Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Kan heldigvis gå til kontoret (hvor jeg ikke er hver dag), og hvor det ikke pleier å være mer enn 5-6 personer. Obligatorisk håndvask på alle som kommer inn, og vi vasker flater og dørhåndtak ganske flittig. Før helga tipper jeg at jeg kommer til å ta iMacen og harddisker med meg hjem, sånn at jeg kan jobbe hjemmefra neste uke. Kan man gjøre det, gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Snikpellik said:

Nesten spennende om det blir verre enn sist han uttalte seg om dette. Om mulig.

Må si det er forfriskende med coronaviruset egentlig. Istedenfor at jeg se 15 artikler om Trump hver gang jeg åpner VG/DB/NRK/AP så er det corona-time. Jeg er så utrolig lei av å måtte scrolle meg gjennom for å finne en artikkel som IKKE handler om han... "Trump sin hatt blåste av, se her!" "Trump this trump that trump trump-spiller-på-trumpet-mens-han-trumpet-rundt-i-trumpeland". Ja noe sånt

/masseBS :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

TV2: Mangler pandemilager for smittevernutstyr

"Samtidig som WHO har erklært koronaviruset for en pandemi, er lagrene med smittevernutstyr på norske sykehus i ferd med å tømmes. (...)

Tirsdag fortalte klinikksjef Øyvind Skraastad ved Akuttklinikken på Oslo universitetssykehus at de ikke har nok smittevernutstyr hvis det blir «italienske tilstander» i Norge.

– Hvor alvorlig kan det bli?

– Det sier seg egentlig selv, sa han da.

Det vil nemlig gå med svært store mengder smittevernutstyr når en alvorlig koronasyk pasient blir lagt inn på et luftsmitteisolat.

I løpet av én uke vil det for eksempel brukes over 1000 par med hansker – på én pasient.

– Det betyr at hvis vi ikke får de bestillingene vi har inne, så blir det krevende for oss, sier administrerende direktør Cathrine Lofthus i Helse Sør-Øst til TV 2."

Smittevernutstyr som trengs for én pasient per døgn i luftsmitteisolat:

• Gule frakker: 43
  • Hetter: 43
  • Munnbind: 27
  • FFP3-masker: 25
  • Hansker: 156
  • Visir: 15

https://www.tv2.no/nyheter/11287227/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (53 minutter siden):

Nei, Erna får aldeles ikke min støtte.

Hun kjører jo Norge rett inn i den største pandemien vi har hatt siden spanskesyken!

Erna burde gå nå!

Det er selvsagt din mening. Men nå tilsier fordelingen på Stortinget at det ikke blir noen forandring. Og da må vi forsøke å heller få henne til å gjøre litt mer. Jeg er spesielt bekymret over at t-banen ikke er stengt og slikt. Det vil nok komme, men kan være for sent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Kan vi ikke bare stenge ned hele samfunnet i en periode? Nei, samfunnet må holdes i gang om vi skal klare å håndtere krisen. Nå må vi for all del ikke høre på feminine krefter som krever iverksetting av tiltak som kanskje gjør oss dårligere i stand til å møte det som kommer. Områder der det er påvist smitte må isoleres fra omverdenen, og internt der må folk i karantene, men resten av landet må holde hjulene i gang, produsere og skape verdier som hjelper oss alle til å komme over krisen.

Hvis vi stenger hele landet, som Italia, så har vi som samfunn bare oppsparte midler å trekke på. Tenk på det. En slik situasjon må vi unngå for alt i verden. Nå mens vi kan, må vi som kan jobbe, fortsette med det, mens de som er i smitteområder må settes i kollektiv karantene.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
0laf skrev (28 minutter siden):

President Trump kommer med en uttalelse angående utbruddet i USA, rundt 02:00 norsk tid

Dette blir interessant. Det virker som om USA har 4 utbrudd samtidig: Massachussets, New York, California og Washington. I tillegg kan det alltids spre seg.

Ifølge kilder, så er det ikke nok test-utstyr og det medfører at tallene som kommer er underrapportert. Bill Gates sin organisasjon mener at det kan være 30 000 smittede i Washington alene ut denne måneden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

TV2: Mangler pandemilager for smittevernutstyr

"Samtidig som WHO har erklært koronaviruset for en pandemi, er lagrene med smittevernutstyr på norske sykehus i ferd med å tømmes. (...)

Tirsdag fortalte klinikksjef Øyvind Skraastad ved Akuttklinikken på Oslo universitetssykehus at de ikke har nok smittevernutstyr hvis det blir «italienske tilstander» i Norge.

– Hvor alvorlig kan det bli?

– Det sier seg egentlig selv, sa han da.

Det vil nemlig gå med svært store mengder smittevernutstyr når en alvorlig koronasyk pasient blir lagt inn på et luftsmitteisolat.

I løpet av én uke vil det for eksempel brukes over 1000 par med hansker – på én pasient.

– Det betyr at hvis vi ikke får de bestillingene vi har inne, så blir det krevende for oss, sier administrerende direktør Cathrine Lofthus i Helse Sør-Øst til TV 2."

Smittevernutstyr som trengs for én pasient per døgn i luftsmitteisolat:

• Gule frakker: 43
  • Hetter: 43
  • Munnbind: 27
  • FFP3-masker: 25
  • Hansker: 156
  • Visir: 15

https://www.tv2.no/nyheter/11287227/

Det som faktisk sier seg selv er at de ikke kan svi av alt utstyr nå og satse på leveringer.

De kan ikke bruke den mengden utstyr slik situasjonen her nå!

I Wuhan måtte de til slutt lage utstyr av plastposer, og nå må de for pokker ha vett til å bruke en FFP3-maske i mer enn fem minutter av gangen om de ikke skal havne i samme situasjon!

Dette er jo det perfekte mareritt! Om 10 dager er de tomme, og enda en "woooops".

Lenke til kommentar
Miri skrev (2 minutter siden):

Kan vi ikke bare stenge ned hele samfunnet i en periode? Nei, samfunnet må holdes i gang om vi skal klare å håndtere krisen. Nå må vi for all del ikke høre på feminine krefter som krever iverksetting av tiltak som kanskje gjør oss dårligere i stand til å møte det som kommer. Områder der det er påvist smitte må isoleres fra omverdenen, og internt der må folk i karantene, men resten av landet må holde hjulene i gang, produsere og skape verdier som hjelper oss alle til å komme over krisen.

Hvis vi stenger hele landet, som Italia, så har vi som samfunn bare oppsparte midler å trekke på. Tenk på det. En slik situasjon må vi unngå for alt i verden. Nå mens vi kan, må vi som kan jobbe, fortsette med det, mens de som er i smitteområder må settes i kollektiv karantene.

Helt enig! Stenge av skoler og arbeidsplasser er som å tro på julenissen. Vittig at så mange tror på denne propagandaen. At det faktisk finnes så mange som frykter dette lille viruset kontra trafikk/drap/sykdommer/kreft er hån mot dem

Lenke til kommentar
1 minute ago, Laffe said:

Helt enig! Stenge av skoler og arbeidsplasser er som å tro på julenissen. Vittig at så mange tror på denne propagandaen. At det faktisk finnes så mange som frykter dette lille viruset kontra trafikk/drap/sykdommer/kreft er hån mot dem

Klart vi kan stenge skoler, vi må infinne oss etter forholdene!

Første prioritet er å få smitte under kontroll, og på den måten senke risiko for de som faktisk utfører viktige oppgaver i samfunnet. Alle som kan bør jobbe hjemmefra, det er ikke noe "normalt" ved denne situasjonen.

Alle som kan bør i størst mulig grad isolere seg mest mulig, slik at vitale funksjoner kan holdes i gang. Hadde vi gjort det på riktig måte fra første dag hadde det kanskje vært en mulighet, men her har alt blitt gjort feil, så nå må man virkelig gjøre ALLE mulige tiltak som ikke stanser samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sandy Koufax skrev (Akkurat nå):

Ifølge kilder, så er det ikke nok test-utstyr og det medfører at tallene som kommer er underrapportert. Bill Gates sin organisasjon mener at det kan være 30 000 smittede i Washington alene ut denne måneden.

Det stemmer ikke lenger. Tidligere var det manko, og det var også en teknisk feil ved testene. I dag har USA flere millioner tester tilgjengelig, og alle som trenger test, kan få det.

USA var det første landet som innførte reiserestriksjoner mot Kina, og fikk mye kritikk for det. Takket være Trumps resolutte handling, er USA bedre stilt enn de fleste. Bortsett fra noen sleivete uttalelser, er Trump den statslederen som har håndtert krisen best.

Lenke til kommentar
Miri skrev (2 minutter siden):

Det stemmer ikke lenger. Tidligere var det manko, og det var også en teknisk feil ved testene. I dag har USA flere millioner tester tilgjengelig, og alle som trenger test, kan få det.

USA var det første landet som innførte reiserestriksjoner mot Kina, og fikk mye kritikk for det. Takket være Trumps resolutte handling, er USA bedre stilt enn de fleste. Bortsett fra noen sleivete uttalelser, er Trump den statslederen som har håndtert krisen best.

Så nettopp et intervju med guvernøren av Illinois Pritzker på CNN. Han var av en annen oppfatning. Men kan selvsagt ta feil.

Trump mente vel at det var en slags "hoax" skapt av det demokratiske partier for noen dager siden. Så virker litt lite troverdig...

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Laffe said:

Joda, "dette lille viruset" fikk jo bare Kina, et land som ikke driver med bullshit til å bygge flere sykehus på rekord-tid, sette restriksjoner for 800 millioner mennesker ++++. Det har heller ikke bare fått et land til å stenge hele landet sitt? Neida, lille viruset, er bare 1 dag med diare for alle så er det over. 

Gidder.....ikke.....skrive....ned......hvorfor....det......ikke....er.....et.....virus.....å......overse....for.....100ede....gang. Google it

EDIT: Hvem sier at jeg eller vi frykter at selve viruset vil skade meg / oss? Her er det snakk om sååååååå mye mer enn din egen helse. Hva skjer om dagen kommer der 400 000 nordmenn er syke? Hva sier du om noen i familien din dauer fordi de har diabetes og det krasjer med viruset? Dagen du knekker armen men du blir bare sendt hjem fordi det er 100 000 nordmenn innlagt? Kan fortsette i evig tid med eksempler men det er da snakk om så mye mer enn at "jeg/vi kan dø av det"

Endret av Heiheihade
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sandy Koufax skrev (12 minutter siden):

Så nettopp et intervju med guvernøren av Illinois Pritzker på CNN. Han var av en annen oppfatning. Men kan selvsagt ta feil.

Trump mente vel at det var en slags "hoax" skapt av det demokratiske partier for noen dager siden. Så virker litt lite troverdig...

Nei, dette stemmer heller ikke. For flere dager siden kom det melding om at USA hadde 4-5 millioner tester tilgjengelig. Se hva Dr. Fauci sier om dette opptaket nedenfor (fra 5:20).

Trump refererte til demokratenes politiske misbruk av coronaviruset som en hoax, ikke viruset i seg selv. Dette er avklart for lenge siden. Du må slutte å låne øre til journalister med politisk agenda.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Miri said:

Erna bør gå av og overlate lederskapet av landet til et tverrpolitisk panel som har evnen til resolutte beslutninger. For la det ikke være noen tvil: Dagens krise skyldes et feminisert lederskap. Over mange år har samfunnet fremdyrket den feminine lederrollen, på alle plan i stat og kommuner, i privat virksomhet, sågar i forsvaret. Uten tanke på at det feminine forutsetter rammer beskyttet av maskulinitet. Overalt i naturen ser vi det samme, det maskuline skaper trygge rammer der det feminine kan fungere. Når samfunnet møter kriser som denne, blir den feminine sårbarheten tydelig. Vi er et feminint samfunn som har forkastet den beskyttende maskuliniteten. Det vi trenger nå, er resolutt maskulinitet som kan styre skuta og ta de vanskelige beslutningene.

Spar meg for fascisme-preik. En sterk mann som undertrykker befolkningen, er det motsatte av en sterk mann som beskytter befolkningen.

Et maskulint tiltak nå vil være å isolere områder som deler av Oslo og andre steder som har ukontrollert smittespredning. Myndighetene feilet i å beskytte landets grenser i startfasen, nå kan de rette opp noe ved å opprette grenser mot resten av landet. Iverksett nå! Tidsvinduet er smalt.

Det tas til orde for å stenge barnehager og skoler over hele landet, det er meningsløst i dag, fordi smitten uansett da får etablere seg over hele landet. Det er smitteområder som må isoleres.

Internt i de isolerte områdene må skoler stenges, kollektivtransport stoppes og strenge restriksjoner på all reisevirksomhet. Gjøres ikke dette NÅ, må vi i neste omgang gjøre dette for hele landet.

Støtter den. Dette er på ingen måte fascistisk og er bare slik utviklingen av samfunnet er. Maskulint til feminint til maskulint etc. helt til det kanskje en dag møtes i en perfekt synergi. Yin og yang.

SDi-vMemes-Blue-Green-v1.jpg

SDi-vMemes-Overview-Yellow-Turquoise-v1.

Kilde

Jeg synes Spiral Dynamics er en veldig illustrerende modell, siden her ser man veldig godt hvordan det skifter fra feminint til maskulint. Jeg vil nok si Norge hovedsakelig befinner seg på det Grønne stadiet, og det er nok det vi ser skyggesidene av nå. Fokuset er på at folk ikke skal være redde og alle skal ha det bra, det er følelsesbasert og noe naivt, konsensusbasert (ikke noe klart lederskap), prosessorientert (byråkrati og treghet).

Vi trenger statsmenn som kan samle og lede folket, på tvers av ideologi og trossystemer. Men det er komplekst og krever følgelig kompleks bevissthet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Laffe said:

Som ikke driver med bullshit? Haha den var god. Kina er det landet man minst bør stole på. Alt som kommer ut fra det landet er bare makkverk.

Du må forstå at dette er skapt av MSM og globalister som gjør det de kan for at befolkningen skal få panikk. .

1. Skape frykt ved å innhente penger

Tror du missforsto "ikke driver med BS". Kina kødder ikke, i den forstand at de ikke løper rundt som noen nolduser om noe alvorlig skjer. De bygde 2 sykehus på litt over 1 uke, satt 1/10 av JORDAS TOTALE BEFOLKNING under restriksjoner, dro folk ut av leilighetene sine i full vernedrakt, arrestert og sikkert drepte de som spredde sannheten om viruset (journalister som har forsvunnet) osv osv osv.

Stoler jeg på Kina? Fuck no, men du tror da vel ikke at de har lata som alt dette har skjedd, forså  å plante viruset i Europa? Dette er skapt av at dyr som ikke hører i nærheten av hverandre har spredt virus til hverandre, som har blitt spredt til mennesker som har spredt det videre. Tallene fra Kina som sier noen å tyve smittede per dag tror jeg like mye på som julenissen, jesus, allah og mulvarpmennesker, altså ikke i det hele tatt. 

Men at dette er skapt av MSM og globalister? Hva tjener globalister på dette? 

Proponents of globalism believe in global citizenship; that is, the problems of humanity can be resolved with democratic globalism. Democratic globalism is theidea that all people matter, no matter where they live, and that universal freedom and human rights can be fostered for all mankind.

Ser ikke helt sammenhengen mellom globalister og covid-19 du..

Lenke til kommentar

Name Date World pop. Subtype Reproduction rate[213] People infected (est.) Deaths worldwide Case fatality rate Pandemic Severity

Typical seasonal flu[t 1] Every year 7,75 billion A/H3N2, A/H1N1, B, ... 1.28 (IQR, 1.19–1.37) 5–15% (340 million – 1 billion)[226] 290,000–650,000/year[227] <0.1%[228] 1

Mellom 5-15% av verdens befolkning får influensa hvert år, dødsraten er < 0.1.
Mindre enn 0.1, MINDRE(!). Er på 0.08% om man tar døde / smittede x 100.

Tar vi tallene fra https://www.worldometers.info/coronavirus/ så har covid-19 en dødsrate på: 4003 / 114 045 x 100 =3.51%

Influensan har en R0 på 1.3, covid-19 sin R0 er vel fremdeles på 2.2.

Så for å gjøre et kort sammendrag:

Prosentvis større dødsrate av covid-19 vs vanlig influensa: 
3.51% - 0.08% = 3.43 --> 3.43 / 0.08 x 100 = 4287 %. Det er litt prosenter det eller hva?

Så var det jo R0'n også da. Gjennomsnittlig vil en med influensa smitte 1.3 personer, mens en med covid-19 vil smitte 2.2 personer.
Så la oss si at du har influensa, og jeg har covid-19 men vi er idioter å drar på en messe/fotballkamp eller whatever.

Her smitter du 1.3 personer (sånn i teorien), og jeg 2.2 i teorien. Så la oss si at smitten hopper 5 ganger.

Du: smitta 1.3 som smitta 1.3 som smitta 1.3 som smitta 1.3 som smitta 1.3 som smitta 1.3
Jeg smitta 2.2 som smitta 2.2 som smitta 2.2 som smitta 2.2 som smitta 2.2 som smitta 2.2

Ditt tall = 1.3^5 = 3.7 personer smittet.
Mitt tall = 2.2^5 = 51.5 personer smittet.

Av de 3.7 personene som du smittet, så vil i teorien 0.08% dø = 0.08 / 100 = 0.0008 --> 3.7 x 0.0008 = 0.00296 døde.
Av de 51.5 personene jeg smittet vil da i teorien 3.51% dø = 51.5 x 0.0351 = 1.8 døde.

Ikke glem alle de personene som også vil bli smittet videre av de 51.5 personen jeg smittet. Bare ved 1 hopp så er det snakk om 55.5 x 2.2 = 122.

Skulle det hoppe 5 som "min gjorde" så ---> 2.2^5 x 51.5 = 2654 smittede.
Skulle de 3.7 personen du smittet gjøre det samme så ---> 1.3^5 x 3.7 = 13.7 smittede

Influensa har vi hatt lenge, alle vet jo hva influensa er, men hvor mange hadde hørt om coronaviruset før det begynte å spre seg? Langt ifra like mange

Endret av iStereo
Fjernet sitering til slettet innlegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...