Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Fibonacci said:

Danskene virker å ta situasjonen med mye mer fatning enn tiltakskåte nordmenn.

Må si att jag får ett helt annat intrykk av situation i Norge når jag läser dina inlägg än når jag är i Norge och läser media. 

Danskarna har ju for eksempel kört hårt med koronapass som jag ikke tror du liker och mer generellt så har de väl haft liknande tiltak som Norge över tid. I höstas gjorde ju till och med de ekstremt tiltakskåte nordmenn nästan inget alls.

• Liker 7
Lenke til kommentar

EU dyret slår til igjen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/endringer-i-coronasertifikatet-for-fullvaksinerte-snart-trenger-du-oppfriskningsdose-for-aa-reise.oEWKeK1Hc?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1

ENDRINGER I CORONASERTIFIKATET FOR FULLVAKSINERTE: SNART TRENGER DU TREDJE DOSE FOR Å REISE

EU besluttet før jul å innføre endringer i gyldigheten i coronasertifikater.

Fullvaksinerte med to doser må etter 1. februar ta oppfriskningsdose dersom det er gått mer enn 270 dager siden siste vaksinedose for å ha et fortsatt gyldig coronasertifikat.

Fra og med 1. februar 2022 vil fullvaksinasjon altså gi gyldig EU-coronasertifikat kun i 270 dager (som tilsvarer rundt ni måneder), fra siste vaksinedose, skriver FHI i en pressemelding onsdag.

Dersom man har tatt eller tar oppfriskningsdose med vaksine vil gyldigheten forlenges uten begrensning (inntil videre, vil jeg legge til)

EU har også bestemt at påvist coronasykdom ikke skal sidestilles med oppfriskningsdose. Det betyr at å ha blitt smittet, ikke erstatter en boosterdose når det kommer til gyldigheten i EU-sertifikatet

Det ble laget en egen tråd for dette (ikke av meg). Den ble borte i en fei gitt...

Dette er rent bullshit!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (16 minutter siden):

EU dyret slår til igjen.

Hva er problemet?

Vaksinene svekkes over tid og da er det naturlig at man må booste for å få opp vaksineeffekten igjen. Hensikten med sertifikatet er å sikre at reisende har en viss immunitetsgrad og de nye reglene er oppdatert for å sikre det.

Mange av de tradisjonelle vaksinene trenger også boostere for å opprettholde immunitetsgraden. Dette er jo ikke noe nytt, så jeg føler det skapes storm i et vannglass over noe som er velkjent og helt vanlig.

Spoiler

* BLINK * NÅ * NÅ * NÅ * NÅ * BLINK *

Sola står opp i dag også! - Dagbladet følger utviklingen tett!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når två doser verkar skydda en längre tid mot alvarlig sjukdom samtidigt som vaksinen kanske ikke minskar smitten så mycket så tycker jag ikke det er helt bra att kräva 3 doser av alla. Tror faktiskt ikke jag gidder vara med på ett vaksinationslöp med nya doser för att kanske minske smittespredningen under en kort tid. 

Att naturlig smitte ikke räknas med tycker jag verkar helt idiotiskt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (27 minutter siden):

EU har også bestemt at påvist coronasykdom ikke skal sidestilles med oppfriskningsdose. Det betyr at å ha blitt smittet, ikke erstatter en boosterdose når det kommer til gyldigheten i EU-sertifikatet

Hva er poenget med dette egentlig? Om jeg skulle få Omikron før jeg tar booster, så ser jeg ingen grunn overhodet til å ta booster. Gjennomgått infeksjon vil naturligvis gi langt bedre beskyttelse mot Omikron enn booster med en vaksine som ble utviklet for en ganske annerledes variant (Wuhan). Eneste fornuftige forklaring slik jeg kan se det er at helsemyndighetene er redd for at mange vil forsøke å bli smittet med vilje for å få gyldig sertifikat, men det bør ikke være tilstrekkelig så lenge gjennomgått infeksjon gir bedre beskyttelse. Etter selv booster er det vel fortsatt relativt svak beskyttelse mot infeksjon og videre smittespredning av Omikron, mens etter å ha gjennomgått Omikron-infeksjon er det vel veldig god beskyttelse, sannsynligvis i et halvt år eller lenger. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Hva er problemet?

Vaksinene svekkes over tid og da er det naturlig at man må booste for å få opp vaksineeffekten igjen. Hensikten med sertifikatet er å sikre at reisende har en viss immunitetsgrad og de nye reglene er oppdatert for å sikre det.

Mange av de tradisjonelle vaksinene trenger også boostere for å opprettholde immunitetsgraden. Dette er jo ikke noe nytt, så jeg føler det skapes storm i et vannglass over noe som er velkjent og helt vanlig.

Vis skjult innhold

Sola står opp i dag også! - Dagbladet følger utviklingen tett!

Hva problemet er? Skjønner du ikke det?

Kan du forklare meg fornuften i at gjennomgått sykdom ikke skal bety noe?

Vaksinens effekt svekkes først og fremst mtp antistoffer (dvs beskyttelse mot smitte). Noe man var klar over på forhånd. Det skjer alltid. Siste jeg leste var at denne tredje dose-beskyttelsen sank kraftig etter ca 3 måneder. Men sertifikatet forlenges "uten begrensning". Hvor er logikken?

To doser gir fortsatt veldig god beskyttelse mot det som er det viktigste; alvorlig sykdom.

Et sted rundt halvparten av befolkningen har ikke nytte av noen tredje dose. Fattigere land har derimot svært god nytte av å få sine første (og andre) doser.

– Der får du sjeldent noe mer enn mild sykdom. For å være krystallklar: Tredje dose for friske under 45, er unødvendig, sier Grødeland.

Hun mener at beslutningen om å vaksinere alle er forhastet, og hun synes det er uklart hva den tredje dosen skal oppnå.

– Vi vet at vaksinene har en redusert effekt på å hindre smitte mot delta. Effekten er betydelig redusert med omikron. Da er spørsmålet: Hva skal du faktisk oppnå? Hvis du skal beskytte enkeltindivider, kan det for veldig mange holde å være beskyttet mot alvorlig sykdom. Noen kan tenke at det er greit å få mildere sykdom, opp mot risikoen for alvorlige bivirkninger, sier vaksineforskeren.

– Hadde det holdt med tredje dose til de eldre?

– Ja, fordi smittespredningen ikke er farlig. Det farlige er konsekvensene av smittespredningen. Den mest utsatte gruppen kommer til å legges på sykehus også neste år, de har et svekket immunforsvar. Vi må finne gode strategier for å beskytte dem, sier Grødeland.

Spent på effekten

Forskeren understreker at hun er for vaksiner, men mener at de må brukes når det er behov for dem.

Hun mener det er to spørsmål som ikke er avklart før myndighetene gikk i gang med vaksinering av tredje dose.

– Vi har ikke studier om bivirkninger etter tredje dose i alle aldersgrupper. Og det andre spørsmålet som avgjør det, er intervallet. Jo lengre intervall, jo lavere sannsynlighet er det for at du får stor økning i bivirkninger, sier hun.

– Jeg er spent på å se effekten av tredje dose. Bivirkningene kan bli sterkere, enda flere kan få de og de kan bli litt mer langvarige, sier hun.

https://www.tv2.no/a/14448718/

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (19 minutter siden):

Etter selv booster er det vel fortsatt relativt svak beskyttelse mot infeksjon og videre smittespredning av Omikron, mens etter å ha gjennomgått Omikron-infeksjon er det vel veldig god beskyttelse, sannsynligvis i et halvt år eller lenger. 

Det stemmer sikkert, men har vi egentlig noen dokumentasjon på hvor godt infeksjonen beskytter etter X måneder sammenlignet med vaksine?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (21 minutter siden):

Hva problemet er? Skjønner du ikke det?

Kan du forklare meg fornuften i at gjennomgått sykdom ikke skal bety noe?

Jeg trodde du reagerte på andre deler av sitatet. Men nei, jeg har ikke noen forklaring på hvorfor infeksjon ikke skal sidestilles med vaksinedose.

Egentlig burde vi fått et slags mål på hvor godt kroppen takler infeksjon og vaksinert oss ved behov. (både målt antistoffer og T-cellerespons på aktuell virusvariant som er i omløp)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Frankrikes president Emmanuel Macron lover å fortsette å plage uvaksinerte til siste slutt.

– Når det gjelder uvaksinerte, ønsker jeg virkelig å plage dem. Og vi kommer til å fortsette å gjøre det, til siste slutt. Det er strategien, sa Macron i et intervju med avisen Le Parisien tirsdag.

Macron la til at dette vil bety «å begrense deres tilgang til sosiale aktiviteter så mye som mulig».

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det stemmer sikkert, men har vi egentlig noen dokumentasjon på hvor godt infeksjonen beskytter etter X måneder sammenlignet med vaksine?

Det er selvfølgelig tidlig å si, men vi har vel knapt data på noen av delene? I SA har de noen uker med data på de som ble infisert mens (tilnærmet) ingen hadde booster. I vesten hadde en god del booster, men Omikron har vært begrenset inntill noen få uker siden. Samtidig er det vel logisk at en infeksjon med Omikron vil skape bedre immunforsvar mot ny infeksjon mot Omikron, enn en ekstra dose av en vaksine som ikke er designet for Omikron, men en lignende variant (og ser ut til å beskytte ganske lite mot infeksjon av Omikron). Jeg skal selvfølgelig ikke være for bastant på at tidligere infeksjon beskytter bedre, men det bør være sannsynlig at det ikke stemmer for at EU skal ekskludere det fra vaksinepass. De kan heller fjerne det i etterkant, om det senere viser seg mot all formodning at tidligere gjennomgått infeksjon gir enda dårligere beskyttelse enn booster. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svenskene strammer til igjen. De utvider koronpass-ordningen til å kunne brukes på serveringssteder, butikker, kulturlivet, lange kollektivreiser etc. Fra før har det bare blitt brukt til større innendørs arrangementer.

Grönt ljus för vaccinbevis på krogar och affärer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gront-ljus-for-vaccinbevis-pa-krogar-och-affarer

Sitat

Vaccinationsbevis ska kunna användas på serveringsställen och andra verksamheter med stor trängsel. Det meddelade regeringen i dag.

– Smittspridningen av covid-19 ökar i Sverige. Vi behöver ha beredskap att snabbt införa fler träffsäkra smittskyddsåtgärder. Nu ges Folkhälsomyndigheten möjlighet att införa vaccinationsbevis inom fler verksamheter där risken för smittspridning är stor, säger socialminister Lena Hallengren.

Beslutet innebär att Folkhälsomyndigheten från den 12 januari 2022 kan införa föreskrifter om att vaccinationsbevis kan användas på serveringsställen, platser för fritids- och kulturverksamhet, handelsplatser, platser för privata sammankomster och i långväga kollektivtrafik för att möjliggöra lättnader från andra restriktioner, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Vaccinationsbevis får dock inte användas i livsmedelsbutiker, apotek eller andra samhällsviktiga verksamheter.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 timer siden):

ikke helt enig i den.

det danske samfunnet ble oppfattet som avslappet og litt laid-back en gang i tiden, men siste ti-årene vil jeg si det har forandret seg til noe veldig selvgodt, ignorant, og polarisert.

apropos "mer fatning" i korona-tiltak, så gasset de ihjel 15 millioner mink, i panikk

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GaadwQ/kilometerlange-minkmassegraver-i-danmark-folk-er-rystet

hvorpå flere millioner mink må graves opp igjen, pga. fare for forurensing av grunnvannet

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/12/20/195727731/danmark-skal-grave-opp-igjen-millioner-av-dode-mink

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 timer siden):

Det var Danmark som viste vei i forrige runde også; hadde ikke de gjenåpnet i september ville ikke Norge gjort det heller. Det er alltid press utenfra som må til og det er vel fordi man fra dansk hold har påpekt at omicron er veien ut at også Nakstad har måttet "bite i det sure eplet" og innrømmet at omicron nok er veien ut av pandemien. På den annen side lover det ikke bra at Danmark likevel sverger til EUs regler om at man må ha tredjedose SELV OM MAN HAR BLITT SMITTET for å få lov å reise så det er en del double speech her.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Ja, de kunne jo ventet til det ble 30, eller 300, eller 3000, eller 30 000, eller 300 000, eller 3 millioner.. :roll: .. og slitt eksponentielt mer med å få tilbake kontrollen. Husk at Yuzhou har vært mye mer åpen enn f.eks Norge de siste to årene, så noe bra har nå selv et utoritært diktatur fått til. De stenger også Xi'an etter ytterligere 95 nye tilfeller tirsdag. Yuzhou har 1,2 millioner innbyggere, Xi'an har 5,7 millioner.

Hadde vært mer interessant å på magisk vis fått tak i reelle smittetall og dødstall fra Nord-Korea.. Noe sier meg at de har slitt med å kontrollere viruset der.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...