Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (17 minutter siden):

Jeg synes Nakstad svarer ganske bra på noe av temaet 38 minutter inn i denne video. Dette har jo Norge oppnådd, nemlig dugnaden. Så Norge er på ingen måte som Kina, annet enn at vi har oppnådd det samme uten strenge tiltak som "gjensveising av dører" og hva de måtte finne på.

Men du unnviker store deler av svaret mitt her. Vi har oppnådd dette MED tiltak som har vært uforholdsmessige og i stil med tiltak man er vandt å se i F.eks Kina. Vi kan sammenligne tiltakene og lockdown med Kina i stor grad siden man i Norge ikke har for vane å kunne nekte folk å bevege seg fritt, begrense hvor mange man kan være i eget hjem, nekte folk å reise/oppholde seg i hytte i annet fylke osv.

Nå lener diskusjonen seg mot tråden om tiltak i Norge kanskje vi skulle fortsatt der så vi ikke sporer av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (23 minutter siden):

Men du unnviker store deler av svaret mitt her. Vi har oppnådd dette MED tiltak som har vært uforholdsmessige og i stil med tiltak man er vandt å se i F.eks Kina.

Det kan du kanskje si i ettpåklokskapens lys. Som har absolutt null verdi. Eller satt du på opplysninger underveis som ingen andre viste?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (13 minutter siden):

Det kan du kanskje si i ettpåklokskapens lys. Som har absolutt null verdi. Eller satt du på opplysninger underveis som ingen andre viste?

Det har jeg sagt i den delen av diskusjonen som går i den andre tråden. Litt vanskelig når det er splittet over mange tråder, men tar med sitatet fra mitt innlegg der under her: 

«Så igjen dette over alene bekrefter jo at han har hatt mye rett. Nå er det lett å være etterpåklok selvsagt og på et tidspunkt tidlig før man hadde nok kunnskap kan man på mange måter si at meningen ikke var basert på vitenskap, men nå er de i aller høyeste grad det.»

Etterpåklokskap er jo akkurat det man må bruke i den situasjonen en står i nå. Det er slik vi lærer av feil og kan fra nå av håndtere det bedre, men da bør vi diskutere videre i coronahåndteringen i Norge i den tråden som går der. 

Lenke til kommentar

WHO: Omikron kan bety slutten på pandemien i Europa
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

– Covid-19 pandemien har kommet i en ny fase med omikronvarianten. Varianten kan føre til at 60 prosent av befolkningen i Europa vil være smittet innen mars. Det kan bety slutten på pandemien i regionen, sa WHOs Europa-direktør, Hans Kluge, til AFP søndag.

Han understreket at det fortsatt er like viktig å være forsiktig, og viste til faren for at viruset kan mutere igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sitat

I begynnelsen av januar begynte Israel å gi en fjerde dose av Pfizers koronavaksine til alle over 60 år.

Nå rapporterer de om lovende resultater.

En foreløpig studie tyder på at den gir tre ganger så god beskyttelse mot alovrlig sykdom sammenlignet med tre doser, ifølge helsedepartementet i Israel. Det skriver Reuters.

De som har fire doser, har i tillegg dobbelt så god beskyttelse mot smitte, ifølge departementet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, minim said:

Men du unnviker store deler av svaret mitt her. Vi har oppnådd dette MED tiltak som har vært uforholdsmessige og i stil med tiltak man er vandt å se i F.eks Kina. Vi kan sammenligne tiltakene og lockdown med Kina i stor grad siden man i Norge ikke har for vane å kunne nekte folk å bevege seg fritt, begrense hvor mange man kan være i eget hjem, nekte folk å reise/oppholde seg i hytte i annet fylke osv.

Nå lener diskusjonen seg mot tråden om tiltak i Norge kanskje vi skulle fortsatt der så vi ikke sporer av?

Ja du kan kanskje si at du ikke har fått besvarelser som du forventer deg. Men, jeg har adressert den skjevheten mellom å sammenlikne Norge og Kina ganske godt som du la an til, synes jeg selv ihvertfall. Og det ser ikke ut til at du har tatt det innover deg hvordan dette blir seendes ut for presentasjonsstilen, men det er jo fritt å ha slike rare meninger.

Nei, jeg er uenig i at det helt sammenliknbart.

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

WHO: Omikron kan bety slutten på pandemien i Europa

kan vi se for oss at det hele er over og hverdagen normalisert innen sommeren?

vet ingen kan svare/garantere noe slikt, men man begynner jo så smått å lure på "sluttdato" på dette.

Lenke til kommentar
3 hours ago, frohmage said:

– Vi ser ingen fordeler med koronatesting i endetarmen og har ingen planer om å innføre det, skriver overlege Preben Aavitsland i en e-post til NRK.

Preben Aavitsland
– Forstår du hvorfor de tester rektalt i Kina? – Nei, men det er også andre deler av koronahåndteringen i Kina jeg ikke forstår, skriver Aavitsland. Han understreker at den beste formen for testing er i nese eller svelg. Han mener testing i endetarmsåpningen tar ekstra tid fordi folk da må kle av seg. Og at flere vil vegre seg for å testes for

Interessant tilfelle av at noen har tenkt annerledes ift. en problemstilling. At Aavitsland ikke ser fordeler av gjør jo ikke at han får rett ift. den vitenskapelige metode. Han ytrer bare at han ikke forstår hvorfor eller nytten her. Det han ytrer gir ingen god konklusjon. Det blir som om du spør noen om de hva de synes om noe, han bidrar ingenting fra sin medisinske kompetanse med besvarelsen sin.

Jeg er uenig i at det å kle av seg er noe voldsomt stor sak. Det går an å gjøre dette på offentlige avlukker som toalett eller siderom, eller hjemme der ingen vet når du tok testen.

Jeg vil faktisk påstå at det er større sannsynlighet for at du skader noe i nesehulen med dagens hjemmehurtigtester enn det å stappe noe så lite opp i bakenden. Det er masse nerveender rundt analåpningen, så dersom du dytter sakte så skal det godt til for at du punkterer noe. Og dersom de er oppfinnsomme på vattpinnens utforming så den ikke kan stikke hull så blir det jo trygt.

Når det kommer til spm. det har noen fordeler i smittesporing, så vet jeg for lite om hvordan viruset skilles ut til fordøyelsessystemet. Men, jeg husker å ha hørt at nedbrutte virusbiter kan finnes i avføringen i mange uker etter du har sluttet å være smittsom og for lengst er på bedringens vei. Om det også finnes hele virus i avføring i starten av sykdommen vet jeg ikke.

Det kan jo hende at kloakkmonitorering i avløpssystemet sånn sett har en like stor gevinst, men da vet man jo ikke hvilken person som er syk.

Kan hende det er manglende kunnskap om virusets virkemåte i avføring til at Aavitsland vet bedre? Jeg synes ikke man skal avskrive dette som ren idioti, men ta til seg nye data fra dette også siden det er en kinametode vi ikke nytter her til lands.

7 minutes ago, Mr.M said:

hvis norske kommuner tar i bruk den testmetoden, så får de vel litt kortere køer og mindre å gjøre :evil:

Ja muligens i førsterunden. Men når folk har fått dytte vattpinne opp nesen noen omganger, så vil de nok kanskje være tilbøyelige til at det å stappe f.eks. et "febertermometer" opp i baken kjennes noe bedre ut. Vil jeg tro. Men tanken om noe opp analen kan kanskje få det til å gyse hos noen i starten.

Endret av G
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mr.M said:

vet ingen kan svare/garantere noe slikt, men man begynner jo så smått å lure på "sluttdato" på dette.

Ja det tror jeg faktisk er en god mulighet. Det er ikke garantert. Men mye mulig tror jeg.

Det som opptar meg noe mer er hvorvidt det å få omikron er trygt nok nå, med 3 vaksinedoser. Og da tenker jeg selvsagt ikke kun på worst case slik som myndighetene har en tendens å skulle tenke.

Men tenker da også på om man fortsatt kan få long covid eller ikke. Uansett så vil det å dra det ut lenge nok bidra til mindre viral load, og det er nok den sunneste måten å få omikron på, altså i små doser og ikke for hyppig. Tror jeg. Bonusen er at helsevesenet aldri behøver å knele. Så det gir en dobbelt trygghet. Selv om man kanskje får viruset selv et uvisst tidsrom fra februar - mai eksempelvis, istedetfor i morgen ved å oppsøke det aktivt.

Endret av G
Lenke til kommentar
Subara skrev (47 minutter siden):

Hvordan i all verden kan det gi tre ganger så god beskyttelse mot alvorlig sykdom med fire doser som tre doser? Må være en journalist som surrer litt her. Om tre doser gir si 80% beskyttelse så kan fire doser gi maks en kvart gang mer beskyttelse, vanskelig å oppnå mer enn 100% beskyttelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 minutter siden):

Det er jeg ganske så sikker på, altså innenlands i Norge og for det meste av Europa. Vi hadde veldig få tiltak forrige sommer, og nå tåler vi langt mer smitte og vil ha vaksinert og/eller smittet nesten hele befolkningen. Jeg tror vi er ganske på normalen for de fleste fra mars/april, etter denne muligens kommende toppen. Spørsmålet er mer åpent om hva som skjer til høsten og vinteren igjen, hva vi tåler da. Er det noe vi vet om pandemien så er det at den er uforutsigbar.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, knipsolini said:

Hvordan i all verden kan det gi tre ganger så god beskyttelse mot alvorlig sykdom med fire doser som tre doser? Må være en journalist som surrer litt her. Om tre doser gir si 80% beskyttelse så kan fire doser gi maks en kvart gang mer beskyttelse, vanskelig å oppnå mer enn 100% beskyttelse. 

Kan dette ha vært snakk om tre ganger så god immunitet montro. At det sitter lengre i, og eller er mer antistoffproduksjon fra kroppen?

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Kan dette ha vært snakk om tre ganger så god immunitet montro. At det sitter lengre i, og eller er mer antistoffproduksjon fra kroppen?

Kan være at de får tre ganger så mange antistoffer, at det er det som skal stå. Men tre ganger så god immunitet er vagt, det må være noe mer konkret som effekt på alvorlig sykdom eller infeksjon. De skriver forøvrig at det gir dobbel så god beskyttelse mot smitte, som er mer forståelig om beskyttelse mot smitte er under 50% med tre doser. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet er mer åpent om hva som skjer til høsten og vinteren igjen, hva vi tåler da.

uff, nye runder kanskje langt inn i jula, og enda lenger?

selv med bare den nåværende omikron-varianten i omløp? (eller tilsvarende mutasjon som ikke gir mer sykdom/sykehusinnleggelser)

vel, kanskje bare å stålsette seg mentalt for at usikkerheten henger i lufta i overskuelig fremtid,

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (5 minutter siden):

Kan være at de får tre ganger så mange antistoffer, at det er det som skal stå. Men tre ganger så god immunitet er vagt, det må være noe mer konkret som effekt på alvorlig sykdom eller infeksjon. De skriver forøvrig at det gir dobbel så god beskyttelse mot smitte, som er mer forståelig om beskyttelse mot smitte er under 50% med tre doser. 

de har evt. tatt med i regnestykket at tidligere doser taper seg over tid?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 minutter siden):

Jeg er redd det vil ta lang tid, kanskje år, før vi helt tilbake normalen, selv om pandemien skulle være over til våren. Forhåpentligvis vil de aller fleste merkbare tiltak i Norge være fjernet til sommeren, men ser for meg at man ikke kan reise helt som normalt på kanskje et par år. At man fortsatt må holde seg oppdatert på innreisekrav, spesielt vanskelig for uvaksinerte, sikkert krav om munnbind på flyet i lang tid. Videre vil det være frykten og mediaoppmerksomhet for nye varianter, muligens perioder med midlertidige tiltak inntil ny variant forhåpentligvis har vist seg å ikke være en stor trussel. Jeg bare håper vi klarer å ha litt mer is i magen fremover, med en befolkning som er godt vaksinert og etterhvert gått gjennom Omikron-infeksjon. Fremfor å stenge ned i frykt for et worst case scenario, heller måtte stenge ned om det i verste fall skulle vise seg at en variant vil være så skadelig at det er nødvendig å måtte stenge ned. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...