Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (2 timer siden):

Går mot dose 4 i Israel: https://www.nrk.no/urix/fjerde-vaksinedose-kan-bli-nodvendig-i-israel-1.15637499

Begynner å kjenne at 2 doser er it for meg. Im out hvis vi skal begynne med vaksinering hver 3 eller 6mnd med en eksperimentell vaksine vi ikke vet langtidsvirkninger av. 

Hva er egentlig din game plan, Benbjo? Du er vel en av dem som virker aller mest bekymret for skadene covid kan gi, men da foretrekker du heller dem enn evt skader flere boostere av vaksinen kan gi? For det er mye data nå på at effekten fallet drastisk med tiden, om man ikke tar en ny booster vil man all sannsynlighet bli infisert etterhvert. For min del klarer jeg ikke helt se at jeg skal være mer skeptisk til å ta en ny boosterdose etter 6-8 måneder, enn jeg var før første dose, tvert i mot. Det virker som det i blant blir glemt, når folk snakker om at vi skal vente 5-10 år for å se langtidseffektene, at vi ikke har den tiden. Den kunnskapen har vi jo nødvendigvis ikke heller om Covid, som er alternativet til å ta vaksinen. Så det er en litt merkelig logikk for meg, at så mange går ut fra at vaksine som er designet for å gi immunitet med minst mulig skadelig bivirkninger, skal være mer skadelig enn et virus som er beviselig både skadelig og dødelig. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, knipsolini said:

Hva er egentlig din game plan, Benbjo? Du er vel en av dem som virker aller mest bekymret for skadene covid kan gi, men da foretrekker du heller dem enn evt skader flere boostere av vaksinen kan gi? For det er mye data nå på at effekten fallet drastisk med tiden, om man ikke tar en ny booster vil man all sannsynlighet bli infisert etterhvert. For min del klarer jeg ikke helt se at jeg skal være mer skeptisk til å ta en ny boosterdose etter 6-8 måneder, enn jeg var før første dose, tvert i mot. Det virker som det i blant blir glemt, når folk snakker om at vi skal vente 5-10 år for å se langtidseffektene, at vi ikke har den tiden. Den kunnskapen har vi jo nødvendigvis ikke heller om Covid, som er alternativet til å ta vaksinen. Så det er en litt merkelig logikk for meg, at så mange går ut fra at vaksine som er designet for å gi immunitet med minst mulig skadelig bivirkninger, skal være mer skadelig enn et virus som er beviselig både skadelig og dødelig. 

Jeg har fått to doser og kroppen er nå ikke naiv mot covid. Sannsynligvis får jeg uansett covid ila høsten/vinteren som da blir som en 3 booster. 

Det er mye viktigere å få distribuert vaksinene til de som ikke har fått muligheten til å få 2 doser enda. Så får vi se høsten 2022 hvordan det ser ut. Jeg tar ikke en dose 3 nå til vinteren i alle fall. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (40 minutter siden):

Jeg har fått to doser og kroppen er nå ikke naiv mot covid. Sannsynligvis får jeg uansett covid ila høsten/vinteren som da blir som en 3 booster. 

Det er mye viktigere å få distribuert vaksinene til de som ikke har fått muligheten til å få 2 doser enda. Så får vi se høsten 2022 hvordan det ser ut. Jeg tar ikke en dose 3 nå til vinteren i alle fall. 

Det er jeg for så vidt enig i, jeg var mer nysgjerrig på hvorfor en tredje dose, i motsetning til de to første, skulle være så skadelig. Men ja, jeg er selv ikke lenger nevneverdig bekymret for å få Covid etter å ha mottatt to doser og forhåpentligvis har god immunitet. Om det blir det ene eller det andre er nok ikke så nøye for meg, men det blir nok etterhvert en ny dose med en modifisert vaksine, når det en gang kommer. 

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Dubious skrev (29 minutter siden):

Eneste grunnen til å vaksinere seg er at man kan dra til Sverige uten karantene.

Så med mindre det blir krav om 3 doser, så holder det lenge med 2 for meg.

Ingen dose 3 på meg heller.

Blitt med på nok eksperimenter mot et virus som er ekstremt lite farlig.

Lenke til kommentar

Hvor gode er egentlig vaksinene fra Russland og Kina?

Sitat

Selv om de ikke er godkjent i Europa, har millioner av mennesker verden over fått enten Sputnik eller en av tre kinesiske koronavaksiner.

Sitat

WHO mener vesten bør godkjenne kinesiske vaksiner

Den russiske vaksinen er enn så lenge ikke godkjent av hverken europeiske EMA eller WHO.

Men to av de kinesiske vaksinene er godkjent for nødbruk av WHO. Enn så lenge er de ikke godkjent i Europa.

WHO advarer mot at reiseforbud for folk som har tatt de kinesiske vaksinene vil være med å forsterke forskjellene som allerede finnes. Vaksinefordelingen mellom landene i verden er allerede veldig skjev. Derfor oppfordrer de vestlige land for å følge opp godkjenningen deres, ifølge BBC.

Denne illustrasjonen er fra mai måned, så imellomtiden har det kommet en tredje kinesisk vaksine på markedet. Litt "ironisk" med deres gammeldagse vaksineteknologi basert på inactivated virus, når man antar at årsaken til selve pandemien er virus som kom på avveie fra laboratoriet ( ordlyden ikke teknologien).

Ettersom jeg har fått to doser av Moderna er jeg blitt helamerikansk 🙂

600359265_Skjermbilde2021-09-05kl_16_16_39.thumb.png.f563f97ddf107dae59becd34fa941ec9.png

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Benbjo said:

Går mot dose 4 i Israel: https://www.nrk.no/urix/fjerde-vaksinedose-kan-bli-nodvendig-i-israel-1.15637499

Begynner å kjenne at 2 doser er it for meg. Im out hvis vi skal begynne med vaksinering hver 3 eller 6mnd med en eksperimentell vaksine vi ikke vet langtidsvirkninger av. 

Selv anbefalte 8 mnd. i USA for venting på tredjedose er ikke FDA-godkjent enda. Men fagfolk i USA tenker seg at man kanskje bør vente hele 8 mnd. da det er for mange ukjente variabler. F.eks. myocarditis som er en potensiell fare selv med første og spesiellt andre dose. Da er det fort å kunne tenke at seg fare ved tredjedose, all den tid "alle" forteller at faren med første og andre dose er liten.

Det er jo i prinsipp et giga-eksperiment, selv om både fornuft taler for, og selv om mange kvier seg for å kalle det for å være nært et eksperiment.

Man burde også være litt ærlig og redelig om at aldri noensinne tidligere så har så lite utprøvde vaksiner blitt rullet ut i så stor skala. Det kan være viktig å vaksinere, men det er jo litt ensidig å si at det bare har gått bra til nå.

Spørsmålet man kanskje nå bør spørre blir om myndighetene vil bruke det i mot oss for å spare penger når tredjedose spørsmålet endelig vil komme på agendaen.

Dersom det blir Arbeiderpartiet som styrer videre så vet man at disse er gjerrige i pengebruken på alt mulig i samfunnet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Så da teller ikke fulle offisielle godkjenninger for deg? Hvilke andre fullt offisielt godkjente vaksiner og medisiner stoler du heller ikke på? Eller er det bare akkurat denne vaksinen du ikke stoler på fordi corona har vært en heit sak i konapirasjonsmiljøene det siste 1,5 året?

"proppe kroppen full"? Hva legger du egentlig i det begrepet, gjerne gi et konkret mål i antall milligram.

Hvor lang tid mener du langtidsvirkninger må forskes på da for å bli Benbjo-godkjent? Hvilken type forskning er god nok for din standard?

Kanskje du tar delvis feil her Simen1, om tredjedose og fjerdedose i FDA-godkjenning?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Ja, når jeg skriver at det er i USA og i Washington state er det ikke rart det virker som jeg vet det...

Skrev det slik for å framheve forskjellen på de to stedene. Har selv en i familien som stillet GPS-en til Vancouver og havnet feilaktig i USA. Vedkommende må ha vært rimelig skylapp blendet for å kunne fortsette å kjøre noen timer etter grensepostpasseringen da. Men det går visst an å ta feil 😆

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Hvor gode er egentlig vaksinene fra Russland og Kina?

Denne illustrasjonen er fra mai måned, så imellomtiden har det kommet en tredje kinesisk vaksine på markedet. Litt "ironisk" med deres gammeldagse vaksineteknologi basert på inactivated virus, når man antar at årsaken til selve pandemien er virus som kom på avveie fra laboratoriet ( ordlyden ikke teknologien).

Ettersom jeg har fått to doser av Moderna er jeg blitt helamerikansk 🙂

600359265_Skjermbilde2021-09-05kl_16_16_39.thumb.png.f563f97ddf107dae59becd34fa941ec9.png

Først var det vel tvil om effektiviteten. Nå tror jeg det mer og mer tyder på en handelsblokkade.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Benbjo said:

Dette vet jo ikke konsekvensene av. Det er ikke forsket på. Hva er konsekvensene av ytterligere doser av LBNPer? 

https://phys.org/news/2007-04-nanoparticles-dna-cancer.html

Tror ikke folk har så lett for å fatte hva det går i.

Hvor liten er en nanopartikkel? Er en nanopartikkel ikke lengre en nanopartikkel etter at den er blitt en godkjent medisin. Er mRNA lite nok til å klassifiseres som en nanopartikkel?

Hvorfor hevdes det at mRNA er trygt til bruk i vaksinen? Er det av fordi det er tilført lipid-støtte for å trenge igjennom den ytre cellemembranen? Det hevdes at mRNA ikke kan nå cellekjernen der DNA-et ligger på kromosomene.

Lenke til kommentar

Vedrørende tredjedose-spørsmålet, så må jeg innrømme at tankene om å forsøke å skaffe/kjøpe dette når man først befinner seg i et annet land har streifet meg. Men jeg har jo litt i pappen, så tvilen om at det er trygt dveler også der oppe.

Uansett virker det som om at det ville være noen steg å spør og å få. Men den Über-sjåføren i fra Pakistan fortalte meg at medlemmer i fra hans familie hadde blitt tildelt et eller annet nummer som gav dem vaksineringsmulighet her i Vancouver på tross av at de var midlertidig besøkende.

Jeg er jo tross alt en vaksine-junkie. Så det er jo ikke så rart at disse tankene kan dukke opp. Foreløpig så er jeg på-stedet-hvil i spm. både pga. utryggheten, men også fordi det nok er helsikken så byråkratisk. Pakistaneren mente at det var veldig enkelt. Men det var også han som først fortalte meg om disse 8 mnd. ventetid til tredjedose.

Tanker om at man måtte ha ha tydd til løgn om tidligere doser og om det hadde vært etisk riktig på tross av vaksineoverflod her nå, og at de nok hadde havnet før i søppelbøtta før noen omruting til Afrika i tide. Kanskje ikke riktig av meg å tenke dette høyt i et forum. Men tør vedde på at andre har tenkt liknende tanker før meg. Så er nok neppe helt alene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Milde covidtilfeller kan gi lukthallusinasjoner. Lukthallusinasjoner har jeg forøvrig opplevd en sjelden gang selv, flere ganger. Men kun som følge av veldig stor påkjenning (stress). Har ikke noen svulst i hjernen.

Skjedde meg lenge før pandemien. For 10 år siden så hadde jeg en god del lukthallusinasjoner. Alltid uheldig med å hallusinere vemmelige lukter.

Når jeg tenker meg om så hadde jeg en engangs lukthallusinasjon omtrent for 22 år siden. Det var også pga. stress.

https://m.jpost.com/health-and-wellness/coronavirus/thousands-of-israelis-suffer-from-hallucinating-odors-post-covid-hu-678785

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...