Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Theo343 said:

For de som har symptomer men ikke har fått test kan det i tillegg til almenntilstand være greit å følge med på oksygenmetningen i blodet. Jeg har en såkalt "pulse oximeter" man setter på fingeren hjemme og har fulgt med siden fredag.

Det interessante er at oksygenmetningen har gått gradvis nedover. På fredag var den 98%, lørdag 97%, søndag 95%, mandag 95%, tirsdag 94% og i dag har den ligget på 92-94%.

Man bør ligge mellom 94-100 (de fleste friske ligger på 97-99, noen på 95+) og faller man under 90 er det på tide å snakke med lege.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypoxemia#Signs_and_symptoms

Kontakt lege! Det der er ikke normalt...

Du har et stykke igjen før det er "alvorlig" men det kan fort bli køer etc. Hva ligger du på om du prøver å få den opp ved å puste dypt etc.?

Merker du noe i lungene?

Edit: alvorlig som i hypoksi-alvorlig, under 92% er et dårlig tegn, men i seg selv noe mange med nedsatt lungefunksjon lever med...

Endret av pappkake
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Miri skrev (2 minutter siden):

Erna bør gå av og overlate lederskapet av landet til et tverrpolitisk panel som har evnen til resolutte beslutninger ... det vi trenger nå, er resolutt maskulinitet som kan styre skuta og ta de vanskelige beslutningene.

Hva med Jonas som tverrpolitisk leder, det blir ikke særlig mer maskulint enn det?

Så må vi få byttet ut denne Stoltenberg-dama som leder Folkehelseinstituttet, der trenger vi en skikkelig maskulin mann for å orden på sakene, jeg foreslår Durex'en til Martha som leder for FHI, få kan mer om kurering av sjeldne sykdommer en Durex den Store.

3s814j.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (13 minutter siden):

Vi bør nok støtte Erna nå. Samle oss rundt henne.

Hun er vårt håp på mange måter. Men de må gjøre mer. Føre var-prinsippet er nyttig her. Bedre å stoppe ting i startgropen før det utvikler seg.

Nei, Erna får aldeles ikke min støtte.

Hun kjører jo Norge rett inn i den største pandemien vi har hatt siden spanskesyken!

Erna burde gå nå!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

For de som har symptomer men ikke har fått test kan det i tillegg til almenntilstand være greit å følge med på oksygenmetningen i blodet. Jeg har en såkalt "pulse oximeter" man setter på fingeren hjemme og har fulgt med siden fredag.

Det interessante er at oksygenmetningen har gått gradvis nedover. På fredag var den 98%, lørdag 97%, søndag 95%, mandag 95%, tirsdag 94% og i dag har den ligget på 92-94%.

Man bør ligge mellom 94-100 (de fleste friske ligger på 97-99, noen på 95+) og faller man under 90 er det på tide å snakke med lege.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypoxemia#Signs_and_symptoms

Når folk ligger med trykksatte lunger, så er det viktigere å være skånsom. Leger må ikke falle for fristelsen å hige etter best mulig oksygenblodverdier, men å passe på at "inngrepet" ikke ødelegger lungene. Mener at noen hevdet at selv tall nedpå 80 eller hva det var er innenfor når du ligger med kunstig styring av åndedrett. Risikoen for å få væskefylte alveoler er stor. En eller annen gang i løpet av tråden så fikk jeg med meg dette. Var det i fra den italienske legen montro?

Canada

The coronavirus outbreak has forced Canada to cancel an international meeting next week that was to discuss challenges to the World Trade Organisation, a Canadian trade ministry spokeswoman has said.

Canada chairs a group of 12 nations that, along with the European Union, is trying to reform WTO rules in the face of US actions that threaten to paralyse the body. The group had been scheduled to meet in Ottawa 18 March.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/11/coronavirus-update-live-news-uk-health-minister-italy-lockdown-australia-us-china-stock-markets-outbreak-latest-updates

Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Hva med Jonas som tverrpolitisk leder, det blir ikke særlig mer maskulint enn det?

Så må vi få byttet ut denne Stoltenberg-dama som leder Folkehelseinstituttet, der trenger vi en skikkelig maskulin mann for å orden på sakene, jeg foreslår Durex'en til Martha som leder for FHI, få kan mer om kurering av sjeldne sykdommer en Durex den Store.

3s814j.jpg

Så handlingslammet, uforberedt og useriøst FHI har opptrått i denne krisen så skremmer ikke forslaget ditt med Durek, FHI kan vel umulig bli så mye mer ubrukelig enn det har vært under denne krisen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Skummelt med resultatene fra oximeteret.

Rådet for psykisk helse er å ikke sitte alene med dette, https://www.tv2.no/nyheter/11285697/

"Dyregrov opplever også folk som kjenner på sterk bekymring til ikke å se og lese alt av nyheter.

– Et godt tips er at man ikke bør sitte alene. Å ta kontakt med andre, for eksempel på Facetime, er et godt råd."

Ikke sitte alene, lol ? men "kontakt på Facetime" er vel kontakt via dataen ?

Sjelden å se Wilhelmsen gi de rådene der :wee:

Jeg er heldigvis mye mindre bekymret selv nå, når jeg har bidratt til å hjelpe folk med å se alvoret i situasjonen. Men, jeg kjente på kroppen at jeg hadde sittet litt drøyt mange timer over flere dager på dette forumet. Hadde jeg ikke tatt pause tidligere på kvelden nå, så tror jeg faktisk at jeg hadde vært på nippet til å få en forbigående angstopplevelse. Men, jeg har greid å la være å få dette.

Kanskje jeg skulle unde meg en dag fri nå?

Jeg har vel gått angstfri i en 6 år nå, helt umedisinert :thumbup: Ingen lykkepiller, ingen treningsritualer.. Nothing.

Første og siste gang jeg var på lykkepiller var vel en 19 - 21 år siden :roll:

Men, jeg kjente meg sliten av dette skippertaket foran PC nå.

Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337

Noen her som trener jevnlig? Hva tenker dere om å dra på treningssenter nå? 

Anonymous poster hash: 97f4d...337

Lenke til kommentar
Just now, Guest 97f4d...337 said:

Vel, i og med at det kan være luftbårent så tror jeg at jeg ville ha latt være. Sikter til den kinesiske busstudien om at viruset kan henge i bussluften i mange mange timer etter at smittet person har forlatt bussen.

Dersom du har klokketro på at dette kun er dråpesmittende så kan du jo ta risikoen om du føler for det, dersom du tar antibac og håndvaskrutinene på alvor. ELLER, du kan velge å trene hjemme eller ute i skog og mark. Er opp til deg det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Gjest 97f4d...337 skrev (1 minutt siden):

Trener hver dag, fordel å legge økten til morgenen, da er det ofte lite folk, og mindre risiko for virus i luften etter natten. Ser an dag for dag nå, det nærmer seg et krysningspunkt hvor risikoen er for stor. Spørs hvor du bor i landet.

Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337
G skrev (Akkurat nå):

Vel, i og med at det kan være luftbårent så tror jeg at jeg ville ha latt være. Sikter til den kinesiske busstudien om at viruset kan henge i bussluften i mange mange timer etter at smittet person har forlatt bussen.

Dersom du har klokketro på at dette kun er dråpesmittende så kan du jo ta risikoen om du føler for det, dersom du tar antibac og håndvaskrutinene på alvor. ELLER, du kan velge å trene hjemme eller ute i skog og mark. Er opp til deg det!

Er så lei meg for dette, har nylig kommet i gang med treningen og kommer til å miste mye progresjon. :( Og jeg vet ikke om jeg burde la være å dra på trening eller ikke, hører noen sier at jeg burde la være mens andre bare nope. 

Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337
Miri skrev (Akkurat nå):

Trener hver dag, fordel å legge økten til morgenen, da er det ofte lite folk, og mindre risiko for virus i luften etter natten. Ser an dag for dag nå, det nærmer seg et krysningspunkt hvor risikoen er for stor. Spørs hvor du bor i landet.

Jeg bor i møre og romsdal. Det er sikkert en fordel ja, jeg får trene når det er lite folk som er tidlig på morgenen og sent på kvelden her. Da burde jeg vell være noe lunde safe? Er veldig påpasselig med hygiene (og jeg KAN hygiene, jobber på sykehjem). 

Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337 skrev (4 minutter siden):

Chillern med noen rolige hjemmeøvelser og sånt. Er jo veldig individuelt, men for min egen del kommer jeg fort inn i det igjen. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Guest 97f4d...337 said:

Er så lei meg for dette, har nylig kommet i gang med treningen og kommer til å miste mye progresjon. :( Og jeg vet ikke om jeg burde la være å dra på trening eller ikke, hører noen sier at jeg burde la være mens andre bare nope. 

Ikke vær lei deg. Dette kan gi deg den riktige forståelsen at man kan oppnå trening selv hjemme uten et fordyrende treningsmedlemskap. Alliere seg med en venn som kan holde treningsmotivasjonen oppe. Innstallere en intervall-app på mobilen eller noe sånne tiltak som gjør treningsøktene enklere å gjennomføre er mine råd.

Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337 skrev (2 minutter siden):

Ideelt sett med situasjonen vi er i akkurat nå så burde jo absolutt ingen bevege seg ut dørene mer enn nødvendig. 

Lenke til kommentar
Just now, DårligNavn said:

Ideelt sett med situasjonen vi er i akkurat nå så burde jo absolutt ingen bevege seg ut dørene mer enn nødvendig. 

Er et litt drøyt råd. En har så mange kvadratkilometer skog og mark i dette landet hvor en nesten ikke møter på særlig mange sjeler.

Lenke til kommentar
Gjest 97f4d...337 skrev (4 minutter siden):

Jeg synes alle bør holde seg hjemme med mindre de har et reelt behov for å gå ut, som å handle inn helt nødvendige varer, eller for de som absolutt må på jobb.

Det er allerede god kunnskap om hva som virker for å bekjempe en pandemi, å det er å unngå at mennesker kommer i kontakt med hverandre. Så enkelt, men likevel så vanskelig !

Dersom hver og en gjør det de kan på egen hånd, så går dette mye enklere, og å gå på treningsstudio er noe de fleste kan vente med noen uker uten at det er noe problem.

Jeg mener forøvrig at alle de skandinaviske landene bør låse ned hele landet, stenge alt, få folk til å holde seg hjemme i noen uker, det vil bli mye billigere enn å vente til det blir helt nødvendig å stenge hele samfunnet på ubestemt tid, som i Italia.

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DårligNavn said:

Det er sant, men nå snakker fyren om treningssenter. 

Da ville jeg ha tenkt meg om tre ganger ja. Enig i det. En får gjøre det beste ut av det. Prøve å ikke la være helt å slutte å leve, på best mulig tilnærming som man kan få det til med!

Israel

Og der fikk vi vite såpass ja. Mange måneder :hm:

Israeli-made oral vaccine for coronavirus on track, but testing will take months

State-funded Migal Galilee institute has been working for 4 years on a vaccine that could be customized for various viruses, so it had a head start when COVID-19 emerged

https://www.timesofisrael.com/israeli-made-oral-vaccine-for-coronavirus-on-track-but-testing-will-take-months/

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...