med venninner, aner ikke. Har eks. hatt 3 avtaler utenfor jobb i samme periode før jeg ble syk samt vært i butikken ca. 1 gang i uken. Når jeg tenker etter var det også 2 ganger hvor jeg spiste på en restaurant i lunsjen på jobb i ukene før sykdom.

Så å vite hvordan man ble syk er vanskelig. Men ingenting tilfredstiller FHI sine gjeldende krav til test.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, KalleKanin said:

Hvorfor det?

De som er eksperter på dette har garantert mye bedre grunnlag enn folk flest.

Hvor mange dør f.eks. av en vanlig forkjølelse? Eller av kreft?

Hvor mye ekstra lidelse og evt død vil en total shutdown medføre ift antall døde av sykdommen?

Nå begynner det å bli panikk og massesuggesjon. Alle skal "ta ansvar" helt uten faglig begrunnelse... 

MDG skriker jo at man skal høre med fagfolk i andre saker, men altså ikke nå?...

Edit:

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

Fordi dette viruset smitter eksponensielt. Hvis vi ikke tar grep så får vi snart en situasjon i Italia hvor nesten 200 dør per dag, sykehusene klarer ikke å behandle alle pasientene som vil føre til at enda flere dør. 

Ca 20% av de smittede får et alvorlig forløp sies det. 5% trenger intensiv behandling. Disse tallene er sterkt underdrevet hvis vi ser til Italia. Der er trenger mer enn 10% intensivbehandling og hele 70% blir innlagt på sykehus. 

Hvordan tror du det blir når 200.000 er syke i stedet for 12.000? Eller 2millioner for den saks skyld? Med eksponensiell vekst når vi de tallene veldig fort. 

De eneste tiltakene som virker er å begrense sosial kontakt 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Nå politiserer du omtrent hvert eneste innlegg og langer ut mot kvinner, globalisering og innvandring. Kanskje heller ta det i en annen tråd?

Du mener det ikke er relevant hvorvidt asylsøkere/flyktninger fra episenteret i Iran har fritt leide til landet? At du reagerer på at det stilles spørsmål ved dette, viser at det er DU som politiserer. Og politisk agenda er naturligvis også årsaken til at ingen journalister tar opp denne åpenbare problemstillingen. Den som lar politikk gå foran folks liv og helse, er et ynkelig menneske.

Globaliseringen er en direkte årsak til sårbarheten samfunnet har for slike kriser. Hvorfor mener du det er galt å sette søkelys på det? Er det igjen politikk som trumfer folks liv og helse?

Mangel på maskulin, resolutt ledelse er årsaken til at riktige tiltak ikke blir iverksatt. Smitteoverlegen ved Ullevål kaller det "mangel på baller". Du vet hvilket kjønn som har baller?

Men maskulin ledelse handler ikke først og fremst om kjønn, men om personlige egenskaper. Kvinner kan også ha maskuline lederegenskaper. Tenk Margareth Thatcher.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...