Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

bruker-540634 skrev (46 minutter siden):

Er vel heller at det er lenge siden de fikk dose 2 sammenlignet med sinken Norge, ikke at intervallene mellom dosene var for korte.

Det kan vel være det også. Men først og fremst for kort tid. Dette har jeg fra dr John Campbell (youtube). Dessverre kan jeg ikke linke til eksakt video, han har så mange. UK klarer seg mye bedre, når man ser på smittede vs alvorlig syke (og døde). NB- Alt er relativt. UK klarer seg bedre enn før, vs andre land.
"The link is broken" sier de i UK. Ikke et uttrykk som er helt presist. Forholdstallet mellom smittede har forandret seg til det bedre, men det er fortsatt  innlagte, og det dør fortsatt mange i UK pga. covid, 104 i går.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (7 timer siden):

Hele poenget med "fripass" for vaksinerte virker jo meningsløst i og med vaksinerte like godt kan spre smitte som uvaksinerte. Og om nordmenn reiser til land hvor store deler av befolkningen, inkludert personer i risikogrupper er uvaksinerte bidrar nordmenn dermed til å spre smitte og alvorlig sykdon i de landene.

Dubious skrev (6 timer siden):

Enten så tester man alle på grensen, eller ingen.
Vi har visst lenge at vaksinerte kan spre covid, og det er nok de som er skylden i økningen.

🤫

Jeg vil få brukt fordelene med bli fullvaksinert noe før de fjerner det.

Lenke til kommentar
Sitat

Den vaksinekritiske radioverten Phil Valentine døydde laurdag etter ein lengre tids sjukdom som følge av koronaviruset.

https://www.nrk.no/urix/radioverten-hana-koronavaksinen-_-laurdag-doydde-han-som-folge-av-covid-19-1.15619331

Noen husker kanskje tidligere i tråden oppslag om denne amerikanske radioverten som latterliggjorde koronavaksinen på radio, som ble syk av koronaviruset og ble innlagt på sykehus. 

Han var lenge stabil, men på lørdag døde han. 

Vet ikke helt hva man skal si, dumskapen lenge leve, men dette er bare utrolig tragisk. Man kan håpe at de lyttere som lot seg påvirke av Phil kanskje skjønner alvoret nå og lar seg vaksinere.

Endret av Fnugle
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (40 minutter siden):

dette er bare utrolig tragisk. Man kan håpe at de lyttere som lot seg påvirke av Phil kanskje skjønner alvoret nå og lar seg vaksinere.

Ett tapt liv er ett for mye, men hvis det samtidig redder flere liv enn det ene som gikk tapt, så er det netto positivt at dette dødsfallet skjedde. Så fremt det var nødvendig for å klare å redde de andre. Noe jeg tror det var i dette tilfellet. Slike radioverter når ut til et stort publikum med sitt budskap og hvis dette dødsfallet er tunga på vektskåla som får veldig mange til å ta vaksinene så vil det kunne spare mange liv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

USA:
Flere medier melder at vaksinen fra Pfizer-BioNTech er nå gitt full godkjenning. Dette åpner også for at den kan bli inkludert i obligatoriske vaksineprogram i flere sammenhenger, så lenge det måtte være behov for det.

FDA grants full approval to Pfizer-BioNTech’s Covid shot, clearing path to more vaccine mandates
https://www.cnbc.com/2021/08/23/fda-pfizer-biontech-covid-vaccine-wins-full-approval-clearing-path-to-mandates.html

Sitat

The Food and Drug Administration granted Pfizer and BioNTech full U.S. approval of their Covid-19 vaccine – becoming the first in the U.S. to win the coveted designation and giving even more businesses, schools and universities greater confidence to adopt vaccine mandates.

Up until now, the mRNA vaccine was on the U.S. market under an Emergency Use Authorization, which was granted by the FDA in December. Since then, more than 204 million of the Pfizer shots have been administered, according to data compiled by the Centers for Disease Control and Prevention.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest tråden så nøye, men det antydes her at bruken av Pfizer + det at man i Israel har valgt å ha bare 3 uker mellom vaksinering kan være en årsak.

Jeg blir litt bekymret når jeg leser dette, for jeg opplever nå at flere jeg kjenner i Norge får 2.dose etter bare 3 uker siden man plutselig har så mange vaksiner som skal settes og 3 uker er minimum. Jeg ser fortsatt ut til å få min etter 7 uker, men har en bekjent som fikk vaksine etter meg og som blir fullvaksinert før meg, han får akkurat 3 uker mellom dosene. De første som ble vaksinert i Norge ble vel også vaksinert med bare 3 ukers mellomrom?

I dag melder også Danmark at alle som vil skal få tilbud om 3.dose, tror nok boosterdose blir tvingende nødvendig for veldig mange i Norge også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har kanskje blitt poster før. Har lite lesekapasitet her til tider. Spesiellt:

https://www.nrk.no/urix/radioverten-hana-koronavaksinen-_-laurdag-doydde-han-som-folge-av-covid-19-1.15619331

Smådryss fra Canada. Har vært på 2 restauranter hvor ansatte ikke brukte munnbind.

Grunnskolen ser ut å åpne ca. 7 september hvor vi er.

Det er kommet så langt i vaksinering at flere steder så finnes drop-in vaksinering.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Har ikke lest tråden så nøye, men det antydes her at bruken av Pfizer + det at man i Israel har valgt å ha bare 3 uker mellom vaksinering kan være en årsak.

Jeg blir litt bekymret når jeg leser dette, for jeg opplever nå at flere jeg kjenner i Norge får 2.dose etter bare 3 uker siden man plutselig har så mange vaksiner som skal settes og 3 uker er minimum. Jeg ser fortsatt ut til å få min etter 7 uker, men har en bekjent som fikk vaksine etter meg og som blir fullvaksinert før meg, han får akkurat 3 uker mellom dosene. De første som ble vaksinert i Norge ble vel også vaksinert med bare 3 ukers mellomrom?

I dag melder også Danmark at alle som vil skal få tilbud om 3.dose, tror nok boosterdose blir tvingende nødvendig for veldig mange i Norge også.

Ganske interessant å se at vaksinen knapt har en effekt i Israel etter 6 mnd. Kun 39% drop i innleggelser. Ikke bra... I praksis betyr dette at vaksiner ikke er nok for å hindre kollaps av helsevesenet når så mange som 3.3% av infiserte, tross vaksinasjon, blir innlagt, dessverre. 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Jeg ser fortsatt ut til å få min etter 7 uker, men har en bekjent som fikk vaksine etter meg og som blir fullvaksinert før meg, han får akkurat 3 uker mellom dosene.

han er jo ikke tvunget til å ta den akkurat da, rent juridisk. (bortsett fra hvis man jobber som skolelærer, barnehage, helse, etc. så kan man selvsagt føler seg tvunget da)

er mange kommuner rundt omkring som har holdt på med retorikk av typen "siste sjanse" for neste uke begynner vi med den og den aldersgruppen osv. Men det er i følge FHI "aldri for sent" å få hverken første eller andre dose. Kommunen kan ikke nekte noen som vil ha vaksine.

All den tid vi vet at det er stor fordel å ha lengre intervall enn tre uker, tror jeg mange ville utsatt det. Strengt tatt trenger man ikke gi noen begrunnelse engang.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

han er jo ikke tvunget til å ta den akkurat da, rent juridisk. (bortsett fra hvis man jobber som skolelærer, barnehage, helse, etc. så kan man selvsagt føler seg tvunget da)

er mange kommuner rundt omkring som har holdt på med retorikk av typen "siste sjanse" for neste uke begynner vi med den og den aldersgruppen osv. Men det er i følge FHI "aldri for sent" å få hverken første eller andre dose. Kommunen kan ikke nekte noen som vil ha vaksine.

All den tid vi vet at det er stor fordel å ha lengre intervall enn tre uker, tror jeg mange ville utsatt det. Strengt tatt trenger man ikke gi noen begrunnelse engang.

Han er kjempeglad for at det bare tar 3 uker, for da blir han fullvaksinert mye raskere og kan reise. Tror dessverre mange tenker sånn, så når myndighetene tillater det vil man gripe muligheten og da kan vi ende opp med at mange får dårligere effekt av vaksinene.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Dette er jo noe FHI kunne ha tatt tak i. Dessverre er ikke proaktiv et ord som beskriver FHI, konservativ derimot beskriver dem bra, er min mening.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Morromann said:

Spansk domstol setter foten ned for flere portforbud. Bra! Bra domstolene begynner å ta tak i dette nå.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/08/23/195781851/retten-avviser-nytt-portforbud-i-barcelona

Håper de finner gode løsninger likevel som får dem ut av pandemien til slutt. Er jo nordmenns ferieparadis det lander der. Blant flere feriedestinasjoner.

Regner med at du holder oss oppdaterte Morromann? Sånn i tilfelle enkelte virkemidler er effektive i Spania. Er jo greit om det finnes noe å lære av dem.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Benbjo said:

Ganske interessant å se at vaksinen knapt har en effekt i Israel etter 6 mnd. Kun 39% drop i innleggelser. Ikke bra... I praksis betyr dette at vaksiner ikke er nok for å hindre kollaps av helsevesenet når så mange som 3.3% av infiserte, tross vaksinasjon, blir innlagt, dessverre. 

Får håpe at de kan få det der innlagte-legemiddelet sitt hastegodkjent da. Til glede for hele verden da..

Lenke til kommentar

Ser ut som at intervallet mellom dosene ikke har noe å si:
https://www.ndm.ox.ac.uk/files/coronavirus/covid-19-infection-survey/finalfinalcombinedve20210816.pdf

There was also no evidence of heterogeneity in VE between <9 versus 9 weeks between the first and second vaccination (approximate 25th percentile) (heterogeneity p=0.80 and p=0.89 14 days after two ChAdOx1 and BNT162b2 vaccinations, respectively, Table S3).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det krangles mye i USA om skolevaksinering (fortsatt). Guvernøren i SD ser ikke ut til å være klar over eksisterende lovgivning.

Sitat

"South Dakota Codified Law 13-28-7.1 (Rev. 2016) requires that any pupil entering school or an early childhood program in this state shall, prior to admission, be required to present to school authorities certification from a licensed physician that the child has received or is in the process of receiving, adequate immunization against poliomyelitis, diphtheria, pertussis, rubeola (measles), rubella, mumps, tetanus, meningitis and varicella (chickenpox), according to the recommendations of the State Department of Health"

https://doh.sd.gov/family/childhood/immunization/school.aspx

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...